Biatlon: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Biathlon"
 
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1: Baris 1:
'''Biatlon''' merupakan suatu sukan musim sejuk yang menggabungkan ski merentas desa dan sukan menembak senapang. Sukan ini dianggap sebagai satu perlumbaan di mana peserta dengan masa keseluruhan yang paling singkat akan menang. Bergantung pada pertandingan itu, Tembakan yang tersasar boleh membawa kepada jarak atau masa tambahan kepada jumlah jarak atau masa keseluruhan peserta.
'''Biatlon''' merupakan suatu [[sukan musim sejuk]] yang menggabungkan [[ski merentas desa]] dan sukan menembak senapang. Sukan ini dianggap sebagai satu perlumbaan di mana peserta dengan masa keseluruhan yang paling singkat akan menang. Tembakan yang tersasar boleh membawa kepada jarak atau masa tambahan kepada jumlah jarak atau masa keseluruhan peserta bergantung pada penghakiman dalam pertandingan.


== Badan ==
== Badan yang bertanggungjawab==
Pada tahun 1948, Kesatuan Pentatlon Moden dan Biatlon Antarabangsa (
Pada tahun 1948, Kesatuan Pentatlon Moden dan Biatlon Antarabangsa (
[[Kategori:Rencana mengandungi bukan bahasa Melayu]]
[[Kategori:Rencana mengandungi bukan bahasa Melayu]]

Semakan pada 03:58, 9 Mac 2018

Biatlon merupakan suatu sukan musim sejuk yang menggabungkan ski merentas desa dan sukan menembak senapang. Sukan ini dianggap sebagai satu perlumbaan di mana peserta dengan masa keseluruhan yang paling singkat akan menang. Tembakan yang tersasar boleh membawa kepada jarak atau masa tambahan kepada jumlah jarak atau masa keseluruhan peserta bergantung pada penghakiman dalam pertandingan.

Badan yang bertanggungjawab

Pada tahun 1948, Kesatuan Pentatlon Moden dan Biatlon Antarabangsa ( Union Internationale de Pentathlon Moderne et Biathlon, UIPMB) telah diasaskan menyeragamkan peraturan-peraturan biathlon dan pentatlon moden. Cawangan bialon kesatuan ini berpisah membentuk Kesatuan Biatlon Antarabangsa (International Biathlon Union, IBU) pada tahun 1993, yang kemudiannya dirasmikan pada tahun 1998.

Lihat juga

Pautan luar

  • Biathlonworld.Com – Laman sesawang kerjasama antara IBU dand Kesatuan Penyiaran Eropah memaparkan keputusan/statistik perlumbaan, jadual siaran TV, keputusan perlumbaan secara langsung dan sebagainya.
  • History of Biathlon