Sri Gading: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Witti97 (bincang | sumb.)
→‎Wakil rakyat: Kemas kini maklumat
Baris 135: Baris 135:


== Wakil rakyat ==
== Wakil rakyat ==
Parlimen P.149 Sri Gading terbahagi kepada dua DUN iaitu N21 [[Parit Yaani]] dan N22 [[Parit Raja]]. Ahli Parlimen Sri Gading adalah [[Abd Aziz Kaprawi|YB Datuk Ab Aziz Bin Kaprawi]] yang merupakan [[Kementerian Pengangkutan Malaysia|Timbalan Menteri Pengangkutan]] dan juga Ahli Majlis Tertinggi [[UMNO]] walaubagaimanapun beliau telah tewas pada PRU 14 dimana berlaku tsunami rakyat dan meranapkan pentadbiran Barisan Nasional [[BN]]. Ahli Parlimen baru bagi kawasan P.149 Parlimen Sri Gading ini telah dimenangi oleh YB Datuk Dr. [[Shahruddin Md Salleh]] dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia [[PPBM]] atas tiket [[PKR]]. Beliau juga merupakan setiausaha [[PPBM]] Johor. Di perinhkat Dun pula, Dun [[Parit Yaani]], Aminolhuda Hassan dari [[PKR]] berjaya mengekalkan kedudukannya manakala bagi Dun [[Parit Raja]] Nor Rashidah Ramli dari [[BN]] dengan majoriti kecik sekitar 600 sahaja.
Parlimen P.149 Sri Gading terbahagi kepada dua DUN iaitu N21 [[Parit Yaani]] dan N22 [[Parit Raja]]. Ahli Parlimen Sri Gading adalah YB Datuk Dr. [[Shahruddin Md Salleh]] yang merupakan [[Kementerian Wilayah Persekutuan Malaysia|Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Malaysia]] dan juga. Beliau juga merupakan setiausaha [[PPBM]] Johor. Di peringkat DUN pula, Ahli DUN [[Parit Yaani]], Aminolhuda Hassan dari [[PKR]] berjaya mengekalkan kedudukannya manakala bagi Dun [[Parit Raja]] Nor Rashidah Ramli dari [[BN]] dengan majoriti kecik sekitar 600 sahaja.


== Ekonomi ==
== Ekonomi ==

Semakan pada 04:42, 4 Julai 2018

Sri Gading
Bandar /Kawasan Parlimen
Sri Gading.
Sri Gading.
Bendera Sri Gading
Mohor rasmi Sri Gading
Cogan kata: "Bersekutu Bertambah Mutu"[1]
Lagu:
Negaraku
Peta Malaysia.
Peta Malaysia.
CountryMalaysia Malaysia
NegeriJohor
MukimMukim Sri Gading
Bandar /Kawasan ParlimenSri Gading
Pentadbiran
 • JenisRaja berperlembagaan elektif dan demokrasi berparlimen
 • Yang di-Pertuan AgongSultan Ibrahim
 • Perdana MenteriAnwar Ibrahim
 • Timbalan Perdana MenteriAhmad Zahid Hamidi, Fadillah Yusof
Penduduk
 ( N/A )
 • Celik huruf
( lelaki perempuan)
 • Pecahan menurut jantina
% lelaki dan  % perempuan
Zon waktuGMT
 • Musim panas (DST)GMT
Poskod
83300

Sri Gading atau Seri Gading merupakan sebuah bandar dan kawasan parlimen yang terletak di Daerah Batu Pahat, Johor, Malaysia. Dalam peta, terletak pada koordinat 1° 49' 0 Utara , 103° 1' 0 Timur. Antara bandar berdekatan ialah Batu Pahat, Parit Raja, Parit Yaani, Ayer Hitam dan Yong Peng, Kampung Parit Jelutong, Taman Chempaka Bandar dan Taman Bukit Pasir.[2] Kampung Seri Gading terletak di Jalan Parit Yaani-Seri Bengkal

Gading ialah senjata seekor gajah, berwarna putih dan dipotong untuk dijadikan ramuan ubat-ubatan. Semakin panjang gading gajah, semakin tua dan bernilai harga gading tersebut. Kawasan ini dibuka pada lewat 1970-an. Rupa bumi kawasan ini agak rendah. Pada 4 Januari 2007, beberapa kampung pedalaman dilanda banjir semasa musim tengkujuh. Sejak 2005, bekalan air yang disalurkan dari Empangan Semberong menghadapi beberapa kali gangguan bekalan.

Wakil rakyat

Parlimen P.149 Sri Gading terbahagi kepada dua DUN iaitu N21 Parit Yaani dan N22 Parit Raja. Ahli Parlimen Sri Gading adalah YB Datuk Dr. Shahruddin Md Salleh yang merupakan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Malaysia dan juga. Beliau juga merupakan setiausaha PPBM Johor. Di peringkat DUN pula, Ahli DUN Parit Yaani, Aminolhuda Hassan dari PKR berjaya mengekalkan kedudukannya manakala bagi Dun Parit Raja Nor Rashidah Ramli dari BN dengan majoriti kecik sekitar 600 sahaja.

Ekonomi

Terdapat beberapa kilang makanan yang terkenal di Malaysia terletak di sini seperti Munchy's, Hup Seng dan Hwa Tai. Lain-lain industri ialah Miaow Miaow Food Products Sdn Bhd, New Star Food Industries Sdn Bhd, PCCS, LY Furniture & Ramatex, Fujitsu, Sharp Roxy & J.R. Courtenay.

Kawasan pertaniannya ditanam dengan kelapa sawit. Contohnya Ladang Sri Gading.

Rujukan

  1. ^ Malaysian Flag and Crest from www.malaysia.gov.my.
  2. ^ Parit Raja Map