Wikipedia:Calon rencana pilihan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 113.210.114.186 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Polar
Teg: Undur
Baris 1: Baris 1:
<noinclude>{{FAC-instructions}}</noinclude><!-- jangan buang tag ini. Digunakan untuk tujuan memudahkan pengarkiban kemudian. -->
{{TOClimit|limit=3}}
== Pencalonan rencana pilihan ==
== Pencalonan rencana pilihan ==
Letakkan permohonan <code><nowiki>{{Wikipedia:Calon rencana pilihan/nama rencana yang dicalonkan/arkibNombor}}</nowiki></code> yang anda cipta disini. (cth:<code><nowiki>{{Wikipedia:Calon rencana pilihan/Fairy Tail/arkib1}}</nowiki></code>)
Letakkan permohonan <code><nowiki>{{Wikipedia:Calon rencana pilihan/nama rencana yang dicalonkan/arkibNombor}}</nowiki></code> yang anda cipta disini. (cth:<code><nowiki>{{Wikipedia:Calon rencana pilihan/Fairy Tail/arkib1}}</nowiki></code>)

Semakan pada 22:40, 17 Julai 2018

Di sini, kita menentukan yang mana satu rencana bakal dipaparkan sebagai rencana pilihan. Rencana pilihan perlu mempunyai karya Wikipedia yang terbaik. Sila lihat: Wikipedia:Apakah itu rencana pilihan? untuk kriterianya.

Jika anda mencalonkan rencana, anda dijangka akan menjawab segala bantahan yang dikemukakan. Jika anda mencalonkan rencana yang anda telah mengerjakannya, sila catatkannya sebagai pencalonan diri. Anda boleh mencalonkan rencana melebihi dari dua. Jika anda hendak menerima maklum balas sebelum mencalonnya, sila senaraikan cadangan anda dalam Wikipedia:Ulasan sebaya. Jangan mencalonkan rencana melainkan sekiranya anda benar-benar mahu komuniti Wikipedia mempertimbangkannya.

Persetujuan mestilah diperoleh sebelum sesebuah rencana boleh diiktiraf sebagai rencana pilihan. Jika masa yang agak panjang berlalu tanpa penyelesaian iaitu bantahan, pencalonan itu akan dialihkan daripada senarai calon dan diarkibkan.

Lihat juga Wikipedia:Calon gambar pilihan.

Hapuskan ingatan cache untuk halaman ini.

Navigasi

Kandungan pilihan:

Alatan rencana pilihan:

Sebelum membuat pencalonan rencana pilihan:

Arkib:


Tatacara pencalonan

  1. Sebelum mencalonkan rencana, pastikan bahawa ia memenuhi semua kriteria RP dan/atau ulasan sebaya (jika ragu-ragu mencalonkan terus disini) ditutup dan diarkibkan.
  2. Letakkan {{subst:CRP}} di bahagian atas halaman perbincangan rencana yang dicalonkan dan simpan halaman.
  3. Dari templat FAC, klik pada pautan merah "memulakan pencalonan" merah atau pautan biru "tinggalkan komen". Anda akan melihat maklumat pra-dimuatkan; tinggalkan teks itu. Jika anda tidak pasti bagaimana untuk melengkapkan pencalonan, sila hantar ke halaman perbincangan CRP untuk mendapatkan bantuan.
  4. Di bawah tajuk pramuat, lengkapkan halaman pencalonan, tandatangan dengan ~~~~, dan simpan halaman.
  5. Salin teks ini: {{Wikipedia:Calon rencana pilihan/nama rencana yang dicalonkan/arkibNombor}} (tukarkan Nombor), dan sunting laman ini (cth., laman yang anda baca sekarang), menampal templat di bahagian atas senarai calon. Gantikan "nama rencana ..." dengan nama yang anda calonkan. Ini akan mentransklusikan pencalonan ke dalam laman ini. Sekiranya tajuk halaman pencalonan berbeza dari format ini, gunakan tajuk halaman sebaliknya.

Penyokongan dan pembantahan

  • Untuk membalas pencalonan, klik pautan "Sunting sumber" di sebelah kanan pencalonan rencana (bukan pautan "Sunting sumber" untuk halaman "keseluruhan" CRP di bahagian atas sekali). Semua editor adalah dialu-alukan untuk mengkaji semula pencalonan; lihat FAQ cara menyemak dan mengulas (Inggeris) untuk gambaran keseluruhan proses semakan.
  • Untuk menyokong pencalonan, tulis *'''Sokong''', diikuti oleh sebab anda, yang sepatutnya berdasarkan bacaan penuh teks. Sekiranya anda telah menjadi penyumbang utama rencana sebelum pencalonan, sila nyatakan ulasan anda. Seorang pengulas yang mengkhusus dalam bidang tertentu dari kriteria RP harus menunjukkan sama ada sokongan itu berlaku untuk semua kriteria.
  • Untuk menentang pencalonan, tulis *'''Bantah''' atau *'''Tidak setuju''', diikuti oleh sebab anda. Setiap bantahan mesti memberi rasional tertentu yang boleh ditangani. Jika tiada apa-apa yang boleh dilakukan secara prinsip untuk menangani bantahan, penyelaras mungkin mengabaikannya. Rujukan mengenai gaya dan tatabahasa tidak selalu bersetuju; jika penyumbang memetik sokongan untuk gaya tertentu dalam kerja rujukan standard atau sumber lain yang berwibawa, pengulas harus mempertimbangkan untuk menerimanya. Penilai yang membantah sangat digalakkan untuk kembali selepas beberapa hari untuk memeriksa sama ada bantahan mereka telah ditangani. Untuk mengeluarkan bantahan, anda digalakkan menggaris/memotong (dengan <s> ... </s>) daripada membuangnya. Sebagai alternatif, pengulas boleh memindahkan ulasan yang panjang dan diselesaikan ke halaman perbincangan arkib CRP, meninggalkan pautan dalam nota pada arkib CRP.
  • Untuk memberikan input yang membina pada pencalonan tanpa menyokong atau membantah secara khusus, tulis *'''Komen''' atau *'''Ulasan''' diikuti oleh nasihat anda.
  • Untuk memudahkan penyuntingan, seorang pengulas yang memaparkan ulasan panjang mungkin ingin mencipta subseksyen "peringkat keempat" neutral, yang dinamakan ==== Semakan oleh SNN95 ==== atau ==== Komen oleh Yosri ==== (jangan gunakan tajuk bahagian peringkat ketiga atau lebih tinggi). Tolong jangan buat subseksyen untuk pernyataan pendek sokongan atau pembangkang bagi hal ini *'''Sokong''',*'''Bantah''', atau *'''Komen''' diikuti dengan kenyataan pendapat anda, sudah mencukupi. Tolong jangan gunakan subpengepala yang bertemakan dengan koma bertitik, kerana ini mencipta masalah kebolehaksesan (Inggeris).
  • Sekiranya seorang penilai berpendapat bahawa suatu Bantah telah dinyatakan, mereka harus mengatakan begitu selepas tandatangan penilai daripada memotong atau memisahkan teks pengulas. Dalam panduan halaman perbincangan, pemohon tidak boleh menyekat, mengubah, menyerang, memisahkan atau menambah grafik kepada komen dari editor lain; balasan ditambah di bawah tandatangan pada ulasan pengulas. Sekiranya pemohon mendapati bahawa seorang penentang tidak kembali ke halaman pencalonan untuk mengkaji semula penambahbaikan, ini harus diperhatikan di halaman pencalonan, dengan beza kepada halaman penyemak pengulas yang menunjukkan permintaan untuk dipertimbangkan semula.

Salin kod dibawah dan tampal pada laman pencalonan yang anda cipta (cth:Wikipedia:Calon rencana pilihan/Fairy Tail/arkib1)

<!-- Untuk pemohon -->
===[[Nama Rencana]]===

<noinclude>{{pagelinks|Nama rencana}}</noinclude>
:<small>''Pencalon: {{user3|Nama pengguna anda}} ~~~~~''</small>

<!-- Jangan bubuh pautan -->
Ringkasan berkenaan rencana pilihan anda faham. Komen anda (pilihan). ~~~~

<!-- Untuk pengulas -->
*'''Bantah''' Komen bantahan anda disini. ~~~~
*'''Sokong''' Komen sokongan anda disini. ~~~~
*'''Komen''' Berikan komen yang membina. ~~~~

Pencalonan rencana pilihan

Letakkan permohonan {{Wikipedia:Calon rencana pilihan/nama rencana yang dicalonkan/arkibNombor}} yang anda cipta disini. (cth:{{Wikipedia:Calon rencana pilihan/Fairy Tail/arkib1}})

Fairy Tail

Pencalon: SNN95 (bincang) 17:36, 14 Julai 2016 (UTC)[balas]

Fairy Tail (Jepun: フェアリーテイル, Hepburn: Fearī Teiru) ialah manga daripada mangaka Hiro Mashima. Sirinya bermula di Majalah Shōnen sejak 2 Ogos 2006 dan telah diterbitkan oleh Kodansha dalam 63 jilid tankōbon; bab-bab individu yang diterbitkan dalam jilid tankōbon oleh Kodansha, dengan siri pertama diterbitkan pada 15 Disember 2006, dan jilid ke-63 diterbitkan pada 26 Julai 2017. Fairy Tail ini mengisahkan pengembaraan Natsu Dragneel, seorang ahli sihir (Jepun: 魔導士, Hepburn: madōshi), remaja yang menyertai persatuan Fairy Tail sambil mencari naga bernama Igneel.

Dahulu pernah dicalonkan, tetapi pada masa itu terlalu banyak kekurangannya. Saya sudah kerahkan semuanya terhadap rencana ini. Jadi tahun ini, saya mahu mencuba semula menjadikan anime sebagai Rencana Pilihan di WBM. – SNN95 17:36, 14 Julai 2016 (UTC)[balas]

Uzumaki Naruto

Pencalon: SNN95 (bincang) 14:32, 25 Mei 2018 (UTC)[balas]
title=Junko Takeuchi, suara Uzumaki Naruto dalam siri animasi versi Jepun
title=Junko Takeuchi, suara Uzumaki Naruto dalam siri animasi versi Jepun

Uzumaki Naruto merupakan protagonis fiksyen dari siri manga Jepun Naruto, dicipta oleh Masashi Kishimoto. Seorang remaja ninja yang riang, optimis dan suka bersahabat dengan rakan ninja lain, dia bercita-cita untuk menjadi pemimpin kampung fiksyennya, Konohagakure. Dia muncul dalam anime, filem, permainan video dan animasi video original, serta sekual Boruto: Naruto Next Generations, bersama anaknya Boruto Uzumaki sebagai protagonis. Kishimoto pada mulanya bertujuan untuk membiarkan watak Naruto "sederhana dan bodoh", sambil memberi dia banyak sifat-sifat seorang pahlawan yang ideal, dan masa lalu yang tragis. Penulis telah mengubah imej Naruto berkali-kali, memberikan watak dengan pakaian yang berbeza yang bertujuan untuk menarik pembaca Barat dan menjadikannya lebih mudah untuk dilukiskan. Naruto disuarakan oleh Junko Takeuchi (gambar) dalam siri animasi asal dan Maile Flanagan dalam penyesuaian bahasa Inggeris. Perkembangan watak telah dipuji oleh penerbitan anime dan manga, dan telah menarik perhatian ilmiah.

Ini adalah pencalonan ketiga rencana berkaitan anime dan manga daripada saya selepas Itachi Uchiha dan Fairy Tail. Pautan merah sedang dibirukan. Harap dipertimbangkan. SNN95 Talk to me, beybeh! 14:32, 25 Mei 2018 (UTC)[balas]

Pencalonan lama rencana pilihan

Hasan al-Kharrat

Pencalon: 26 Ramadan (bincang) 06:37, 7 April 2018 (UTC)[balas]

Hasan al-Kharrat (1861–1925) adalah seorang komander pemberontak di dalam Pemberontakan Syria Besar menentang Mandat Perancis, beroperasi terutamanya di Damsyik dan perkampungan Ghouta. Sebagai seorang qabaday (ketua belia tempatan) bagi kawasan al-Shaghour di Damsyik, beliau mempunyai hubungan dengan Nasib al-Bakri, seorang pejuang kebangsaan daripada keluarga paling berpengaruh di kawasan itu. Dengan undangan al-Bakri, beliau menyertai pemberontkan pada Ogos 1925 dan membentuk sekumpulan pejuang dari dan kawasan sekeliling al-Shaghour. Beliau mengetuai serangan terhadap Damsyik, merampas kediaman Pesuruhjaya Tinggi Perancis Maurice Sarrail, sebelum menarik diri setelah pengeboman dilakukan oleh pihak Perancis. Hubungan di antara al-Kharrat dengan ketua-ketua pemberontak lain semakin tegang terutamanya dengan Sa'id al-'As dan Ramadan al-Shallash. Al-Kharrat terus memimpin serbuan di Ghouta, di mana beliau akhirnya dibunuh oleh serangan hendap daripada pihak Perancis. Pemberontakan tersebut melesap pada 1927, tetapi beliau memperoleh reputasi sebagai seorang syahid penentangan Syria terhadap pemerintahan Perancis.

Tujuan saya mencalonkan rencana ini kerana ia telah dipilih sebagai rencana pilihan di Wikipedia bahasa yang lain. Selain itu, ia juga bagi menambah minat para pengguna Wikipedia untuk membaca rencana berkaitan sejarah. 26 Ramadan (bincang) 06:37, 7 April 2018 (UTC)[balas]

C/1996 B2 (Hyakutake)

Pencalon: 26 Ramadan (bincang) 14:16, 7 Februari 2018 (UTC)[balas]

Komet Hyakutake (Jepun: 百武彗星, Hepburn: Hyakutake suisei, gelaran formal: C/1996 B2) adalah sebuah komet yang ditemui pada 31 Januari 1996, melewati Bumi dengan sangat dekat pada tahun tersebut. Ia digelar sebagai Komet Besar 1996; laluannya yang berhampiran Bumi merupakan salah satu yang terdekat dalam 200 tahun sebelumnya. Hyakutake muncul dengan sangat cerah di langit malam dan boleh dilihat secara meluas di seluruh dunia. Komet itu mencuri tumpuan untuk sementara daripada komet Hale–Bopp, yang mendekati Sistem Suria dalam pada waktu itu.

Saya lihat rencana ini telah dipilih sebagai rencana pilihan di beberapa Wikipedia dalam bahasa lain. Oleh itu, saya harap rencana ini juga dipilih. — 26 Ramadan (bincang) 14:16, 7 Februari 2018 (UTC)[balas]

Katsudō Shashin

Pencalon: SNN95 (bincang) 17:27, 1 Februari 2018 (UTC)[balas]

Katsudō Shashin adalah jalur filem animasi Jepun yang merupakan karya animasi tertua dari Jepun. Berdurasi tiga saat, ia menggambarkan seorang lelaki yang menulis "gambar bergerak" dalam skrip Jepun, menanggalkan topinya, dan melambai. Ditemui dalam koleksi filem dan projektor di Kyoto, penciptanya tidak diketahui. Natsuki Matsumoto, pakar dalam ikonografi di Universiti Seni Osaka, memutuskan bahawa ia kemungkinan besar dibuat sebelum tahun 1912. Ia mungkin telah dipengaruhi oleh filem-filem animasi untuk sinematograf Jerman, peranti yang mula-mula muncul di Jepun pada tahun 1904. Bukti menunjukkan Katsudō Shashin dihasilkan secara besar-besaran untuk dijual kepada pemilik projektor sendiri yang kaya. Kepada Matsumoto, teknik percetakan berkualiti dan berteknologi rendah yang agak buruk menunjukkan ia mungkin dari sebuah syarikat filem yang lebih kecil. Tidak seperti dalam animasi tradisional, bingkai tidak dihasilkan dengan memotret imej-imej, tetapi terkesan langsung ke atas filem. Filem ini distensil bersama dengan warna merah dan hitam dengan menggunakan peranti untuk membuat slaid lantera, dan jalur filem dibentuk menjadi gelung untuk tontonan berterusan.

Saya mahu mencalonkan rencana ini kerana hampir semua bahasa telah memilih rencana ini sebagai rencana pilihan. Lebih-lebih lagi saya suka jadikan ini sebagai pengetahuan tentang bagaimana pencetus anime mungkin bermula. SNN95 Cuti wiki Bercuti wiki 17:27, 1 Februari 2018 (UTC)[balas]

Sistem Pengangkutan Gerak Cepat (Singapura)

Pencalon: Fanatix (bincang) 12:33, 24 Januari 2018 (UTC)[balas]

Sistem Pengangkutan Gerak Cepat atau lebih dikenali sebagai MRT ialah sebuah sistem transit laju yang membentuk komponen utama dalam sistem kereta api di Singapura dan ia menjangkau di seluruh negara kota ini. Bahagian pertama sistem MRT ini iaitu di antara stesen Toa Payoh dan Yio Chu Kang telah dibuka pada 7 November 1987 dan ini menjadikannya sistem metro kedua tertua di Asia Tenggara selepas sistem Transit Aliran Ringan Manila. Rangkaian pengangkutan ini berkembang pesat sebagai hasil daripada tujuan Singapura untuk membangunkan jaringan kereta api menyeluruh sebagai tulang belakang bagi sistem pengangkutan awam di Singapura, dengan purata perjalanan penumpang harian seramai 3.27 juta pada 2016 (termasuklah Sistem Rel Ringan). "SayaAnakBangsaMalaysia" (fanatix) 12:33, 24 Januari 2018 (UTC)[balas]