Orang Acheh: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teungku Ampon (bincang | sumb.)
Teungku Ampon (bincang | sumb.)
Baris 10: Baris 10:
}}
}}


'''Orang Aceh''' ialah nama sebuah kaum [[Melayu]] yang berasal daripada hujung utara Pulau [[Sumatra]] iaitu [[provinsi]] '''[[Aceh]]''', [[Indonesia]]. Mereka beragama [[Islam]] dan bahasa asal yang dipertuturkan oleh mereka adalah [[Bahasa Aceh]], bahasa ini memiliki hubungan dengan [[Bahasa Cham]], iaitu suatu bahasa yang dipertuturkan oleh masyarakat [[Melayu Cham]] di [[Kemboja]] dan [[Vietnam]].
'''Orang Aceh''' ialah nama sebuah kaum Melayu yang berasal daripada hujung utara Pulau [[Sumatra]] iaitu [[provinsi]] '''[[Aceh]]''', [[Indonesia]]. Mereka beragama [[Islam]] dan bahasa asal yang dipertuturkan oleh mereka adalah [[Bahasa Aceh]], bahasa ini memiliki hubungan dengan [[Bahasa Cham]], iaitu suatu bahasa yang dipertuturkan oleh masyarakat Melayu Cham di [[Kemboja]] dan [[Vietnam]].


==Tokoh-tokoh terkemuka berketurunan Aceh==
==Tokoh-tokoh terkemuka berketurunan Aceh==

Semakan pada 11:06, 24 Julai 2018

Orang Aceh اورڠ اچيه
Kawasan ramai penduduk
Aceh, Indonesia, Malaysia, Amerika Syarikat, Singapura, Eropah, Australia, Paraguay
Bahasa
bahasa Aceh, bahasa Indonesia dan bahasa Melayu
Agama
Islam
Kumpulan etnik berkaitan
suku Gayo, suku Melayu dan bangsa Campa

Orang Aceh ialah nama sebuah kaum Melayu yang berasal daripada hujung utara Pulau Sumatra iaitu provinsi Aceh, Indonesia. Mereka beragama Islam dan bahasa asal yang dipertuturkan oleh mereka adalah Bahasa Aceh, bahasa ini memiliki hubungan dengan Bahasa Cham, iaitu suatu bahasa yang dipertuturkan oleh masyarakat Melayu Cham di Kemboja dan Vietnam.

Tokoh-tokoh terkemuka berketurunan Aceh