Thrake: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Zamwan (bincang | sumb.)
k Anumengelamun telah memindahkan laman Thrace ke Thrake: Menggambarkan nama subjek iaitu sebuah tempat di Yunani (lalu menepati sebutan tempatan) yang turut bersifat neutral - "Thrace" lebih keinggerisan manakala "Trakia" lebih kebelandaan
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 16:18, 20 Ogos 2018

Sempadan Thrace moden di Bulgaria, Greece dan Turki
Sempadan fizikal–geografikal Thrace: Pergunungan Balkan, Pergunungan Rhodope dan Bosporus. Julat Pergunungan Rhodope ditanda.
Wilayah Thrace di Rom
Thrace di Byzantine
Peta Thrace Purba yang dihasilkan oleh Abraham Ortelius pada tahun 1585, menyatakan kedua-dua nama Thrace dan Eropah
Thrace dan kerajaan beraja Odrysia Thrace di bawah Sitalces sekitar. 431–324 SM

Thrace (/ˈθrs/; Moden Yunani: Θράκη, Thráke; Bahasa Bulgaria: Тракия, Trakiya; Turki: Trakya) adalah sebuah kawasan geografi dan bersejarah di tenggara Eropah, kini terpecah ke dalam wilayah negara Bulgaria, Greece dan Turki, yang mana bersempadanan dengan Pergunungan Balkan di utara, Laut Aegea di selatan dan Laut Hitam di timur. Ia terdiri daripada tenggara Bulgaria (Thrace Utara), timur laut Greece (Thrace Barat) dan bahagian Eropah di Turki (Thrace Timur).

Pada Zaman Klasik, ia juga dirujuk sebagai "Eropah", sebelum istilah ini diperluaskan untuk memperincikan keseluruhan benua.[1] Nama Thrace berasal dari orang Thracia, satu kaum purba Indo-Eropah yang mendiami Eropah Tenggara.

Legasi

Trakiya Heights di Antarctica "dinamakan bersempena kawasan bersejarah."[2]

Lihat juga

Nota

Rujukan

  • Hoddinott, R. F., The Thracians, 1981.
  • Ilieva, Sonya, Thracology, 2001

Pautan luar

Koordinat: 42°N 26°E / 42°N 26°E / 42; 26