AOL: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox company | name = AOL | logo = AOL logo.svg | image = AOL_770.jpg | image_caption = AOL Headquarters, 770 Broadway, New York City | former_name...'
 
Memperbaiki sedikit terjemahan.
Baris 31: Baris 31:
{{reflist}}
{{reflist}}


==Pautan luar==
== External links ==
* {{Official website|https://www.aol.com/}}
* {{Official website|https://www.aol.com/}}



Semakan pada 08:56, 24 Oktober 2018

AOL
Nama asliAOL Sunting ini di Wikidata
Nama dahulu
  • Control Video Corporation (1983–85)
  • Quantum Computer Services (1985–91)
  • America Online (1991–2009)
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriIndustri media, tech industry, media massa, industri internet, industri perisian Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan
  • 1983; 41 tahun yang lalu (1983) (sebagai Control Video Corporation)
  • 2009 (2009) (as AOL Inc.)
Pengasas
  • Marc Seriff
  • Steve Case
  • Jim Kimsey
  • William von Meister
Ibu pejabat770 Broadway, New York City, Amerika Syarikat
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingTim Armstrong (CEO)[1]
KeluaranPerisian Sunting ini di Wikidata
PerkhidmatanPortal web dan perkhidmatan dalam talian
PemilikVerizon
Bilangan kakitangan5,600
Syarikat induk
Anak syarikatNetscape, CompuServe, Weblogs, Inc., Relegence, Moviefone, Personal Library Software, Spinner, Third Screen Media, NaviSoft, Medior, MapQuest, Nullsoft, Adtech, Quigo, AOL TV, InfoInterActive, HuffPost, Johnson-Grace, iAmaze, Socialthing, MailBlocks, Advertising.com, Moviefone, .aol Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.aol.com
Facebook: aol Twitter: AOL Instagram: aol GitHub: aol Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

AOL (dahulunya sebuah syarikat yang dikenali sebagai AOL Inc., yang pada asalnya dikenali sebagai America Online, dan digayakan sebagai Aol.) merupakan portal web dan penyedia perkhidmatan dalam talian yang berpangkalan di New York City. Ia merupakan jenama yang dipasarkan oleh Oath, anak syarikat Verizon Communications.

Perkhidmatan ini menyusun sejarahnya kepada perkhidmatan dalam talian yang dikenali sebagai PlayNET, yang menjadi tuan rumah permainan berbilang pemain untuk Commodore 64. PlayNET melesenkan perisian mereka ke perkhidmatan baru, Quantum Link (Q-Link), yang dilancarkan pada bulan November 1985. MainNET ditutup turun sejurus selepas itu. Perkhidmatan Q-Link awal adalah serupa dengan PlayNET yang asal, tetapi dari masa ke masa Q-Link menambah banyak perkhidmatan baru. Ketika klien PC IBM yang baru dikeluarkan, syarikat itu memfokuskan pada perkhidmatan bukan permainan dan melancarkannya di bawah nama America Online. Q-Link asal dimatikan pada 1 November 1995, sementara AOL berkembang menjadi perkhidmatan dalam talian terbesar, menggantikan pemain mantap seperti CompuServe dan The Source. Menjelang 1995, AOL mempunyai kira-kira 20 juta pengguna aktif.

AOL ialah salah satu pelopor awal Internet pada pertengahan 1990-an, dan jenama paling terkenal di web di Amerika Syarikat. Ia pada asalnya menyediakan perkhidmatan dial-up kepada berjuta-juta rakyat Amerika, serta menyediakan portal web, e-mel, mesej segera dan kemudian pelayar web berikutan pembelian Netscape. Pada kemuncak popularitinya, ia membeli konglomerat media Time Warner dalam penggabungan terbesar dalam sejarah A.S.. AOL dengan pantas merosot selepas itu, sebahagiannya disebabkan oleh kemerosotan dailan dan kenaikan jalur lebar.[2] AOL akhirnya berputar dari Time Warner pada tahun 2009, dengan Tim Armstrong melantik CEO baru. Di bawah kepimpinannya, syarikat itu melabur dalam jenama media dan teknologi pengiklanan.

Pada 23 Jun, 2015, AOL diperolehi oleh Verizon Communications untuk $ 4.4 bilion.[3][4] Pada bulan-bulan berikutnya, AOL juga membuat perjanjian dengan Microsoft.

Rujukan

  1. ^ "Tim Armstrong, AOL Corporate". AOL. Dicapai pada March 6, 2017.
  2. ^ "Verizon buys faded Internet pioneer AOL for $4.4 bn".
  3. ^ Imbert, Fred (May 12, 2015). "Verizon to buy AOL for $4.4B; AOL shares soar". CNBC. Dicapai pada May 12, 2015.
  4. ^ Sawers, Paul (June 23, 2015). "Verizon completes $4.4B acquisition of AOL". VentureBeat. Dicapai pada June 23, 2015.

Pautan luar