Senarai ahli politik Malaysia: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ALIFFHAZIQ202 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
ALIFFHAZIQ202 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 31: Baris 31:


==Zaman Tun Abdullah Bin Ahmad Badawi==
==Zaman Tun Abdullah Bin Ahmad Badawi==
Selepas peletakan jawatan [[Mahathir Mohamad|Tun Dr. Mahathir Mohamad]] sebagai perdana menteri Malaysia. Timbalannya [[Abdullah Ahmad Badawi|Tun Abdullah Badawi]] diangkat menjadi [[Perdana Menteri Malaysia]] kelima. Beliau melantik [[Najib Razak|Dato' Seri Mohd.Najib Razak]] sebagai timbalannya. Terdapat dua pilihan raya yang berlaku semasa pemerintahannya iaitu PRU 11 (2004) dan PRU 12 (2008). Semasa PRU 11 kerajaan negeri [[Terengganu]] telah dikalahkan oleh gabungan pembangkang [[Pakatan Rakyat]] dan negeri [[Kelantan]] kekal pemerintahan [[Pakatan Rakyat]] di bawah [[Parti Islam Se-Malaysia]]. Pada PRU 12 pula, negeri [[Terengganu]] kembali semula kepada pemerintahan [[Barisan Nasional]] namun terdapat empat negeri telah jatuh ke tangan pembangkang iaitu negeri [[Selangor]] di bawah [[Parti Keadilan Rakyat]],[[Pulau Pinang]] di bawah [[Democratic Action Party]] manakala negeri [[Perak]],[[Kedah]] dan juga [[Kelantan]] berada di bawah pemerintahan [[Parti Islam Se-Malaysia]]. Ini menyebabkan ramai pemimpin [[Barisan Nasional]] mendesak [[Abdullah Ahmad Badawi|Tun Abdullah Ahmad Badawi]] meletak jawatan. Akhirnya beliau meletak jawatan sebagai perdana menteri setahun selepas PRU 12 iaitu pada tahun 2009.


==Zaman Dato' Seri Mohd Najib Bin Abdul Razak==
==Zaman Dato' Seri Mohd Najib Bin Abdul Razak==

Semakan pada 06:57, 7 Disember 2018

Sebelum Kemerdekaan

Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu

Pembetukan Persekutuan Malaysia

Zaman Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj

Zaman Tun Abdul Razak Bin Husin

Zaman Tun Hussein Bin Onn

Zaman Tun Dr.Mahathir Bin Mohamad

Zaman Tun Abdullah Bin Ahmad Badawi

Selepas peletakan jawatan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri Malaysia. Timbalannya Tun Abdullah Badawi diangkat menjadi Perdana Menteri Malaysia kelima. Beliau melantik Dato' Seri Mohd.Najib Razak sebagai timbalannya. Terdapat dua pilihan raya yang berlaku semasa pemerintahannya iaitu PRU 11 (2004) dan PRU 12 (2008). Semasa PRU 11 kerajaan negeri Terengganu telah dikalahkan oleh gabungan pembangkang Pakatan Rakyat dan negeri Kelantan kekal pemerintahan Pakatan Rakyat di bawah Parti Islam Se-Malaysia. Pada PRU 12 pula, negeri Terengganu kembali semula kepada pemerintahan Barisan Nasional namun terdapat empat negeri telah jatuh ke tangan pembangkang iaitu negeri Selangor di bawah Parti Keadilan Rakyat,Pulau Pinang di bawah Democratic Action Party manakala negeri Perak,Kedah dan juga Kelantan berada di bawah pemerintahan Parti Islam Se-Malaysia. Ini menyebabkan ramai pemimpin Barisan Nasional mendesak Tun Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan. Akhirnya beliau meletak jawatan sebagai perdana menteri setahun selepas PRU 12 iaitu pada tahun 2009.

Zaman Dato' Seri Mohd Najib Bin Abdul Razak

Selepas perletakan jawatan Perdana Menteri ke lima Malaysia iaitu Tun Abdullah Ahmad Badawi, Datuk Mohd Najib iatu timbalannya dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia ke Enam menggantikannya.


Kerajaan

2013-2016

2016-2018

Ramai Ahli UMNO keluar Parti

Pembangkang

(2013-2015)

2015-2018

Zaman Malaysia Baharu

Pada tanggal 9 Mei 2018. Suruhanjaya Pilihan Raya mengisytiharkan kemenangan Pakatan Harapan. Dato' Seri Mohd.Najib Razak meletakkan jawatannya sebagai Perdana Menteri Malaysia yang keenam. Mahathir Mohamad dan Wan Azizah menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk memberikan pengampunan kepada Anwar Ibrahim sekaligus memberikannya kebebasan daripada menjadi banduan di penjara. Selepas itu, Mahathir Mohamad,Wan Azizah,Muhyiddin Yassin,Mohamad Sabu dan Lim Guan Eng menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk membincangkan pelantikan Perdana Menteri Malaysia yang baharu. Keempat-empat presiden parti itu bersetuju untuk meletakkan Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia ketujuh.

Kerajaan

Pembangkang