Lombardia: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1: Baris 1:
'''Lombardia''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Lombardy'') ialah sebuah daerah (''regione'') di utara [[Itali]] di antara [[Alpen]] dan Lembah [[Po]]. Ia bersempadan dengan daerah [[Piemonte]], [[Emilia-Romagna]], [[Veneto]], [[Trentino-Alto Adige]], dan negara [[Switzerland]]. Ibukota Lombardy ialah [[Milan]]. Satu per lima penduduk Itali tinggal di Lombardy, dan ibukotanya Milan adalah pemukiman terbesar keempat di [[Eropah]] dengan lebih dari 6.5 juta penduduk.
'''Lombardia''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Lombardy'') ialah sebuah daerah (''regione'') di utara [[Itali]] di antara [[Alpen]] dan Lembah [[Po]]. Ia bersempadan dengan daerah [[Piemonte]], [[Emilia-Romagna]], [[Veneto]], [[Trentino-Alto Adige]], dan negara [[Switzerland]]. Ibu kota Lombardy ialah [[Milan]]. Satu per lima penduduk Itali tinggal di Lombardy, dan ibu kotanya Milan adalah pemukiman terbesar keempat di [[Eropah]] dengan lebih dari 6.5 juta penduduk.


Lombardy ialah salah satu dari tiga daerah terkaya di [[Eropah]], dengan a.d.b per kapitanya yang 30% lebih tinggi dari daerah Itali lainnya. Banyak perusahaan lokal dan asing mempunyai pejabat pusatnya di Milan. Lombardy juga aktif dalam dunia lumba lari dengan banyak kelab yang mendapatkan gelar dalam [[bola sepak]], [[rugbi]], [[hoki ais]] dan basket.
Lombardy ialah salah satu dari tiga daerah terkaya di [[Eropah]], dengan a.d.b per kapitanya yang 30% lebih tinggi dari daerah Itali lainnya. Banyak perusahaan lokal dan asing mempunyai pejabat pusatnya di Milan. Lombardy juga aktif dalam dunia lumba lari dengan banyak kelab yang mendapatkan gelar dalam [[bola sepak]], [[ragbi]], [[hoki ais]] dan basket.


{{Lombardy}}
{{Lombardy}}

Semakan pada 15:21, 15 Disember 2018

Lombardia (bahasa Inggeris: Lombardy) ialah sebuah daerah (regione) di utara Itali di antara Alpen dan Lembah Po. Ia bersempadan dengan daerah Piemonte, Emilia-Romagna, Veneto, Trentino-Alto Adige, dan negara Switzerland. Ibu kota Lombardy ialah Milan. Satu per lima penduduk Itali tinggal di Lombardy, dan ibu kotanya Milan adalah pemukiman terbesar keempat di Eropah dengan lebih dari 6.5 juta penduduk.

Lombardy ialah salah satu dari tiga daerah terkaya di Eropah, dengan a.d.b per kapitanya yang 30% lebih tinggi dari daerah Itali lainnya. Banyak perusahaan lokal dan asing mempunyai pejabat pusatnya di Milan. Lombardy juga aktif dalam dunia lumba lari dengan banyak kelab yang mendapatkan gelar dalam bola sepak, ragbi, hoki ais dan basket.