Okapi: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rotlink (bincang | sumb.)
k fixing dead links
Jufert (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20: Baris 20:
| binomial_authority = ([[P.L. Sclater]], 1901)
| binomial_authority = ([[P.L. Sclater]], 1901)
}}
}}
'''Okapi''' (''Okapia johnstoni'') adalah [[mamalia]] dari [[Hutan Hujan Ituri]] di [[Afrika Tengah]]. Walaupun kulit berbelang Okapi menyerupai dengan kulit [[kuda belang]], Okapi memiliki hubungan lebih dekat dengan [[zirafah]]. Sifat fizikalnya yang menyerupai kuda belang dan zirafah mencetuskan anggapan wujudnya perkacukkan di antara keduanya.
'''Okapi''' (''Okapia johnstoni'') ialah [[mamalia]] dari [[Hutan Hujan Ituri]] di [[Afrika Tengah]]. Walaupun kulit berbelang Okapi menyerupai kulit [[kuda belang]], Okapi memiliki hubungan lebih dekat dengan [[zirafah]]. Sifat fizikalnya yang menyerupai kuda belang dan zirafah mencetuskan anggapan wujudnya kacukan antara keduanya.


Haiwan yang berasal dari Hutan Hujan Ituri di timur laut [[Republik Demokratik Congo]] ini mula ditemui oleh penduduk setempat pada tahun 1901.
Haiwan yang berasal dari Hutan Hujan Ituri di timur laut [[Republik Demokratik Congo]] ini mula dikenalpasti pada tahun 1901.


== Rujukan ==
== Rujukan ==

Semakan pada 13:26, 23 Januari 2019

Okapi
Di Hidupan Liar Marwell, England
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Okapia

Lankester, 1901
Spesies:
O. johnstoni
Nama binomial
Okapia johnstoni
(P.L. Sclater, 1901)
Kawasan taburan

Okapi (Okapia johnstoni) ialah mamalia dari Hutan Hujan Ituri di Afrika Tengah. Walaupun kulit berbelang Okapi menyerupai kulit kuda belang, Okapi memiliki hubungan lebih dekat dengan zirafah. Sifat fizikalnya yang menyerupai kuda belang dan zirafah mencetuskan anggapan wujudnya kacukan antara keduanya.

Haiwan yang berasal dari Hutan Hujan Ituri di timur laut Republik Demokratik Congo ini mula dikenalpasti pada tahun 1901.

Rujukan

  1. ^ IUCN SSC Antelope Specialist Group (2008). Okapia johnstoni. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 10 April 2009. Database entry includes a brief justification of why this species is of near threatened.

Pautan luar