Tandatangan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
[[Fail:Signature_of_Mustafa_Kemal_Atatürk.svg|thumb|220x220px|Tandatangan [[Mustafa Kemal Atatürk]]]]
[[Fail:Signature_of_Mustafa_Kemal_Atatürk.svg|thumb|220x220px|Tandatangan [[Mustafa Kemal Atatürk]]]]


Sebuah '''tandatangan''' adalah tulisan tangan (yang sering diolah) gambaran nama orang atau nama panggilan dalam bentuk tulisan, bahkan semudah tanda "X" sekalipun, yang digunakan sebagai tanda yang ditulis orang pada dokumen sebagai bukti pengenalan dan niat. Seorang penulis tandatangan dikenali sebagai '''penandatangan'''. Tandatangan boleh dikelirukan dengan [[autograf]] yang secara pokoknya merupakan sebuah tandatangan yang digayakan secara artistik. Hal ini boleh menyebabkan kekeliruan ketika orang-orang yang mempunyai kedua-dua benda ini, oleh itu akan adanya juga segelintir orang yang menyimpan tandatangan peribadi mereka sementara menerbitkan autograf mereka secara terbuka.
Sebuah '''tandatangan''' adalah tulisan tangan (yang sering diolah) gambaran nama orang atau nama panggilan dalam bentuk tulisan, bahkan semudah tanda "X" sekalipun, yang digunakan sebagai tanda yang ditulis orang pada dokumen sebagai bukti pengenalan dan niat. Seorang penulis tandatangan dikenali sebagai '''penandatangan'''.
Tandatangan boleh dikelirukan dengan [[autograf]] yang secara pokoknya merupakan sebuah tandatangan yang digayakan secara artistik; hal ini boleh menyebabkan kekeliruan ketika orang-orang yang mempunyai kedua-dua benda ini, maka akan adanya juga segelintir orang yang memakai tandatangan untuk tujuan peribadi sambil autograf mereka dipakai secara terbuka.


==Fungsi==
==Fungsi==

Semakan pada 04:18, 1 Mei 2019

Tandatangan Mustafa Kemal Atatürk

Sebuah tandatangan adalah tulisan tangan (yang sering diolah) gambaran nama orang atau nama panggilan dalam bentuk tulisan, bahkan semudah tanda "X" sekalipun, yang digunakan sebagai tanda yang ditulis orang pada dokumen sebagai bukti pengenalan dan niat. Seorang penulis tandatangan dikenali sebagai penandatangan.

Tandatangan boleh dikelirukan dengan autograf yang secara pokoknya merupakan sebuah tandatangan yang digayakan secara artistik; hal ini boleh menyebabkan kekeliruan ketika orang-orang yang mempunyai kedua-dua benda ini, maka akan adanya juga segelintir orang yang memakai tandatangan untuk tujuan peribadi sambil autograf mereka dipakai secara terbuka.

Fungsi

Fungsi tandatangan secara asasnya adalah untuk memberikan bukti:

  1. Asal-usul (identiti) sesebuah dokumen
  2. Niat (keinginan) individu terhadap dokumen tersebut

Sebagai contoh, peranan tandatangan dalam banyak kontrak pengguna bukan semata-mata untuk memberikan bukti pengenalan pihak kontrak, tetapi juga untuk memberikan bukti pertimbangan serta izin yang diberikan.

Proses penandatanganan di kebanyakan negara barangkalinya akan disaksikan dan dirakam di hadapan seorang penyaksi awam untuk menekankan penguatkuasaan proses tersebut. Pada dokumen undang-undang, penandatangan yang buta huruf boleh membuat "tanda" (seringkalinya berbentuk pangkah "X" tapi kadangkala juga simbol peribadi), selagi dokumen itu turut ditandatangani oleh seorang saksi yang celik huruf. Di beberapa negara, orang buta huruf meletakkan cap jari mereka pada dokumen undang-undang sebagai ganti tandatangan bertulis mereka.

Pautan luar