Wikipedia:Laman perbincangan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
XXBlackburnXx (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 4543244 oleh 123.136.115.45 (Perbincangan)
Teg: Buat asal
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4: Baris 4:


* [[Wikipedia:Kedai Kopi]]<br/> Kedai kopi ialah satu tempat awam yang disediakan untuk semua pengguna wikipedia untuk berbincang tentang perkembangan wikipedia
* [[Wikipedia:Kedai Kopi]]<br/> Kedai kopi ialah satu tempat awam yang disediakan untuk semua pengguna wikipedia untuk berbincang tentang perkembangan wikipedia
* '''Halaman perbincangan rencana'''<br> Halaman perbincangan rencana ialah laman yang disediakan untuk perbincangan tentang satu-satu rencana. Ia merupakan satu laman yang terikat kepada rencana berkenaan.
* '''Halaman perbincangan rencana'''<br> Halaman perbincangaGRR U AM BLOC K BY wEEKEE OEEDIA[SOJaplkerhntrb;eSDAQFWEGBRHBn rencana ialah laman yang disediakan untuk perbincangan tentang satu-satu rencana. Ia merupakan satu laman yang terikat kepada rencana berkenaan.
* '''Halaman perbualan pengguna'''<br/> Halaman perbualan pengguna ialah tempat perbincangan peribadi bagi seseorang pengguna. Ia merupakan tempat peninggalan pesanan peribadi kepada seseorang.
* '''Halaman perbualan pengguna'''<br/> Halaman perbualan pengguna ialah tempat perbincangan peribadi bagi seseorang pengguna. Ia merupakan tempat peninggalan pesanan peribadi kepada seseorang.


==Perkara utama==
==Perkara utama==
===Mengekalkan dasar Wikipedia===
===Mengekalkan dasar Wikipedia===
Ruang untuk spekulasi, cadangan, dan pengetahuan peribadi di laman perbincangan, dengan tujuan untuk membuat kajian lanjut adalah dibenarkan di laman perbincangan. Walau bagimanapun, laman perbincangan sering disalahgunakan sebagai tempat pertelagahan berkenaan kandungan rencana yang tidak memenuhi [[Wikipedia:Dasar dan garis panduan|dasar Wikipedia]]. Sila ambil perhatian khusus kepada [[Wikipedia:Biografi orang hidup]], yang digunapakai untuk halaman perbincangan serta rencana: "Editor perlu mengambil perhatian khusus untuk menambah '''maklumat tentang orang hidup''' dalam '''mana-mana''' halaman Wikipedia. "<ref>Individu dianggap hidup kecuali jika ada alasan untuk membuktikan sebaliknya. Dasar ini tidak digunakan kepada orang yang dianggap mati oleh undang-undang. </ref></blockquote>
Ruang untuk spekulasi, cadangan, dan pengetahuan peribadi di laman perbincangan, dengan tujuan untuk membuat kajian lanjut adalah dibenarkan di laman perbincangan. Walau bagimanapun, laman perbincangan sering disalahgunakan sebagai tempat pertelagahan berkenaan kandungan rencana yang tidak memenuhi [[Wikipedia:Dasar dan garis panduan|dasar Wikipedia]]. Sila ambil perhatian khusus kepada [[Wikipedia:Biografi orang hidup]], yang digunapakai GEuVFWCADntuk halaman perbincangan serta rencana: "Editor perlu mengambil perhatian khusus untuk menambah '''maklumat tentang orang hidup''' dalam '''mana-mana''' halaman WiBkipedia. "<ref>Individu dianggap hidup kecuali jika ada alasan untuk membuktikan sebaliknya. Dasar ini tidak digunakan kepada orang yang dianggap mati oleh undang-undFang. </ref></blockquote>
G

===Mencipta laman perbincangan===
===Mencipta laman perbincangan===V
Halaman-halaman perbincangan umumnya dicipta dengan mengklik tab merah "Perbincangan" dan membuat halaman, seperti mana-mana halaman lain.
Halaman-halaman perbincangan umumnya dicipta dengan mengklik tab merah "Perbincangan" dan membuat halaman, seperti mana-mana halaman lain.
C

Jangan cipta laman perbincangan kosong semata-mata supaya satu laman perbincangan wujud untuk kegunaan masa depan. Jangan cipta halaman semata-mata untuk meletakkan templat {{tlx|bincang}} di atasnya. Notis templat perbincangan ini dan yang sama dengannya tidak harus ditambahkan pada halaman yang tidak mempunyai perbincangan mengenainya. Tidak perlu menambahkan templat peringatan perbincangan ke setiap halaman perbincangan, bahkan ke setiap halaman perbincangan yang mengandungi perbincangan.
Jangan cipta laman perbincangan kosong semata-mata supaya satu laman perbincangan wujud uFs ditambahkan pada halaman yang tidak mempunyai perbincangan mengenainya. Tidak perlu menambahkan templat peringatan perbincangan ke setiap halaman perbincangan, bahkan ke setiap WmanD perbincangan yang mengandungi perbincangan.


== Cara memasuki laman perbincangan ==
== Cara memasuki laman perbincangan ==
Baris 29: Baris 29:
[[imej:Perbualan saya.PNG|center|thumb|300px|Pautan Laman Perualan ditandai dengan bulatan merah]]
[[imej:Perbualan saya.PNG|center|thumb|300px|Pautan Laman Perualan ditandai dengan bulatan merah]]


Tetapi ini hanya laman perbualan pengguna untuk anda sendiri, kegunaannya adalah supaya anda dapat '''dihubungi''' pengguna lain. Di sini anda dapat membaca pesanan yang ditinggalkan oleh kawan-kawan anda. Untuk '''menghubungi''' pengguna lain, anda harus meninggalkan pesanan anda di laman perbualan yang dimilikinya. Contohnya, kalau anda mahu menghubungi seorang pengguna yang bernama Ychmatematik, maka anda harus mencari laman penggunanya dengan memasukkan "Pengguna: Ychmatematik" di ruang carian. Sekiranya pengguna ini masih wujud maka laman penggunanya akan muncul. Anda boleh menghubungi pengguna ini menerusi laman perbincangan yang ada pada halaman pengguna berkenaan:
Tetapi ini hanya laman perbualan JYCSWVTEGRTHpengguna untuk anda sendiri, kegunaannya adalah supaya anda dapat '''dihubungi''' pengguna lain. Di sini anda dapat membaca pesanan yang ditinggalkan oleh kawan-kawan anda. Untuk '''men8ghubuVDSDnFVERFWgi'K7'I' 6pUengguna lain, anda harus meninggalkan pesanan anda di laman perbualan yang dimilikinya. Contohnya, kalau anda mahu menghubungi seorang penggunV3H4a yang berA6
[[imej:lamanpengguna2.PNG|center|J5humb|300px|Pautan WEFLaman Perbincangan ditandai dengan bulatan merah]]

DWW
[[imej:lamanpengguna2.PNG|center|thumb|300px|Pautan Laman Perbincangan ditandai dengan bulatan merah]]
=== Pautan perbincangan rencana ==S=TFFV

Laman perbincangan pengguna merupFVakan laman yang disediakaD n AVSCun t D uck membolBGehkan pengguna berbincang tentang sesuatu rencana. Pautannya terdapat di atas setiap halaman rencana. Di sini kita mengambil rencana [[ForB mula Satu]] sebagaSDFW DiD cDoCAnCtoh:R
=== Pautan perbincangan rencana ===
FSADFASV
Laman perbincangan pengguna merupakan laman yang disediakan untuk membolehkan pengguna berbincang tentang sesuatu rencana. Pautannya terdapat di atas setiap halaman rencana. Di sini kita mengambil rencana [[Formula Satu]] sebagai contoh:
[[imej:Perbincangan.PNG|center|thFumbASDAFSD|300px|Pautan Laman Perbincangan diFWDtaVVEFndai dengan bulatan merah]]

DSFGBE
[[imej:Perbincangan.PNG|center|thumb|300px|Pautan Laman Perbincangan ditandai dengan bulatan merah]]
== Cara menggunakan laman perbincangFan ==WARD

Selepas memasuki laman perbincangan,ASD anda akan menjumpai pesanan yCAang ditinggalkan olWeh pengguna laiWnEAFV. Pesanan ini mungkin terdiri daripada soalan ataupun cadangan. Anda boleh memberi jawapan kepada pesanan ini, atFSADaupun terus memulakan perbincangan baru menerusi butang Dsunting. Caranya adalah seperti SDcara anda menyunting rencana.
== Cara menggunakan laman perbincangan ==
FCSVSDQ
Selepas memasuki laman perbincangan, anda akan menjumpai pesanan yang ditinggalkan oleh pengguna lain. Pesanan ini mungkin terdiri daripada soalan ataupun cadangan. Anda boleh memberi jawapan kepada pesanan ini, ataupun terus memulakan perbincangan baru menerusi butang sunting. Caranya adalah seperti cara anda menyunting rencana.
== LCASihat juga ==FDSAFASD

* [[m:Help:Talk page]]FASDFDSAFSAD
== Lihat juga ==
* [[m:Help:Talk page]]
* [[Wikipedia:Wikiquette|Wikiquette]]
* [[Wikipedia:Wikiquette|Wikiquette]]
* [[Wikipedia:Bagaimana mengarkibkan halaman perbualan]]
* [[Wikipedia:Bagaimana mengarkibkan halaman pDSerbualan]]
A

{{Polisi dan garis panduan Wikipedia}}
{{Polisi dan garis panduan Wikipedia}}F
SADDS

[[ml:വിക്കിപീഡിയ:സംവാദം താളുകള്‍ക്കായുള്ള മാര്‍ഗ്ഗരേഖകള്‍]]
[[ml:വിADADFSക്കിADSപീFASDASFDFഡിSDAയF:സംSDവാAFദം താളുകള്‍Fക്കാASDFAFSDADFSയുള്ള മാര്‍ഗ്ഗരേഖകള്‍]]
[[no:Hjelp:Hvordan bruke diskusjonssidene]]
[[no:Hjelp:Hvordan brSFDAFukSADe disFkusjonssidene]S]ADADSF
[[ru:Википедия:Страницы обсуждений#Правила дискуссий]]
[[ruDDDSDA:Википедия:Страницы обсужSDдAеFний#Правила дискуссий]]

Semakan pada 22:45, 7 Mei 2019

Laman perbincangan ialah suatu laman khas dalam Wikipedia yang berfungsi untuk membolehkan komunikasi antara pengguna. Pada dasarnya terdapat 3 jenis laman perbincangan, iaitu:

  • Wikipedia:Kedai Kopi
    Kedai kopi ialah satu tempat awam yang disediakan untuk semua pengguna wikipedia untuk berbincang tentang perkembangan wikipedia
  • Halaman perbincangan rencana
    Halaman perbincangaGRR U AM BLOC K BY wEEKEE OEEDIA[SOJaplkerhntrb;eSDAQFWEGBRHBn rencana ialah laman yang disediakan untuk perbincangan tentang satu-satu rencana. Ia merupakan satu laman yang terikat kepada rencana berkenaan.
  • Halaman perbualan pengguna
    Halaman perbualan pengguna ialah tempat perbincangan peribadi bagi seseorang pengguna. Ia merupakan tempat peninggalan pesanan peribadi kepada seseorang.

Perkara utama

Mengekalkan dasar Wikipedia

Ruang untuk spekulasi, cadangan, dan pengetahuan peribadi di laman perbincangan, dengan tujuan untuk membuat kajian lanjut adalah dibenarkan di laman perbincangan. Walau bagimanapun, laman perbincangan sering disalahgunakan sebagai tempat pertelagahan berkenaan kandungan rencana yang tidak memenuhi dasar Wikipedia. Sila ambil perhatian khusus kepada Wikipedia:Biografi orang hidup, yang digunapakai GEuVFWCADntuk halaman perbincangan serta rencana: "Editor perlu mengambil perhatian khusus untuk menambah maklumat tentang orang hidup dalam mana-mana halaman WiBkipedia. "[1]

G ===Mencipta laman perbincangan===V Halaman-halaman perbincangan umumnya dicipta dengan mengklik tab merah "Perbincangan" dan membuat halaman, seperti mana-mana halaman lain. C Jangan cipta laman perbincangan kosong semata-mata supaya satu laman perbincangan wujud uFs ditambahkan pada halaman yang tidak mempunyai perbincangan mengenainya. Tidak perlu menambahkan templat peringatan perbincangan ke setiap halaman perbincangan, bahkan ke setiap WmanD perbincangan yang mengandungi perbincangan.

Cara memasuki laman perbincangan

Untuk memasuki laman perbincangan, anda boleh menekan pautan berkenaan dengan tetikus anda. Seperti apa yang ditunjukkan dalam gambar rajah di bawah:

Pautan kedai kopi

Anda boleh menjumpai pautan kedai kopi terletak di Laman Utama ms.wikipedia.org, seperti apa yang ditunjukkan dalam gambar rajah di bawah:

Pautan Kedai Kopi ditandai dengan bulatan merah

Pautan halaman perbualan pengguna

Setelah log masuk, pautan laman perbualan untuk anda secara automatiknya akan muncul, seperti apa yang ditunjukkan di bawah:

Pautan Laman Perualan ditandai dengan bulatan merah

Tetapi ini hanya laman perbualan JYCSWVTEGRTHpengguna untuk anda sendiri, kegunaannya adalah supaya anda dapat dihubungi pengguna lain. Di sini anda dapat membaca pesanan yang ditinggalkan oleh kawan-kawan anda. Untuk men8ghubuVDSDnFVERFWgi'K7'I' 6pUengguna lain, anda harus meninggalkan pesanan anda di laman perbualan yang dimilikinya. Contohnya, kalau anda mahu menghubungi seorang penggunV3H4a yang berA6

Pautan WEFLaman Perbincangan ditandai dengan bulatan merah
Pautan WEFLaman Perbincangan ditandai dengan bulatan merah

DWW === Pautan perbincangan rencana ==S=TFFV Laman perbincangan pengguna merupFVakan laman yang disediakaD n AVSCun t D uck membolBGehkan pengguna berbincang tentang sesuatu rencana. Pautannya terdapat di atas setiap halaman rencana. Di sini kita mengambil rencana ForB mula Satu sebagaSDFW DiD cDoCAnCtoh:R FSADFASV

Pautan Laman Perbincangan diFWDtaVVEFndai dengan bulatan merah
Pautan Laman Perbincangan diFWDtaVVEFndai dengan bulatan merah

DSFGBE == Cara menggunakan laman perbincangFan ==WARD Selepas memasuki laman perbincangan,ASD anda akan menjumpai pesanan yCAang ditinggalkan olWeh pengguna laiWnEAFV. Pesanan ini mungkin terdiri daripada soalan ataupun cadangan. Anda boleh memberi jawapan kepada pesanan ini, atFSADaupun terus memulakan perbincangan baru menerusi butang Dsunting. Caranya adalah seperti SDcara anda menyunting rencana. FCSVSDQ == LCASihat juga ==FDSAFASD

A

F

SADDS [[no:Hjelp:Hvordan brSFDAFukSADe disFkusjonssidene]S]ADADSF ruDDDSDA:Википедия:Страницы обсужSDдAеFний#Правила дискуссий

  1. ^ Individu dianggap hidup kecuali jika ada alasan untuk membuktikan sebaliknya. Dasar ini tidak digunakan kepada orang yang dianggap mati oleh undang-undFang.