Moby-Dick: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengemasan.
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17: Baris 17:
}}
}}


'''''Moby-Dick; or, The Whale''''' ialah novel 1851 oleh penulis Amerika [[Herman Melville]]. Buku ini ialah cerita pelaut Ishmael mengenai usaha yang dilakukan oleh Ahab, kapten kapal penangkapan paus ''Pequod'', untuk membalas dendam terhadap Moby Dick, [[Paus sperma|ikan paus sperma]] putih gergasi yang pada pelayaran sebelumnya kapal dari kaki Ahab di lutut. Sumbangan kepada kesusasteraan Renaissance Amerika, klasifikasi genre kerja dari Romantik lewat hingga simbol awal. ''Moby-Dick'' diterbitkan untuk tinjauan bercampur, adalah kegagalan komersial, dan tidak dicetak pada masa kematian penulis pada tahun 1891. Reputasinya sebagai "Novel Besar Amerika" ditubuhkan hanya pada abad ke-20, selepas kurun ke-100 kelahiran penulisnya. [[William Faulkner]] mengaku bahawa dia telah menulis buku itu sendiri,<ref>Faulkner (1927)</ref> dan DH Lawrence memanggilnya "salah satu buku yang paling aneh dan paling indah di dunia" dan "buku terhebat yang pernah ditulis". <ref>Lawrence (1923), 168</ref> Kalimat pembukaannya, "Call me Ishmael", adalah antara kesusasteraan dunia yang paling terkenal.<ref name="Buell 2014, 367">Buell (2014), 367</ref>
'''''Moby-Dick; or, The Whale''''' ialah novel 1851 oleh penulis Amerika [[Herman Melville]]. Buku ini ialah cerita pelaut Ishmael mengenai usaha yang dilakukan oleh Ahab, kapten kapal penangkapan paus ''Pequod'', untuk membalas dendam terhadap Moby Dick, [[Paus sperma|ikan paus sperma]] putih gergasi yang pada pelayaran sebelumnya kapal dari kaki Ahab di lutut. Sumbangan kepada kesusasteraan Renaissance Amerika, klasifikasi genre kerja dari Romantik lewat hingga simbol awal. ''Moby-Dick'' diterbitkan untuk tinjauan bercampur, adalah kegagalan komersial, dan tidak dicetak pada masa kematian penulis pada tahun 1891. Reputasinya sebagai "Novel Besar Amerika" ditubuhkan hanya pada abad ke-20, selepas kurun ke-100 kelahiran penulisnya. [[William Faulkner]] mengaku bahawa dia telah menulis buku itu sendiri,<ref>Faulkner (1927)</ref> dan DH Lawrence memanggilnya "salah satu buku yang paling aneh dan paling indah di dunia" dan "buku terhebat yang pernah ditulis". <ref>Lawrence (1923), 168</ref> Kalimat pembukaannya, "''Call me Ishmael''", adalah antara kesusasteraan dunia yang paling terkenal.<ref name="Buell 2014, 367">Buell (2014), 367</ref>


Melville mula menulis ''Moby-Dick'' pada Februari 1850, dan akhirnya akan mengambil masa 18 bulan untuk menulis buku itu, satu tahun penuh lebih daripada yang dijangkakannya. Penulisan telah terganggu oleh beliau membuat kenalan Nathaniel Hawthorne pada Ogos 1850, dan dengan penciptaan esei "Mosses from an Old Manse" sebagai hasil pertama persahabatan itu. Buku ini didedikasikan untuk Hawthorne, "sebagai tanda kekaguman saya untuk geniusnya".
Melville mula menulis ''Moby-Dick'' pada Februari 1850, dan akhirnya akan mengambil masa 18 bulan untuk menulis buku itu, satu tahun penuh lebih daripada yang dijangkakannya. Penulisan telah terganggu oleh beliau membuat kenalan Nathaniel Hawthorne pada Ogos 1850, dan dengan penciptaan esei "''Mosses from an Old Manse''" sebagai hasil pertama persahabatan itu. Buku ini didedikasikan untuk Hawthorne, "sebagai tanda kekaguman saya untuk geniusnya".


Asas kerja ini ialah pelayaran Whirls 1841 Melville di ''Acushnet''. Novel ini juga melibatkan kesusasteraan ikan paus, dan inspirasi kesusasteraan seperti [[William Shakespeare|Shakespeare]] dan [[Alkitab]]. Paus putih dimodelkan pada paus albino yang terkenal untuk menarik Mocha Dick, dan berakhirnya buku itu adalah berdasarkan tenggelamnya ''Essex'' pada tahun 1820. Deskripsi terperinci dan realistik memburu ikan paus dan mengekstrak minyak ikan paus, serta kehidupan kapal di kalangan kru pelbagai kaum, bercampur dengan penerokaan kelas dan status sosial, baik dan jahat, dan kewujudan Tuhan. Selain naratif prosa, Melville menggunakan gaya dan peranti sastera yang terdiri daripada lagu-lagu, puisi, dan katalog untuk Shakespeare arahan pentas, soliloquies dan asides.
Asas kerja ini ialah pelayaran Whirls 1841 Melville di ''Acushnet''. Novel ini juga melibatkan kesusasteraan ikan paus, dan inspirasi kesusasteraan seperti [[William Shakespeare|Shakespeare]] dan [[Alkitab]]. Paus putih dimodelkan pada paus albino yang terkenal untuk menarik Mocha Dick, dan berakhirnya buku itu adalah berdasarkan tenggelamnya ''Essex'' pada tahun 1820. Penerangannya lebih terperinci dan realistik tentang pemburuan ikan paus dan mengekstrak minyak ikan paus, serta kehidupan kapal di kalangan kru pelbagai kaum, bercampur dengan penerokaan kelas dan status sosial, baik dan jahat, dan kewujudan Tuhan. Selain naratif prosa, Melville menggunakan gaya dan peranti sastera yang terdiri daripada lagu-lagu, puisi, dan katalog untuk Shakespeare arahan pentas, soliloquies dan asides.


Pada Oktober 1851, bab "The Town Ho's Story" diterbitkan dalam ''Harper's New Monthly Magazine''. Bulan yang sama, buku itu pertama kali diterbitkan (dalam tiga jilid) sebagai ''The Whale'' di [[London]], dan di bawah tajuk definitifnya dalam edisi tunggal-volume di New York pada bulan November. Terdapat beratus-ratus perbezaan antara dua edisi, paling sedikit tetapi beberapa penting dan menerangi. Penerbit London, Richard Bentley, menyaring atau mengubah laluan sensitif; Melville juga membuat semakan, termasuk perubahan terakhir pada tajuk untuk edisi New York. Walau bagaimanapun, ikan paus itu muncul dalam teks kedua-dua edisi sebagai "Moby Dick", tanpa sempadan.<ref>Tanselle (1988) "Editorial Appendix," 810–12</ref> Salah satu faktor yang menyebabkan pengulas Inggeris mengabaikan buku ini adalah bahawa ia sepatutnya diberitahu oleh seorang narator yang telah binasa dengan kapal: edisi Inggeris kekurangan Epilog, yang menceritakan hidup Ishmael. Kira-kira 3,200 salinan dijual semasa kehidupan penulis.
Pada Oktober 1851, bab "The Town Ho's Story" diterbitkan dalam ''Harper's New Monthly Magazine''. Bulan yang sama, buku itu pertama kali diterbitkan (dalam tiga jilid) sebagai ''The Whale'' di [[London]], dan di bawah tajuk definitifnya dalam edisi tunggal-volume di New York pada bulan November. Terdapat beratus-ratus perbezaan antara dua edisi, paling sedikit tetapi beberapa penting dan menerangi. Penerbit London, Richard Bentley, menyaring atau mengubah baris sensitif; Melville juga membuat semakan, termasuk perubahan terakhir pada tajuk untuk edisi New York. Walau bagaimanapun, ikan paus itu muncul dalam teks kedua-dua edisi sebagai "Moby Dick", tanpa sempang.<ref>Tanselle (1988) "Editorial Appendix," 810–12</ref> Salah satu faktor yang menyebabkan pengulas Inggeris mengabaikan buku ini adalah bahawa ia sepatutnya diceritakan oleh seorang pengarang yang telah binasa dengan kapal: edisi Inggeris tidak mempunyai Epilog yang menceritakan hidup Ishmael. Kira-kira 3,200 salinan dijual semasa kehidupan penulis.


== Edisi ==
== Edisi ==

Semakan pada 05:21, 18 Jun 2019

Moby-Dick; or, The Whale
Halaman judul, edisi Amerika pertama Moby-Dick
Umum
PengarangHerman Melville
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
GenreNovel, cereka pengembaraan, epik, kisah laut, novel ensiklopedia
Penerbitan
PengilustrasiRockwell Kent (1930 Lakeside Press ed.)
Penerbit
  • Richard Bentley (Britain)
  • Harper & Brothers (AS)
Tarikh penerbitan
18 Oktober 1851 (Britain)
14 November 1851 (AS)
Kawalan kewibawaan
813.3
LCCPZ3.M498 Mo3

Moby-Dick; or, The Whale ialah novel 1851 oleh penulis Amerika Herman Melville. Buku ini ialah cerita pelaut Ishmael mengenai usaha yang dilakukan oleh Ahab, kapten kapal penangkapan paus Pequod, untuk membalas dendam terhadap Moby Dick, ikan paus sperma putih gergasi yang pada pelayaran sebelumnya kapal dari kaki Ahab di lutut. Sumbangan kepada kesusasteraan Renaissance Amerika, klasifikasi genre kerja dari Romantik lewat hingga simbol awal. Moby-Dick diterbitkan untuk tinjauan bercampur, adalah kegagalan komersial, dan tidak dicetak pada masa kematian penulis pada tahun 1891. Reputasinya sebagai "Novel Besar Amerika" ditubuhkan hanya pada abad ke-20, selepas kurun ke-100 kelahiran penulisnya. William Faulkner mengaku bahawa dia telah menulis buku itu sendiri,[1] dan DH Lawrence memanggilnya "salah satu buku yang paling aneh dan paling indah di dunia" dan "buku terhebat yang pernah ditulis". [2] Kalimat pembukaannya, "Call me Ishmael", adalah antara kesusasteraan dunia yang paling terkenal.[3]

Melville mula menulis Moby-Dick pada Februari 1850, dan akhirnya akan mengambil masa 18 bulan untuk menulis buku itu, satu tahun penuh lebih daripada yang dijangkakannya. Penulisan telah terganggu oleh beliau membuat kenalan Nathaniel Hawthorne pada Ogos 1850, dan dengan penciptaan esei "Mosses from an Old Manse" sebagai hasil pertama persahabatan itu. Buku ini didedikasikan untuk Hawthorne, "sebagai tanda kekaguman saya untuk geniusnya".

Asas kerja ini ialah pelayaran Whirls 1841 Melville di Acushnet. Novel ini juga melibatkan kesusasteraan ikan paus, dan inspirasi kesusasteraan seperti Shakespeare dan Alkitab. Paus putih dimodelkan pada paus albino yang terkenal untuk menarik Mocha Dick, dan berakhirnya buku itu adalah berdasarkan tenggelamnya Essex pada tahun 1820. Penerangannya lebih terperinci dan realistik tentang pemburuan ikan paus dan mengekstrak minyak ikan paus, serta kehidupan kapal di kalangan kru pelbagai kaum, bercampur dengan penerokaan kelas dan status sosial, baik dan jahat, dan kewujudan Tuhan. Selain naratif prosa, Melville menggunakan gaya dan peranti sastera yang terdiri daripada lagu-lagu, puisi, dan katalog untuk Shakespeare arahan pentas, soliloquies dan asides.

Pada Oktober 1851, bab "The Town Ho's Story" diterbitkan dalam Harper's New Monthly Magazine. Bulan yang sama, buku itu pertama kali diterbitkan (dalam tiga jilid) sebagai The Whale di London, dan di bawah tajuk definitifnya dalam edisi tunggal-volume di New York pada bulan November. Terdapat beratus-ratus perbezaan antara dua edisi, paling sedikit tetapi beberapa penting dan menerangi. Penerbit London, Richard Bentley, menyaring atau mengubah baris sensitif; Melville juga membuat semakan, termasuk perubahan terakhir pada tajuk untuk edisi New York. Walau bagaimanapun, ikan paus itu muncul dalam teks kedua-dua edisi sebagai "Moby Dick", tanpa sempang.[4] Salah satu faktor yang menyebabkan pengulas Inggeris mengabaikan buku ini adalah bahawa ia sepatutnya diceritakan oleh seorang pengarang yang telah binasa dengan kapal: edisi Inggeris tidak mempunyai Epilog yang menceritakan hidup Ishmael. Kira-kira 3,200 salinan dijual semasa kehidupan penulis.

Edisi

  • Melville, H. The Whale . London: Richard Bentley, 1851 3 jilid. (viii, 312; iv, 303; iv, 328 ms. ) Published 18 Oktober 1851.
  • Melville, H., Moby-Dick ; atau, The Whale . New York: Harper and Brothers, 1851. xxiii, 635 muka surat. Mungkin diterbitkan pada 14 November 1851.
  • Melville, H., Moby-Dick; atau, The Whale . Diedit oleh Luther S. Mansfield dan Howard P. Vincent. New York: Hendricks House, 1952. Termasuk Pengenalan 25 halaman dan lebih daripada 250 muka surat Nota Penjelasan dengan Indeks.
  • Melville, H., Moby-Dick; atau, The Whale : Teks Berkuasa, Ulasan dan Surat oleh Melville, Analog dan Sumber, Kritikan. Edisi Kritikal Norton. Disunting oleh Harrison Hayford dan Hershel Parker. New York: WW Norton, 1967. ISBN 039309670X
  • Melville, H. Moby-Dick, atau The Whale. Edisi Northwestern-Newberry Writings of Herman Melville 6. Evanston, Ill .: Northwestern U. Press, 1988. Teks kritikal dengan lampiran mengenai sejarah dan penerimaan buku. Teks dalam domain awam.
  • Parker, Hershel, dan Harrison Hayford (eds). (2001). Herman Melville, Moby-Dick . Edisi Kritikal Norton. Edisi Kedua, New York dan London: WW Norton & Company. ISBN 9780393972832 ISBN   9780393972832
  • Moby-Dick: Edisi Kritikal Longman, Disunting oleh John Bryant dan Haskell Springer. New York: Longman, 2007 dan 2009. ISBN 978-0-321-22800-0 ISBN   978-0-321-22800-0

Nota kaki

  1. ^ Faulkner (1927)
  2. ^ Lawrence (1923), 168
  3. ^ Buell (2014), 367
  4. ^ Tanselle (1988) "Editorial Appendix," 810–12

Pautan luar

Moby-Dick, sebuah buku elektronik bebas di Projek Gutenberg