Kewahaman: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Skepticism"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 02:51, 3 Julai 2019

Keraguan (Bahasa Inggeris Amerika) atau skeptisisme (Bahasa Inggeris British, Inggeris Australia, dan Bahasa Inggeris Kanada) umumnya merupakan sikap menyoal atau keraguan terhadap satu atau lebih item pengetahuan atau kepercayaan atau dogma.[1][2] Ia sering diarahkan pada domain, seperti ghaib, moral (keraguan moral), teisme (keraguan tentang kewujudan Tuhan), atau pengetahuan (keraguan mengenai kemungkinan pengetahuan, atau kepastian).[3] Secara formal, keraguan sebagai topik berlaku dalam konteks falsafah, khususnya epistemologi, walaupun dapat diterapkan pada topik apa pun seperti politik, agama, dan pseudosains.

Keraguan falsafah datang dalam pelbagai bentuk. Bentuk keraguan radikal menafikan bahawa pengetahuan atau kepercayaan rasional adalah mungkin dan menggesa kita untuk menangguhkan penghakiman pada banyak atau semua perkara yang kontroversial. Bentuk skeptisisme yang lebih sederhana hanya menuntut bahawa tiada apa yang dapat diketahui dengan pasti, atau bahawa kita boleh mengetahui sedikit atau tidak mengenai soalan besar dalam kehidupan, seperti apakah Tuhan ada atau apakah ada kehidupan akhirat. Keraguan agama adalah "keraguan mengenai asas-asas keagamaan asas (seperti keabadian, ketaatan, dan wahyu)".[4] Keraguan saintifik merangkumi menguji kepercayaan untuk kebolehpercayaan, dengan menundukkannya kepada penyiasatan sistematik menggunakan kaedah saintifik, untuk menemui bukti empirikal untuk mereka.

Nota

  1. ^ Popkin, R. H. The History of Skepticism from Erasmus to Descartes (rev. ed. 1968); C. L. Stough, Greek Skepticism (1969); M. Burnyeat, ed., The Skeptical Tradition (1983); B. Stroud, The Significance of Philosophical Skepticism (1984). Encyclopedia2.thefreedictionary.com.
  2. ^ "Philosophical views are typically classed as skeptical when they involve advancing some degree of doubt regarding claims that are elsewhere taken for granted." utm.edu
  3. ^ Greco, John (2008). The Oxford Handbook of Skepticism (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press, US. ISBN 9780195183214.
  4. ^ "Definition of SKEPTICISM". www.merriam-webster.com. Dicapai pada 2016-02-05.