Dam: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexbot (bincang | sumb.)
k bot Mengubah: tr:Türk daması
Thijs!bot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: uk:Шашки
Baris 47: Baris 47:
[[sv:Damspel]]
[[sv:Damspel]]
[[tr:Türk daması]]
[[tr:Türk daması]]
[[uk:Шашки]]
[[zh:西洋跳棋]]
[[zh:西洋跳棋]]

Semakan pada 04:43, 30 Januari 2008

Rencana ini adalah berkaitan permainan papan dam. Untuk Dam yang berkaitan dengan ibadah haji dan umrah, sila ke Dam (haji).

Permainan dam adalah nama sejenis permainan papan. Dalam permainan dam, anda boleh mengambil kepingan pemain lawan dengan "melompat" atas mereka.

Sejarah

Permainan dam datang daripada satu permainan lama yang paling dipanggil Alquerque. Alquerque asalnya dimainkan pada papan permainan lain. Sekitar abad ke-12, orang Perancis merupakan orang pertama menggunakan papan catur untuk memainkan Alquerque. Ini adalah permainan dam yang pertama permainan. Kemudian, mungkin di 1535, satu peraturan baru ditambah: jika anda boleh lompat, anda mesti melompat. Ini dilakukan supaya permainan ini lebih menarik.

Kaedah

Kedudukan permulaan

Dalam kebanyakan permainan permainan dam, terdapat dua pemain. Seorang pemain menggunakan kepingan gelap (hitam/merah), dan seorang lagi kepingan cerah (merah/putih). Mereka bergilir menjalankan kepingan mereka. Kepingan-kepingan tersebut hanya boleh bergerak secara pepenjuru dari satu petak ke petak yang lain. Bila seorang pemain melompat ke atas kepingan lawan, dia akan mengambil kepingan tersebut.