Assyria: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: hu, tl, vi Mengubah: he
Escarbot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: als:Assyrien
Baris 177: Baris 177:
{{Link FA|hr}}
{{Link FA|hr}}


[[als:Assyrien]]
[[am:አሦር]]
[[am:አሦር]]
[[ar:آشور (مملكة)]]
[[ar:آشور (مملكة)]]

Semakan pada 07:19, 3 Februari 2008

Sebuah lembu berkepak Assyria, atau lamassu.

Assyria (Syriak: ܐܬܘܖ̈) dalam masa sejarah terawal dirujuk kepada kawasan pada sungai Tigris atas, dinamakan untuk ibu kotanya, bandar purba Assur. Kemudian, sebagai bangsa dan Empayar, ia juga datang untuk memasukkan secara kasarnya bahagian separuh utara Mesopotamia (bahagian separuh selatan menjadi Babylonia). Ibu kotanya adalah Nineveh.

Raja-raja Assyria mengawal kerajaan besar pada tiga berlainan masa dalam sejarah. Ini adalah dipanggil Kuno, Pertengahan, dan kerajaan Neo-Assyria, atau tempoh. Yang paling berkuasa dan bangsa paling-dikenali dari tempoh ini adalah kerajaan Neo-Assyria, 911-612 SM.

Tanahair Assyria terletak pada kawasan pergunungan, melangkaui sepanjang Tigris sejauh banjaran gunung Gordiaean tinggi atau banjaran gunung Carchudian dari Armenia, kadangkala dipanggil "Pergunungan Ashur".

Orang Assyria telah mencipta penggalian untuk melemahkan dinding kota, pelantak pukulan untuk meruntuhkan dinding dan pagar, konsep dari kor jurutera, yang menjambatankan sungai dengan pontun atau membekalkan askar dengan kulit pengembang untuk berenang.


Sejarah awal

Prasejarah yang paling penting di tapak (Neolitik) di Assyria adalah pada Tell Hassuna, pusat budaya Hassuna.

Dari sejarah awal kerajaan Assyria, sedikit secara positifnya diketahui. Menurut kepada sesetengah tradisi Judeo-Kristian, bandar Ashur (juga dieja Assur atau Aššur) telah diasaskan oleh Ashur anak lelaki Shem, dimana telah didewakan oleh generasi kemudian sebagai tuhan penaung.

Sungai Tigris atas kelihatan telah diperintah dari Sumer, Akkad, dan utara Babylonia dalam peringkat terawalnya, menjadi sebahagian dari empayar Sargon Agung. Dimusnahkan oleh orang gasar pada tempoh Gutian, ia telah dibina semula, dan berakhir dengan diperintah sebagai sebahagian dari Empayar dari dinasti ke-3 Ur.


Negeri-kota Assyria awal dan kerajaan

Inskripsi pertama dari pemerintah Assyria muncul selepas 2000 SM. Assyria kemudian terdiri dari sebilangan negeri kota dan kerajaan Semitik kecil. Pengasasan pemerintahan beraja Assyria adalah tradisinya ditujukan kepada Zulilu, dikatakan telah hidup selepas Bel-kap-kapu (Bel-kapkapi or Belkabi, ca. 1900 SM), moyang kepada Shalmaneser I.

Negeri kota Ashur

Negeri-kota Ashur mempunyai hubungan luas dengan bandar-bandar pada dataran Anatolia. Orang Assyria mendirikan "koloni pedagang" di Cappadocia, e.g., pada Kanesh (Kültepe) moden sekitar 1920 SM1840 SM dan 1798 SM1740 SM. Koloni ini, dipanggil karum, kata Akkadia untuk 'pelabuhan', telah dicantum kepada kota Anatolia, tetapi fizikalnya terasing, dan mempunyai status cukai khas. Mereka mesti telah bangkit dari tradisi panjang perdagangan antara Ashur dan kota Anatolia, tetapi tiada arkeologikal atau rekod bertulis menunjukkan ini. Perdagangan terdiri dari logam (mungkin jadi plumbum atau tin; terminologi sini adalah tidak keseluruhannya jelas) dan tekstil dari Assyria, yang telah berdagang untuk logam berharga di Anatolia.

Kerajaan Shamshi-Adad I

Kota Ashur telah ditakluki oleh Shamshi-Adad I (1813 SM1791 SM) dalam perkembangan puak Amorite dari delta sungai Khabur. Dia letak anak lelakinya Ishme-Dagan pada takhta dari kota Ekallatum berdekatan, dan membenarkan bekas perdagangan Anatolia untuk berterusan. Shamshi-Adad I juga menakluki kerajaan also Mari pada Euphrates dan meletakkan anak lelakinya yang satu lagi, Yasmah-Adad pada takhta di sana. Kerajaan Shamshi-Adad kini merangkumi seluruh Mesopotamia utara. Dia sendiri menduduki ibukota baru yang diasaskan di lembah Khabur, dipanggil Shubat-Enlil. Ishme-Dagan mewarisi krajaan ini, tetapi Yasmah-Adad telah digulingkan dan Mari telah hilang. Raja baru Mari berpakatkan dirinya dengan Hammurabi dari Babylon. Assyria kini menghadapi kebangkitan kuasa Babylon di selatan. Ishme-Dagan bertindak balas dengan membuat perikatan dengan musuh Babylon, dan pergelutan kuasan berterusan selama berdekad.

Assyria dikurangkan kepada negeri orang suruhan

Hammurabi akhirnya menyaingi atas Ishme-Dagan, dan menakluk Ashur untuk Babylon. Dengan Hammurabi, pelbagai karum di Anatolia dihentikan aktiviti perdagangan — kemungkinan disebabkan barang dari Assyria telah kini didagangkan dengan rakan' Babylonia.

Assyria telah diperintah oleh raja orang suruhan yang bergantung pada Babylonia untuk suatu abad. Selepas babylon jatuh kepada Kassites, Hurrians mendominasi kawasan utara, termasuk Ashur.

Tempoh Assyria Pertengahan

(Ilmiawan berbagai bertarikhkan permulaan "Tempoh Assyria Pertengahan" ke samada kejatuhan dari kerajaan Assyria Kuno dari Shamshi-Adad I, atau ke apabila Ashur-uballit I bangkit ke takhta Assyria.)

Ashur-uballit I

Pada abad ke-15 SM, Saushtatar raja "Hanilgalbat" (Hurrians dari Mitanni), menggeledah Ashur dan buat Assyria satu orang suruhan. Assyria memberi penghormatan ke Hanilgalbat hingga kuasa Mitanni runtuh dari tekanan Hittite, membolehkan Ashur-uballit I (1365 SM1330 SM), untuk sekali lagi buat Assyria satu merdeka dan kuasa menakluk pada kos Babylonia; dan satu masa datang apabila raja Kassite di Babylon telah lega mengahwini anak perempuan Ashur-uballit, dimana surat ke Akhenaten dari Mesir membentuk bahagian dari surat Amarna. Perkahwinan ini membawa ke akibat malapetaka, laksana puak Kassite pada lapangan membunuh raja Babylon dan meletakkan satu pembohong pada takhta. Assur-uballit dengan pantas mara ke Babylonia dan menuntut bela anak lelaki mertuanya, membuatkan Kurigalzu raja baris diraja di sana.

Perkembangan Assyria

Hanilgalbat akhirnya ditakluki dibawah Adad-nirari I, yang menghuraikan dirinya sebagai "Raja Unggul" (Sharru rabû) dalam surat kepada pemerintah Hittite. Pewaris Adad-nirari I Shalmaneser I (c. 1300 SM), lontarkan keluar kepuraan dari pemerintah Babylonia, membuat Calah ibukotanya, dan mengikuti perkembangan ke barat laut, utamanya pada kos dari Hittites, mencapai sejauh Carchemish dan seterusnya.

Anak dan pewaris Shalmaneser, Tukulti-Ninurta I, menggulingkan Kadashman-Buriash dari Babylon dan memerintah di sana dengan dirinya sebagai raja selama tujuh tahun, mengambil pada judul lama "raja Sumer dan Akkad". Mengikuti ini, Babylon memberontak terhadap Tukulti-Ninurta, dan kemudian malah buat Assyria penghormatan semasa pemerintahan raja Babylonia Melishipak II dan Marduk-apal-iddin I, satu lagi tempoh lemah untuk Assyria.

Tiglath-Pileser I mencapai Laut Mediterranean

Laksana empayar Hittite runtuh dari serangan hebat Phrygians (dipanggil Mushki dalam riwayat Assyria), Babylon dan Assyria mula bersaing untuk rantau Amorite, dahulunya dibawah kawalan kukuh Hittite. Raja Assyria Ashur-resh-ishi I mengalahkan Nebuchadnezzar I dari Babylon dalam satu pertempuran, apabila pasukan mereka bertembung antara satu sama lain di rantau ini.

Anak lelaki Ashur-resh-ishi, Tiglath-Pileser I, mungkin dianggap sebagai pengasas empayar Assyria pertama. Pada 1120 SM, dia menyeberangi Euphrates, menawan Carchemish, mengalahkan Mushki dan tinggalan Hittites—malah didakwa mencapai Laut Hitam—dan mara ke Mediterranean, menakluk Phoenicia, dimana dia buru lembu liar. Dia juga mara ke dalam Babylon dua kali, memegang judul lama "Raja Sumer dan Akkad", walaupun dia tidak mampu untuk gulingkan raja sebenar di Babylonia, dimana dinasti Kassite lama kini tewas kepada yang Elamite.

Masyarakat dalam tempoh Assyria Pertengahan

Assyria mempunyai kesukaran dengan pemastian jalan dagangan terbuka. Tidak seperti situasi dalam Tempoh Assyria Kuno, logam Anatolia dagangan berkesannya didominasikan oleh Hittite dan Hurrian. Mereka juga mengawal pelabuhan Mediterranean sementara Kassite mengawal jalan sungai selatan ke Teluk Parsi.

Kerajaan Assyria Pertengahan disusun dengan baik dan dalam kawalan kukuh raja. Raja juga berfungsi sebagai Paderi Tinggi Ashur, dewa negeri. Dia mempunyai sesetengah kewajipan untuk memenuhi dalam pengikutan, dan babitkan menyedia sumber untuk kuil. Jawatan paderi menjadi kuasa major dalam masyarakat Assyria. Konflik dengan jawatan paderi adalah kemungkinan punca dari pembunuhan raja Tukulti-Ninurta I.

Populasi Assyria adalah agak kecil, dan kota utama adalah Ashur, Kalhu dan Nineveh, semua terletak di lembah sungai Tigris. Semua warga lelaki merdeka telah diwajibkan untuk berkhidmat dalam tentera untuk satu masa; sistem ini dipanggil, ilku-khidmat. Kod undang-undang Assyria telah disusun semasa tempoh ini. Mereka adalah penting untuk kelakuan menindas terhadap wanita dalam masyarakat mereka.

Empayar Neo-Assyria

Pembangunan-empayar Assyria

Selepas Tiglath-Pileser I, orang Assyria dalam kemerosotan selama dua abad, satu masa yang lemah dan pemerintah tidak berkesan, perang dengan kejiranan Urartu, dan pemcerobohan oleh nomad Aramia. Tempoh panjang lemah berakhir dengan penaikan pada 911 SM dari Adad-nirari II. Dia kukuhnya menakluk kawasan sebelumnya di bawah orang pesuruhan Assyria nominal, memindahkan populasi di utara ke tempat jauh-keluar. Terpisah dari menolak sempadan dengan Babylonia sedikit ke selatan, dia tidak terlibat dalam perkembangan sebenar, dan sempadan dari empayar dia kukuhkan mencapai hanya sejauh barat seperti Khabur. Dia telah digantikan oleh Tukulti-Ninurta II, yang buat sesetengah peningkatan di utara semasa pemerintahan pendeknya.

Raja seterusnya, Ashurnasirpal II (883 SM858 SM), memulakan program perkembangan besar tanpa belas kasihan, pertama keganasan terhadap orang ke utara sejauh Nairi, kemudian menakluk orang Aramia antara Khabur dan Euphrates. Kekasarannya pantas merenyukkan satu pemberontakan secara tegas dalam perjuangan, pertempuran dua-hari. Mengikuti kemenangan ini, dia mara tanpa penentangan sejauh Mediterranean dan menuntut penghormatan dari Phoenicia. Tidak suatupun sebelum, orang Assyria mula bongkak dalam kekejaman mereka sekitar masa ini. Ashurnasirpal II juga alihkan ibukotanya ke kota Kalhu (Nimrud). Istana, kuil dan bangunan lain dibangkitkan oleh dia naik saksi ke pertimbangan pembangunan kekayaan dan seni.

Empayar Assyria

Anak lelaki Ashurnasirpal, Shalmaneser III (858 SM–823 SM), mempunyai pemerintahan panjang selama 34 tahun, apabila ibukota Assyria telah bertukar kepada kem besenjata. Setiap tahun tentera Assyria mara keluar darinya untuk merompak dan memusnah. Babylon telah dijajah, dan Babylonia dikurangkan ke orang pesuruhan. Dia bertempur terhadap Urartu, dan marakan satu tentera terhadap perikatan negeri Syria diketuai oleh Benhadad dari Damsyik, dan termasuk Ahab, raja dari Israel, pada Pertempuran Qarqar pada (854 SM). Meskipun huraian Shalmaneser 'mengalahkan penentangan', ia kelihatan pertempuran berakhir dalam kebuntuan, laksana pasukan Assyria telah berundur selepas itu.

Shalmaneser ambil semula Carchemish pada 849 SM, dan pada 841 SM marakan satu tentera terhadap Hazael, Raja dari Damsyik, mengepung dan ambil kota itu. Dia juga dibawa dibawah penghormatan Jehu dari Israel, Tyre, dan Sidon. Tugu hitamnya, dijumpai di Kalhu, merekodkan banyak eksploit tentera dari pemerintahannya. [1] Sedikit akhir tahun dari hidupnya telah diganggu oleh pemberontakan dari anak sulung lelakinya yang hampir terbukti malapetaka. Assur, Arbela dan tempat lain sertai pembohong, dan pemberontakan telah dimansuhkan dengan kesukaran oleh Shamshi-Adad V, anak lelaki kedua Shalmaneser, yang kemudian menggantikannya (824 SM).

Abad berikutan, Assyria sekali lagi mengalami kemerosotan bandingan, terhutang ke pemerintah lebih lemah (termasuk Ratu Semiramis) dan satu kemunculan semula dalam perkembangan oleh Urartu. Pengecualian yang penting ini adalah Adad-nirari III (810 SM782 SM), yang menawan Damsyik pada 804, membawa Syria di bawah penghormatan sejauh selatan seperti Samaria dan Edom, dan yang mara terhadap Medes, mungkin jadi malah menembusi ke Laut Kaspia.

Empayar Assyria Kedua

Apabila Nabonassar mulakan dinasti neo-Babylonia pada 747 SM Assyria sedang dalam kesakitan revolusi. Perang saudara dan penyakit menular telah menjejaskan negara ini, dan provinsi utaranya telah direngkuh darinya oleh Urartu. Pada 746 SM Kalhu sertai pemberontak, dan pada ke-13 Iyyar dalam tahun berikutan, satu jeneral bernama Pulu, yang mengambil nama Tiglath-pileser III, merampas mahkota, dan buat perubahan sapuan kepada kerajaan Assyria, pertimbangan memperbaiki keberkesanannya dan keselamatan.

Provinsi yang ditakluk telah disusunkan di bawah birokrasi terperinci, dengan raja pada kepala — setiap daerah membayar penghormatan tetap dan memberikan kontingen ketenteraan. Pasukan Assyria pada masa ini menjadi tentera berdiri, yang oleh pembaikian berjaya menjadi satu mesin lawan tanpa boleh dilawan; dan polisi Assyria telah dari sekarang diarahkan kearah mengurangkan seluruh tamadun dunia kepada satu empayar, melontarkan perdagangannya dan kekayaan kepada tangan Assyria. Perubahan ini selalu dikenali sebagai permulaan "Empayar Assyria Kedua".

Apabila Tiglath-Pileser III telah menaiki takhta Assyria, dia pergi ke Babylonia dan menculik dewa Šapazza; Kisah Assyria-Babylonia memaklumkan kita (ABC 1 Col.1:5). Selepas menjajah Babylon ke penghormatan, kerasnya menghukum Urartu, dan mengalahkan Medes dan Hittites, Tiglath-Pileser III mengarahkan tenteranya ke Syria, dimana telah dapat kembali kemerdekaannya, dan yang berjaya komersialnya pelabuhan laut Meditereanean Phoenicia. Dia ambil Arpad dekat Aleppo pada 740 SM selepas pengepungan selama tiga tahun, dan mengurangkan Hamath. Azariah (Uzziah) telah menjadi sekutu raja Hamath, dan demikian telah dipaksa oleh Tiglath-Pileser untuk buat takzim dan bayar penghormatan tahunan.

Pada 738 SM, di rantau Menahem, raja Israel, Tiglath-Pileser III menakluk Philistia dan menjajah Israel, mengenakan padanya penghormatan berat (2 Raja 15:19). Ahaz, raja Judah, terlibat dalam perang terhadap Israel dan Syria, rayuan untuk pertolongan ke raja Assyria ini oleh cara emas dan perak (2 Raja 16:8); dia menurutnya "mara terhadap Damsyik, mengalahkan dan meletakkan Rezin hingga mati, dan mengepung bandar itu sendiri." Meninggalkan sebahagian tenteranya untuk teruskan pengepungan, dia maju, merosakkan dengan api dan pedang di provinsi timur dari Jordan, Philistia, dan Samaria; dan pada 732 SM ambil Damsyik, memindahkan penghuninya ke Assyria. Pada 729 SM, Tiglath-Pileser III, pergi ke Babylonia dan menangkap Nabu-mukin-zeri, raja dari Babylon, (ABC 1 Col.1:21). Dia telah sendirinya dimahkota sebagai "Raja Pul dari Babylon".

Tiglath-Pileser III mati pada 727 SM, dan telah digantikan oleh Shalmaneser V, dimana menyusun semula Empayar kepada provinsi, menggantikan raja orang suruhan bermasalah dengan gabenor Assyria. Bagaimanapun, Raja Hoshea dari Israel menunda bayar penghormatan, dan berpakat dirinya dengan Mesir terhadap Assyria pada 725 SM. Ini membawa Shalmaneser untuk menjajah Syria (2 Raja 17:5) dan mengepung Samaria (ibukota Israel) selama tiga tahun. Shalmaneser merosakkan Samaria, ibukota Israel (ABC 1 Col.1:27).

Dinasti Sargonid

Pemindahan Yahudi dari Judah oleh Empayar Assyria

Shalmaneser V mati tiba-tiba pada 722 SM semasa mengepung Samaria, dan demikian takhta telah dirampas oleh Sargon, si Tartan (ketua-komander-tentera), dimana kemudian pantasnya ambil Samaria, berkesannya mengakhiri Kerajaan Israel utara dan membawa 27,000 orang kepada kurungan ke Diaspora Israel. (2 Raja 17:1–6, 24; 18:7, 9). Dia juga mengepung Judah, dan mengepung Baitulmuqaddis (Isa. 10:6, 12, 22, 24, 34), tetapi tidak tawannya. Sargon II berperang pada tahun keduanya terhadap raja Elam, Humban-Nikaš, yang berpakat dirinya dengan Marduk-apla-iddina dari Babylon, tetapi telah dikalahkan seperti diberitahu dalam ABC 1 Col.1:31-37. Pada 721 SM, babylon lontar keluar pemerintahan Assyria, dibawah putera Chaldea berkuasa Merodach-baladan (2 Raja 20:12), dan Sargon, tidak mampu menahan pemberontakan, mengalih perhatiannya sekali lagi ke Urartu dan Syria, mengambil Carchemish pada 717, baik juga seperti Medes, menembusi Dataran Tinggi Iran sejauh Gn. Bikti dan membina beberapa kubu. Assyria telah berperang terhadap Babylonia selama sepuluh tahun sementara Marduk-apla-iddina memerintah Babylon (ABC 1 Col.1:41-42). Pada 710 SM, Sargon serang Babylon dan mengalahkan Marduk-apla-iddina, dimana lari ke sekutunya di Elam (ABC 1 Col.2:1-3). Sargon juga bina satu ibukota baru pada Dur Sharrukin ("Bandar Sargon") dekat Nineveh, dengan semua penghormatan yang Assyria tekah kumpulkan dari pelbagai bangsa.

Pada 705 SM, Sargon telah dibunuh semasa berlawan Cimmerians, dan telah digantikan oleh anak lelakinya Sennacherib (2 Kings 18:13; 19:37; Isa. 7:17, 18), yang alihkan ibukota ke Ninevih dan buatkan orang yang dipindah kerja dalam perbaiki sistem terusan pengairan Nineveh. Pada 701 SM, Hezekiah dari Judah membentuk satu pakatan dengan Mesir terhadap Assyria, jadi Sennacherib menurutnya mara ke Baitulmuqaddis, memusnahkan 46 kampung dalam haluanya. Ini grafiknya dihuraikan dalam Isaiah 10; tepat sekali apa yang berlaku seterusnya adalah tidak jelas (Injil mengatakan satu Malaikat dari Tuan memukul Tentera Assyria di Baitulmuqaddis dan dia bertolak); bagaimanapun apa yang pasti ialah Sennacherib gagal menawan Baitulmuqaddis. Marduk-apla-iddina telah pulang ke Babylonia semasa pemerintahan Sennacherib. Raja Assyrian buat perang dengannya pada 703 SM di luar Kish dan mengalahkannya. Sennacherib menggeledah Babylonia dan mengejar Marduk-apla-iddina melalui tanah ini. Pada kepulangannya ke Assyria Sennacherib melantik Bel-ibni sebagai raja Babylon (ABC 1 Col.2:12-23). Bel-ibni bagaimanapun melakukan perseteruan, jadi Sennacherib pulang ke Babylon pada 700 SM dan menangkapnya dan pegawainya. Sennacherib sebaliknya melantik anak lelakinya Aššur-nadin-šumi pada takhta Babylon (ABC 1 Col.2:26-31).

Kapal perang Assyrian, satu bireme dengan badan perahu runcing, 700 SM.

Sennacherib melancarkan satu kempen terhadap Elam pada 694 SM dan merosakkan tanah ini. Sebagai balasan raja Elam perintahkan untuk serang Babylonia. Aššur-nadin-šumi telah ditangkap dan dibawa balik ke Elam dan satu raja baru dipanggil Nergal-ušezib telah dilantik sebagai pemerintah Babylon (ABC 1 Col.2:36-45). Orang Assyrian pulang tahun berikutnya ke Babylonia dan menggeledah dewa Uruk. Nergal-ušezib buat pertempuran terhadap tentera Assyria, tetapi telah diambil tawanan dan diangkut ke Assyria (ABC 1 Col.2:46- Col.3:6). Satu lagi pemerintah asli, dipanggil Mušezib-Marduk, kemudian merampas takhta Babylon. Dia memegangnya dengan pertolongan sekutu Elamnya selama empat tahun hingga 689 SM, apabila orang Assyria ambil semula kota ini (ABC 1 Col.3:13-24). Sennacherib menbalas tangkasnya dengan membuka terusan sekitar Babylon dan membanjirkan kota dari luarnya hingga ia menjadi paya, mengakibatkan kemusnahannya, dan penghuninya telah bertaburan. Pada 681 SM, Sennacherib telah dibunuh, lebih kemungkinan oleh salah satu anak lelakinya (menurut 2 Raja 19:37, semasa sembahyang kepada dewa Nisroch, dia telah dibunuh oleh dua anak lelakinya, Adramalech dan Sharezer, dan kedua-dua dari anak lelaki ini kemudiannya lari ke Armenia; diulangi dalam Isaiah 37:38 dan dirujuk ke dalam 2 Kisah 32:21).

Sennacherib telah digantikan oleh anak lelakinya Esarhaddon (Ashur-aha-iddina), dimana telah menjadi gabenor Babylonia, dan telah berkempen di Urartu pada masa pembunuhan ayahnya, dimana dia mendapat kemenangan pada Malatia (Milid). Semasa tahun pertama Esarhaddon, satu pemberontakan muncul di selatan Babylonia. Nabu-zer-kitti-lišir, satu gabenor mat Tamti, mengepung Ur. Gabenor ini tidak menawan kota ini, tetapi lari ke kerabatnya di Elam (Hal-Tamti); bagaimanapun, "raja Elam ambilnya sebagai tawanan dan meletakkannya kepada pedang" (ABC 1 Col.3:39-42); juga dalam (ABC 14 vs.1-4).

Sebagai raja Assyria, Esarhaddon pantas membuat Babylon dibina semula, dan buat ia ibukotanya. mengalahkan Cimmerians dan Medes (sekali lagi menembusi Gn. Bikni), tetapi tidak mampu mengekalkan arahan di kawasan ini, dia alihkan perhatiannya kearah barat ke Phoenicia—kini pakatkan dirinya dengan Mesir terhadap dia—dan geledah Sidon pada 677 SM. Dia juga menangkap Manasseh odari Judah dan ambilnya tawanan untuk suatu masa di Babylon (2 Kisah 33:11). Telah cukup muak dengan campur tangan Mesir, Esarhaddon cuba untuk menakluk Mesir pada 673 SM, tetapi telah dikalahkan (ABC 1 Col.4:16). Dua tahun kemudian dia buat cubaan baru dan telah berjaya. Kisah Babylonia beritahu semula bagaimana Mesir "telah digeledah dan dewanya telah diculik" (ABC 1 Col.4:25); juga dalam ABC 14 vs.28-29. Firaun Tirhakah lari dari Mesir, dan stela memperingati kemenangan ini, dan persembahkan Tirhakah dengan ciri Afrika kulit hitam, telah disetkan pada Sinjirli (utara dari Teluk Antioch), dan kini di Muzium Berlin.

Assyria juga berperang dengan Urartu dan Dilmun (kemungkinan Qatar moden) pada masa ini. Ini merupakan perkembangan wilayah terhebat Assyria. Bagaimanapun, gabenor Assyria Esarhaddon telah dilantik atas Mesir telah terhutang budi untuk larikan penduduk gelisah, jadi kempen baru telah dilancarkan oleh Esarhaddon pada 669 SM. Dia menjadi demam pada perjalanan dan mati. Anak lelakinya Šamaš-šuma-ukin menjadi raja Babylon dan anak lelakinya Aššur-bani-pal menjadi raja Assyria; lihat ABC 1 Col.4:30-33 dan ABC 14 vs.31-32, 37. Bel dan dewa Babylonia pulang dari buangan mereka di Assur ke Babylon dalam tahun pertama Šamaš-šuma-ukin, dan perayaan akitu boleh disambut buat kali pertama dalam dua puluh tahun; ABC 1 14 vs.34-39 dan ABC 1 Col.4:34-36.

Assur-bani-pal atau Ashurbanipal (Ashurbanapli, Asnappar), anak lelaki Esarhaddon, menggantikannya. Dia meneruskan kempen di Mesir, apabila tidak diganggu oleh tekanan dari Medes ke timur, dan Cimmerians ke utara Assyria. Tidak berupaya menahan Mesir, dia melantik Psammetichus sebagai raja orang suruhan pada 663 SM. Bagaimanapun, selepas rayuan Gyges dari Lydia untuk pertolongan Assyria terhadap Cimmerians telah ditolak, askar upahan Lydia telah dihantar ke Psammetichus. Dari 652 SM, raja orang suruhan ini telah cukup kuat untuk isytiharkan kemerdekaan dari Assyria dengan bebas dari hukuman,terutamany aabang Ashurbanipal,Shamash-shum-ukin, gabenor Babylon, mulakan perang saudara pada tahun itu. Pemberontakan ini bertahan hingga 648 SM, apabila Babylon telah digeledah, dan Shamash-shum-ukin membakarkan istana, membunuhi dirinya. Elam telah seluruhnya terjejas pada 646 SM dan 640 SM, dan ibukotanya Susa seluruhnya musnah.

Kejatuhan dan warisan

Pakaian dari Paderi Tinggi Assyria dan seorang Raja.

Ashurbanipal telah menggalakkan seni dan budaya, dan mempunyai perpustakaan besar bertablet cuneiform pada Nineveh. Bagaimanapun, pergelutan panjangnya dengan Babylonia dan Elam telah membuatkan Assyria cedera dan penat. Ia telah berkurangan dari kekayaan dan populasi berjuang; provinsi yang terjejas tidak boleh menghasilkan apa-apa untuk membekalkan keperluan perbendaharaan imperial, dan ia sukar untuk mencari pasukan tentera muncukupi untuk garisonkan populasi yang ditakluk. Assyria, oleh itu, telah tidak bersedia untuk menghadapi gerombolan Scythians and Medes yang kini mula mencabul sempadan ke timur; Asia Kecil juga telah dikerumuni oleh Cimmerians.

Setelah kematian Ashurbanipal pada 627 SM, empayar ini mula bederai secara cepat. Scythians, Cimmerians dan Medes segera menembusi sempadan ini, merampok sejauh Mesir, sementara babylonia sekali lagi merdeka; pengganti Ashurbanipal, Ashur-etil-ilani, kelihatan dilatihkan sedikit kuasa sebenar. Raja Babylonia Nabopolassar, bersama dengan Cyaxares si Mede, akhirnya memusnahkan Nineveh pada 612 SM, dan Assyria jatuh. Seorang jeneral dipanggil Ashur-uballit II, dengan sokongan ketenteraan dari Firaun Mesir Necho II, dipegang sebagai reja dari kuasa Assyria pada Harran hingga 608 BC[1].. Bantuan Mesir diteruskan kepada orang Assyria, dimana mencuba untuk menghalang kuasa bertambah dari Babylonia. Pada 605 S.M. pada pertempuran Megiddo, sebuah pasukan tentera Mesir mengalahkan sepasukan tentera Judea dan berjaya mencapai reja terakhir tentera Assyria. Pada pertempuran terakhir pakatan Babylonia-Median merenyukkan pakatan Assyria-Mesir, selepas dimana Assyria berhenti wujud sebagai satu bangsa merdeka.[2].

Bahasa

Orang purba dari Assyria bertutur satu dialek Assyria dari bahasa Akkadia, satu rumpun dari bahasa Semitik. Inskripsi pertama, dipanggil Assyria Kuno (AK), telah dibuat dalam tempoh Assyria Kuno. Dalam tempoh Neo-Assyria bahasa Aramia menjadi semakin lazim, lebih dari Akkadia - ini telah diingatkan menjadi sebahagian besar berpunca dari pemindahan besar yang diambil oleh raja-raja Assyria, dalam dimana populasi penutur-Aramia besar, yang ditakluk oleh orang Assyria, telah diletakkan semula ke bahagian empayar yang lain. Orang Assyria purba juga menggunakan bahasa Sumeria pada kesusasteraan dan liturgi, walaupun kepada perkembangan terhad pada tempoh Pertengahan- dan Neo-Assyria, apabila bahasa Akkadia menjadi bahasa kesusasteraan utama.

Sungguhan dan kemusnahan ibu kota Assyria iaitu Nineveh dan Assur oleh Babylonia dan Median memastikan yakni elit dwibahasa, mungkin jadi yang sikit tertinggal yang masih fasih dalam bahasa Akkadia, telah dihapuskan. Menjelang abad ke-6 S.M., banyak dari populasi Assyria yang masih hdup menggunakan bahasa Aramia dan bukan cuneiform Akkadia. Pada masa kemudian, bahasa Akkadia tidak lagi digunakan oleh orang Assyria, walaupun banyak aspek dari budaya bersekutu, seperti namaan dengan Assur, berterusan, dan dibuat kini.

Seni Assyria

Bantuan dari ibu kota Dur Sharrukin, menunjukkan pengangkutan araz Lubnan (ke-8. SM)

Seni Assyria dipelihara hingga kini pradominannya bertarikh ke tempoh Neo-Assyria. Seni menunjukkan babak pertempuran, dan kadangkala sulaan dari seluruh kampung dalam perincian berdarah, telah bertujuan untuk menunjukkan kuasa maharaja, dan telah amnya dibuat untuk tujuan propoganda. Batu ukiran ini mengariskan dinding dalam istana diraja dimana orang luar diterima oleh raja. Batu ukiran lain menunjukkan raja dengan berlainan dewa dan melakukan upacara keagamaan. Banyak batu ukiran telah dijumpai dalam istana diraja pada Nimrud (kalhu) dan Khorsabad (Dur-Sharrukin). Penemuan jarang dari piring logam kepunyaan pintu berkayu telah dibuat pada Balawat (Imgur-Enlil).

Ukiran Assyria mencapai satu peringkat tinggi pengemasan dalam tempoh Neo-Assyria. Satu contoh nyata ialah lembu berkepak Lamassi, atau shedu yang menjaga pintu masuk ke lapangan raja. Ini merupakan apotrofaik bermakna mereka bertujuan menghalau kejahatan. C. W. Ceram menyatakan dalam The March of Archaeology yakni lamassi adalah biasanya diukir dengan lima kaki supaya empat kaki telah selalu terlihat, samada imej ini dilihat berdepan atau dalam profail.

Sejak kerja dari gem berharga dan logam biasanya tidak hidup dengan kerosakan masa, kita bertuah mempunyai sesetengah keping belian Assyria yang baik. Ini dijumpai dalam makam pada Nimrud.

Astronomi

Terdapat perbincangan dijalankan dikalangan akademik melebihi sifat semulajadi kanta Nimrud, satu keping batu kristal ditemui oleh Austen Henry Layard pada 1850, di kompleks istana Nimrud di utara Iraq. Satu minoriti kecil percaya yakni ia terbukti untuk kewujudan dari teleskop Assyria purba, dimana boleh menerangkan ketepatan hebat astronomi Assyria.

Nota

  1. ^ Grant, R G. Battle a Visual Journey Through 5000 Years of Combat. London: Dorling Kindersley, 2005 pg 19
  2. ^ Grant, R G. Battle a Visual Journey Through 5000 Years of Combat. London: Dorling Kindersley, 2005 pg 19

Lihat juga

Rujukan dan bacaan lanjutan

  • The Ancient Assyrians by Mark Healy
  • Ancient Iraq by Georges Roux
  • Ancient Mesopotamia : Portrait of a Dead Civilization by A. Leo Oppenheim
  • Ancient Mesopotamia: The Sumerians, Babylonians, And Assyrians by Virginia Schomp
  • The Archaeology of Mesopotamia: From the Old Stone Age to the Persian Conquest by Seton Lloyd
  • The Assyrian Empire by Don Nardo
  • Daily Life in Ancient Mesopotamia by Karen Rhea Nemet-Nejat
  • Mesopotamia by Gwendolyn Leick
  • Myths and Legends of Babylonia and Assyria by Lewis Spence
  • Grayson, Albert Kirk: Assyrian and Babylonian Chronicles (ABC), Locust Valley, N.Y.; Augustin (1975), Winona Lake, In.; Eisenbrauns (2000).

Pautan luar

Kemasukan ini memasukkan teks dari domain awam Kamus Injil Easton, asalnya diterbitkan pada 1897.

Templat:Link FA