Bangladesh: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Bot: perubahan kosmetik
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 68: Baris 68:
Bangladesh bersempadan dengan [[India]] di sebelah barat, utara dan timur, dengan [[Myanmar]] di sebelah tenggara, dan [[Teluk Bengal]] di sebelah selatan. Bersama-sama dengan [[Bengal Barat]] di India, Bangladesh terdiri daripada kawasan [[etnik]] dan [[linguistik]] Bengal. Nama "Bangladesh" bermaksud "Negara Bengal". Bagaimanapun, keasalan perkataan "Bangla" atau "Bengal" tidak diketahui. [[Ibu negara]] dan bandar terbesar Bangladesh ialah [[Dhaka]].
Bangladesh bersempadan dengan [[India]] di sebelah barat, utara dan timur, dengan [[Myanmar]] di sebelah tenggara, dan [[Teluk Bengal]] di sebelah selatan. Bersama-sama dengan [[Bengal Barat]] di India, Bangladesh terdiri daripada kawasan [[etnik]] dan [[linguistik]] Bengal. Nama "Bangladesh" bermaksud "Negara Bengal". Bagaimanapun, keasalan perkataan "Bangla" atau "Bengal" tidak diketahui. [[Ibu negara]] dan bandar terbesar Bangladesh ialah [[Dhaka]].


Sempadan Bangladesh ditetapkan oleh [[Pemecahan India]] pada tahun [[1947]] ketika negara ini merupakan sayap timur [[Pakistan]] (Pakistan Timur) yang dipisahkan daripada sayap barat sejauh 1,600 [[Meter|kilometer]] (1,000 [[batu (jarak)|batu]]). Walaupun mempunyai [[agama]] yang sama, jurang etnik dan linguistik antara kedua-dua sayap diburukkan lagi oleh sebuah [[kerajaan]] yang ditempatkan di Pakistan Barat yang bersikap tidak peduli. Ini menyebabkan [[kemerdekaan]] Bangladesh pada tahun [[1971]] selepas peperangan berdarah yang disokong oleh India. Tahun-tahun yang menyusul kemerdekaan ditandai dengan huru-hara [[politik]] yang terdiri daripada tiga belas ketua kerajaan yang berlainan, serta sekurang-kurang empat [[Kudeta|rampasan kuasa tentera]].
Sempadan Bangladesh ditetapkan oleh [[Pembahagian India]] pada tahun [[1947]] ketika negara ini merupakan sayap timur [[Pakistan]] (Pakistan Timur) yang dipisahkan daripada sayap barat sejauh 1,600 [[Meter|kilometer]] (1,000 [[batu (jarak)|batu]]). Walaupun mempunyai [[agama]] yang sama, jurang etnik dan linguistik antara kedua-dua sayap diburukkan lagi oleh sebuah [[kerajaan]] yang ditempatkan di Pakistan Barat yang bersikap tidak peduli. Ini menyebabkan [[kemerdekaan]] Bangladesh pada tahun [[1971]] selepas peperangan berdarah yang disokong oleh India. Tahun-tahun yang menyusul kemerdekaan ditandai dengan huru-hara [[politik]] yang terdiri daripada tiga belas ketua kerajaan yang berlainan, serta sekurang-kurang empat [[Kudeta|rampasan kuasa tentera]].


Bangladesh mempunyai bilangan penduduk yang kelapan terbesar di dunia, tetapi kawasan negara ini sebanyak 144,000 kilometer persegi ditempatkan sembilan puluh tiga di dunia. Oleh itu, Bangladesh merupakan salah satu negara yang terpadat di dunia. Negara ini ialah negara yang mempunyai bilangan orang [[Islam]] yang tiga terbesar di dunia, tetapi bilangan ini masih kurang sedikit berbanding dengan bilangan orang Islam yang merupakan kelompok minoriti di India.
Bangladesh mempunyai bilangan penduduk yang kelapan terbesar di dunia, tetapi kawasan negara ini sebanyak 144,000 kilometer persegi ditempatkan sembilan puluh tiga di dunia. Oleh itu, Bangladesh merupakan salah satu negara yang terpadat di dunia. Negara ini ialah negara yang mempunyai bilangan orang [[Islam]] yang ketiga terbesar di dunia, tetapi bilangan ini masih kurang sedikit berbanding dengan bilangan orang Islam yang merupakan kelompok minoriti di India.


Secara [[geografi]], Bangladesh dikuasai oleh [[Delta Ganges-Brahmaputra]] yang subur. Negara ini mengalami [[banjir]] [[monsun]] tahunan, dan [[siklon]] kerap berlaku.
Secara [[geografi]], Bangladesh dikuasai oleh [[Delta Ganges-Brahmaputra]] yang subur. Negara ini mengalami [[banjir]] [[monsun]] tahunan, dan [[siklon]] kerap berlaku.

Semakan pada 05:15, 30 November 2019

Koordinat: 23°N 90°E / 23°N 90°E / 23; 90

Republik Rakyat Bangladesh
ريڤوبليق رعيه بڠلا ديسه
গণপ্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশ
Gônoprojatontri Bangladesh
Bendera Bangladesh
Jata Bangladesh
Bendera Jata
Cogan kataTiada
Lagu kebangsaanAmar Sonar Bangla


Bengal Emasku
Lokasi Bangladesh
Ibu negara
dan bandar terbesar
Dhaka
Bahasa rasmiBahasa Bengali
KerajaanRepublik parlimen
• Presiden
Abdul Hamid
Sheikh Hasina
Kemerdekaan 
• Diisytiharkan
26 Mac 1971
16 Disember 1971
• Perairan (%)
7.0
Populasi
• Perkiraan 2007
150,448,339[1] (7)
• Bancian Penduduk 2001
129,247,2331
KDNK (PPP)2006
• Jumlah
$330.8 billion (31st)
$2200 (138)
Gini (2000)31.8
sederhana
HDI (2004)0.530
rendah · 137
Mata wangTaka
(BDT)
Zon waktuUTC+6 (BDT)
• Musim panas (DST)
UTC+6 (tidak diperhatikan)
Kod panggilan880 (SubKod)
Kod ISO 3166BD
DPT internet.bd,.বাংলা
1 Adjusted population, p.4, "Population Census 2001, Preliminary Report". Bangladesh Bureau of Statistics. 2001-08. Check date values in: |date= (bantuan)

Bangladesh, secara rasmi digelarkan Republik Rakyat Bangladesh, ialah sebuah negara di sebelah timur laut subbenua India yang terletak di Asia Selatan. Bangladesh bersempadan dengan India di sebelah barat, utara dan timur, dengan Myanmar di sebelah tenggara, dan Teluk Bengal di sebelah selatan. Bersama-sama dengan Bengal Barat di India, Bangladesh terdiri daripada kawasan etnik dan linguistik Bengal. Nama "Bangladesh" bermaksud "Negara Bengal". Bagaimanapun, keasalan perkataan "Bangla" atau "Bengal" tidak diketahui. Ibu negara dan bandar terbesar Bangladesh ialah Dhaka.

Sempadan Bangladesh ditetapkan oleh Pembahagian India pada tahun 1947 ketika negara ini merupakan sayap timur Pakistan (Pakistan Timur) yang dipisahkan daripada sayap barat sejauh 1,600 kilometer (1,000 batu). Walaupun mempunyai agama yang sama, jurang etnik dan linguistik antara kedua-dua sayap diburukkan lagi oleh sebuah kerajaan yang ditempatkan di Pakistan Barat yang bersikap tidak peduli. Ini menyebabkan kemerdekaan Bangladesh pada tahun 1971 selepas peperangan berdarah yang disokong oleh India. Tahun-tahun yang menyusul kemerdekaan ditandai dengan huru-hara politik yang terdiri daripada tiga belas ketua kerajaan yang berlainan, serta sekurang-kurang empat rampasan kuasa tentera.

Bangladesh mempunyai bilangan penduduk yang kelapan terbesar di dunia, tetapi kawasan negara ini sebanyak 144,000 kilometer persegi ditempatkan sembilan puluh tiga di dunia. Oleh itu, Bangladesh merupakan salah satu negara yang terpadat di dunia. Negara ini ialah negara yang mempunyai bilangan orang Islam yang ketiga terbesar di dunia, tetapi bilangan ini masih kurang sedikit berbanding dengan bilangan orang Islam yang merupakan kelompok minoriti di India.

Secara geografi, Bangladesh dikuasai oleh Delta Ganges-Brahmaputra yang subur. Negara ini mengalami banjir monsun tahunan, dan siklon kerap berlaku.

Bangladesh adalah salah satu daripada ahli pengasas Pertubuhan Kerjasama Serantau Asia Selatan (SAARC), BIMSTEC, serta ahli Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC) dan Lapan Negara Membangun (D-8).

Rujukan