Sembilu: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 22: Baris 22:


==Sinopsis==
==Sinopsis==
Wati ([[Erra Fazira]]) merupakan kekasih hati Awie ([[Awie]]), seorang penyanyi rock yang terkenal. Hubungan mereka mendapat restu orang tua mereka, kecuali Azman ([[Mustapha Kamal]]), iaitu abang kepada Wati. Ini disebabkan Azman mempunyai sejarah apabila isterinya Maria ([[Aida Rahim]]), pergi meninggalkannya semata-mata ingin menjadi seorang penyanyi. Akhirnya Maria mati dengan tragis dan ini membuatkannya semakin marah. Kemunculan Ziana ([[Ziana Zain]]), seorang penyanyi baru telah jatuh hati kepada Awie. Biarpun setelah mengetahui tentang hubungan cinta Awie dan Wati, Ziana tetap cuba menggoda Awie agar jatuh dalam pelukannya. Hubungan mereka akhirnya goyah apabila Ziana terang-terangan mengaku kononnya dia dan Awie bercinta secara serius dan itu membuatkan Wati marah dan berasa ditipu. Disebabkan ingin meyakinkan Wati, Awie telah menyanyikan lagu 'Di Ambang Wati' sebagai bukti cintanya kepada Wati. Namun tidak semudah disangka apabila hubungan mereka diduga lagi. Azman sentiasa mencari jalan untuk memisahkan dua insan yang sedang hangat bercinta itu. Ketika hubungannya dengan Wati bergolak, Awie jatuh dalam godaan Ziana dan ini membuatkan Wati berasa sedih dan berasa dia ditipu lagi. Namun akhirnya Awie tersedar bahawa hubungan dia dan Ziana tidak kemana dan dia juga tersedar bahawa dia masih mencintai Wati...
Wati ([[Erra Fazira]]) merupakan kekasih hati Awie ([[Awie]]), seorang penyanyi rock yang terkenal. Hubungan mereka yang bermula daripada zaman persekolahan itu mendapat restu orang tua mereka masing-masing, kecuali Azman ([[Mustapha Kamal]]), iaitu abang kepada Wati. Ini disebabkan Azman mempunyai sejarah hitam apabila isterinya Maria ([[Aida Rahim]]), pergi meninggalkannya semata-mata ingin menjadi seorang penyanyi. Akhirnya Maria mati dengan tragis dan ini membuatkannya semakin mendendami dan membenci kehidupan golongan artis seperti Awie. Kemunculan Ziana ([[Ziana Zain]]), seorang penyanyi baru telah jatuh hati kepada Awie. Biarpun setelah mengetahui tentang hubungan cinta Awie dan Wati, Ziana tetap mencuba menggoda Awie agar jatuh dalam pelukannya. Hubungan mereka akhirnya goyah apabila Ziana terang-terangan mengaku kononnya dia dan Awie bercinta secara serius dan itu membuatkan Wati marah dan berasa ditipu. Disebabkan ingin menyakinkan Wati, Awie telah menyanyikan lagu 'Di Ambang Wati' sebagai bukti cintanya kepada Wati. Namun tidak semudah disangka apabila hubungan mereka diduga lagi. Azman sentiasa mencari jalan untuk memisahkan dua insan yang sedang hangat bercinta itu. Ketika hubungannya dengan Wati bergolak, Awie jatuh dalam godaan Ziana dan ini membuatkan Wati berasa sedih dan berasa dia ditipu lagi. Namun akhirnya Awie tersedar bahawa hubungan dia dan Ziana tidak akan kemana dan dia juga tersedar bahawa dia masih mencintai Wati.


==Pelakon==
==Pelakon==

Semakan pada 03:50, 14 Mac 2020

Sembilu
PengarahDato' Yusof Haslam
PenulisDato' Yusof Haslam
DibintangiAwie
Erra Fazira
Ziana Zain
Mustapha Kamal
Khairil Anwar
Noraini Hashim
Aida Rahim
Alice Voon
Roy Azman
Disunting olehSalehan Samsuddin
Diedarkan olehSkop Productions Sdn. Bhd.
Tarikh tayangan
Malaysia 18 Ogos, 1994
Masa tayangan
109 minit
NegaraMalaysia
BahasaMalaysia

Sembilu ialah filem Malaysia tahun 1994 arahan Dato' Yusof Haslam. Filem ini mengisahkan kisah cinta antara penyanyi rock terkenal, Awie, dengan kekasihnya Wati yang dihalang oleh abang Wati.

Sinopsis

Wati (Erra Fazira) merupakan kekasih hati Awie (Awie), seorang penyanyi rock yang terkenal. Hubungan mereka yang bermula daripada zaman persekolahan itu mendapat restu orang tua mereka masing-masing, kecuali Azman (Mustapha Kamal), iaitu abang kepada Wati. Ini disebabkan Azman mempunyai sejarah hitam apabila isterinya Maria (Aida Rahim), pergi meninggalkannya semata-mata ingin menjadi seorang penyanyi. Akhirnya Maria mati dengan tragis dan ini membuatkannya semakin mendendami dan membenci kehidupan golongan artis seperti Awie. Kemunculan Ziana (Ziana Zain), seorang penyanyi baru telah jatuh hati kepada Awie. Biarpun setelah mengetahui tentang hubungan cinta Awie dan Wati, Ziana tetap mencuba menggoda Awie agar jatuh dalam pelukannya. Hubungan mereka akhirnya goyah apabila Ziana terang-terangan mengaku kononnya dia dan Awie bercinta secara serius dan itu membuatkan Wati marah dan berasa ditipu. Disebabkan ingin menyakinkan Wati, Awie telah menyanyikan lagu 'Di Ambang Wati' sebagai bukti cintanya kepada Wati. Namun tidak semudah disangka apabila hubungan mereka diduga lagi. Azman sentiasa mencari jalan untuk memisahkan dua insan yang sedang hangat bercinta itu. Ketika hubungannya dengan Wati bergolak, Awie jatuh dalam godaan Ziana dan ini membuatkan Wati berasa sedih dan berasa dia ditipu lagi. Namun akhirnya Awie tersedar bahawa hubungan dia dan Ziana tidak akan kemana dan dia juga tersedar bahawa dia masih mencintai Wati.

Pelakon

Sambutan

FIlem ini dikeluarkan pada 18 Ogos, 1994 dan mendapat kutipan sebanyak RM4.39 juta.

Anugerah

Festival Filem Malaysia ke-12, 1995

  • Pelakon Pembantu Terbaik - Mustapha Kamal

Pautan luar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.