Sembilu II: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 5: Baris 5:
| director = [[Yusof Haslam|Dato' Yusof Haslam]]
| director = [[Yusof Haslam|Dato' Yusof Haslam]]
| writer = [[Yusof Haslam|Dato' Yusof Haslam]]
| writer = [[Yusof Haslam|Dato' Yusof Haslam]]
| starring = [[Awie]]<br \>[[Erra Fazira]]<br \>[[Ziana Zain]]<br \>[[Mustapha Kamal]]<br \>[[Khairil Anwar Aman|Khairil Anwar]]<br \>[[Noraini Hashim]]<br \>[[Alice Voon]]
| starring = [[Awie]]<br \>[[Erra Fazira]]<br \>[[Ziana Zain]]<br \>[[Mustapha Kamal]]<br \>[[Khairil Anwar Aman|Khairil Anwar]]<br \>[[Noraini Hashim]]<br \>[[Alice Voon]]<br \>[[Zulkifli Khan]]
| producer(s) = [[Yusof Haslam|Dato' Yusof Haslam]]<nowiki>]]</nowiki>
| producer(s) = [[Yusof Haslam|Dato' Yusof Haslam]]<nowiki>]]</nowiki>
| editing = Salehan Samsuddin
| editing = Salehan Samsuddin

Semakan pada 05:09, 14 Mac 2020

Sembilu II
PengarahDato' Yusof Haslam
PenulisDato' Yusof Haslam
DibintangiAwie
Erra Fazira
Ziana Zain
Mustapha Kamal
Khairil Anwar
Noraini Hashim
Alice Voon
Zulkifli Khan
Disunting olehSalehan Samsuddin
Syarikat
penerbitan
Skop Production Sdn Bhd
Grand Brilliance Sdn Bhd
Diedarkan olehGrand Brilliance Sdn. Bhd.
Tarikh tayangan
Malaysia 1 Jun, 1995
Masa tayangan
104 minit
NegaraMalaysia
BahasaBahasa Melayu
Pecah panggungRM6.10 juta

Sembilu II ialah filem Malaysia tahun 1995 arahan Dato' Yusof Haslam dan dibintangi oleh Awie, Erra Fazira dan Ziana Zain. Filem ini ialah sequel untuk filem Sembilu. Filem ini merupakan filem tempatan pertama yang mencapai kutipan melebihi RM 6 Juta, menjadikannya filem tempatan dengan kutipan tertinggi sepanjang zaman. Dato' Yusof Haslam memperoleh gelaran Six Million Dollar Man hasil kejayaan filem ini.[1] Filem ini memegang rekod selama 6 tahun sebelum diatasi oleh filem Lagi-Lagi Senario pada tahun 2001. Filem ini telah memecah rekod filem yang mendapat kutipan tertinggi mengatasi kutipan filem Adik Manja yang telah lama memegang rekod sebagai kutipan filem tertinggi selama 14 tahun. Filem ini telah ditayangkan kepada umum pada 1 Jun 1995.

Sinopsis

Azman (Mustapha Kamal), abang kepada Wati (Erra Fazira) telah dibicarakan dan dijatuhkan hukuman penjara selama dua tahun diatas kesalahan membakar rumah Awie (Awie). Manakala Wati pula telah menamatkan pengajiannya lalu mengambil alih syarikat arwah ayahnya bagi menggantikan tempat abangnya yang masih berada di penjara. Hubungan Awie dan Wati berjalan dengan lancar dan mereka merancang untuk bertunang. Namun dek kerana kesibukan masing-masing membuatkan pertunangan itu tertangguh dan Ziana (Ziana Zain) yang masih obses dengan Awie meneruskan rancangan liciknya untuk menggoda Awie agar jatuh ke dalam perangkapnya sekali lagi. Namun kali ini Ziana berpura-pura kononnya dia sudah melupakan perasaannya terhadap Awie dan berpura-pura menjadi teman yang sedia mendengar masalahnya. Azman akhirnya dibebaskan namun sikap Azman yang kini suka berdiam diri dan penuh misteri membuatkan Awie dilanda keresahan. Kemunculan Syamsul (Zulkifli Khan), mengeruhkan lagi hubungan Awie dan Wati. Syamsul yang menaruh hati kepada Wati berhasrat untuk memperisterikan Wati. Azman yang sememangnya masih menaruh dendam terhadap Awie berusaha untuk memisahkan Awie dan Wati dan membantu Syamsul untuk mendekati Wati. Awie menjadi cemburu apabila mengetahui Azman membantu Syamsul untuk mendapatkan Wati. Ziana yang mengetahui akan hal itu menjadi semakin ligat menjalankan rancangan jahatnya untuk memisahkan Awie dan Wati. Ziana menghasut Wati dengan mengatakan bahawa hubungannya dengan Awie mula kembali serius. Wati yang terpedaya dengan kata-kata Ziana itu kemudian segera menerima lamaran Syamsul. Bagaimanapun akhirnya Ziana menyedari bahawa Awie sememangnya tidak pernah menyimpan perasaan terhadapnya dan mencuba untuk meminta maaf dan menjelaskan keadaan sebenar kepada Wati namun segalanya sudah terlambat apabila mengetahui Wati bakal berkahwin dengan Syamsul. Setelah mendengar penjelasan Ziana, Wati kemudian bertemu dengan Awie untuk meminta maaf diatas kesilapannya yang meragui kesetiaan Awie selama ini. Awie yang mengetahui Wati akan menjadi isteri Syamsul, kemudian memaafkan Wati namun dia terpaksa melepaskan Wati kerana tidak mahu menghalang perkahwinan tersebut.

Pelakon

Album runut bunyi

Sambutan

Filem ini dikeluarkan pada 1 Jun, 1995 dan mendapat kutipan sebanyak RM6.10 juta.

Anugerah

Anugerah Kategori Penerima Hasil
Festival Filem Malaysia ke-12 Anugerah GAFIM - Filem Box-Office Dato' Yusof Haslam Menang
Pelakon Pembantu Terbaik Mustaha Kamal Menang

Rujukan

Pautan luar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.