Liberté, égalité, fraternité: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Asas rencana hasil pengembalian dan penyejagatan kandungan bahasa Melayu Indonesia
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3: Baris 3:
==Sejarah==
==Sejarah==
===Di Perancis===
===Di Perancis===
Frasa ini lahir selama [[Revolusi Perancis]], namun tidak berhasil menjadi slogan resmi dari slogan yang lain. Keadaan perang yang genting mendorong pilihan ''Liberté, égalité, fraternité, ou la mort !'' (''Kebebasan, keadilan, persaudaraan, atau [[ajal|mati]]!''), lebih dipakai, tetapi ia lama-kelamaan ditinggalkan dengan cepat kerana ia mengingatkan terhadap keadaan perang. Pada [[abad ke-19]], motto ini menjadi semboyan diterima kedua-dua pihak republikan dan liberan yang mendukung [[demokrasi]] dan penggulingan pemerintah yang menindas dan mendukung [[tirani]] dari berbagai <!--bahasa Melayu Singapura dilihat menggunakan "bberbagai" jua, maka difikir boleh diterima..> jenis. Para revolusioner dari Revolusi Prancis mengambil moto ''Liberté, égalité, fraternité'', tanpa diadopsi oleh Monarki Juli. Frasa ini pertama kali dipakai sebagai moto resmi negara pada [[1848]], oleh penguasa [[Republik Perancis Kedua]]. [[Republik Perancis Ketiga]] yang terbentuk menggunapakai sebagai cogan kata resmi negara pada [[1880]]. Moto ini tertulis pada konstitusi Prancis 1946 dan 1958, keduanya pada Judul 1, ''Dari kedaulatan'', pasal 2.
Frasa ini lahir selama [[Revolusi Perancis]], namun tidak berhasil menjadi slogan resmi dari slogan yang lain. Keadaan perang yang genting mendorong pilihan ''Liberté, égalité, fraternité, ou la mort !'' (''Kebebasan, keadilan, persaudaraan, atau [[ajal|mati]]!''), lebih dipakai, tetapi ia lama-kelamaan ditinggalkan dengan cepat kerana ia mengingatkan terhadap keadaan perang. Pada [[abad ke-19]], motto ini menjadi semboyan diterima kedua-dua pihak republikan dan liberan yang mendukung [[demokrasi]] dan penggulingan pemerintah yang menindas dan mendukung [[tirani]] dari berbagai <!--bahasa Melayu Singapura dilihat menggunakan "bberbagai" jua, maka difikir boleh diterima..--> jenis. Para revolusioner dari Revolusi Prancis mengambil moto ''Liberté, égalité, fraternité'', tanpa diadopsi oleh Monarki Juli. Frasa ini pertama kali dipakai sebagai moto resmi negara pada [[1848]], oleh penguasa [[Republik Perancis Kedua]]. [[Republik Perancis Ketiga]] yang terbentuk menggunapakai sebagai cogan kata resmi negara pada [[1880]]. Moto ini tertulis pada konstitusi Prancis 1946 dan 1958, keduanya pada Judul 1, ''Dari kedaulatan'', pasal 2.


Selama pendudukan Jerman Nazi atas Perancis saat [[Perang Dunia Kedua]], [[Perancis Vichy|rejim sekutu Vichynya]] mengganti cogan kata ini dengan ungkapan ''Trevail, famille, patrie'' (Pekerjaan, keluarga, tanah) untuk menggambarkan arahan dan polisi baru sisokong pemerintah.
Selama pendudukan Jerman Nazi atas Perancis saat [[Perang Dunia Kedua]], [[Perancis Vichy|rejim sekutu Vichynya]] mengganti cogan kata ini dengan ungkapan ''Trevail, famille, patrie'' (Pekerjaan, keluarga, tanah) untuk menggambarkan arahan dan polisi baru sisokong pemerintah.


== Rujukan ==
== Rujukan ==
{{reflist}}
{{reflist|2}}


== Pranala luar ==
== Pranala luar ==
* [http://www.france.fr/ Situs resmi (dalam bahasa Inggris)]
* [http://www.france.fr/ Lelaman web rasmi Perancis] (dalam b. Inggeris)


[[Kategori:Símbol Prancis]]
[[Kategori:Perancis]]
[[Kategori:Prancis]]

Semakan pada 23:47, 20 Mac 2020

Liberté, égalité, fraternité (bahasa Prancis bermaksud "Kebebasan, keadilan, persaudaraan")[1] adalah cogan kata rasmi dari Republik Perancis dan Republik Haiti.

Sejarah

Di Perancis

Frasa ini lahir selama Revolusi Perancis, namun tidak berhasil menjadi slogan resmi dari slogan yang lain. Keadaan perang yang genting mendorong pilihan Liberté, égalité, fraternité, ou la mort ! (Kebebasan, keadilan, persaudaraan, atau mati!), lebih dipakai, tetapi ia lama-kelamaan ditinggalkan dengan cepat kerana ia mengingatkan terhadap keadaan perang. Pada abad ke-19, motto ini menjadi semboyan diterima kedua-dua pihak republikan dan liberan yang mendukung demokrasi dan penggulingan pemerintah yang menindas dan mendukung tirani dari berbagai jenis. Para revolusioner dari Revolusi Prancis mengambil moto Liberté, égalité, fraternité, tanpa diadopsi oleh Monarki Juli. Frasa ini pertama kali dipakai sebagai moto resmi negara pada 1848, oleh penguasa Republik Perancis Kedua. Republik Perancis Ketiga yang terbentuk menggunapakai sebagai cogan kata resmi negara pada 1880. Moto ini tertulis pada konstitusi Prancis 1946 dan 1958, keduanya pada Judul 1, Dari kedaulatan, pasal 2.

Selama pendudukan Jerman Nazi atas Perancis saat Perang Dunia Kedua, rejim sekutu Vichynya mengganti cogan kata ini dengan ungkapan Trevail, famille, patrie (Pekerjaan, keluarga, tanah) untuk menggambarkan arahan dan polisi baru sisokong pemerintah.

Rujukan

  1. ^ "Liberty, Égalité, Brotherhood". Embassy of France in the US. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 March 2007. Dicapai pada 2007-05-01.

Pranala luar