Raja permaisuri: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengembangan besar hasil pengembalian dan penyejagatan kandungan bahasa Melayu Indonesia
Polar (bincang | sumb.)
Baris 1: Baris 1:
'''Raja permaisuri''',<ref>{{Cite web|url=http://prpmv1.dbp.gov.my/Search.aspx?k=raja+permaisuri|title=DBP: Istilah "Raja permaisuri"|last=|first=|date=|website=Pusat Rujukan Persuratan Melayu|archive-url=|archive-date=|dead-url=|access-date=24 Januari 2019}}</ref> '''permaisuri''', (daripada bahasa Sanskrit परमेश्वरी (parameśvarī, "wanita tertinggi") atau '''ratu damping''' adalah seorang isteri kepada sesebuah penguasa kerajaan yang bertakhta. Kuasa permaisuri terhad dan lebih ke arah istana, rakyat jelata dan wanita berbanding dengan peranan [[Ratu]] yang lebih berkuasa memerintah. Permaisuri juga bahasa istana bagi isteri.
'''Raja permaisuri''',<ref>{{Cite web|url=http://prpmv1.dbp.gov.my/Search.aspx?k=raja+permaisuri|title=DBP: Istilah "Raja permaisuri"|last=|first=|date=|website=Pusat Rujukan Persuratan Melayu|archive-url=|archive-date=|dead-url=|access-date=24 Januari 2019}}</ref> '''permaisuri''', (daripada bahasa Sanskrit परमेश्वरी (parameśvarī, "wanita tertinggi") atau '''ratu damping''' ialah seorang isteri kepada sesebuah penguasa kerajaan yang bertakhta. Kuasa permaisuri terhad dan lebih ke arah istana, rakyat jelata dan wanita berbanding dengan peranan [[Ratu]] yang lebih berkuasa memerintah. Permaisuri atau suri juga bahasa istana bagi isteri.


== Peristilahan ==
== Peristilahan ==
Baris 12: Baris 12:


=== Di Malaysia ===
=== Di Malaysia ===
Dalam kebudayaan [[Melayu]] ([[Indonesia]], [[Malaysia]], dan sekitarnya), gelar permaisuri digunakan untuk merujuk pada isteri utama penguasa monarki yang berjantina lelaki, baik [[raja]] mahupun [[sultan]]. Sebagaimana kedudukan permaisuri yang lebih tinggi dari pasangan raja yang lain, anak-anak raja dan permaisuri juga memiliki kedudukan yang lebih tinggi dari anak-anak dari pasangan raja yang lain. Hal ini menjadikan putra-putra permaisuri biasanya didahulukan untuk menjadi pewaris tahta.
Dalam kebudayaan [[Melayu]] ([[Indonesia]], [[Malaysia]], dan sekitarnya), gelaran permaisuri digunakan untuk merujuk pada isteri utama kepada penguasa monarki yang berjantina lelaki, baik [[raja]] mahupun [[sultan]]. Sebagaimana kedudukan permaisuri yang lebih tinggi dari pasangan raja yang lain, anak-anak raja dan permaisuri juga memiliki kedudukan yang lebih tinggi dari anak-anak dari pasangan raja yang lain. Hal ini menjadikan putera-putera permaisuri biasanya didahulukan untuk menjadi pewaris takhta.


=== Di Brunei ===
=== Di Brunei ===
Baris 19: Baris 19:


=== Asia Timur ===
=== Asia Timur ===
Sebagaimana di kebudayaan Melayu, monarki di Asia Timur juga memiliki kedudukan yang dapat disejajarkan dengan permaisuri. Dikarenakan maharaja lebih tinggi kedudukannya dari raja, permaisuri maharaja (atau "[[maharani]]") juga berkedudukan lebih tinggi dari permaisuri raja. Gelar untuk permaisuri raja ditulis dengan dua aksara Cina 王妃 dan dibaca ''ōhi'' di Jepun dan ''wangbi'' di Korea, sedangkan gelar untuk permaisuri maharaja ditulis dengan huruf 皇后 dan dibaca ''huánghòu'' dalam bahasa Cina, ''hwanghu'' dalam bahasa Korea, dan ''kōgō'' dalam bahasa Jepun. Permaisuri tidak hanya bertindak sebagai isteri utama raja atau maharaja, tetapi juga sebagai "Ibu Negara" (國母, ''Guómǔ'').
Sebagaimana kebudayaan Melayu, monarki di Asia Timur juga memiliki kedudukan yang dapat disejajarkan dengan permaisuri. Disebabkan kedudukan maharaja lebih tinggi kedudukannya dari raja, permaisuri maharaja atau "[[maharani]]" juga berkedudukan lebih tinggi dari permaisuri raja. Gelaran untuk raja permaisuri ditulis dengan dua aksara Cina 王妃 dan dibaca ''ōhi'' di Jepun dan ''wangbi'' di Korea, sedangkan gelaran untuk maharani ditulis dengan huruf 皇后 dan dibaca ''huánghòu'' dalam bahasa Cina, ''hwanghu'' dalam bahasa Korea, dan ''kōgō'' dalam bahasa Jepun. Permaisuri tidak hanya bertindak sebagai isteri utama raja atau maharaja, tetapi juga sebagai "Ibunda Negara" (國母, ''Guómǔ'').


Hampir semua dinasti penguasa di Cina mensyaratkan kedudukan permaisuri hanya diisi oleh satu orang, kecuali pada masa [[Dinasti Yuan]] dan pada masa [[Maharaja Xuan]] dari [[Dinasti Zhou]] Utara. Sebagaimana di China, posisi permaisuri di Korea juga hanya dapat diisi satu orang dalam satu waktu. Pada awalnya, seorang selir dapat naik tingkat menjadi permaisuri saat posisi permaisuri kosong. Namun mulai tahun 1701, dikeluarkan keputusan untuk melarang para selir naik menjadi permaisuri raja. Pada tahun 1897, [[Gojong dari Korea|Raja Gojong]] menyatakan dirinya sebagai maharaja dan mengubah [[Dinasti Joseon|Kerajaan Joseon]] menjadi sebuah kekaisaran yang berumur singkat, yakni hanya sampai tahun 1910. Pada masa itu, [[Permaisuri Sunjeong|Sunjeong]] merupakan satu-satunya wanita yang menjadi permaisuri maharaja secara resmi saat masih hidup. Wanita lain dianugerahi gelar permaisuri maharaja secara anumerta.
Hampir semua dinasti penguasa di Cina mensyaratkan kedudukan permaisuri hanya diisi oleh satu orang, kecuali pada masa [[Dinasti Yuan]] dan pada masa [[Maharaja Xuan]] dari [[Dinasti Zhou]] Utara. Sebagaimana di China, posisi permaisuri di Korea juga hanya dapat diisi satu orang dalam satu waktu. Pada awalnya, seorang selir dapat naik pangkat menjadi permaisuri ketika jawatan permaisuri kosong. Namun mulai tahun 1701, keputusan dibuat untuk melarang para selir naik menjadi raja permaisuri. Pada tahun 1897, [[Gojong dari Korea|Raja Gojong]] menyatakan dirinya sebagai maharaja dan mengubah [[Dinasti Joseon|Kerajaan Joseon]] menjadi sebuah empayar yang berumur singkat, iaitu hanya sampai tahun 1910. Pada masa itu, [[Permaisuri Sunjeong|Sunjeong]] merupakan satu-satunya wanita yang menjadi maharani secara rasmi ketika masih hidup. Wanita lain dianugerahi gelaran maharani secara anumerta.


Di Jepun, seorang maharaja hanya dapat memiliki satu permaisuri sampai pada [[zaman Heian]]. Setelahnya, maharaja dapat memiliki dua permaisuri, satu permaisuri bergelar ''kōgō'', sedangkan yang lain bergelar ''chūgū'' (中宮). Larangan berpoligami mulai diperkenalkan pada masa Restorasi Meiji, menjadikan [[Kaisar Meiji|maharaja Meiji]] sebagai maharaja terakhir yang memiliki lebih dari satu isteri.
Di Jepun, seorang maharaja hanya dapat memiliki satu permaisuri sampai pada [[zaman Heian]]. Setelahnya, maharaja dapat memiliki dua permaisuri, satu permaisuri bergelar ''kōgō'', sedangkan yang lain bergelar ''chūgū'' (中宮). Larangan berpoligami mulai diperkenalkan pada masa Restorasi Meiji, menjadikan [[Kaisar Meiji|maharaja Meiji]] sebagai maharaja terakhir yang memiliki lebih dari satu isteri.


=== Eropa ===
=== Eropa ===
Di Eropa, gelar kebangsawanan memiliki bentuk pria dan wanita, seperti gelar bahasa Inggris "''prince''–''princess''", "''king''–''queen''", dan "''emperor–empress''". Dalam konteks penguasa monarki, biasanya seorang permaisuri menyandang gelar yang sama sebagaimana pemimpin monarki wanita. Di [[Britania Raya|Inggris Raya]], gelar ''queen'' dapat digunakan untuk penguasa monarki wanita (contoh: [[Elizabeth II dari Britania Raya|Elizabeth II]]) dan permaisuri raja (contoh: [[Elizabeth Bowes-Lyon|Elizabeth Boweys-Lyon]]).
Di Eropah, gelaran kebangsawanan memiliki bentuk lelaki dan perempuan, seperti gelaran bahasa Inggeris "''prince''–''princess''", "''king''–''queen''", dan "''emperor–empress''". Dalam konteks penguasa monarki, biasanya seorang permaisuri menyandang gelaran yang sama sebagaimana pemimpin monarki wanita. Di [[United Kingdom]], gelaran ''queen'' dapat digunakan untuk penguasa monarki wanita bertaraf ratu (contoh: [[Elizabeth II]]) dan raja permaisuri (contoh: [[Elizabeth Bowes-Lyon|Elizabeth Boweys-Lyon]]).


Biasanya isteri seorang raja akan dimahkotai sebagai permaisuri. Namun wacana terhangat di Inggris Raya terkait pewarisan tahta adalah terkait kedudukan Camilla, isteri Pangeran Charles. Beberapa pihak menyatakan bahwa saat [[Charles dari Wales|Charles]] naik tahta sebagai raja, [[Camilla, Adipati Cornwall|Camilla]] tidak akan menerima gelar ''queen'' sebagai para permaisuri sebelumnya, tetapi akan menyandang gelar ''princess consort'' atau setara dengan puteri.
Biasanya isteri seorang raja akan dimahkotai atau ditabal sebagai raja permaisuri. Namun wacana terhangat di United Kingdom berkenaan pewarisan takhta terkait dengan kedudukan Camilla, isteri Putera Charles. Beberapa pihak menyatakan bahawa ketika [[Charles, Putera Wales|Charles]] naik takhta sebagai raja, [[Camilla, Duchess Cornwall|Camilla]] tidak akan menerima gelaran ''queen'' sebagai para permaisuri sebelumnya, tetapi akan menyandang gelaran puteri damping atau setara dengan puteri.


Dalam sesetengah keadaan, permaisuri yang kematian rajanya (yakni [[permaisuri balu]] dan [[bonda ratu]]) boleh menjadi [[pemangku raja]] kepada putera-puteri baginda yang masih kecil. Sebagai contoh:
Dalam sesetengah keadaan, permaisuri yang kematian rajanya (iaitu [[permaisuri balu]] dan [[bonda ratu]]) boleh menjadi [[pemangku raja]] kepada putera-puteri baginda yang masih kecil. Sebagai contoh:


* [[Anne dari Kiev]], permaisuri [[Henry I dari Perancis]]
* [[Anne dari Kiev]], permaisuri [[Henry I dari Perancis]]
Baris 37: Baris 37:


=== Timur Tengah ===
=== Timur Tengah ===
Kedudukan isteri penguasa monarki pria di Timur Tengah bermacam-macam, tergantung adat dan hukum di tiap negara. [[Arab Saudi]] tidak memberikan gelar resmi yang dapat disepadankan dengan permaisuri bagi isteri-isteri Raja Saudi. Di [[Jordan]], isteri raja dianugerahi gelar ''malikah'' (ملكة) dan gelar ini juga dapat digunakan oleh seorang ratu dalam konteks seorang penguasa monarki. Di [[Maroko]], permaisuri raja dianugerahi gelar ''amirah'' (أميرة), gelar yang sama dengan yang disandang oleh puteri.
Kedudukan isteri pemerintah monarki di Timur Tengah adalah bermacam-macam, tergantung adat dan undang-undang di setiap negara. [[Arab Saudi]] tidak memberikan gelaran rasmi yang dapat disepadankan dengan permaisuri bagi isteri-isteri Raja Saudi. Di [[Jordan]], isteri raja dianugerahi gelaran ''malikah'' (ملكة) dan gelaran ini juga dapat digunakan oleh seorang ratu dalam konteks seorang pemerintah monarki. Di [[Maghribi]], permaisuri raja dianugerahi gelaran ''amirah'' (أميرة), gelaran yang sama dengan yang disandang oleh puteri.


Pada masa [[Mesir Kuno]], isteri utama dari [[firaun]] pria bergelar ''ḥmt nswt wrt'', yang dapat disejajarkan dengan permaisuri. Pada masa [[Kesultanan Utsmaniyah|Kekaisaran Utsmani]], pada umumnya para pasangan sultan memiliki kedudukan yang cenderung setara. Namun pada abad keenam belas, pasangan utama sultan dianugerahi gelar ''[[haseki sultan]]'', gelar yang dapat disejajarkan dengan permaisuri.<ref name=":0">{{Cite book|title=The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire|last=Peirce|first=Leslie P.|publisher=Oxford University Press|year=1993|isbn=0-19-508677-5|location=New York|pages=}}</ref> Pemegang gelar ini memiliki tingkat superioritas yang jauh mengungguli pasangan sultan yang lain, terlihat dari perbandingan pendapatan berkala yang diperoleh. Awalnya gelar ini hanya disandang satu orang saja di tiap masa, tetapi lama-kelamaan gelar ini disandang banyak wanita dalam satu masa, dan kemudian tidak lagi digunakan pada abad kedelapan belas. Setelah tidak digunakannya kembali gelar ''haseki sultan'', kedudukan para pasangan sultan kembali cenderung setara tanpa perbedaan status yang mencolok.
Pada masa [[Mesir Kuno]], isteri utama kepada [[firaun]] yang lelaki bergelar ''ḥmt nswt wrt'', yang dapat disejajarkan dengan permaisuri. Pada masa [[Empayar Uthmaniyah|Kekhalifahan Uthmaniyyah]], pada umumnya para pasangan sultan memiliki kedudukan yang cenderung setara. Namun pada abad keenam belas, pasangan utama sultan dianugerahi gelaran ''[[haseki sultan]]'', gelaran yang dapat disejajarkan dengan permaisuri.<ref name=":0">{{Cite book|title=The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire|last=Peirce|first=Leslie P.|publisher=Oxford University Press|year=1993|isbn=0-19-508677-5|location=New York|pages=}}</ref> Pemegang gelaran ini memiliki pangkat superioriti yang jauh mengungguli pasangan sultan yang lain, terlihat dari perbandingan pendapatan berkala yang diperoleh. Awalnya gelaran ini hanya disandang satu orang saja pada satu-satu masa, tetapi lama-kelamaan gelaran ini disandang banyak wanita dalam satu masa, dan kemudian tidak lagi digunakan pada abad kelapan belas. Setelah tidak digunakannya kembali gelaran ''haseki sultan'', kedudukan para pasangan sultan kembali cenderung setara tanpa perbezaan status yang menonjol.


== Lihat juga ==
== Lihat juga ==

Semakan pada 07:53, 21 April 2020

Raja permaisuri,[1] permaisuri, (daripada bahasa Sanskrit परमेश्वरी (parameśvarī, "wanita tertinggi") atau ratu damping ialah seorang isteri kepada sesebuah penguasa kerajaan yang bertakhta. Kuasa permaisuri terhad dan lebih ke arah istana, rakyat jelata dan wanita berbanding dengan peranan Ratu yang lebih berkuasa memerintah. Permaisuri atau suri juga bahasa istana bagi isteri.

Peristilahan

Gelaran permaisuri adakalanya digantikan dengan:

Kelaziman

Di Malaysia

Dalam kebudayaan Melayu (Indonesia, Malaysia, dan sekitarnya), gelaran permaisuri digunakan untuk merujuk pada isteri utama kepada penguasa monarki yang berjantina lelaki, baik raja mahupun sultan. Sebagaimana kedudukan permaisuri yang lebih tinggi dari pasangan raja yang lain, anak-anak raja dan permaisuri juga memiliki kedudukan yang lebih tinggi dari anak-anak dari pasangan raja yang lain. Hal ini menjadikan putera-putera permaisuri biasanya didahulukan untuk menjadi pewaris takhta.

Di Brunei

Peranan setaraf

Asia Timur

Sebagaimana kebudayaan Melayu, monarki di Asia Timur juga memiliki kedudukan yang dapat disejajarkan dengan permaisuri. Disebabkan kedudukan maharaja lebih tinggi kedudukannya dari raja, permaisuri maharaja atau "maharani" juga berkedudukan lebih tinggi dari permaisuri raja. Gelaran untuk raja permaisuri ditulis dengan dua aksara Cina 王妃 dan dibaca ōhi di Jepun dan wangbi di Korea, sedangkan gelaran untuk maharani ditulis dengan huruf 皇后 dan dibaca huánghòu dalam bahasa Cina, hwanghu dalam bahasa Korea, dan kōgō dalam bahasa Jepun. Permaisuri tidak hanya bertindak sebagai isteri utama raja atau maharaja, tetapi juga sebagai "Ibunda Negara" (國母, Guómǔ).

Hampir semua dinasti penguasa di Cina mensyaratkan kedudukan permaisuri hanya diisi oleh satu orang, kecuali pada masa Dinasti Yuan dan pada masa Maharaja Xuan dari Dinasti Zhou Utara. Sebagaimana di China, posisi permaisuri di Korea juga hanya dapat diisi satu orang dalam satu waktu. Pada awalnya, seorang selir dapat naik pangkat menjadi permaisuri ketika jawatan permaisuri kosong. Namun mulai tahun 1701, keputusan dibuat untuk melarang para selir naik menjadi raja permaisuri. Pada tahun 1897, Raja Gojong menyatakan dirinya sebagai maharaja dan mengubah Kerajaan Joseon menjadi sebuah empayar yang berumur singkat, iaitu hanya sampai tahun 1910. Pada masa itu, Sunjeong merupakan satu-satunya wanita yang menjadi maharani secara rasmi ketika masih hidup. Wanita lain dianugerahi gelaran maharani secara anumerta.

Di Jepun, seorang maharaja hanya dapat memiliki satu permaisuri sampai pada zaman Heian. Setelahnya, maharaja dapat memiliki dua permaisuri, satu permaisuri bergelar kōgō, sedangkan yang lain bergelar chūgū (中宮). Larangan berpoligami mulai diperkenalkan pada masa Restorasi Meiji, menjadikan maharaja Meiji sebagai maharaja terakhir yang memiliki lebih dari satu isteri.

Eropa

Di Eropah, gelaran kebangsawanan memiliki bentuk lelaki dan perempuan, seperti gelaran bahasa Inggeris "princeprincess", "kingqueen", dan "emperor–empress". Dalam konteks penguasa monarki, biasanya seorang permaisuri menyandang gelaran yang sama sebagaimana pemimpin monarki wanita. Di United Kingdom, gelaran queen dapat digunakan untuk penguasa monarki wanita bertaraf ratu (contoh: Elizabeth II) dan raja permaisuri (contoh: Elizabeth Boweys-Lyon).

Biasanya isteri seorang raja akan dimahkotai atau ditabal sebagai raja permaisuri. Namun wacana terhangat di United Kingdom berkenaan pewarisan takhta terkait dengan kedudukan Camilla, isteri Putera Charles. Beberapa pihak menyatakan bahawa ketika Charles naik takhta sebagai raja, Camilla tidak akan menerima gelaran queen sebagai para permaisuri sebelumnya, tetapi akan menyandang gelaran puteri damping atau setara dengan puteri.

Dalam sesetengah keadaan, permaisuri yang kematian rajanya (iaitu permaisuri balu dan bonda ratu) boleh menjadi pemangku raja kepada putera-puteri baginda yang masih kecil. Sebagai contoh:

Timur Tengah

Kedudukan isteri pemerintah monarki di Timur Tengah adalah bermacam-macam, tergantung adat dan undang-undang di setiap negara. Arab Saudi tidak memberikan gelaran rasmi yang dapat disepadankan dengan permaisuri bagi isteri-isteri Raja Saudi. Di Jordan, isteri raja dianugerahi gelaran malikah (ملكة) dan gelaran ini juga dapat digunakan oleh seorang ratu dalam konteks seorang pemerintah monarki. Di Maghribi, permaisuri raja dianugerahi gelaran amirah (أميرة), gelaran yang sama dengan yang disandang oleh puteri.

Pada masa Mesir Kuno, isteri utama kepada firaun yang lelaki bergelar ḥmt nswt wrt, yang dapat disejajarkan dengan permaisuri. Pada masa Kekhalifahan Uthmaniyyah, pada umumnya para pasangan sultan memiliki kedudukan yang cenderung setara. Namun pada abad keenam belas, pasangan utama sultan dianugerahi gelaran haseki sultan, gelaran yang dapat disejajarkan dengan permaisuri.[2] Pemegang gelaran ini memiliki pangkat superioriti yang jauh mengungguli pasangan sultan yang lain, terlihat dari perbandingan pendapatan berkala yang diperoleh. Awalnya gelaran ini hanya disandang satu orang saja pada satu-satu masa, tetapi lama-kelamaan gelaran ini disandang banyak wanita dalam satu masa, dan kemudian tidak lagi digunakan pada abad kelapan belas. Setelah tidak digunakannya kembali gelaran haseki sultan, kedudukan para pasangan sultan kembali cenderung setara tanpa perbezaan status yang menonjol.

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ "DBP: Istilah "Raja permaisuri"". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dicapai pada 24 Januari 2019. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ Peirce, Leslie P. (1993). The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire. New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-508677-5.