Seberkas Sinar: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 18: Baris 18:


==Trivia album==
==Trivia album==
Menurut kenyataan [[Deddy Dores]] ketika ditemubual di sebuah program ''talkshow'' bertajuk ''Nike Ardilla Untold Stories'', pada awalnya album ini pernah ditolak oleh beberapa produser syarikat rakaman ketika beliau ingin menerbitkan album ''Seberkas Sinar''. Ini kerana dizaman itu Rinto Harahap merupakan artis yang sangat popular ketika itu. Disebabkan akan hal itu, Deddy Dores kemudian bergabung dengan Arista Records dan mengambil risiko iaitu menerbitkan sendiri album ini dengan berbekalkan dana mereka sendiri. Ternyata pengorbanan Deddy berbaloi ketika apabila album ini berjaya dipasaran dan diterima ramai pada ketika itu dengan penjualan album sebanyak satu juta salinan album. Kejayaan album ini membuatkan ramai produser dari syarikat rakaman lain yang pernah menolak album ini ketika itu mulai datang untuk melamar [[Nike Ardilla]] sebagai artis dibawah naungan mereka.
Menurut kenyataan [[Deddy Dores]] ketika ditemubual di sebuah program ''talkshow'' bertajuk ''Nike Ardilla Untold Stories'', pada awalnya album ini pernah ditolak oleh beberapa produser syarikat rakaman ketika beliau ingin menerbitkan album ''Seberkas Sinar''. Ini kerana dizaman itu Rinto Harahap merupakan artis yang sangat popular dan penjualan albumnya sukar ditandingi ketika itu. Disebabkan akan hal itu, Deddy Dores kemudian bergabung dengan Arista Records dan mengambil risiko iaitu menerbitkan sendiri album ini dengan berbekalkan dana mereka sendiri. Ternyata pengorbanan Deddy berbaloi ketika apabila album ini berjaya dipasaran dan diterima ramai pada ketika itu dengan penjualan album sebanyak satu juta salinan album. Kejayaan album ini membuatkan ramai produser dari syarikat rakaman lain yang pernah menolak album ini ketika itu mulai datang untuk melamar [[Nike Ardilla]] sebagai artis dibawah naungan mereka.


==Senarai runut==
==Senarai runut==

Semakan pada 12:39, 3 Mei 2020

Seberkas Sinar adalah album debut pertama karya penyanyi rock Indonesia, Nike Ardilla. Album ini diterbitkan pada Julai 1989 di bawah label Proyek Q. Album ini dikira berjaya di pasaran dan mengangkat nama beliau sebagai penyanyi rock terlaris Indonesia.

Seberkas Sinar
Album studio oleh
Dilancarkan padaJulai 1989
Dirakamkan pada1989
GenreSlow Rock, Pop Rock
Panjang30:36
SyarikatProyek Q
PenerbitDeddy Dores
Kronologi Nike Ardilla
Hanya Satu Nama
(1988)
Seberkas Sinar
(1989)
Bintang Kehidupan
(1990)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Trivia album

Menurut kenyataan Deddy Dores ketika ditemubual di sebuah program talkshow bertajuk Nike Ardilla Untold Stories, pada awalnya album ini pernah ditolak oleh beberapa produser syarikat rakaman ketika beliau ingin menerbitkan album Seberkas Sinar. Ini kerana dizaman itu Rinto Harahap merupakan artis yang sangat popular dan penjualan albumnya sukar ditandingi ketika itu. Disebabkan akan hal itu, Deddy Dores kemudian bergabung dengan Arista Records dan mengambil risiko iaitu menerbitkan sendiri album ini dengan berbekalkan dana mereka sendiri. Ternyata pengorbanan Deddy berbaloi ketika apabila album ini berjaya dipasaran dan diterima ramai pada ketika itu dengan penjualan album sebanyak satu juta salinan album. Kejayaan album ini membuatkan ramai produser dari syarikat rakaman lain yang pernah menolak album ini ketika itu mulai datang untuk melamar Nike Ardilla sebagai artis dibawah naungan mereka.

Senarai runut

No.TajukPenciptaMasa
1."Seberkas Sinar"Deddy Dores4:54
2."Hati Kecil"Deddy Dores5:09
3."Tembang Asmara"Denny Sabri3:29
4."Engkaulah Milikku"Harry Subarja3:54
5."Cinta Pertama"Deddy Dores5:03
6."Bisikan Cermin"Harry Subarja, Iwan G.4:35
7."Kedap Kedip"Ferdi Ferdian4:43
8."Buka Kartu"Daeng Jamal Purba4:33
9."5 Menit"Daeng Jamal Purba3:53
10."Diantara Pilihan"Harry Subarja4:47
11."Detak Jantungku"Deddy Dores, Iwan G.4:29
12."Yang Pertama"Donny Dores4:17


Rujukan