Pemeruman uretra: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Haziq Faruqi (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Urethral sounding"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 09:27, 8 Jun 2020

Pemeruman uretra
Radas perum hegar dimasukkan ke dalam uretra lelaki
ICD-9-CM58.6

Pemeruman uretra ialah penggunaan alat duga perubatan yang digelar perum untuk membesarkan diameter dalaman uretra dan menduga sebarang halangan dalamnya. Perum juga digunakan untuk meregangkan uretra untuk menindik alat kelamin. 

Pemeruman uretra dan permainan uretra juga digunakan untuk merujuk kepada perbuatan ini dalam konteks seksual.

Permainan uretra boleh melibatkan pemasukan objek lembut atau tegar ke dalam meatus zakar (dan boleh juga di masukkan ke dalam lagi). Objek dan alat permainan lain, seperti kateter, boleh dimasukkan lebih dalam; kadangkala sehingga ke pundi kencing. Sesetengah objek boleh melengkok atau kembang beberapa kali di dalam pundi kecing tersebut. Perbuatan ini pada lelaki boleh dikaitkan secara langsung atau tidak dengan perangsangan kelenjar prostat dan sesetengah jenis kawalan pundi.

Risiko

Jika tidak dilakukan dengan berhati-hati, pemeruman boleh mendatangkan risiko kerengsaan, uretra terkoyak, atau juga jangkitan saluran kencing. Jangkitan boleh bertambah serius jika ia mula merebak ke pundi atau buah pinggang, dan pesakit patut dibawa berjumpa doktor.

Pemasukan benda asing ke dalam uretra boleh mendatangkan masalah perubatan serius: rujuk jasad asing uretra.

Lihat juga

Rujukan

Bacaan lanjut

  • Hardy Haberman, Fetish Diva Midori. The Family Jewels: A Guide to Male Genital Play and Torment. Greenery Press, 2001. ISBN 1-890159-34-4.

Pautan luar

Kategori berkenaan Pemeruman uretra di Wikimedia Commons