Sejarah Malaysia: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shahsukanulis (bincang | sumb.)
Shahsukanulis (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
{{Sejarah Malaysia}}{{Rujukan}}
{{Sejarah Malaysia}}{{Rujukan}}
'''[[Sejarah]] Malaysia (سجاره مليسيا)''' bermula sejak orang-orang Greek menamakannya sebagai [[Semenanjung Emas]] atau "Golden Khorsenese" oleh Cladius Ptolemy dalam bukunya Geographia pada 150 M.<ref>[https://books.google.com.my/books?id=g-VuAAAAMAAJ&q=greek+semenanjung+emas&dq=greek+semenanjung+emas&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjenaqPw7LaAhWHMI8KHTM5CjkQ6AEIKTAA Sari: Jurnal Institut Bahasa, Kesusateraan dan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Volumes 5-10]</ref> Secara budaya dan bahasa, Malaysia dan Indonesia berkongsi ciri yang sama iaitu ciri-ciri masyarakat Melayu Nusantara. Dunia Melayu ataupun Nusantara terdiri daripada wilayah-wilayah Maritim yang luas iaitu Pattani, Kalimantan, Sulawesi, Malaya, Tanah Jawa, Sumatera, Sulu (Mindanao), Papua, Timor, Kemboja dan Pulau Kalimantan.
'''[[Sejarah]] Malaysia (سجاره مليسيا)''' bermula sejak orang-orang Greek menamakannya sebagai [[Semenanjung Emas]] (kini digelar [[Semenanjung Malaysia|Semenanjung Tanah Melayu]]) atau "Golden Khorsenese" oleh [[Ptolemy|Cladius Ptolemy]] dalam buku [[Geografi (Ptolemy)|Geographia]] yang dikaryanya pada 150 M.<ref>[https://books.google.com.my/books?id=g-VuAAAAMAAJ&q=greek+semenanjung+emas&dq=greek+semenanjung+emas&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjenaqPw7LaAhWHMI8KHTM5CjkQ6AEIKTAA Sari: Jurnal Institut Bahasa, Kesusateraan dan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Volumes 5-10]</ref> Secara budaya dan bahasa, [[Malaysia]] dan [[Indonesia]] berkongsi ciri yang sama iaitu ciri-ciri masyarakat [[Melayu]] [[Nusantara]]. Dunia Melayu ataupun Nusantara terdiri daripada wilayah-wilayah [[Maritim]] yang luas iaitu [[Pattani (kawasan)|Pattani]], [[Kalimantan]], [[Sulawesi]], [[Tanah Melayu]], [[Tanah Jawa, Simalungun|Tanah Jawa]], [[Sumatera]], [[Sulu]] ([[Mindanao]]), [[Papua]], [[Timor]], [[Kemboja]] dan [[Pulau Kalimantan]].


== Sejarah awal ==
== Sejarah awal ==

Semakan pada 23:35, 8 Jun 2020

Sejarah Malaysia (سجاره مليسيا) bermula sejak orang-orang Greek menamakannya sebagai Semenanjung Emas (kini digelar Semenanjung Tanah Melayu) atau "Golden Khorsenese" oleh Cladius Ptolemy dalam buku Geographia yang dikaryanya pada 150 M.[1] Secara budaya dan bahasa, Malaysia dan Indonesia berkongsi ciri yang sama iaitu ciri-ciri masyarakat Melayu Nusantara. Dunia Melayu ataupun Nusantara terdiri daripada wilayah-wilayah Maritim yang luas iaitu Pattani, Kalimantan, Sulawesi, Tanah Melayu, Tanah Jawa, Sumatera, Sulu (Mindanao), Papua, Timor, Kemboja dan Pulau Kalimantan.

Sejarah awal

Lukisan prasejarah di Gua Tambun, Perak

Sejarah awal Malaysia bermula dengan kewujudan manusia awal berusia 40,000 tahun yang ditemui di Kompleks Gua Mulu dan kompleks Gua Niah, Sarawak. Secara dasarnya sejarah negara ini telah melalui empat zaman utama sejarah manusia iaitu Zaman Prasejarah, Proto Sejarah, Zaman Pertengahan dan Zaman Kolonial. Namun begitu, penemuan terbaharu oleh sejarawan terhadap penemuan artifak seperti tulang, batu dan sisa makanan penghuni di gua di rantau Asia Tenggara termasuk di Malaysia menunjukkan adanya sebaran kebudayaan pada zaman prasejarah seminar 60,000 tahun.[2]

Semenanjung Melayu berubah menjadi pusat perdagangan Asia Tenggara apabila China dan India memulakan perdagangan mereka melalui pelabuhan di Selat Melaka. Penemuan beberapa tapak arkeologi Zaman Proto Sejarah membuktikan kewujudan penempatan pesisiran pantai seawal abad ke-2 Masihi lagi. Ia membawa kepada kemunculan kerajaan awal sebelum abad ke-10 yang merupakan penempatan di pesisir pantai dan pelabuhan kecil. Kerajaan awal ini termasuk Langkasuka dan Lembah Bujang di Kedah, Beruas dan Gangga Negara di Perak serta Pan Pan di Kelantan. Pada awal abad ke-15, Kesultanan Melaka wujud dan kemakmuran ekonominya telah menarik keminatan penakluk daripada Portugis pada tahun 1511 diikuti oleh Belanda dan Britain untuk mewujudkan penempatan atau koloni di Selat Melaka.

Manakala di Borneo pula, kewujudan Kerajaan Purba Marudu sebelum abad ke-13 Masihi dan Santubung lebih awal lagi membuktikan telah wujud entiti politik yang mendahului kewujudan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu.

Tamadun Awal Asia Tenggara

Pengaruh Agama Hindu Buddha dalam Kerajaan Awal

Sebelum kedatangan pengaruh kebudayaan India,masyarakat Asia Tenggara secara umumnya telah mengembangkan budaya sendiri semenjak dari Zaman Logam.

Cara Kedatangan Hindu Buddha ke Asia Tenggara

Terdapat beberapa pendapat tentang kedatangan pengaruh agama Hindu Buddha ke Asia Tenggara.

  • Pendapat Pertama

Pengaruh India telah dibawa oleh golongan ksyatria atau tentera.

  • Pendapat Kedua

Pengaruh tersebut dibawa oleh golongan pedagang atau vaisya.

  • Pendapat Ketiga

Pengaruh ini dibawa oleh golongan Brahmin atau pendeta.

Zaman penjajahan

Penempatan terawal British di Malaysia bermula dengan pendudukan Pulau Balambangan pada tahun 1769 hasil perjanjian dengan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu. Manakala penempatan Selat Koloni DiRaja Britain diwujudkan pada 1826, dan Britain sedikit demi sedikit menyebarkan pengaruh dan kawalannya ke seluruh semenanjung. Penempatan Selat termasuk Pulau Pinang, Singapura dan Melaka. Pada 1867, British menjadi semakin agresif dan mula mendapatkan negeri-negeri Melayu lain. Disebabkan oleh perang saudara dan gangguan persatuan sulit Cina, Britain telah dipilih untuk menyelesaikan masalah-masalah penduduk Negeri Selat. Akhirnya, Perjanjian Pangkor didatangni yang mengakibatkan perluasan kuasa Britain ke negeri-negeri Melayu (iaitu Perak, Pahang, Selangor dan Negeri Sembilan yang dikenali juga Negeri-negeri Bersekutu). Negeri-negeri lain yang dikenali sebagai Negeri-Negeri Tidak Bersekutu ialah Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu yang berada di bawah kuasa Thai.

Di Borneo pula, Borneo Utara yang dahulunya berada di bawah pemerintahan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu (sekarang Sabah) telah berada di bawah pajakan Syarikat Berpiagam Borneo Utara British pada tahun 1881 sehingga 1946 apabila ia ditabalkan sebagai Koloni Diraja British. Manakala Sarawak menjadi milik keluarga Brooke sebelum detik itu.

Akibat penaklukan Jepun pada Perang Dunia II dan kebangkitan komunis, kesedaran untuk merdeka semakin menyerlah dan kuat. Perkara ini amat dikhuatiri oleh British khususnya dalam menjaga kepentingannya dan masyarakat imigran. Justeru, British mewujudkan Malayan Union. Lantas, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-Melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal (berbanding dwiwarganegara, yang membolehkan kaum pendatang mendapat status warganegara Malaya dan negara asal mereka). Kemerdekaan untuk semenanjung diperolehi pada 1957 di bawah nama Persekutuan Malaya, tanpa Singapura.

Lihat juga: Pengisytiharan Kemerdekaan Tanah Melayu

Penubuhan Malaysia

Pada 16 September 1963, sebuah persekutuan baru diwujudkan bagi menggantikan Persekutuan Tanah Melayu/Malaya di bawah nama Malaysia yang terdiri daripada 5 entiti iaitu

Kesultanan Brunei pada mulanya menyatakan hasrat untuk menyertai Malaysia, akan tetapi telah menarik diri akibat tentangan sebahagian rakyat Brunei dan Sultan Brunei diletakkan di tempat terakhir dalam penggiliran sebagai Yang di-Pertuan Agong (YDPA) untuk sistem Raja Berperlembagaan serta isu masa depan royalti minyak asli. Pada awal penubuhan Malaysia, banyak perkara berlaku misalnya cubaan Indonesia untuk menakluk Malaysia, dan tuntutan yang dibuat oleh Filipina terhadap Sabah.

Pada tahun 1965, Singapura pula dikeluarkan daripada Malaysia dan berlakunya desakan ekonomi daripada kaum Cina pimpinan mendiang Lee Kwan Yew.

Dengan itu, Malaysia kekal dengan 3 entiti sahaja sehingga ke hari ini.

Rujukan

  1. ^ Sari: Jurnal Institut Bahasa, Kesusateraan dan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Volumes 5-10
  2. ^ Uqbah Iqbal, Nordin Hussin & Ahmad Ali Seman, Sejarah Perkembangan Nasionalisme Melayu Sebelum Kemerdekaan, Munich: BookRix GmbH & Co. KG., 2014.

Pautan luar