Laut China Selatan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ricky250 (bincang | sumb.)
Sedikit pembaikan
Ricky250 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 38: Baris 38:
Beberapa buah kapal ternama telah tenggelam di sini. Antaranya, kapal perang British '[[Prince of Wales]]' dan [[Repulse]]. Kapal laut China, Arab dan Belanda turut dikatakan tenggelam di sini dan sebahagian daripadanya masih berada di dasar laut.
Beberapa buah kapal ternama telah tenggelam di sini. Antaranya, kapal perang British '[[Prince of Wales]]' dan [[Repulse]]. Kapal laut China, Arab dan Belanda turut dikatakan tenggelam di sini dan sebahagian daripadanya masih berada di dasar laut.


Laut China Selatan semakin penting kerana menjadi laluan kapal laut dari negara [[China]], [[Jepun]] , [[Korea]] dan [[Amerika]] ke Barat iaitu ke [[Timur Tengah]] , [[India]] , [[Asia Selatan]] dan [[Afrika]]. Tambahan pula, dengan adanya telaga-telaga / pelantar [[petroleum]] dan [[gas asli]] terutama di perairan [[Sarawak]], [[Brunei]] dan [[Terengganu]]. Laut ini juga disifatkan sebagai laluan strategik bagi perdagangan dan perikanan.,<ref>[https://chinapower.csis.org/much-trade-transits-south-china-sea/] ''ChinaPower'', {{in lang|en}} 4 Ogos 2017.</ref>
Laut China Selatan semakin penting kerana menjadi laluan kapal laut dari negara [[China]], [[Jepun]] , [[Korea]] dan [[Amerika]] ke Barat iaitu ke [[Timur Tengah]] , [[India]] , [[Asia Selatan]] dan [[Afrika]]. Tambahan pula, dengan adanya telaga-telaga / pelantar [[petroleum]] dan [[gas asli]] terutama di perairan [[Sarawak]], [[Brunei]] dan [[Terengganu]]. Laut ini juga disifatkan sebagai laluan strategik bagi perdagangan dan perikanan.<ref>[https://chinapower.csis.org/much-trade-transits-south-china-sea/] ''ChinaPower'', {{in lang|en}} 4 Ogos 2017.</ref>


== Tuntutan wilayah ==
== Tuntutan wilayah ==

Semakan pada 14:10, 8 Julai 2020

Laut China Selatan

Kedudukan Laut China Selatan
Nama Cina
Cina Tradisional: [ 南海 or 南中國海 ] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)
Cina Ringkas: [ 南海 or 南中国海 ] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)
Hanyu Pinyin: Nán Hǎi or Nán Zhōngguó Hǎi
Nama Filipina
Bahasa Tagalog: Dagat Timog Tsina ('Dagat Luzon' adalah sebelah bahagian laut dalam Filipina)
Nama Jepun
Kanji: 南支那海 or 南シナ海 (secara harfiah "Laut Shina Selatan")
Hiragana: みなみシナかい
Nama Melayu
Bahasa Melayu: Laut China Selatan
Nama Portugis
Bahasa Portugis: Mar da China Meridional
Nama Thai
Bahasa Thai: ทะเลจีนใต้
Nama Vietnam
Bahasa Vietnam: Biển Đông
(Laut Timur)

Laut China Selatan adalah sebuah laut kecil yang merupakan sebahagian daripada Lautan Pasifik, meliputi kawasan dari Singapura dan Selat Melaka ke Selat Taiwan sekitar 3.500.000 km ².

Ia terletak di:

Beberapa buah kapal ternama telah tenggelam di sini. Antaranya, kapal perang British 'Prince of Wales' dan Repulse. Kapal laut China, Arab dan Belanda turut dikatakan tenggelam di sini dan sebahagian daripadanya masih berada di dasar laut.

Laut China Selatan semakin penting kerana menjadi laluan kapal laut dari negara China, Jepun , Korea dan Amerika ke Barat iaitu ke Timur Tengah , India , Asia Selatan dan Afrika. Tambahan pula, dengan adanya telaga-telaga / pelantar petroleum dan gas asli terutama di perairan Sarawak, Brunei dan Terengganu. Laut ini juga disifatkan sebagai laluan strategik bagi perdagangan dan perikanan.[1]

Tuntutan wilayah

Pulau Spratly yang terletak di sana menjadi kontroversi rebutan negara China, Vietnam, Malaysia , Brunei, dan Filipina. China telah membina pangkalan di sana. Begitu juga dengan Vietnam . Sementara Malaysia memajukan Pulau Layang-Layang sebagai lokasi pelancongan. Pulau Layang-layang sebahagian daripada Kepulauan Spratly.

Rujukan

  1. ^ [1] ChinaPower, (dalam bahasa Inggeris) 4 Ogos 2017.