Minecraft: Story Mode: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Epilepson (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Minecraft: Story Mode"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 16:49, 22 Julai 2020

Minecraft: Story Mode
PembangunTelltale Games
PenerbitTelltale Games
SiriMinecraft
EnjinTelltale Tool
Platform
Pelepasan
Musim 1
Episod 1
  • Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
    • WW: 13 Oktober, 2015[1]
    Android, iOS
    • WW: 15 Oktober, 2015[1]
    Wii U
    • WW: 21 Januari, 2016
Episod 2
  • Android, iOS, Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
    • WW: 27 Oktober, 2015[2]
Episod 3
  • Android, iOS, Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
    • WW: 24 November, 2015[3]
Episod 4
  • Android, iOS, Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
    • WW: 22 Disember, 2015[4]
Episod 5
  • Android, iOS, Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
    • WW: 29 Mac, 2016[5]
Episod 6
  • Android, iOS, Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
    • WW: 7 Jun, 2016[6]
Episod 7
  • Android, iOS, Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
    • WW: 26 Julai, 2016[7]
Episod 8
  • Android, iOS, Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
    • WW: 13 September, 2016[8]
The Complete Adventure
  • Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, Microsoft Windows
    • NA: 25 Oktober, 2016
    • EU: 28 Oktober, 2016
    Wii U
    • EU: 16 Disember, 2016
    • NA: 13 Disember, 2016
    • AU: 16 Disember, 2016
    Nintendo Switch
Musim 2
Episod 1
  • Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One, iOS, Windows 10
    • WW: 11 Julai, 2017[13]
    Android
    • WW: 12 Julai, 2017
    Xbox 360
    • WW: 14 Julai, 2017
Episod 2
  • 15 Ogos, 2017
Episod 3
  • 19 September, 2017
Episod 4
  • 7 November, 2017
Episod 5
  • 19 Disember, 2017
Genre
ModPemain tunggal

Minecraft: Story Mode adalah permainan video pengembaraan grafik point-and-click episodik yang dikembangkan dan diterbitkan oleh Telltale Games, berdasarkan permainan video kotak pasir Minecraft. Lima episod pertama permainan itu dilancarkan antara Oktober 2015 hingga Mac 2016, dan tiga episod tambahan dilancarkan sebagai kandungan yang boleh dimuat turun pada pertengahan tahun 2016. Permainan ini diterbitkan untuk Microsoft Windows, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U, Nintendo Switch, Xbox 360, Xbox One, Android, iOS, Apple TV, dan pelayar web melalui Netflix. Permainan ini dikembangkan dengan kerjasama Mojang, pengembang asal Minecraft. Versi runcit diterbitkan pada bulan Disember 2016.[14]

Permainan ini mengikuti format episodik yang sama dengan judul Telltale Games yang lain, seperti The Walking Dead, The Wolf Among Us, Tales from the Borderlands, dan Game of Thrones. Kisah empat episod pertama berasaskan mengenai watak yang dicipta pemain bernama Jesse dan rakan-rakan mereka, yang mesti bangkit sebagai wira dan menyelamatkan dunia dari Wither Storm yang merosakkan. Selebih musim pertama melihat Jesse dan rakan-rakannya, sekarang disambut sebagai pahlawan, menjumpai artifak hebat yang membawa mereka ke pengembaraan baru, menghadapi musuh baru dan lama di sepanjang jalan. Pada musim kedua, yang dikeluarkan dari bulan Julai hingga Disember 2017, Jesse, yang disertai oleh rakan-rakan baru dan lama, menghadapi Admin yang kuat.

Kedua-dua musim pertama dan kedua tidak lagi tersedia untuk dimuat turun kerana penutupan Telltale Games pada musim gugur 2018.

Permainan

Minecraft: Story Mod adalah permainan video pengembaraan grafik point-and-click komedi-drama interaktif yang episodik. Ia dikeluarkan sebagai sejumlah episod yang serupa dengan permainan Telltale Games yang lain. Pemain dapat mengumpul barang, menyelesai teka-teki, dan bercakap dengan watak bukan pemain melalui pokok perbualan untuk mempelajari tentang kisah permainan dan menentukan apa yang perlu dilakukan seterusnya. Keputusan yang dibuat oleh pemain mempengaruhi peristiwa dalam episod semasa dan episod-episod berikutnya.[15] Walau bagaimanapun, Minecraft: Story Mode bertujuan untuk menjadi tajuk mesra keluarga, tidak seperti permainan Telltale sebelumnya, yang cenderung membawa nada yang lebih matang atau emosional (termasuk kematian watak utama). Oleh itu, keputusan-keputusan bertujuan untuk menjadi penting dan beremosi tetapi tidak melibatkan gambaran atau tema yang matang. Elemen mencipta dan membina termasuk dalam cara mainan yang merupakan asas bagi Minecraft . Permainan ini merangkumi pertempuran dan urutan aksi lain, yang dilakukan melalui kedua-kedua acara masa cepat dan kawalan seperti arked, seperti mengelak dari serpihan di jalan raya.[16][17]

Sinopsis

Tetapan permainan

Minecraft: Story Mode berlaku dalam sebuah penafsiran dunia Minecraft, di mana permainan adalah sejauh mana alam semesta watak, dan watak-watak tidak menyedari bahawa mereka berada dalam permainan.[18] Watak utama, Jesse, adalah penghuni alam semesta itu yang tidak berpengalaman yang memulakan pengembaraan dengan rakan-rakannya dalam dunia Minecraft untuk mencari The Order of the Stone (Gabriel si Pahlawan, Ellegaard si Jurutera Redstone, Magnus si Penyangak, Soren si Jurubina dan Ivor si Pembuat Ramuan dan Ahli Magis), lima pengembara legenda yang menyelamatkan dunia Minecraft.[19] Permainan ini merangkumi tetapan yang biasanya sukar diakses dari dalam Minecraft, termasuk Nether dan The End.

Watak

Pemain boleh menyesuaikan Jesse, termasuk pilihan jantina dan warna kulit. Jesse disuarakan oleh Patton Oswalt jika lelaki dan oleh Catherine Taber jika perempuan.[20] Watak utama lain dalam dunia Minecraft: Story Mode termasuk rakan Jesse Petra (disuarakan oleh Ashley Johnson),[16] Axel (Brian Posehn), Olivia (Martha Plimpton), Lukas (Scott Porter), dan babi peliharaan Jesse, Reuben (Dee Bradley Baker). Watak sekunder termasuk The Order of the Stone: Gabriel (Dave Fennoy), Magnus (Corey Feldman), Ellegaard (Gray Griffin), Soren (John Hodgman) dan Ivor (Paul Reubens), yang terakhir menjadi watak utama dari episod lima dan seterusnya; bekas ahlu Ocelot dan pemimpin Blazing Rods Aiden ( Matthew Mercer); penguasa Sky City, the Founder (Melissa Hutchison); Milo (Jim Meskimen); YouTuber Minecraft CaptainSparklez, DanTDM, LDShadowLady, Stampy Cat dan Stacy Plays (semua dimainkan oleh diri mereka sendiri); Torque Dawg (Adam Harrington); Cassie Rose / Labu Putih ( Ashly Burch); PAMA si komputer super (Jason 'jtop' Topolski); penciptanya dan bekas Old Builder Harper (Yvette Nicole Brown); Old Builders: Hadrian (Jim Cummings), Mevia (Kari Wahlgren) dan Otto (Jamie Alcroft); dan Emily (Audrey Wasilewski).

Terdapat juga beberapa watak latar, seperti Maya, Ivy dan Fangirl (GK Bowes); Owen (Owen Hill); Gill (Phil LaMarr); Aiden dan Otis (Matthew Mercer); Penyampai EnderCon bernama Reuben (Jason 'jtop' Topolski); seorang Fanboy (Billy West); Lydia (Lydia Winters); dan Penyiar Pertandingan Bangunan EnderCon (Erin Yvette). Stauffer mengatakan bahawa watak manusia secara keseluruhan mewakili pelbagai jenis pemain yang bermain Minecraft.[19] Billy West menceritakan empat episod pertama cerita permainan.[21][22][23]

Plot

Ini adalah gambaran keseluruhan plot cerita. Keputusan tertentu yang dibuat oleh para pemain akan mengubah perincian acara-acara tertentu.

Musim 1 (2015–16)

Episod 1-4

Dulu, sekumpulan kawan—Gabriel (seorang pahlawan), Magnus (seorang pakar TNT ), Ellegaard (seorang mekanik Redstone), dan Soren (seorang tukang sihir) —melangkah ke The End dan mengalahkan Ender Dragon, membuat mereka disambut sebagai pahlawan dan dikenali sebagai "The Order of the Stone." Pada masa ini, Jesse, rakannya, Olivia dan Axel, dan babi peliharaannya Reuben, bersiap untuk pertandingan membina EnderCon tahunan, yang mereka kalah setiap tahun kepada pesaing mereka, Ocelots. Ketika Ocelots cuba mensabotaj bangunan mereka, Reuben ketakutan ke hutan, jadi Jesse mengejarnya, dalam proses menemui rakan mereka Petra, yang meyakinkan mereka untuk membantunya menjual tengkorak Wither kepada seorang lelaki bernama Ivor di EnderCon. Namun, Ivor menipu mereka dan melepaskan diri dengan tengkorak itu, jadi Jesse dan rakan-rakannya mengejarnya ke makmal bawah tanahnya yang tersembunyi, setelah mengetahui bahawa dia merancang untuk menyerang Gabriel (yang merupakan pembicara tetamu di EnderCon) dengan Wither khas yang mempunyai Command Block di dadanya, untuk membuktikan bahawa dia bukan pahlawan sejati. Namun, keadaan segera meningkat ketika Ivor kehilangan kawalan atas Wither itu, yang berubah menjadi Wither Storm dan mula memakan semua yang ada di jalannya. Jesse, rakan-rakannya, dan pemimpin Ocelot yang ramah Lukas berjaya melarikan diri melalui portal Nether di kubu Gabriel yang berdekatan, walaupun dia dan Petra tersedut ke dalam Wither Storm, tidak sebelum Gabriel memberi Jesse sebuah Amulet dan menyuruh mereka mencari ahli lain Order of the Stone.

Jesse dan pasukannya keluar dari Nether melalui sistem trek minecart lombong yang ditinggalkan oleh Order itu, dan tiba di kuil lama Order, di mana mereka mendapati bahawa Ivor adalah bekas pakar ramuan Order, dan bahawa Amulet tersebut dapat digunakan untuk mencari ahli-ahli yang lain. Jesse kemudian pergi bersama Axel/Olivia untuk mencari Magnus/Ellegaard dan akhirnya berjaya meyakinkan siapa sahaja yang mereka pilih untuk sertai mereka. Sekembalinya dari Boomtown/Redstonia, Jesse mendapati bahawa sesiapa sahaja yang dia tidak memilih untuk datang bersama dia menemui ahli Order yang lain, dan bertemu kembali dengan Petra/Gabriel, yang berjaya melarikan diri dari Wither Storm. Setelah menemui Soren, kumpulan itu pergi ke makmal rahsia dengan harapan agar ciptaannya, Formidi-Bomb, dapat memusnahkan Wither Storm. Di sana, mereka bertemu dengan Ivor, yang melarikan diri setelah perlawanan singkat, mendakwa bahawa Order tidak dapat menghentikan Wither Storm, dan Jesse mendapati bahawa Petra/Gabriel perlahan-lahan mati akibat penyakit Wither. Akhirnya, kumpulan tersebut menemui sebuah portal ke The End, di mana mereka mendapati bahawa Soren telah membina sebuah makmal untuk mengkaji Endermen. Jesse meyakinkan Soren untuk membantu, dan setelah melarikan diri dari mengejar Endermen ke Overworld, bersukarela untuk meletakkan "F-Bomb" ke dalam dada Wither Storm, kerana menghancurkan Command Block adalah satu-satunya cara untuk menghentikannya. Namun, bom tersebut gagal menghancurkan Command Block dan Wither Storm menyembuh, dengan Magnus/Ellegaard terbunuh dalam proses tersebut. Kumpulan itu, yang disertai oleh Petra/Gabriel yang mengalami amnesia (yang dibebaskan dari Wither Storm bersama dengan orang lain yang habis dimakan), melarikan diri.

Kumpulan itu didekati oleh Ivor, yang menawar untuk membantu mereka menghentikan Wither Storm. Jesse meninggalkan Amulet itu dalam jagaan Axel (kerana ia menarik Wither Storm itu) dan berangkat bersama Olivia, Soren, Ivor, Gabriel/Petra (yang mengalami amnesia), dan mungkin Lukas (jika Jesse meyakinkannya untuk tinggal dan bukannya pergi mencari ahli Ocelots yang lain) untuk mencari makmal Ivor di Far Lands, di mana mereka boleh memberi magis kepada sebuah senjata untuk menghancurkan Command Block itu. Sepanjang perjalanan, Ivor terpisah dari yang lain. Setelah sampai di makmal dan menyelesai beberapa teka-teki, Jesse mendapat akses ke sebuah bilik di mana dia menjumpai End Crystals yang kononnya musnah dalam perlawanan antara Order dengan Ender Dragon, menyebabkan Soren mengakui bahawa Order itu adalah sebuah penipuan dan menggunakan sebuah Command Block untuk menipukan jalan mereka ke kegemilangan, sebelum Ivor kembali dan mendedahkan bahawa dia berniat menggunakan Wither Storm untuk mendedahkan sifat sebenar Order. Jesse kemudian mencipta senjata magis dan, secara pilihan, menggunakan baju besi baru, sebelum kumpulan itu kembali untuk menghadapi Wither Storm, dibantu oleh Endermen milik Soren dan, secara pilihan, Ocelots (jika Lukas pergi lebih awal untuk mencari mereka). Pada akhirnya, Jesse mampu menghancurkan Command Block, walaupun Reuben terbunuh dalam prosesnya.

Selepas kekalahan Wither Storm, dunia perlahan-lahan kembali menjadi biasa dan semua orang yang dijangkiti Penyakit Wither disembuhkan (termasuk Gabriel/Petra). Gabriel kemudian mungkin mendedahkan (atas nasihat Jesse dan Ivor) niat sebenar Order kepada dunia, dan Jesse dan rakan-rakannya menjadi "Order of the Stone Baru," disambut sebagai wira.

Episod 5-8

Tiga bulan kemudian, Order of the Stone Baru - Jesse, Axel, Olivia dan Petra - menyelidiki sebuah kuil hutan kuno, menjumpai Flint and Steel yang mempunyai magis. Di luar kuil, mereka disambut oleh "Blaze Rods," Ocelots yang telah dibaharui, yang dipimpin oleh Aiden, yang pahit terhadap kemasyhuran baru mereka. Kembali ke Beacontown, Jesse dan Petra menunjukkan penemuan mereka kepada Ivor, yang mendedahkan bahawa kuil dan Flint and Steel itu sebagai produk sekumpulan pakar pembina kuno yang dikenali sebagai "Old Builders." Selanjutnya, Flint dan Steel dikatakan sebagai kunci kepada "Eversource", bekalan bahan binaan yang tidak terhad milik Builders. Ketiganya dan Lukas (sekarang pustakawan Order Baru) kembali ke kuil untuk mendapatkan lebih banyak petunjuk dan menggunakan Flint and Steel untuk membuka portal, tetapi Blaze Rods mencurinya dan melarikan diri melalui portal. Mengejar mereka, Jesse, Ivor, Petra dan Lukas menemukan diri mereka di sebuah pulau terapung dan membina jalan mereka ke Sky City, hanya untuk mengetahui bahawa membina dilarang dan bahawa Blaze Rods telah berkawan dengan Founder, penguasa Sky City, dalam usaha untuk mendapatkan Eversource. Ketika dikejar oleh pihak berkuasa, Jesse sama ada ditangkap bersama Ivor dan Lukas, atau melarikan diri bersama Petra dan Milo, pemimpin pemberontakan bawah tanah yang dikenali sebagai "Build Club," yang membina secara rahsia. Walau apa pun, kumpulan ini akhirnya bersatu semula dan mereka menemui Eversource: seekor ayam yang bertelur telur mencipta. Aiden dan Founder kemudian muncul, dan Aiden mengkhianati Founder, melemparkannya, Jesse dan mungkin Lukas ke tepi. Mereka mendarat di dunia luar yang tidak disentuh, yang berada di bawah Sky City selama ini, sangat mengejutkan Founder, sebelum kembali ke Sky City. Mereka mendapati Blaze Rods menggunakan Eversource untuk mencipta mob yang bermusuhan dan mengganas terhadap penduduk, dan, sementara Jesse mengalahkan Aiden, bandar itu mengalami kerosakan teruk, sehingga semua orang berpindah ke dunia luar, di mana Blaze Rods ditangkap dan Jesse membenarkan antara Pengasas (sebenarnya bernama Isa), Milo, atau kedua-duanya untuk memerintah dan memulakan tamadun baru.

Selepas itu, Jesse, Petra, Ivor dan Lukas mencari portal yang membawa mereka ke koridor yang dipenuhi portal. Semasa mengembara antara mereka untuk mencari jalan pulang, mereka tiba di tanah perkuburan dengan jemputan ke pesta kononnya di rumah besar berhampiran. Setelah melarikan diri dari zombi mengejar, kumpulan itu tiba di rumah dan bertemu YouTuber Minecraft terkenal seperti CaptainSparklez, DanTDM, LDShadowLady/Lizzie, Stampy Cat dan Stacy Hinojosa, serta TorqueDawg dan Cassie Rose. Namun, setelah kedua-dua TorqueDawg dan CaptainSparklez dibunuh dengan perangkap oleh individu misteri yang dikenali sebagai "Labu Putih," yang mengaku menge0jar Flint dan Steel yang mempunyai magis, Jesse mengetuai siasatan untuk mencari identitinya. Semasa siasatan, Dan/Lizzie juga terbunuh. Akhirnya, Jesse, Petra dan Stampy menemui bukti yang menunjuk ke arah Cassie, yang mengakui atas pembunuhan, sebelum kononnnya dibunuh oleh salah satu perangkapnya sendiri. Ketika Jesse dan rakan-rakannya bersiap untuk pergi, mereka ditangkap oleh Cassie, yang masih hidup, yang mengaku telah terperangkap di dunia ini selama bertahun-tahun, dan memerlukan Flint dan Steel untuk keluar. Jesse akhirnya mengalahkan Cassie, meninggalkannya terperangkap di atas platform kecil, dan berangkat bersama rakannya, kembali ke koridor portal.

Portal seterusnya membawa kumpulan tersebut ke dunia gurun yang diperintah oleh PAMA si komputer super (Prototype Autonomous Management Agent), yang menghambakan penduduk tempatan. Setelah ia mengawal Petra dan Lukas, Jesse dan Ivor melarikan diri, dibantu oleh Harper, pencipta PAMA, yang mendakwa niatnya baik, ingin mendapat bantuan dari mob dengan pekerjaan, dan mendedahkan dirinya sebagai ahli Old Builder. Dia membawa mereka ke makmal rahsia untuk mengambil sesuatu yang dapat membantu menghentikan PAMA, tetapi mereka dijumpai oleh anak buahnya, yang menangkap Harper, tetapi Jesse berjaya membebaskan Petra/Lukas. Trio yang tinggal kemudian mendapat akses ke alat dengar VR Harper, yang digunakan Jesse untuk mengawal seekor zombi dan membebaskan Harper secara berhati-hati, yang mengarahkan mereka ke sumber kuasa PAMA, Redstone Heart, sebelum alat dengar itu dimusnahkan. Dengan bantuan Ivor dan Petra/Lukas, Jesse menuju ke Redstone Heart itu, menghancurkannya dan membebaskan semua orang yang dihambakan oleh PAMA. Setelah memilih untuk melindung Harper di hadapan penduduk bandar yang marah, Jesse menyelesaikan portal yang dimulakan oleh PAMA untuk menyerang dunia lain, yang membawa mereka kembali ke koridor portal, di mana Harper mendedahkan tangga tersembunyi yang menunjukkan arah ke dunia Old Builders yang lain, yang memiliki barang dipanggil Portal Atlas yang dapat menunjukkan jalan pulang.

Jesse dan rakan mereka terpaksa mengambil bahagian dalam permainan Spleef yang diadakan oleh Old Builders, di mana Lukas dan Petra/Ivor terbunuh. Jesse yang marah menghadapi Old Builders — Hadrian, Mevia dan Otto — yang mendedahkan rakan-rakan mereka telah dihidupkan semula berdekatan dan harus bekerja di lombong Nether Quartz sehingga perlawanan berikutnya. Jesse kemudian membuat perjanjian dengan Hadrian untuk memberi mereka Atlas jika mereka memenangi tiga perlawanan, sebelum Harper muncul untuk membawa Jesse dan Petra/Ivor ke kampung pesaing dan memperingatkan mereka bahawa permainan itu mustahil untuk dimenangi, tetapi Otto, satu-satunya Builder jujur, boleh menolong Jesse. Setelah Jesse mengeluarkan Lukas dan Petra/Ivor dari lombong, Otto memberi amaran kepada mereka bahawa Hadrian dan Mevia kemungkinan besar akan mengubah peraturan jadi Jesse akan kalah walau bagaimanapun. Jesse memenangi pertandingan kedua - sebuah perlumbaan - walaupun Petra/Ivor terbunuh, dan bertemu dengan Hadrian lagi, yang mendedahkan dia menggunakan Atlas untuk mengetahui latar belakang Jesse dan menculik Olivia, Axel, dan Reuben (penyampai EnderCon rawak) untuk memaksa Jesse untuk kalah dalam permainan terakhir dan bekerja di lombong selamanya sebagai pertukaran bagi jalan pulang yang selamat untuk rakannya. Namun, Jesse melakukan pemberontakan di antara pesaing sehingga semua orang menang, dan mengalahkan Hadrian dan Mevia dengan bantuan rakannya.

Selepas itu, Otto memberikan Jesse Atlas itu dan semua orang kembali ke koridor portal, dari mana semua pesaing kembali ke rumah masing-masing; atas nasihat Jesse, Harper sebaliknya boleh mencari rumah baru untuk mengelakkan kemarahan orang-orangnya, Emily (pesaing yang berteman dengan Jesse) boleh terus bermain permainan, atau dia boleh pergi bersama kedua-dua Jesse dan rakan-rakannya. Kembali ke rumah, Jesse menunjukkan kepada Axel dan Olivia harta dari pengembaraan mereka (mahkota Eversource, topeng Labu Putih, dan Redstone Heart), sebelum menyedari bahawa Ivor telah pergi bersama Atlas dan Flint and Steel yang mempunyai magis dalam mencari pengembaraan baru, dan memutuskan untuk mengejarnya atau menunggu sehingga dia kembali.

Dalam klip pasca-kredit, Hadrian dan Mevia ditunjukkan terperangkap dalam dunia ayam bersaiz zombi, atau zombi bersaiz ayam (bergantung pada pilihan pertama dalam Episode 1).

Musim 2 (2017)

Hero in Residence (Episod 1)

Satu tahun telah berlalu sejak musim terakhir berakhir. Lukas mengisahkan novel tentang Musim Satu mengikut pelbagai pengembaraan Order. Ketika dia selesai, Jesse, Axel dan Olivia (Natasha Loring) memberikan maklum balas untuk novel itu. Pelatih baru Jesse, Radar (Yuri Lowenthal), muncul, memberitahu Jesse dan rakan-rakannya tentang pengembaraan yang akan datang bersama Petra, dan persiapan Hari Penubuhan Jesse (perayaan tahunan penubuhan Beacontown). Namun, Axel dan Olivia harus bersiap sedia untuk Hari Pengasas di bandar masing-masing (Boom Town dan Redstonia), dan Lukas berhasrat untuk memperbaiki novelnya. Mereka berpisah, dan Jesse dan Radar menjelajah ke Beacontown, membantu penduduk membuat persiapan. Setelah itu, Jesse menuju ke lombong untuk bertemu Petra, yang meminta pertolongan Jesse untuk menangkap "makhluk misteri" yang berjalan melalui sistem gua.

Kedua-dua berlumba untuk menangkap makhluk misteri itu, yang ternyata merupakan seekor llama. Setelah berjaya mendapatkannya, mereka menjumpai sebuah ruang bawah tanah yang besar, dengan piramid pasir di tengahnya; bertengger di atas adalah sarung tangan/gauntlet dibuat daripada prismarine. Jesse menyiasatnya, dan tiba-tiba ia mengepal tangan Jesse. Mereka tidak dapat melepaskannya, dan sesekali ia membisikkan nama Jesse. Piramid pasir tiba-tiba runtuh, menampakkan lubang tanpa dasar (yang digelar Petra sebagai "heckmouth") di bawahnya. Jesse dan Petra menutupnya dengan kotoran, dan mereka bertiga kembali ke permukaan. Petra mendedahkan bahawa Stella (Ashley Albert), pemimpin sebuah bandar berdekatan yang dipanggil Champion City, "meminjam" pedang emas berharga Petra. Stella memaksa Petra untuk pergi ke pengembaraan, seperti mencari llama pelariannya (bernama Lluna), sebelum ia dikembalikan. Mereka menuju ke Champion City untuk membawa Lluna ke Stella, yang menganggap Jesse sebagai saingan seumur hidupnya (walaupun mereka belum pernah bertemu sebelumnya). Setelah Petra mengembalikan Lluna dan menuntut pedang itu kembali, Stella mendedahkan bahawa semuanya merupakan sebuah penipuan dan enggan mengembalikan pedang itu. Dia menuju ke bilik harta karunnya. Jesse dan Petra diam-diam mengikutinya, dan setelah mengancamnya, dia menyerahkan pedangnya.

Petra dan Jesse mula berjalan kembali ke Beacontown, ketika mereka tiba-tiba melihat "heckmouth" meletup dari tanah dan mengeluarkan creeper yang dicaskan. Kedua-duanya menutupnya sekali lagi, dan terus berlari ke bandar, di mana Petra mengenali seorang pemburu harta karun dan pengembara lagenda bernama Jack (Fred Tatasciore); Petra fikir dia boleh menolong Jesse dengan "heckmouth" dan gauntlet itu. Ketika mereka tiba, dia ternampak terkejut apabila melihat gauntlet itu, dan mengakui bahawa dia telah menjumpainya sekali sebelum ini; apabila dia (dan dua rakannya) mengikutnya ke Monumen Lautan yang sangat berbahaya, kedua-dua rakannya maut. Pada mulanya dia enggan membawa mereka, kerana dia adalah satu-satunya orang yang tahu di mana ia berada, tetapi Jesse meyakinkannya. Jack memberitahu mereka bahawa blok magis purba, yang dipanggil "Structure Block," tersembunyi di monumen, dan merupakan kunci untuk menutup lubang. (Ini adalah blok nyata di Minecraft, yang digunakan oleh pembina level untuk memuatkan bangunan dengan serta-merta. ) Jesse, Petra, Jack dan Nurm (Mark Barbolak) (rakan villager kartografer Jack) berangkat ke Monumen.

Semasa mereka melakukan perjalanan, Jack memberitahu mereka tentang bagaimana monumen laut kononnya dibina oleh "The Admin," sebuah makhluk yang memiliki kuasa yang tak terbatas yang dikatan menciptakan dunia. (Walaupun kebanyakan orang menganggap ini adalah penyebab banyak kejadian tidak logik di Monumen, Jack tidak mempercayainya.) (Ini adalah rujukan kepada bagaimana kebanyakan server Minecraft dibuat dan dikendalikan oleh "Pentadbir(Administrator)", yang dapat melakukan apa sahaja yang diinginkannya ke server.) Mereka memakai topi keledar air, dan berenang ke monumen. Di dalamnya, keempat-empat mereka menyelesaikan pelbagai teka-teki dan tugas yang mustahil, salah satunya tiba-tiba membebaskan seorang pengembara tua bernama Vos ( JB Blanc) dari penjara obsidian. Vos adalah salah satu daripada dua rakan Jack yang disangka terbunuh di monumen ketika mereka terakhir berada di sana. Setelah sampai di pusat monumen, mereka menjumpai dua Structure Blocks. Semasa Jesse memilihnya, Admin, dalam bentuk patung raksasa prismarine, tiba-tiba muncul dan cuba membunuh Jesse. Jesse dan rakan-rakan nyaris melarikan diri, dan kembali ke Beacontown tepat pada waktunya untuk Hari Pengasas. Mereka menggunakan Blok untuk menutup lubang, dan meraikan kemenangan mereka sebentar di tengah kota. Tiba-tiba, patung raksasa prismarine itu muncul kembali, mengejek cubaan Jesse untuk menjauh darinya.

Sebuah klip pasca-kredit menunjukkan Lukas di rumahnya menulis novelnya, tetapi ketika dia melihat Admin menghampiri Beacontown, dia bersiap sedia dan berangkat untuk membantu Jesse.

Giant Consequences (Episod 2)

Admin bertemu dengan Jesse di Beacontown, dan memaksanya untuk melawannya (menggunakan jam gergasi untuk mengubah hari menjadi malam, mengundang raksasa juga). Jesse cuba menggunakan Structure Block untuk menolong, tetapi ketika mereka menjatuhkannya, Admin menelannya. Beberapa saat kemudian, Admin menarik Jesse dan bersiap untuk menelannya, tetapi tiba-tiba Lukas mengalihkan perhatiannya (dengan anak panah ke muka), menyebabkan dia menjatuhkan Jesse. Dia kemudian melihat titik lemah di belakang kepala patung itu, dan naik ke atasnya. Ketika mereka memukulnya, Admin jatuh dan "mati", menjatuhkan jam raksasa itu. Jesse menggunakannya untuk mengembalikan cahaya matahari.

Penduduk bandar mula membina semula bangunan yang rosak. Jam terlalu besar untuk bergerak dari pusat bandar, jadi Jesse memberitahu antara Lukas atau Radar untuk menjaganya buat masa ini, sementara yang lain membantu dengan pembaikan. Beberapa ketika kemudian, Jack, Vos dan Petra secara tidak sengaja mendedahkan bahawa mereka akan segera melakukan pengembaraan tanpa Jesse. Tiba-tiba, kepingan salji mula turun di Beacontown; bandar ini tidak terletak di bioma yang mampu bersalji, jadi Jesse mengesyaki Admin; dengan serta-merta, Admin muncul semula dalam bentuk orang salji. Dia menjadikan jam itu hilang, mengubah waktu menjadi malam lagi, dan memberi cabaran kepada Jesse: Beacontown akan tetap gelap, bersalji dan dikelilingi oleh mob yang bermusuhan sehingga Jesse mengambil kembali jam besar itu, yang dikatakan oleh Admin berada di atas "istana sejuknya yang amat berbahaya dan hebat" yang berdekatan. Admin mahu Jesse menjadi rakannya sekiranya dia berjaya. Jesse, Petra, Lukas, Radar, Jack dan Vos menuju ke istana ais. Dalam perjalanan, kumpulan itu bertemu Lluna dan Stella, dengan Stella kesal kerana salji. Setelah mendapati "pesaingnya" tidak dapat membuat apa-apa sehinggalah mereka sampai di istana, dia dan Lluna memutuskan untuk mengikuti mereka untuk "mengawasi" mereka.

Admin menampilkan beberapa cabaran dalam jalan ke jam itu. Dengan Vos gagal untuk melakukanya (jatuh ke dalam lubang air di bawah) dan Radar/Jack melakukannya dengan kurang memuaskan, Admin menegaskan bahawa Jesse perlu pergi dengan diri sendiri dan membuang rakan mereka yang kekurangan - "yang kalah semestinya kalah!" Dia menempatkan Radar/Jack ke labirin menegak yang susah, dan mendakwa bahawa jika dia dapat keluar daripadanya dengan hidup, tanpa Jesse, dia akan dibebaskan. Radar jatuh ke dalam air, dan Jack jatuh ke tanah, walaupun ketika Jesse menolong mereka. Kumpulan itu kemudian melombong melalui dinding ke bilik di seberang (melanggar peraturan). Mereka menggunakan Shulkers untuk terapung ke jam dari bilik ini; di sinilah mereka mendapati Radar (dan Stella, yang juga gagal) terperangkap dalam ais. Jesse mencairkan ais Radar, dan mungkin akan memilih untuk menyelamatkan Stella juga. Jesse juga memilih sama ada Petra atau Jack harus mendapatkan jam pada sementara waktu. Dia berjaya ke jam dan menghancurkannya, menjadikan dunia kembali ke waktu normal.

Pasukan itu bersiap sedia untuk keluar, tetapi Jack berkeras untuk mencari Vos. Lukas, Radar dan Lluna pergi keluar. Tiba-tiba, mereka melihat Vos berdekatan, yang mengejek Jesse dan memetik kata-kata Admin. Jack mula menyoalnya. Vos kemudian mengubah dirinya sendiri, mendedahkan bentuk sebenar, manusia, Admin (JB Blanc). Vos, sebenarnya, terbunuh semasa lawatan pertama Jack ke Ocean Monument; Admin bersikap seperti dia. Dia marah kepada Jesse kerana berkeras untuk membantu rakan mereka dan tidak mendapatkan jam secara sendiri (dan juga kerana menipu). Stella kemudian meyakinkan Admin untuk membiarkan dia bekerja dengannya, kerana ketika dia kalah, dia "memiliki sikap yang amat hebat." Admin meneleport Petra/Jack ke lain sebagai sahabat barunya, kerana secara teknikal dia adalah pemenang, dan menghantar Jesse dan Jack/Petra "ke tempat di mana [mereka sepatutnya] tidak akan pernah melihat cahaya hari, lagi."

Dalam klip selepas kredit, seorang lelaki tanpa nama memperkenalkan Jesse kepada apa yang kelihatan seperti penjara bawah tanah, dan potongan kamera ringkas yang pamerkan seorang tahanan wanita yang ketawa kegilaan kelihatan.

Jailhouse Block (Episod 3)

Jesse mendapati dirinya berada di penjara tersebut - "Sunshine Institute" - di mana Admin menghantar orang yang dia murkai (dan rakan mereka). Setelah bertemu dengan warden (Donovan Patton) (seorang lelaki yang bernama Warden), Jesse membuat percubaan untuk melarikan diri bersama Jack/Petra (yang juga dihantar). Namun, kerana institusi ini dikelilingi oleh labirin obsidian yang mengandungi mob berbahaya, mereka dengan segera ditangkap dan dihantar kembali ke institusi. Jesse dibawa ke pejabat Warden, di mana dia belajar tentang institusi itu. Radar dan Nurm juga dijadikan tahanan untuk membantu memastikan bahawa Jesse dan Jack/Petra berkelakuan elok. Warden dulu merupakan seorang tahanan, dan mahu Jesse mengikut jejak langkahnya. Dia terus menyeksa Radar untuk memaksa Jesse menjadi "rakan sekutu" (penjaga). Jesse boleh antara menerima atau menolak tawaran ini, tanpa akibat yang sebenar kecuali dia akan terus menjadi "tetamu" (tahanan) atau menjadi rakan sekutu. Bagaimanapun, dia menemani Radar ke "Mush Room", di mana para tamu terpaksa membuat rebusan cendawan, dari cendawan yang sangat susah untuk dicari, untuk terus hidup.

Radar sangat letih dan lapar semasa ketibaan mereka di Mush Room. Sebagai rakan sekutu, Jesse, dengan bantuan rakan sekutu lain (YouTuber bigbst4tz2), membuat Radar sebuah biskut; sebagai tetamu, Jesse melawan tetamu lain untuk membuat rebusan cendawan untuk dirinya. Tiba-tiba, bunyi penggera terdengar, yang mengumumkan percubaan melarikan diri (akhirnya gagal) dari "Prisoner X" (April Stewart), seorang artis pelarian terkenal yang nampaknya mengetahui jalan melalui labirin obsidian. Jesse dan rakan-rakan bertekad untuk mencarinya dan meminta pertolongannya.

Sebagai rakan sekutu, Jesse ingin dinaikkan pangkat dan diberi kepercayaan untuk menjaga tahap yang lebih rendah, di mana sel X berada; sebagai tetamu, Jesse ingin menimbulkan masalah dan dihantar ke kawasan sel tersebut. Dia menyelidik sel seorang tetamu lain, dan menjumpai mooshroom yang memberikan rebusan cendawan tanpa had kepada tetamu ini. Setelah Warden mengetahuinya, dia meminta Jesse untuk mencukur cendawan dari mooshroom itu, mengubahnya kembali ke lembu biasa. Dia menjanjikan Jesse untuk menjadikannya rakan sekutu di daerah bawah, "Zombie Mines," jika dia mengikut arahan. Sekiranya dia mencukur lembu, Jesse akan dinaikkan pangkat sebagai rakan sekutu di Zombie Mines; jika tidak, dia, sebagai tetamu, diturunkan ke tingkat rendah yang sama. Rakan-rakan Jesse datang bersamanya.

Sel X berada tepat di seberang pintu larangan yang terletak di Zombie Mines. Jesse mendapat tuas dari Stella, yang merupakan rakan sekutu di Mines, untuk membuka sel X, dan boleh meyakinkan Stella untuk melarikan diri dengannya atau tidak. Sebaik sahaja sel dibuka, Admin muncul, memecat Warden kerana tidak menjaga Jesse. Dia kemudian memaksa Jesse dan Petra/Jack (siapa pun yang "merupakan secara teknikal pemenang" dalam Episod Dua) untuk berlawan hingga mati, tetapi mereka sebaliknya bekerjasama untuk mencuba dan menyerang Admin. Kesal dengan ini dia meninggalkan Sunshine Institute, tetapi tidak sebelum mengumumkan rancangannya untuk menyamar sebagai Jesse dan mendapat kepercayaan penduduk Beacontown. Dia mengambil Stella dan pergi.

Pasukan itu, sekarang bersama Petra/Jack, menuju ke sel terpencil Prisoner X. Sepanjang perjalanan, Jesse, Nurma dan Lluna terpisah dari yang lain. Jesse meyakinkan X, nama sebenarnya Xara, untuk menolong mereka. (Xara dilihat sebentar dalam akhir episod Episode Dua.) Malangnya, Jesse terpaksa meninggalkan antara Nurm atau Lluna di tempat Xara; melainkan sekurang-kurangnya satu plat tekanan di selnya dicaskan, TNT akandiaktifkan. Pasukan itu bertemu sekali lagi, mengambil senjata, dan menuju terus ke labirin. Mereka mencari dan menghadap Warden di depan labirin itu, di mana dia mengatakan bahawa dia berjanji untuk tidak membenarkan Xara dibebaskan. (Xara dulu merupakan seorang Admin dirinya sendiri, dan dilucutkan dari kuasanya ketika dia "berusaha menghancurkan [Admin kini]." Xara kemudian membunuhnya, dan menjelaskan bahawa dia "bukan penjahat di sini." Mereka mula berlari melalui labirin, mengalahkan raksasa. Xara terus mendedahkan bahawa dia dan seorang Admin ketiga, bernama Fred, memerangi Admin sekarang - bernama Romeo - untuk menguasai dunia. Fred terbunuh dan Xara dilucutkan dari kuasanya, dan dipenjarakan di Institusi Romeo.

Di tengah labirin, kumpulan yang melarikan diri itu menemui sebuah menara berlian yang tinggi. Xara menjelaskan bahawa ada lorong di bawah menara itu dan mereka perlu menggali sehingga dasar batuan untuk melarikan diri (penjara itu berada di dasar dunia). Dia juga menjelaskan bahawa rahsia yang boleh membebaskan Romeo dari kuasanya, yang ditemui oleh Fred, juga ada di situ. Setelah berjalan menuruni tangga yang remang-remang, Jesse dapat melihat Enderman gergasi menghampiri mereka.

Dalam klip pasca-kredit, Romeo, dalam bentuk Jesse, memberikan Amulet milik Order of the Stone kepada penyerang berperisai, memerintahkannya untuk memburu Jesse dan rakan-rakannya (setelah memberitahu penyerang bahawa dia adalah palsu).

Below the Bedrock (Episode 4)

Xara membawa kumpulan itu ke "Underneath," dunia asli yang diciptakan oleh Romeo, Fred dan Xara. Dia menjelaskan bahawa setelah Romeo membunuh Fred dan memenjarakannya, dia menutupnya dengan batuan dan mencipta dunia di mana Jesse dan rakan-rakannya berasal. Setelah sampai di "The Oasis," bandar asal Xara yang telah hancur, dia diliputi kesedihan dan kemarahan atas pengkhianatan Romeo, pembunuhan Fred, dan pemusnahan bekas rumah mereka. Jesse berjanji akan mengadili Romeo. Xara menunjukkan kepada mereka bingkai portal yang rosak, yang menurutnya membenarkan ketiga-tiga mereka saling mengunjungi; satu objek dari dunia kedua, atau berkaitan erat dengan Romeo, akan menjadikan portal tersebut menghantarnya ke permukaan. Jesse memintanya untuk membina semula portal itu, dan dia menyuruh mereka menuju ke "Fred's Keep," di mana Fred kononnya menyimpan objek yang dapat menghilangkan kuasa Romeo itu. Semasa menaiki trek minecart ke Keep, Enderman raksasa memisahkan semua orang; Jesse dan Jack mendapati diri mereka terjebak tergantung di tepi tebing. Pemulung liar menemui mereka dan menawarkan untuk menolong jika kedua-duanya memberikan senjata kepada mereka. Sekiranya Jesse bersetuju, kedua-duanya diangkat dengan selamat; jika Jesse menolak, dia akhirnya menarik dirinya sendiri, tetapi Jack jatuh, kononnya, sehingga mati.

Rakan-rakan itu berkumpul semula dan meneruskan perjalanan. Mereka menjumpai Keep itu dihuni oleh sebuah masyarakat, "Friends of Fred," yang menghormati Fred sebagai bekas pelindung dan pemimpin mereka, kerana dia membina sebuah kampung untuk mereka hidup dalam damai. Jesse, dengan sedikit kesulitan, memasuki rumah Fred, dan mendapati bahawa objek itu terdapat di kabin di mana Fred, Xara dan Romeo tinggal. Pemimpin Friends, Binta (Kimberly Brooks), memberi mereka sebuah kompas yang didakwa Fred selalu menunjuk ke rumahnya, sebagai pertukaran bagi Jesse untuk membantu masyarakat itu melarikan diri ke atas dasar batuan. Sekiranya ada yang hadir, Jack dan/atau Nurm meninggali mereka semua, kerana pelbagai sebab; kumpulan yang tinggal mula mengikuti kompas.

Jesse, Petra dan Radar (dan mungkin Lluna) tiba-tiba dihentikan oleh penyerang berperisai yang dilihat dalam episod Episode Tiga. Selepas pertempuran singkat, Jesse meyakinkan penyerang itu bahawa dia adalah Jesse yang sebenar; penyerang menanggalkan topengnya untuk mendedahkan bahawa dia tidak lain tidak bukan adalah Ivor. Dia menjelaskan apa yang telah dilakukan Romeo dalam bentuk Jesse, meyakinkan semua orang bahawa "Jesse" hanya memperoleh kuasa khas dari Admin ini yang dia kalahkan. Ivor memberikan Jesse Amulet milik Order untuk menghidupkan portal Xara, dan pergi untuk melaporkan kembali ke Romeo.

Ketiga-tiga mereka (kuartet) mendapati bahawa kabin Admin terletak di "Romeoburg" (setiap Admin mempunyai bandar mereka sendiri - The Oasis, Fred's Keep dan Romeoburg). Mereka juga mendapati bahawa, atas sebab tertentu, Romeo menyembunyikan kabin di belakang permainan untuk dia dan dua rakannya bermain. Jesse, Petra dan Radar (meninggalkan Lluna di luar) menyelesaikan permainan ini dan memasuki kabin mereka. Di sana mereka mengetahui bahawa lama dalam persahabatan mereka, Romeo menjadi terobsesi untuk menjaga ketiga-tiga mereka kekal bersama, dan ini menimbulkan ketegangan yang mengakibatkan pengkhianatannya. Mereka menjumpai jurnal yang ditinggalkan oleh Fred (yang nampaknya menjangkakan pembunuhannya) untuk Xara, yang mengandungi kata kunci - #POTATO451 - dan satu set petunjuk tentang cara untuk mengalahkan Romeo. Petra menjadi emosional, menyedari betapa mirip kedudukannya dengan Romeo, dan bimbang bahawa persahabatan Order baru akan berakhir dengan cara yang serupa. Dia mengaku kepada Jesse bahawa dia berasa bertentangan; walaupun dia tidak mahu tinggal di Beacontown, dia benci idea untuk berpisah dari Jesse. Jesse mungkin berjanji untuk mengikuti Petra ke mana sahaja dia pergi, atau untuk tetap tinggal dan selalu ada di sana untuknya (atau dia mungkin kekal senyap).

Rakan-rakan itu kembali ke The Oasis dan mendapati bahawa Xara telah memperbaiki portal. Jesse memberi isyarat kepada semua orang di Fred's Keep, dengan bunga api, bahawa bahagian perjanjian mereka dipenuhi dan semua orang boleh pergi sekarang. Dia memberikan jurnal kepada Xara, dan Xara bersumpah membalas dendam kepada Romeo. Jesse juga dapat mengembalikan katil Xara yang sudah lama hilang, yang terdapat di kabin, yang membenarkannya melihat bahawa "masih ada perkara baik yang tersisa, jika kamu mencarinya." Semua orang di Fred's Keep muncul kembali (Jack dan mungkin juga Nurm bergabung semula). Malangnya, bunga api juga menarik perhatian Enderman raksasa, yang menimbulkan kekacauan. Menyedari bahawa Enderman itu menargetkannya, Radar menawarkan untuk menggunakan dirinya sebagai umpan untuk menyelamatkan orang Fred, membiarkan mereka melalui portal. Jesse mesti memilih antara untuk meninggalkan Radar, membawa Friends of Fred, atau meninggalkan Friends dan memaksa Radar untuk ikut. Jesse mengaktifkan portal dengan Amulet milik Order. Sekiranya katil Xara dikembalikan, dia tinggal di situ; jika tidak, dia menyertai mereka yang melalui portal. Kumpulan itu menjumpai mereka berada di luar kuil Order of the Stone Lama. Di atas kuil, mereka dapat melihat Beacontown yang kelihatan sangat berbeza di kejauhan.

Dalam kli[ pasca-kredit, Lukas, setelah kembali dari Istana Ais, muncul di Dewan Order dan menyapa "Jesse," bertanya di mana semua orang berada. Mata Romeo bercahaya merah dan klip itu berakhir.

Above and Beyond (Episod 5)

Jesse, Petra, Jack, Radar/Binta, Nurm/Lluna, dan mungkin Xara memasuki Beacontown secara rahsia melalui lombong. Sesampai di sana, mereka mendapati Beacontown telah banyak berubah sejak Jesse meninggalinya, dengan Romeo (sebagai Jesse) telah mendirikan sebuah kediktatoran yang berpusat di menara besar terapung di atas bandar. Kumpulan memutuskan bahawa menara ini mengandungi "Primary Terminal" yang disebutkan dalam diari Fred. Semasa mendekatinya, mereka tiba-tiba mendapati "Jesse," Stella, dan Axel dan Olivia berkeliaran di jalanan, membincangkan konvensyen "Jesse" yang mementingkan diri sendiri yang akan datang, JesseCon. Sekiranya Xara bersama Jesse yang sebenarnya, masih yakin bahawa keganasan adalah satu-satunya cara untuk mengalahkan Romeo, dia menyerang dan menyerangnya, tetapi segera dicekik hingga mati. Jika tidak, Olivia dan Axel menyatakan keinginan mereka untuk keluar dari Beacontown, tetapi Romeo mengancam mereka, dan menghancurkan Champion City sebagai contoh.

Ngeri dengan peristiwa ini, kumpulan Jesse yang sebenar merebut Axel dan Olivia. Jesse memberitahu mereka tentang perjalanan mereka sejauh ini, setelah ketujuh-tujuh mereka tiba di kedai Jack - kini dirosak dan dirampas barangan. Kumpulan itu mencari bangunan itu untuk barang-barang berguna yang ditinggalkan, dan Jesse menemui sepasang sayap elytra yang tersembunyi. Tiba-tiba, kumpulan itu dikejutkan dengan kepulangan Lluna/Nurm dan Ivor, dengan Ivor telah membebaskan Lluna/Nurm dari Sunshine Institute. Jesse kemudian membuat rancangan untuk menyelinap dirinya, Jack, dan Petra ke menara, menggunakan sayap elytra untuk terbang ke atasnya.

Rancangan Jesse berjaya, tetapi ketika menghampiri puncak menara, ketiga sahabat itu menghadapi dengan "Ocelots" baru, yang terdiri dari Lukas dan sejumlah besar tahanan Romeo di Beacontown. Jesse harus meyakinkan mereka bahawa dia adalah Jesse yang benar, dan setelah melakukannya, Ocelots setuju untuk menemaninya ke puncak untuk melepaskan Romeo dari kuasanya. Setelah tiba, kumpulan itu berhadapan dengan "Jesse." Jesse yang sebenar boleh memilih untuk menyerangnya atau cuba bercakap dengannya. Walau apapun keputusan yang dibuat, Romeo mengakui bahawa menjalankan Beacontown tidak menyenangkan, dan meminta Jesse untuk mengambil alih. Dia kemudian mengucapkan terima kasih kepada Jesse kerana memberinya pelajaran tentang persahabatan, "yang [dia akan] ingat sepenuhnya untuk lain kali." Setelah membuat kesimpulan bahawa dunia ini tidak lagi bernilai untuknya, dia mulai menambahkan lapisan batuan di atasnya, mirip dengan lapisan batuan di Underneath, dengan rancangan untuk menciptakan dunia baru di atasnya. Jesse, Jack dan Petra menuju ke sebuah portal di atas menara yang membawa mereka ke dunia yang dikenali sebagai "Terminal Space", di mana Romeo menguji rancangan dan binaan baru.

Di Terminal Space ketiganya menjumpai teka-teki yang secara lisan meminta "kata laluan." Setelah Jesse memasukkan kentang beracun ("#POTATO") dan menyebabkan paparan dibaca "451", ketiga-tiganya ditunjukkan sebuah rakaman holografik Fred (Fred Tatasciore), yang ditujukan kepada Xara. Fred menunjukkan Golden Gauntlet yang, ketika meninju Romeo, akan menghilangkan kekuatannya. Tiba-tiba, Romeo muncul. Jesse memukulnya dengan Gauntlet, dan Romeo segera mengetahui bahawa beberapa kuasanya hilang.

Romeo melawan Jesse dalam bentuk berbagai makhluk dan arena yang dijumpai dalam perjalanan Jesse, termasuk "Vos," orang salji, dan Petra/Jack (siapa sahaja yang dihantar oleh Jesse untuk menuju ke jam di Episod Dua). Setelah beberapa kali menumbuk, Jesse menghilangkan semua kuasa Romeo sepenuhnya. Terminal Space, yang disatukan oleh kuasa Romeo, mulai runtuh, dan Jesse dapat memilih untuk meninggalkan Romeo di belakang ketika dia melarikan diri, atau kasihan kepadanya dan membawanya pulang bersama mereka. Sementara Terminal Space musnah, patung prismarine raksasa keluar dan mula menyerang tanpa amaran. Sekiranya Xara dan Radar ditinggalkan di Underneath, Radar tiba-tiba muncul, masih dikejar oleh Enderman raksasa. Enderman menghancurkan patung itu, membolehkan semua orang melarikan diri. Jika tidak, Romeo mengalihkan perhatian patung itu dan mengorbankan dirinya sehingga ketiga-tiga rakannya dapat melarikan diri. Jesse, Petra, Jack, dan mungkin Romeo dan/atau Radar keluar dari Terminal Space tepat pada waktunya. Sekiranya Romeo masih hidup, dia berterima kasih kepada Jesse kerana membantunya melarikan diri, walaupun dia sepatutnya mati kerana kesalahannya. Sekiranya Xara masih hidup, Romeo bertekad untuk kembali ke Underneath, mencuba untuk menyembuhkan jurang antara dia dan Xara, dan menolong semua orang yang dia membuat mereka sukar untuk hidup.

Semasa Beacontown sedang dibina semula, Ivor menyatakan rancangannya untuk bergabung semula dengan Order of the Stone lama. Lukas, Radar, Jack dan Nurm membantu membina semula Beacontown. Bergantung pada hubungan Jesse dengan Stella dan Lluna, Stella memintanya untuk menjaga Lluna di Beacontown sementara Champion City sedang dibina semula, Lluna memilih untuk tinggal bersama Jesse menentang keinginan Stella, atau kedua-duanya dengan angkuh meninggalkan Beacontown. Axel dan Olivia kembali ke komuniti masing-masing, dan Petra memutuskan untuk mengembara untuk sebentar.

Petra dengan lembut mendorong Jesse untuk ikut bersamanya, terutama jika dia berjanji untuk pergi bersamanya selamanya di Episode Empat. Pemain boleh memilih untuk pergi bersama Petra atau tinggal di Beacontown. Sekiranya pemain memutuskan untuk pergi bersama Petra, Jesse meninggalkan Radar, atau pemimpin baru yang dipilih. Sekiranya Lluna tinggal bersama Jesse, dia juga akan menemani Jesse & Petra dalam pengembaraan baru mereka. Sekiranya pemain tinggal di Beacontown, ketika dia mendekati Dewan Order, Radar akan memberitahu Jesse bahawa dia sangat ketinggalan dalam surat-menyurat mereka. Dua surat yang disebutkan oleh Radar adalah dari Aiden (tidak hadir sejak Musim Satu, Episod Lima), yang ingin menebus dirinya sendiri, dan seseorang di bawah inisial "WP" (Agaknya Labu Putih / Cassie Rose), yang menyatakan "Jagalah".

Episod

SiriEpisodKeluaran asal
Keluaran pertamaKeluaran terakhir
1813 Oktober 2015 (2015-10-13)13 September 2016 (2016-09-13)
2511 Julai 2017 (2017-07-11)19 Disember 2017 (2017-12-19)

Musim 1 (2015–16)

Permainan Minecraft: Story Mode utama dipisahkan menjadi lima episod bagi Musim 1, dilancarkan dalam jangka masa selang satu bulan. Tiga episod tambahan dikeluarkan kemudian.

No.
keseluruhan
No. dalam
musim
TajukDiarahkan olehDitulis olehTarikh penyiaran asal
11"The Order of the Stone"Dennis Lenart dan Graham RossMichael Choung dan Laura Jacqmin13 Oktober 2015 (2015-10-13)[1]
Di Endercon, sebuah raksasa yang mengancami dunia dikenali sebagai Wither Storm dibebaskan. Ia adalah tanggungjawab Jesse dan rakan-rakannya untuk menubuhkan semula Order of the Stone, sebuah kumpulan pengembara yang terkenal untuk pembunuhan Ender Dragon.
22"Assembly Required"Jason LatinoJoshua Rubin, Eric Stirpe dan Timothy Williams27 Oktober 2015 (2015-10-27)[2]
Jesse dan rakan-rakannya mesti rekrut ahli Order of the Stone yang masih ada untuk tolong mengalahkan Wither Storm.
33"The Last Place You Look"Jonathan StauderMichael Choung, Laura Jacqmin, Eric Stirpe dan Timothy Williams24 November 2015 (2015-11-24)[3]
Terperangkap di dalam kubu Soren, Jesse dan rakan-rakannya mesti mencari Soren untuk mencipta sebuah senjata yang boleh memusnahkan Wither Storm.
44"A Block and a Hard Place"Graham Ross dan Rebekah Gamin ArcovitchBrad Kane dan Laura Jacqmin22 Disember 2015 (2015-12-22)[4]
Selepas kekalahan yang besar, Jesse dan kawan-kawannya mesti mengembara dengan lama ke Far Lands untuk mencara satu-satunya benda yang dapat memusnahkan Command Block di pusat Wither Storm. Dalam perjalanan, Jesse dan rakan-rakannya membuat penemuan yang mengejutkan tentang sejarah Order of The Stone.
55"Order Up!"Jonathan StauderEric Stirpe dan Timothy Williams29 Mac 2016 (2016-03-29)[5]
Jesse, Petra, Lukas, dan Ivor menjumpa sebuah portal yang penuh misteri dan tiba di sebuah tempat yang aneh dipanggil Sky City. Selepas dituduh atas jenayah yang tertentu, Jesse dan rakan-rakannya mesti membersihkan nama mereka dan memberhentikan seorang musuh lama dari menghancurkan sebuah dunia yang tidak bersalah.
66"A Portal to Mystery"Sean ManningEric Stirpe dan Timothy Williams7 Jun 2016 (2016-06-07)[6]
Jesse dan rakan-rakannya tiba di sebuah bilik yang dipenuhi portal dan mesti mencari sebuah portal yang membimbing mereka ke dunia asal mereka. Portal pertama mereka memasuki menuju ke sebuah parti di sebuah rumah. Tetapi, seorang tamu membunuh tetamu yang lain. Bolehkah Jesse dan rakan-rakan mencari pembunuh itu? Atau adakah pembunuh akan mencari mereka dulu? Episod ini mencirikan lima pemain Youtube Minecraft yang terkenal, sebagai watak mereka di dalam permainan: Joseph Garrett, Stacy Hinojosa, Dan Middleton, Elizabeth "Lizzie" Dywer, dan Jordan Maron.
77"Access Denied"Rebekah Gamin Arcovitch dan Jason PykeLuke McMullen dan Eric Stirpe26 Julai 2016 (2016-07-26)[7]
Meneruskan perjalanan portal dalam mencari rumah, Jesse dan rakan-rakan tiba di sebuah dunia yang dikawal sepenuhnya oleh PAMA – sebuah "mesih berfikir" jahat yang bertekad untuk mengawal semua orang dan semua benda dengan cip kawalan minda redstone. Dipaksa untuk berlari untuk mengelak daripada ditangkap dan dikawal, Jesse mesti bekerja dengan rakan baru untuk mengalahkan komputer jahat itu dan membebaskan penduduk yang ia telah menghambakan.
88"A Journey's End?"Vahram AntonianEric Stirpe, Yale Hannon, dan Erica Harrell13 September 2016 (2016-09-13)[8]
Jesse, Petra, Lukas, dan Ivor cuba mencari Old Builders, yang kononnya dapat tolong mereka mencari jalan mereka ke rumah. Tetapi, jika Jesse mahu bertahan dalam Gladiator Games Old Builders and pulang ke rumah, dia mesti membina persahabatan baru dengan pesaing yang lain dan menavigasi sebuah labirin yang dipenuhi penipuan.

Musim 2 (2017)

Pada bulan Julai 2017, treler pertama diterbitkan untuk musim 2 yang menunjukkan tarikh pelancaran pada 11 Julai. [24]

No.
keseluruhan
No. dalam
musim
TajukDiarahkan olehDitulis olehTarikh penyiaran asal
91"Hero in Residence"Jonathan StauderEric Stirpe11 Julai 2017 (2017-07-11)[25]
Apabila rakan-rakan lama dan tanggungjawab baru menarik Jesse ke berbagai arah baru, penjumpaan sebuah Gauntlet Prismarine yang aneh menarik hero kita ke sebuah dunia baru yang dipenuhi misteri dan bahaya.
102"Giant Consequences"Sean ManningMeredith Ainsworth15 Ogos 2017 (2017-08-15)[26]
Seorang musuh yang kuat muncul di Beacontown dan menghantar Jesse kepada berbagai cabaran yang aneh (dan berbahaya). Persahabatan akan diuji dan pasukan-pasukan baru terbentuk sementara Jesse berlawan untuk menyelamatkan dunia dari musuh yang berkuasa ini.
113"Jailhouse Block"Christopher RieserAdam Douglas19 September 2017 (2017-09-19)
Jesse dan rakan-rakan mesti beranikan diri melalui penjara yang berbahaya dan tahanannya yang lebih berbahaya untuk mencapai rahsia di pusat penjara... Tetapi apabila musuh mencuba untuk rekrut rakan-rakan Jesse, adakah mereka dapat menahan panggilan itu?
124"Below the Bedrock"Daniel RosalesNicole Martinez, Meredith Ainsworth, dan Doug Lieblich07 November 2017 (2017-11-07)
Hero-hero kita berjalan ke sebuah tanah yang telah lama dilupakan di mana tiada apa yang dirupakannya dan bahaya berada di setiap sudut. Adakah pasukan-pasukan dan persahabatan baru Jesse menangani ujian yang mereka akan hadapi?
135"Above and Beyond"Mark DrosteAdam Miller, Meredith Ainsworth, Doug Lieblich, dan Nicole Martinez19 Disember 2017 (2017-12-19)
Pertempuran terakhir dengan musuh baru Jesse membawa pertempuran itu ke rumah di Beacontown dan dunia tidak akan lagi jadi seperti dulu.

Pembangunan dan pelepasan

Idea untuk Minecraft: Story Mode muncul sekitar akhir tahun 2012 ketika Telltale Games terlibat dalam pekerjaan untuk Tales from the Borderlands, sebuah siri episodik berdasarkan siri Borderlands. Idea untuk mengembangkan cerita mengenai francais permainan video lain yang mantap memimpin pasukan untuk memikirkan idea untuk sebuah permainan yang berkaitan dengan Minecraft, memandangkan permainan ini pada dasarnya adalah "kanvas kosong" untuk bercerita, menurut Job Stauffer, dan akan menimbulkan cabaran yang menarik.[15] Kedua-dua kumpulan menyedari jumlah kandungan naratif yang dihasilkan oleh peminat yang wujud dalam bentuk video YouTube dan bentuk media lain yang menunjukkan potensi untuk bercerita dalam permainan itu.[27] Ramai kakitangan Telltale juga merupakan peminat Minecraft, dengan server peribadi yang mereka mainkan, dengan beberapa insiden yang berlaku di sana menjadi idea untuk cerita permainan. Telltale memulakan rundingan dengan Mojang pada awal 2013, dan mula mengerjakan tajuk itu tidak lama kemudian. Stauffer menyatakan bahawa pengambilalihan Mojang oleh Microsoft bukanlah faktor dalam pengembangan permainan, kerana interaksi mereka dengan Mojang bermula sebelum perundingan Microsoft.

Telltale memilih untuk mencipta watak utama baru Jesse untuk Minecraft: Story Mode dan bukannya menggunakan watak "Steve" biasa dari Minecraft, merasakan bahawa mereka tidak mahu mencuba menulis semula bagaimana pemain sudah melihat watak ini dalam permainan.[28] Watak utama lain dalam permainan dirancang secara longgar di sekitar ciri-ciri pemain biasa Minecraft, seperti watak-watak yang terlibat dalam membina, berlawan, atau menyedihkan pemain lain.[27] Permainan ini tidak akan berusaha memberikan latar belakang untuk beberapa konsep dalam Minecraft, seperti creepers, untuk mengelakkan pelbagai tafsiran yang telah dilakukan oleh peminat untuk elemen-elemen ini, walaupun itu adalah unsur cerita permainan.

Stauffer mengatakan bahawa kisah permainan ditujukan sebagai mesra keluarga, mirip dengan filem The Goonies atau Ghostbusters ;[15] kandungan yang dimaksudkan akan setara dengan penilaian PG-13 atau PEGI-12.[19][27] Sejumlah pelakon suara merupakan alumni filem-filem tersebut dari tahun 1980-an seperti Corey Feldman yang membintangi dalam The Goonies, dan permainan ini merangkumi pelbagai rujukan mengenai jenis filem ini. Stauffer mencerminkan bahawa sementara permainan Telltale yang lebih baru seperti The Walking Dead adalah cerita yang lebih dewasa, permainan pengembaraan asalnya seperti Sam & Max dan Strong Bad's Cool Game for Attractive People ditulis sebagai mesra keluarga, dan mereka menganggap pendekatan mereka terhadap Minecraft: Story Mod sebagai "bahagian DNA kita".[17] Cerita ini bertujuan untuk diakses oleh kedua-dua pemain Minecraft yang sedia ada - baik pemain baru dan pemain maju - dan kepada penonton baru di luar permainan.

Minecraft: Story Mode diumumkan secara rasmi pada bulan Disember 2014 sebagai projek kerjasama antara Mojang dan Telltale; pengumuman itu dipamerkan sebagai permainan pengembaraan interaktif bernama "Info Quest II".[29] Treler pertama dilancarkan semasa konvensyen MINECON 2015 pada awal bulan Julai.[21] Permainan ini dirancang untuk sebuah siri lima episod untuk dilancarkan pada konsol Android, iOS, Microsoft Windows, OS X, PlayStation dan Xbox pada akhir 2015;[30][31] Telltale juga melancarkan permainan untuk Wii U, hanya sebulan setelah Minecraft pertama kali datang ke platform Nintendo.[32] Ini juga pertama kalinya judul Telltale diterbitkan di platform Nintendo sejak Back to the Future: The Game.[15] Di samping itu, Minecraft: Story Mode - The Complete Adventure, yang merangkumi episod-episod utama dan kandungan yang boleh dimuat turun, telah diumumkan untuk Nintendo Switch.[33]

Siri ini dikeluarkan untuk kebanyakan sistem pada 13 Oktober 2015, dengan versi PlayStation Vita dan Wii U untuk diikuti pada tarikh yang berikutan. sebuah pas musim permainan tersedia untuk dibeli pada 27 Oktober 2015, yang membolehkan pemain mengakses empat episod yang lain setelah mereka dilepaskan. Versi runcit permainan ini dikeluarkan pada 27 Oktober 2015.

Netflix dan Telltale menandatangani perkongsian pada bulan Jun 2018 bagi Netflix menawarkan permainan Telltale melalui perkhidmatan itu bermula akhir tahun itu, dengan Minecraft: Story Mode sebagai tajuk pertama yang dirancang untuk perkhidmatan tersebut.[34] Di tengah masalah yang berkaitan dengan kemuflisan Telltale Games pada bulan Oktober dan November 2018, kakitangan yang mencukupi tetap bersama Telltale untuk menyelesaikan kerja pada versi ini, yang diterbitkan di Netflix pada 27 November dan 5 Disember 2018.[35]

Episod pertama Minecraft: Story Mode - Musim Kedua dikeluarkan pada 11 Julai 2017 untuk Windows, macOS, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, iOS dan Android. Ini meneruskan cerita dari musim pertama, dengan pilihan pemain mempengaruhi elemen dalam Musim 2. Patton Oswalt, Catherine Taber, Ashley Johnson, dan Scott Porter disahkan akan meneruskan kerja suara untuk musim baru. Permainan ini menyokong ciri Crowd Play baru yang diperkenalkan Telltale dalam Batman: The Telltale Series, yang membolehkan sehingga 2,000 anggota penonton mengundi keputusan untuk pemain yang menggunakan Twitch atau perkhidmatan siaran langsung lain.[36]

Pada 3 Ogos 2017, Telltale mengumumkan bahawa episod kedua, "Giant Consequences", akan dilancarkan pada 15 Ogos.[26] Selebihnya episod dikeluarkan pada 19 September, 7 November,[37] dan 19 Disember 2017.[38]

Penutupan Telltale Games

Pada bulan November 2018, Telltale Games memulakan proses penutupan studio kerana masalah kewangan. Sebilangan besar permainannya mula dihapus dari kedai digital, termasuk Minecraft: Story Mode. Menurut GOG.com, mereka harus menarik judul tersebut kerana "hak pelesenan yang sedang tamat".[39] Pasukan Minecraft menyatakan bahawa walaupun bagi mereka yang telah membeli judul sebelum penghapusannya, episod tidak akan dapat dimuat turun lagi selepas Jun 2019.[40] Disebabkan oleh Xbox Live Marketplace tidak membenarkan untuk membuang permainan dari penjualan dan pada masa yang sama membenarkan pemilik yang ada memuat turun permainan, setiap episod versi Xbox 360 permainan ini dihargakan semula kepada US$100 dalam beberapa minggu menjelang penghapusan untuk mencegah pengguna dari membeli mereka. [41]

Sambutan

Sambutan bagi Musim 1
Permainan Metacritic
Episod 1: The Order of the Stone (PC) 71[60]
(PS4) 71[61]
(XONE) 77[62]
Episod 2: Assembly Required (PC) 59[57]
(PS4) 53[58]
(XONE) 61[59]
Episod 3: The Last Place You Look (PC) 73[54]
(PS4) 73[55]
(XONE) 75[56]
Episod 4: A Block and a Hard Place (PC) 68[51]
(PS4) 72[52]
(XONE) 71[53]
Episod 5: Order Up! (PC) 70[48]
(PS4) 72[49]
(XONE) 69[50]
Episod 6: A Portal to Mystery (PC) 64[45]
(PS4) 69[46]
(XONE) 71[47]
Episod 7: Access Denied (PC) 69[42]
(PS4) 68[43]
(XONE) 71[44]
Episod 8: A Journey's End? (PS4) 69[63]
Sambutan bagi Musim 2
Permainan Metacritic
Episod 1: Hero in Residence (PC) 71[64]
(PS4) 67[65]
(XONE) 76[66]
Episod 2: Giant Consequences (PC) 74[67]
(PS4) 73[68]
(XONE) 76[69]
Episod 3: Jailhouse Block (PC) 71[70]
(PS4) 63[71]
(XONE) 72[72]
Episod 4: Below the Bedrock (PC) 73[73]
Episod 5: Above and Beyond (PC) 78[74]

Minecraft: Story Mode menerima "sambutan campuran atau rata-rata" daripada pengkritik, dengan versi Nintendo Switch memperoleh purata wajaran 67 berdasarkan 5 pengkritik.[75]

Musim 1 (2015–16)

Episod 1: The Order of the Stone

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi Microsoft Windows 71/100 berdasarkan 25 ulasan, versi PlayStation 4 71/100 berdasarkan 23 ulasan dan versi Xbox One 77/100 berdasarkan 13 ulasan. Pada GameRankings, skor 78.59% diberikan berdasarkan 11 ulasan untuk versi Xbox One,[76] 77.50% untuk Wii U berdasarkan 4 ulasan,[77] 73.53% untuk versi PC berdasarkan 16 ulasan,[78] dan 73.29% untuk PlayStation 4 berdasarkan 21 ulasan.[79]

Episod 2: Assembly Required

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi Microsoft Windows 59/100 berdasarkan 13 ulasan, versi PlayStation 4 53/100 berdasarkan 7 ulasan dan versi Xbox One 61/100 berdasarkan 8 ulasan.

Episod 3: The Last Place You Look

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi Microsoft Windows 73/100 berdasarkan 10 ulasan, versi PlayStation 4 73/100 berdasarkan 7 ulasan dan versi Xbox One 75/100 berdasarkan 9 ulasan.

Episod 4: A Block and a Hard Place

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi Microsoft Windows 68/100 berdasarkan 8 ulasan, versi PlayStation 4 72/100 berdasarkan 8 ulasan dan versi Xbox One 71/100 berdasarkan 8 ulasan.

Episod 5: "Order Up!"

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi Microsoft Windows 70/100 berdasarkan 6 ulasan, versi PlayStation 4 72/100 berdasarkan 9 ulasan dan versi Xbox One 69/100 berdasarkan 6 ulasan.

Episod 6: A Portal to Mystery

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi Microsoft Windows 64/100 berdasarkan 5 ulasan, versi PlayStation 4 69/100 berdasarkan 6 ulasan dan versi Xbox One 71/100 berdasarkan 5 ulasan.

Episod 7: Access Denied

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi Microsoft Windows 69/100 berdasarkan 4 ulasan, versi PlayStation 4 68/100 berdasarkan 6 ulasan dan versi Xbox One 71/100 berdasarkan 5 ulasan.

Episod 8: A Journey's End?

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi PlayStation 4 69/100 berdasarkan 6 ulasan.

Musim 2 (2017)

Episod 1: Hero in Residence

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi PC 71/100 berdasarkan 8 ulasan,[64] versi PlayStation 4 67/100 berdasarkan 8 ulasan,[65] dan versi Xbox One 76/100 berdasarkan 4 ulasan.[66]

Episod 2: Giant Consequences

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi PC 74/100 berdasarkan 8 pengkritik dan[80] versi PlayStation 4 skor 73/100 berdasarkan 4 ulasan. [81]Pada GameRankings, versi PlayStation 4 mempunyai penilaian 65.00% berdasarkan 2 ulasan dan pada versi PC, ia mempunyai skor 72.86% berdasarkan 7 ulasan.[82][83]

Episod 3: Jailhouse Block

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi PC 71/100, berdasarkan 8 ulasan, dan versi PlayStation 4 63/100 berdasarkan 4 ulasan.[84][85]

Episod 4: Below The Bedrock

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi PC skor 74/100 berdasarkan 5 pengkritik.[86]

Episod 5: Above And Beyond

Laman web pengulas agregat Metacritic memberikan versi PC skor 78/100 berdasarkan 4 pengkritik.

Rujukan

  1. ^ a b c Nunneley, Stephany (September 16, 2015). "Minecraft: Story Mode Epelease date set for October". VG247. Dicapai pada September 16, 2015.
  2. ^ a b Karmali, Luke (October 27, 2015). "Minecraft: Story Mode – Episode 2 Release Date Revealed". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada October 27, 2015.
  3. ^ a b O'Brien, Lucy (November 19, 2015). "New Minecraft: Story Mode Episode 3 Trailer Reveals Release Date". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada November 19, 2015.
  4. ^ a b Reilly, Luke (December 11, 2015). "Minecraft: Story Mode – Episode 4 Release Date Revealed". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada December 11, 2015.
  5. ^ a b Skrebels, Joe (March 22, 2016). "Minecraft: Story Mode Episode 5 Date Revealed, Getting 3 Extra Episodes". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada March 22, 2016.
  6. ^ a b Nunneley, Stephany (May 31, 2016). "Minecraft: Story Mode – Episode 6 has a release date and additional cast members". VG247.com. Dicapai pada May 31, 2016.
  7. ^ a b Sarkar, Samit (July 18, 2016). "Minecraft: Story Mode's seventh episode rolls out next week". Polygon. Vox Media. Dicapai pada July 18, 2016.
  8. ^ a b Craft, Scott (September 7, 2016). "'Minecraft: Story Mode' Episode 8 Release Date Confirmed For Next Week". IDigitalTimes. Newsweek Media Group. Diarkibkan daripada yang asal pada September 8, 2016. Dicapai pada September 7, 2016.
  9. ^ "US: Minecraft: Story Mode – The Complete Adventure For Switch Pre-Orders Available for Amazon – My Nintendo News". My Nintendo News. March 23, 2017. Dicapai pada March 25, 2017.
  10. ^ "Pre-order Minecraft: Story Mode for the Nintendo Switch right now on Amazon and save 20%". BGR. March 24, 2017. Dicapai pada March 25, 2017.
  11. ^ "Nintendo Switch keeps getting pricier third-party games". Polygon. Vox Media. March 24, 2017. Dicapai pada March 25, 2017.
  12. ^ "Minecraft: Story Mode – The Complete Adventure – Nintendo Switch". Amazon. March 23, 2017. Dicapai pada March 25, 2017.
  13. ^ Jesse’s adventure continues in Minecraft: #StoryMode – Season 2, premiering July 11 on Xbox One, PS4, PC, Mac, iOS, and Android devices! (June 7, 2017)
  14. ^ Russell. "Minecraft: Story Mode – The Complete Adventure comes to retail this month". Gaming Nexus. Dicapai pada October 2, 2016.
  15. ^ a b c d Webster, Andrew (August 26, 2015). "Giving Minecraft a story". The Verge. Dicapai pada August 27, 2015.
  16. ^ a b McCaffrey, Ryan; Petty, Jared (August 28, 2015). "PAX 2015: MINECRAFT VET, ROOKIE EACH PLAY TELLTALE'S MINECRAFT: STORY MODE". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada September 1, 2015.
  17. ^ a b Matulef, Jeffrey (September 9, 2015). "Minecraft: Story Mode: A chip off the old block". Eurogamer. Dicapai pada September 9, 2015.
  18. ^ "Throwback: "Minecraft: Story Mode Season 2" Comedy Style Guide". Eric Stirpe (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-06-04.
  19. ^ a b c Dredge, Stuart (July 4, 2015). "New Minecraft: Story Mode details revealed at Minecon 2015". The Guardian. Dicapai pada August 27, 2015.
  20. ^ Marchiafava, Jeff (August 28, 2015). "Minecraft: Story Mode". Game Informer. Dicapai pada August 28, 2015.
  21. ^ a b Albert, Brian (July 4, 2015). "First Minecraft: Story Mode Details Revealed at Minecon". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada August 28, 2015.
  22. ^ Hall, Charlie (October 1, 2015). "John Hodgman to star in Minecraft: Story Mode". Polygon. Vox Media. Dicapai pada October 1, 2015.
  23. ^ Perusco, Laura (October 1, 2015). "Attend the Minecraft: Story Mode Premiere in Hollywood, New Cast Details". PlayStation Blog US. Dicapai pada October 1, 2015.
  24. ^ Faller, Patrick (July 6, 2017). "First Minecraft: Story Mode – Season Two Trailer Released". GameSpot. CBS Interactive. Dicapai pada July 8, 2017.
  25. ^ Davies, Marsh (June 7, 2017). "Story Mode Season 2: Coming Soon!". Minecraft. Microsoft. Dicapai pada July 5, 2017.
  26. ^ a b "The second episode of @Minecraft: #StoryMode – Season Two, "Giant Consequences," will premiere August 15!". Twitter. Dicapai pada August 4, 2017.
  27. ^ a b c Moss, Richard (October 9, 2015). "The unlikely creative relationship behind Minecraft: Story Mode". Gamasutra. Dicapai pada October 9, 2015.
  28. ^ Stewart, Keith (December 19, 2014). "Minecraft: Story Mode spin-off game announced by Mojang". The Guardian. Dicapai pada August 27, 2015.
  29. ^ Murphy, David (December 18, 2015). "Telltale Games, Mojang Team Up for 'Minecraft: Story Mode'". PC Magazine. Dicapai pada August 27, 2015.
  30. ^ Copeland, Wesley (December 18, 2014). "Telltale and Mojang Announce Minecraft: Story Mode". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada August 27, 2015.
  31. ^ Yin-Poole, Wesley (December 18, 2014). "Minecraft: Story Mode is an episodic series from Telltale". Eurogamer. Dicapai pada August 27, 2015.
  32. ^ Sarkar, Samit (January 18, 2016). "Minecraft: Story Mode coming to Wii U this week". Polygon. Vox Media. Dicapai pada January 29, 2018.
  33. ^ Sanchez, Miranda (January 12, 2017). "Minecraft: Story Mode – The Complete Adventure is coming to Nintendo Switch". IGN. Ziff Davis. Dicapai pada January 13, 2017.
  34. ^ Pino, Nick (June 13, 2018). "Exclusive: Netflix to add games to its service, including Minecraft: Story Mode". TechRadar. Dicapai pada June 13, 2018.
  35. ^ Stevens, Colin (November 27, 2018). "Telltale's Minecraft: Story Mode Launches On Netflix". IGN. Dicapai pada November 27, 2018.
  36. ^ Sarkar, Samit (June 7, 2017). "Minecraft: Story Mode returns for a second season in July". Polygon. Vox Media. Dicapai pada June 7, 2017.
  37. ^ "Episode Four of 'Minecraft: Story Mode – Season Two' Debuts November 7". telltale.com. October 26, 2017.
  38. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two Episode 5 Out Today". playstationlifestyle.net. December 19, 2017.
  39. ^ Chandra (April 30, 2019). "Minecraft: Story Mode series being delisted from the catalog". Gog Galaxy 2.0. Dicapai pada May 28, 2019.
  40. ^ Blake, Vikki (June 2, 2019). "Download Minecraft: Story Mode now before it's delisted later this month". Eurogamer. Dicapai pada June 2, 2019.
  41. ^ Glagowski, Peter (June 18, 2019). "Minecraft: Story Mode's Xbox 360 price hike is not a joke". Destructoid.
  42. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 7: Access Denied". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada July 26, 2016.
  43. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 7: Access Denied". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada July 26, 2016.
  44. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 7: Access Denied". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada July 26, 2016.
  45. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 6: A Portal to Mystery". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 7, 2016.
  46. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 6: A Portal to Mystery". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 7, 2016.
  47. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 6: A Portal to Mystery". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 7, 2016.
  48. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 5: Order Up!". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada March 29, 2016.
  49. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 5: Order Up!". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada March 29, 2016.
  50. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 5: Order Up!". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada March 29, 2016.
  51. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 4: A Block and a Hard Place". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada December 22, 2015.
  52. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 4: A Block and a Hard Place". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada December 22, 2015.
  53. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 4: A Block and a Hard Place". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada December 22, 2015.
  54. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 3: The Last Place You Look". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada November 24, 2015.
  55. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 3: The Last Place You Look". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada November 24, 2015.
  56. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 3: The Last Place You Look". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada November 24, 2015.
  57. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 2: Assembly Required". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 27, 2015.
  58. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 2: Assembly Required". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 27, 2015.
  59. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 2: Assembly Required". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 27, 2015.
  60. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 1: The Order of the Stone". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 13, 2015.
  61. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 1: The Order of the Stone". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 13, 2015.
  62. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 1: The Order of the Stone". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 13, 2015.
  63. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 8: A Journey's End?". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada September 13, 2016.
  64. ^ a b "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 1: Hero in Residence". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada July 24, 2017.
  65. ^ a b "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 1: Hero in Residence". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada July 25, 2017.
  66. ^ a b "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 1: Hero in Residence". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada July 25, 2017.
  67. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 2: Giant Consequences". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada January 3, 2018.
  68. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 2: Giant Consequences". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada January 3, 2018.
  69. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 2: Giant Consequences". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada January 3, 2018.
  70. ^ "Minecraft: Story Mode Season 2 – Episode 3: Jailhouse Block". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada January 3, 2018.
  71. ^ "Minecraft: Story Mode Season 2 – Episode 3: Jailhouse Block". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada January 3, 2018.
  72. ^ "Minecraft: Story Mode Season 2 – Episode 3: Jailhouse Block". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada January 3, 2018.
  73. ^ "Minecraft: Story Mode Season 2 – Episode 4: Below the Bedrock". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada January 3, 2018.
  74. ^ "Minecraft: Story Mode Season 2 – Episode 5: Above And Beyond". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada January 3, 2018.
  75. ^ "Minecraft: Story Mode - A Telltale Games Series - The Complete Adventure". Metacritic.
  76. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 1: The Order of the Stone". Dicapai pada February 2, 2018.
  77. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 1: The Order of the Stone". Dicapai pada February 2, 2018.
  78. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 1: The Order of the Stone". Dicapai pada February 2, 2018.
  79. ^ "Minecraft: Story Mode – Episode 1: The Order of the Stone". Dicapai pada February 2, 2018.
  80. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 2: Giant Consequences". Metacritic. Dicapai pada December 4, 2017.
  81. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 2: Giant Consequences". Metacritic. Dicapai pada December 4, 2017.
  82. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 2: Giant Consequences". GameRankings. Dicapai pada December 4, 2017.
  83. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 2: Giant Consequences". GameRankings. Dicapai pada December 4, 2017.
  84. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 3: Jailhouse Block". Metacritic. Dicapai pada December 4, 2017.
  85. ^ "Minecraft: Story Mode Season Two – Episode 3: Jailhouse Block". Metacritic. Dicapai pada December 4, 2017.
  86. ^ "Minecraft: Story Mode – Season Two Episode 4: Below The Bedrock". Metacritic. Dicapai pada December 4, 2017.

Pautan luaran