Sinaran: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Entah?
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1: Baris 1:
{{Hatnote|Rencana ini adalah mengenai ''Sinaran''. Untuk filem, sila lihat [[Sinaran (filem)|Filem Sinaran]].}}
{{Hatnote|Rencana ini adalah mengenai ''Sinaran''. Untuk filem, sila lihat [[Sinaran (filem)|Filem Sinaran]].}}


Dalam bidang [[fizik]], '''sinaran''' merupakan [[tenaga]] dalam bentuk [[gelombang]] ataupun [[zarah]] [[zarah subatom|subatom]]. Sinaran boleh dibahagikan kepada sinara pengion dan sinaran bukan pengion. Sinaran pengion mempunyai [[tenaga]] yang cukup untuk mengion atom atau molekul lain, manakala sinaran bukan pengion tidak mampu mengion zarah lain. [[Bahan radioaktif]] merupakan sesuatu bahan yang menyinarkan sinaran pengion.
Dalam bidang [[fizik]], '''sinaran''' merupakan [[tenaga]] dalam bentuk [[gelombang]] ataupun [[zarah]] [[zarah subatom|subatom]]. Sinaran boleh dibahagikan kepada sinara pengion dan sinaran bukan pengion. Sinaran pengion mempunyai [[tenaga]] yang cukup untuk mengion atom atau molekul lain, manakala sinaran bukan pengion tidak mampu mengion zarah lain. [[Bahan radioaktif]] merupakan sesuatu bahan yang menyinarkan sinarababin pengion.


== Jenis sinaran ==
== Jenis sinaran ==

Semakan pada 14:17, 1 September 2020

Dalam bidang fizik, sinaran merupakan tenaga dalam bentuk gelombang ataupun zarah subatom. Sinaran boleh dibahagikan kepada sinara pengion dan sinaran bukan pengion. Sinaran pengion mempunyai tenaga yang cukup untuk mengion atom atau molekul lain, manakala sinaran bukan pengion tidak mampu mengion zarah lain. Bahan radioaktif merupakan sesuatu bahan yang menyinarkan sinarababin pengion.

Jenis sinaran

Lihat juga