Pengiran Muda 'Abdul Malik: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Prince Malik of Brunei"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 01:19, 26 Oktober 2020

Pengiran Anak Isteri Pengiran Raabi'atul 'Adawiyyah binti Pengiran Haji BolkiahPengiran Anak Muthee'ah Raayatul Bolqiah



Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri '''Pengiran Muda Abdul Malik''' ibni Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah (lahir 30 Jun 1983) ada puteri Sultan Brunei. Beliau adalah anak ketiga Sultan Hassanal Bolkiah dari isteri baginda yang pertama, Raja Isteri Anak Saleha.

Tahun-tahun awal dan pendidikan

Pengiran Malik dilahirkan di Istana Nurul Iman, kediaman keluarga kerajaan dan mendapat pendidikan di Sekolah Putera-Puteri di Istana Darul-Iman. Putera Malik juga merupakan lulusan Universiti Brunei Darussalam pada tahun 2008 dengan ijazah Sarjana Muda Sastera dalam Pendidikan.

Perkahwinan dan anak-anak

Pada 9 April 2015, dia mengahwini Dayangku Raabi'atul A'dawiyyah binti Pengiran Haji Bolkiah yang berusia 22 tahun di Istana Nurul Iman di Bandar Seri Begawan . Majlis perkahwinan itu dihadiri oleh sultan dan kerabat diraja Malaysia termasuk Sultan Ahmad Shah dari Pahang, Sultan Mizan Zainal Abidin dari Terengganu, Sultan Ibrahim Ismail dari Johor, Tuanku Muhriz dari Negeri Sembilan, Sultan Nazrin Shah dari Perak, Sultan Sharafuddin Idris Shah dari Selangor dan Tuanku Syed Sirajuddin dari Perlis . Putera Saud bin Abdul Muhsin Al Saud, Gabenor Provinsi Hail, Arab Saudi, dan Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud, Yang di-Pertua Negeri Sarawak adalah antara tetamu istimewa.

Dari perkahwinan mereka, pasangan diraja mempunyai tiga orang anak. Pada 2 Mac 2016, pasangan diraja menyambut anak pertama mereka, seorang puteri bernama Pengiran Anak Muthee'ah Raayatul Bolqiah . Anak perempuan kedua mereka, Pengiran Anak Fathiyyah Rafaahul Bolqiah, dilahirkan pada 10 Mac 2018. Anak ketiga, anak perempuan bernama Pengiran Anak Khaalishah Mishbaahul Bolqiah dilahirkan pada 5 Januari 2020.

Nama Dilahirkan Tempat Lahir Umur
Yang Amat Mulia Pengiran Anak Muthee'ah Raayatul Bolqiah (2016-03-02)2 Mac 2016 Istana Nurul Iman, Brunei 8 tahun dan 26 hari
Yang Amat Mulia Pengiran Anak Fathiyyah Rafaahul Bolqiah (2018-03-10)10 Mac 2018 Istana Nurul Iman, Brunei 6 tahun dan 18 hari
Yang Amat Mulia Pengiran Anak Khaalishah Mishbaahul Bolqiah (2020-01-05)5 Januari 2020 Istana Nurul Iman, Brunei 4 tahun, 2 bulan dan 23 hari

Penaung

  • Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah (sejak 2013).

Gelaran, gaya dan penghormatan

Gelaran hormat bagi
The Prince of Brunei
Coat of arms of Brunei.svg
Gaya panggilan His Royal Highness
Gaya pertuturan Your Royal Highness
Gaya pilihan Duli Tuanku

Duli Yang Maha Mulia Putera Abdul Malik ibni Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah . Dalam Bahasa Melayu Brunei : Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Abdul Malik ibni Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah .

Kepujian

Nasional

Asing

  •  Malaysia : Installation Medal (11 April 2012).

Keturunan

Rujukan

Pautan luaran