Breakdance: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Added {{dead end}} tag to article (TW)
k Anumengelamun telah memindahkan laman Tarian Breakdance ke Breakdance
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 03:58, 8 Disember 2020

B-boying, sering dipanggil "breakdancing", gaya terkenal tarian jalanan yang telah dicipta dan dibangunkan sebagai sebahagian daripada budaya hip-hop di kalangan Amerika Afrika dan Latin belia di Bandar Raya New York: 125, 141, 153 tarian terdiri daripada empat elemen utama: toprock, downrock, bergerak kuasa dan membeku. Ia ialah menari untuk kedua-dua hip-hop dan genre muzik lain yang sering remixed untuk memanjangkan rehat muzik. Pemilihan muzik untuk b boying tidak terbatas kepada muzik hip-hop selagi sebagai tempo dan syarat-syarat corak menewaskan dipenuhi. Seorang pengamal tarian ini dikenali sebagai a, b​​-budak, b-gadis, atau pemutus. Penari ini sering mengambil bahagian dalam peperangan, pertandingan tarian formal atau tidak formal antara dua individu atau dua kru. Walaupun istilah "Breakdance" yang sering digunakan, "b-boying" dan "melanggar" terma-terma asal ialah yang digunakan untuk merujuk kepada tarian. Kata-kata ini disukai oleh kebanyakan perintis bentuk seni dan pengamal yang paling ketara.


History

Asal-usul

Unsur-unsur pecah boleh dilihat dalam budaya yg di atas yang lain sebelum tahun 1980-an, terdapat juga pengaruh pameran capoeira Brazil, tetapi ia tidak sehingga tahun 1980-an yang melanggar dibangunkan sebagai satu gaya tarian jalanan. DJ sudut jalan akan mengambil bahagian-bahagian pecahan berirama (atau "pecah") rekod tarian dan gelung mereka satu demi satu. Ini menyediakan asas berirama untuk improvising dan percampuran dan membenarkan penari untuk memaparkan kemahiran mereka semasa cuti. Dalam mempamerkan berasaskan kembali rutin tarian yang sebelah memenangi telah ditentukan oleh penari (s) yang dapat mengatasi lain dengan memaparkan satu set langkah-langkah yang lebih rumit da

Korea

B-boying mula diperkenalkan ke Korea Selatan oleh tentera Amerika sejurus selepas melonjak popularitinya di Amerika Syarikat pada tahun 1980-an, tetapi ia tidak sehingga akhir 1990-an bahawa budaya dan tarian benar-benar mengambil tahan. 1997 adalah dikenali sebagai "Sifar Tahun berbuka Korea". A penganjur hip-hop Korea-Amerika yang bernama John Jay Chon telah melawat keluarganya di Seoul dan semasa dia berada di sana, dia bertemu dengan anak-anak kapal yang dinamakan Expression Crew di kelab. Dia memberikan mereka satu VHS pertandingan Los Angeles b boying dipanggil Radiotron. Setahun kemudian apabila dia kembali, Chon mendapati bahawa video dan lain-lain seperti itu telah disalin dan digelar berkali-kali, dan memberi makan b-budak masyarakat yang semakin bertambah. Pada tahun 2002, Expression Crew Korea memenangi berprestij antarabangsa, b-boying pertandingan Battle of the Year, mendedahkan kemahiran kanak-kanak lelaki b-negara ke seluruh dunia. Sejak itu, kerajaan Korea telah dipermodalkan pada populariti tarian dan telah dinaikkan pangkat sebagai sebahagian daripada budaya Korea. R-16 Korea adalah yang paling terkenal acara yang ditaja oleh kerajaan, dan dihoskan oleh Pertubuhan Pelancongan Korea dan disokong oleh Kementerian Kebudayaan, Sukan, dan Pelancongan.

Jepun

Tidak lama selepas Crew Rock Steady datang ke Jepun, b-boying dalam Jepun mula berkembang maju. Setiap Ahad b-kanak-kanak lelaki akan melaksanakan memecahkan di Park Tokyo Yoyogi. Satu yang pemutus Perkara yang paling berpengaruh Jepun inovatif pada masa yang sama mengekalkan memukul rentak tertentu rehat. adalah Crazy-A, yang ialah kini pemimpin bab yang Tokyo Crew Rock Steady. Beliau juga menganjurkan Park B-Boy tahunan yang menarik ke atas 10,000 peminat tahun dan percubaan untuk mendedahkan audiens yang lebih luas kepada budaya.


Teknik Tarian

Empat elemen

Terdapat empat elemen utama yang membentuk berbuka. Ini termasuk toprock, downrock, kuasa bergerak, dan membeku / bunuh diri.

Toprock secara amnya merujuk kepada rentetan mana-mana langkah-langkah yang dilaksanakan daripada kedudukan tetap. Ia biasanya paparan pembukaan yang pertama dan paling penting gaya, walaupun penari sering peralihan dari aspek-aspek lain berbuka untuk toprock dan belakang. Toprock mempunyai pelbagai langkah-langkah yang masing-masing boleh diubah mengikut ungkapan (iaitu agresif, tenang, gembira) penari. Banyak kebebasan dibenarkan dalam takrif toprock: selagi penari mengekalkan kebersihan, bentuk dan sikap b-budak, apa-apa secara teori boleh toprock. Toprock boleh menggunakan gaya tarian yang lain seperti Kenalan, mengunci, atau tarian rumah. Peralihan dari toprock untuk bergerak downrock dan kuasa dipanggil titis.

Downrock (juga dikenali sebagai "gerak kaki" atau "floorwork") digunakan untuk menggambarkan apa-apa pergerakan di atas lantai dengan tangan menyokong penari seberapa banyak yang kaki. Downrock termasuk langkah seperti dasar 6 langkah, dan variannya seperti langkah-langkah 3-langkah atau lain-lain kecil yang menambah gaya. Yang paling asas downrock dilakukan sepenuhnya pada kaki dan tangan tetapi variasi yang lebih kompleks melibatkan lutut apabila threading anggota badan melalui satu sama lain.

Power move gerakan akrobatik yang memerlukan momentum, kelajuan, ketahanan, kekuatan, dan kawalan untuk melaksanakan. Pemutus umumnya disokong oleh bahagian atas badan, manakala seluruh tubuhnya mewujudkan momentum bulat. Contoh yang ketara adalah kincir angin, sapu, dan putaran kepala. Sesetengah bergerak kuasa yang dipinjam dari gimnastik dan seni mempertahankan diri. Contoh langkah kuasa yang diambil dari gimnastik Flair Thomas yang dipendekkan dan dieja suar dalam b boying.

Freezes bergaya menimbulkan, dan lebih sukar memerlukan pemutus untuk menggantung dirinya dari tanah yang menggunakan kekuatan bahagian atas badan dalam menimbulkan seperti pike. Mereka adalah digunakan untuk menekankan denyutan kuat dalam muzik dan selalunya menandakan akhir set a, b-budak. Membeku boleh dikaitkan ke dalam rantai atau "susunan" di mana pemutus pergi dari pembekuan untuk membekukan muzik untuk memaparkan musicality dan kekuatan fizikal.


Muzik

Pemilihan muzik untuk breakdance tidak terhad kepada muzik hip-hop selagi sebagai tempo dan syarat-syarat corak menewaskan dipenuhi. Breaking boleh mudah disesuaikan dengan genre muzik yang berbeza dengan bantuan remixing. Lagu-lagu asal yang dipopularkan tarian meminjam ketara dari genre progresif jazz, soul, funk, electro, dan disko. Ciri-ciri yang paling biasa b muzik-budak wujud dalam rehat muzik, atau kompilasi yang terbentuk daripada sampel yang diambil dari lagu-lagu yang berbeza yang kemudian bergelung dan dirantai bersama-sama oleh DJ. Tempo biasanya antara antara 110 dan 135 denyutan seminit dengan shuffled rentak keenam belas dan suku corak percussive. Sejarah kredit DJ Kool Herc untuk ciptaan konsep ini: 79 kemudiannya dipanggil menewaskan rehat. [sunting] ketidaksamaan jantina