Anatolia: Perbezaan antara semakan

Pergi ke pandu arah Pergi ke carian
964 bait ditambah ,  1 tahun lalu
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
==Lokasi==
Oleh kerana lokasinya yang strategik di pertemuan Asia dan Eropah, Anatolia telah menjadi tempat lahirnya beberapa peradaban sejak abad prasejarah, dengan penempatan neolitik seperti Catalhöyük, Cayönü, Nevali Cori, Hacilar, Göbekli tepe dan Mersin. Penempatan Troy bermula pada zaman Neolitik tetapi berlanjutan hingga Zaman Besi.
 
==Budaya==
Peradaban dan penduduk utama yang pernah tinggal di atau menakluki Anatolia termasuk Hattia, Luwia, Hittit, Phrygia, Simeria, Lydia, Parsi, Celtic, Tabal, Mesekh, Yunani, Pelasgia, Armenia, Rom, Goth, Kurd, Bizantium, Turki Seljuq dan Turki Uthmani. Semuanya tergolong dalam budaya etnik dan linguistik.
 
Sepanjang sejarah yang ditelusuri, penduduk Anatolia telah bertutur dalam bahasa Indo-Eropah dan Semit, seperti juga banyak bahasa yang tidak pasti. Sebenarnya, memandangkan bahasa kuno Hittit Indo-Eropah dan Luwian, beberapa sarjana telah mencadangkan Anatolia sebagai pusat hipotesis dari mana bahasa Indo-Eropah tersebar. Penulis lain telah mencadangkan bahawa penduduk Anatolia berasal dari Etruscans, bangsa Itali kuno.
 
Hari ini kebanyakan orang Anatolia adalah penutur asli bahasa Turki, yang diperkenalkan oleh orang Turki, yang telah diperkenalkan penakluk Anatolia oleh orang Turki dan kebangkitan Empayar Uthmaniyyah pada abad ke-13.
 
[[Kategori:Geografi Turki]]
1,170

suntingan

Menu pandu arah