Arifin Zakaria: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Kemasan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2: Baris 2:
|honorific-prefix = [[Gelaran|Yang Amat Berbahagia Tun]]
|honorific-prefix = [[Gelaran|Yang Amat Berbahagia Tun]]
|name = Arifin bin Zakaria
|name = Arifin bin Zakaria
|honorific-suffix = [[Seri Setia Mahkota|SSM]], [[Panglima Setia Mahkota|PSM]]; SPMK, SPSK (Kel); SPMS (Sel); SPCM, SPMP (Prk); SSAP (Pah); DUPN (PP); SPDK (Sab); DPMK (Kel); DPCM (Prk)
|honorific-suffix = <small> [[Seri Setia Mahkota|SSM]], [[Panglima Setia Mahkota|PSM]]; SPMK, SPSK (Kel); SPMS (Sel); SPCM, SPMP (Prk); SSAP (Pah); DUPN (PP); SPDK (Sab); DPMK (Kel); DPCM (Prk)
|image = File:CCJ - Colóquio Internacional Juízes e Meio Ambiente (15602811387).jpg
|image = File:CCJ - Colóquio Internacional Juízes e Meio Ambiente (15602811387).jpg
|imagesize =
|imagesize =

Semakan pada 10:19, 16 Januari 2021


Arifin bin Zakaria

SSM, PSM; SPMK, SPSK (Kel); SPMS (Sel); SPCM, SPMP (Prk); SSAP (Pah); DUPN (PP); SPDK (Sab); DPMK (Kel); DPCM (Prk)
Ketua Hakim Negara
Dalam jawatan
12 September 2011 – 31 Mac 2017
Dicalonkan olehDato' Sri Najib Razak
Dilantik olehTuanku Mizan Zainal Abidin
Didahului olehTun Zaki Tun Azmi
Digantikan olehTun Md Raus Sharif
Hakim Mahkamah Persekutuan
Dalam jawatan
18 Oktober 2008 – 11 September 2011
Butiran peribadi
Lahir (1950-10-01) 1 Oktober 1950 (umur 73)
Pasir Mas, Kelantan, Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia)
PasanganToh Puan Robiah bte Abd Kadir
Anak-anak5
PekerjaanHakim

Tun Arifin Zakaria merupakan Hakim Besar Malaya mulai 18 Oktober 2008 . Pencalonan beliau dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja berdasarkan Fasal (1) Perkara 122B Perlembagaan Persekutuan.

Arifin berasal dari Kampung Repek, Pasir Mas, Kelantan .Mula berkhidmat sebagai Pegawai Undang-Undang pada 1974 setelah menamatkan pengajian di Universiti Sheffield, United Kingdom.

Mulanya beliau dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman pada 1992 sebelum menjadi Hakim Mahkamah Tinggi pada 1994 dan Hakim Mahkamah Rayuan pada 2002. Arifin menyandang jawatan Hakim Mahkamah Persekutuan mulai 17 Jun 2005.[1]

Kerjaya

Sebelum menyertai Mahkamah Tinggi Malaysia, beliau telah berkhidmat dalam pelbagai kapasiti di Kerajaan Malaysia di Pejabat Kehakiman, serta di Jabatan Undang-undang. Di antara jawatan yang dipegang olehnya ialah Majistret, Presiden Mahkamah Sesyen, Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Peguam Persekutuan dan Penasihat Persekutuan Kanan, Penasihat Undang-Undang kepada Kementerian Industri Utama, Penasihat Undang-Undang Jabatan Perkhidmatan Awam, Penasihat Undang-Undang Melaka dan Perak, Timbalan Penempatan Parlimen dan Penasihat Persekutuan Kanan Jabatan Hasil Dalam Negeri.

Pada 1 Mac 1992, beliau telah dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Malaya dan dua tahun kemudian, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi Malaya.

Pada tahun 2002, beliau dinaikkan ke Mahkamah Rayuan. Pada tahun 2005, beliau dinaikkan ke Mahkamah Persekutuan. Beliau dilantik ke jawatan Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya pada 18 Oktober 2008. Ketinggiannya sebagai Ketua Hakim Negara pada 12 September 2011.[2]

Semasa perkhidmatan kehakiman, beliau juga telah berkhidmat dengan banyak jawatan seperti Hakim Mahkamah Khas,[3] Ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Hukum dan Kehakiman, Ahli Jawatankuasa Kaedah Mahkamah Tinggi dan Kaedah Mahkamah Rendah, Ahli Panel Mahkamah Rayuan Syariah Kelantan dan Ahli Lembaga Kelayakan.[4]

Perbicaraan mahkamah

  • Pada 15 Oktober 2008, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Ja'afar Tuanku Abdul Rahman didapati bersalah dan memerintahkan Tuanku Ja'afar membayar AS$1 juta (AS$1 juta = RM3.5) kepada Standard Chartered Bank Malaysia Berhad bagi mengotakan komitmen baginda dalam satu urus niaga bertulis pada 9 Feb 1999. Panel hakim terdiri daripada Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad, Hakim Besar Malaya Tan Sri Alaudin Mohd Sheriff, Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum dan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Arifin Zakaria dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin.[5]

Keluarga

Beliau berkahwin dengan Toh Puan Robiah Abdul Kadir dan telah dikurniakan 3 anak lelaki dan 2 anak perempuan.

Rujukan

  1. ^ Zaki Ketua Hakim
  2. ^ "Tan Sri Arifin Zakaria dilantik Ketua Hakim Negara". Berita Harian (dalam bahasa Malay). 5 September 2011. Dicapai pada 20 December 2011.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Article 182 (1), Federal Constitution.
  4. ^ Section 7 (b), Legal Profession Act 1976.
  5. ^ Keputusan Hakim Benarkan Sesi Bergambar Di Mahkamah Cipta Sejarah

Pautan luar