Black Maria (filem): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 93: Baris 93:
== Pautan luar ==
== Pautan luar ==
* {{IMDb title|0373727}}
* {{IMDb title|0373727}}
* https://m.youtube.com/watch?v=UoUcdqj6y-o&t=1726s
* https://m.youtube.com/watch?v=UoUcdqj6y-o&t=1726


[[Kategori:Filem Malaysia tahun 2003|Black Maria]]
[[Kategori:Filem Malaysia tahun 2003|Black Maria]]

Semakan pada 17:25, 27 Januari 2021

Black Maria
PengarahAmbri Kailani Zain
PenulisAmbri Kailani Zain
Lakon layarAmbri Kailani Zain
Dibintangi
Tarikh tayangan
26 Jun 2003
NegaraMalaysia
BahasaBahasa Melayu
BajetRM 1.02 juta
Pecah panggungRM 150,000

Black Maria merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada 2003. Filem Black Maria diterbitkan dalam bentuk filem warna.

Filem Black Maria mula ditayangkan pada 26 Jun 2003 di pawagam seluruh negara. Menampilkan Lisdawati, Eizlan Yusof, Azhar Sulaiman dan ramai lagi.

Sinopsis

Pada Tahun 1978, bot laju yang dipandu oleh Tuan Hashim telah kemalangan. Tuan Hashim berjaya menyelamatkan isterinya Puan Sabariah, dan Razlan anak sulung mereka berjaya menyelamatkan diri sendiri. Dua orang anak mereka, Rashid dan Rasul hilang ditelan ombak ganas. 23 tahun kemudian ... Seorang bekas tentera elit, Azman, berjaya menyelamatkan Maria yang hampir dibunuh oleh Psycho, seorang pembunuh dan perogol bersiri. Maria ialah adik bongsu kepada Razlan (yang sedang menanti maut apabila disahkan menghidap kanser otak). Apabila Psycho sekali lagi cuba menceroboh rumah mereka, Razlan begitu bimbang dengan keselamatan keluarganya apabila dia sudah tiada nanti. Razlan mengupah Azman untuk menjaga adiknya. Sementara itu, Izani, seorang ahli perniagaan yang berjaya tidak menerima hakikat bahawa dia adalah anak angkat kepada keluarga Tan Sri Aziz. Izani meninggalkan syarikat Tan Sri Aziz dan menerima tawaran daripada Razlan yang mahukan Izani menguruskan perniagaan keluarganya sekaligus menjaga keselamatan keluarganya. Razlan mengambil keputusan pulang ke kota bahru bagi menghabiskan sisi terakhir hidupnya. Malang tak berbau, Razlan diculik oleh sekumpulan penjahat yang meminta wang tebusan RM1 juta. Azman, Izani, Maria dan Puan Sabariah bergegas ke Kota Bahru untuk menyerahkan wang tebusan. Di sana, terbongkar rahsia bahawa Azman dan Izani adalah anak Puan Sabariah yang terpisah 23 tahun yang lepas. kegembiaraan mereka hanyalah sementara apabila tanpa disangka sekali lagi mereka akan kehilangan salah seorang anggota keluarga buat selamanya...


Templat:Spoiler

Pelakon

Pelakon utama

Pelakon pembantu

Pelakon undangan

Lihat juga

Rujukan

Pautan luar