Remaja: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 2: Baris 2:
[[Fail:Ximenting Day view 201506.jpg|thumb|Remaja]]
[[Fail:Ximenting Day view 201506.jpg|thumb|Remaja]]


'''dewasa''' pada umumnya merujuk kepada golongan manusia yang berumur 22 hingga 40 tahun atau 13 hingga 25 tahun. Perkataan 'remaja' berasal daripada perkataan Latin bermakna menuju ke arah kematangan.{{Fakta}} golongan ini sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan sedang menuju ke tahap untuk menjadi dewasa. Dari sudut perkembangan [[kemahiran]], remaja merujuk kepada satu peringkat perkembangan manusia, iaitu peringkat transisi antara peringkat [[kanak-kanak]] dan peringkat [[remaja]].
'''dewasa''' pada umumnya merujuk kepada golongan manusia yang berumur 22 hingga 40 tahun atau 10 hingga19 tahun. Perkataan 'remaja' berasal daripada perkataan Latin bermakna menuju ke arah kematangan.{{Fakta}} golongan ini sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan sedang menuju ke tahap untuk menjadi dewasa. Dari sudut perkembangan [[kemahiran]], remaja merujuk kepada satu peringkat perkembangan manusia, iaitu peringkat transisi antara peringkat [[kanak-kanak]] dan peringkat [[remaja]].


Semasa seseorang itu mengalami zaman remaja dia akan mengalami pelbagai perubahan yang drastik, termasuklah perubahan [[jasmani]], [[sosial]], [[emosi]], dan [[bahasa]]. Akibat daripada itu, orang remaja merupakan orang yang emosinya tidak stabil, dan sentiasa "bermasalah".
Semasa seseorang itu mengalami zaman remaja dia akan mengalami pelbagai perubahan yang drastik, termasuklah perubahan [[jasmani]], [[sosial]], [[emosi]], dan [[bahasa]]. Akibat daripada itu, orang remaja merupakan orang yang emosinya tidak stabil, dan sentiasa "bermasalah".

Semakan pada 01:04, 1 Februari 2021

Remaja

dewasa pada umumnya merujuk kepada golongan manusia yang berumur 22 hingga 40 tahun atau 10 hingga19 tahun. Perkataan 'remaja' berasal daripada perkataan Latin bermakna menuju ke arah kematangan.[perlu rujukan] golongan ini sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan sedang menuju ke tahap untuk menjadi dewasa. Dari sudut perkembangan kemahiran, remaja merujuk kepada satu peringkat perkembangan manusia, iaitu peringkat transisi antara peringkat kanak-kanak dan peringkat remaja.

Semasa seseorang itu mengalami zaman remaja dia akan mengalami pelbagai perubahan yang drastik, termasuklah perubahan jasmani, sosial, emosi, dan bahasa. Akibat daripada itu, orang remaja merupakan orang yang emosinya tidak stabil, dan sentiasa "bermasalah".

Ciri-ciri manusia remaja

  • Suka bergaulan dengan rakan sebaya daripada ibu bapa.
    Pada peringkat ini, manusia remaja akan mula belajar bergaulan dengan orang lain selain daripada ahli anggota keluarga mereka. Ini bermaksud bahawa peringkat remaja merupakan peringkat perkembangan sosial seseorang. Sehubungan itu, orang remaja adalah suka berkawan dan senang tersinggung oleh masalah sosial.
  • Suka berangan-angan.
    Remaja yang normal mempunyai angan-angan sihat mengenai masa depan mereka. Mereka sentiasa memikirkan apa yang akan mereka buat pada masa hadapan.
  • Senang terpengaruh oleh emosi.
    Orang remaja merupakan orang yang senang terpengaruh oleh emosi. Hal ini adalah kerana rasional mereka masih berkembang dan belum sampai ke satu tahap yang mantap..

Remaja selalunya senang untuk terpengaruh dengan keadaan sekeliling. Sifat ingin tahu mereka juga membuatkan mereka melakukan sesuatu di luar jangkaan. Remaja selalunya berumur 13–18. 19 tahun dan ke atas dipanggil sebagai dewasa.

Lihat juga