Hukum gerakan planet Kepler: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aimwin66166 (bincang | sumb.)
Membaiki deskripsi gambar
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
 
Baris 1: Baris 1:
{{pengesahan}}
{{pengesahan}}
[[File:Kepler laws diagram.svg|thumb|Rajah 1: Illustrasi ketiga-tiga hukum Kepler menggunakan dua orbit planet.{{ordered list
[[Fail:Kepler laws diagram.svg|thumb|300px|Ilustrasi tiga hukum Kepler dengan dua orbit planet. (1) Orbit adalah berbentuk elips, dengan titik fokus ''f1'' dan ''f2'' bagi planet pertama dan ''f1'' dan ''f3'' bagi planet kedua. Matahari diletakkan di titik fokus ''f1''. (2) Segmen berlorek ''A1'' dan ''A2'' mempunyai luas permukaan yang sama dan masa untuk planet 1 merangkumi segmen ''A1'' adalah sama dengan masa untuk merangkumi segmen ''A2''. (3) Jumlah pusingan orbit bagi planet 1 dan planet 2 adalah dalam nisbah <math>a1^{3/2}:a2^{3/2}</math>.]]
| list_style=margin-left:0; list-style-position:inside;
| item_style=margin-top:0.3em;
| Orbit berbentuk elips, dengan titik fokal ''F''<sub>1</sub> dan ''F''<sub>2</sub> untuk planet pertama dan ''F''<sub>1</sub> dan ''F''<sub>3</sub> untuk planet kedua. Matahari berada pada titik fokal ''F''<sub>1</sub>.
| Dua sektor berlorek ''A''<sub>1</sub> dan ''A''<sub>2</sub> mempunyai luas permukaan yang sama dan masa untuk merentasi segmen ''A''<sub>1</sub> sama dengan masa untuk merentasi segmen ''A''<sub>2</sub>.
| Jumlah tempoh orbit bagi planet 1 and planet 2 mempunyai nisbah <math display="inline">\left(\frac{a_1}{a_2}\right)^\frac{3}{2}</math>.
}}]]


Dalam [[astronomi]], '''hukum gerakan planet Kepler''' ({{Jawi|'''حكوم ڬرقن ڤلانيت كيڤلر'''}}) ialah tiga hukum matematik yang menerangkan pergerakan [[planet]] dalam [[sistem suria]]. Teori ini ditemui oleh seorang ahli matematik dan astronomi [[Jerman]], '''[[Johannes Kepler]]''' ([[1571]]–[[1630]]).
Dalam [[astronomi]], '''hukum gerakan planet Kepler''' ({{Jawi|'''حكوم ڬرقن ڤلانيت كيڤلر'''}}) ialah tiga hukum matematik yang menerangkan pergerakan [[planet]] dalam [[sistem suria]]. Teori ini ditemui oleh seorang ahli matematik dan astronomi [[Jerman]], '''[[Johannes Kepler]]''' ([[1571]]–[[1630]]).

Semakan semasa pada 10:52, 8 Februari 2021

Rajah 1: Illustrasi ketiga-tiga hukum Kepler menggunakan dua orbit planet.
  1. Orbit berbentuk elips, dengan titik fokal F1 dan F2 untuk planet pertama dan F1 dan F3 untuk planet kedua. Matahari berada pada titik fokal F1.
  2. Dua sektor berlorek A1 dan A2 mempunyai luas permukaan yang sama dan masa untuk merentasi segmen A1 sama dengan masa untuk merentasi segmen A2.
  3. Jumlah tempoh orbit bagi planet 1 and planet 2 mempunyai nisbah .

Dalam astronomi, hukum gerakan planet Kepler (Jawi: حكوم ڬرقن ڤلانيت كيڤلر) ialah tiga hukum matematik yang menerangkan pergerakan planet dalam sistem suria. Teori ini ditemui oleh seorang ahli matematik dan astronomi Jerman, Johannes Kepler (15711630).

Kepler mempelajari cerapan yang persis yang dilakukan oleh ahli astronomi Denmark, Tycho Brahe. Sekitar 1605, Kepler menemui bahawa cerapan Brahe bagi kedudukan planet turut mengikuti tiga hukum matematik mudah.

Hukum-hukum Kepler[sunting | sunting sumber]

  1. Orbit bagi setiap planet adalah elips dengan matahari berada di salah satu fokusnya. Elips dicirikan oleh dua titik fokusnya. Maka, Kepler menolak kepercayaan pengikut Aristotle, Ptolemy dan Copernicus yang menyatakan bahawa planet bergerak dalam gerakan membulat.
  2. Satu garis yang menyambungkan planet dengan matahari mencakupi luas yang sama ketika selang masa yang sama apabila planet bergerak dalam orbit. Ini bermakna, planet bergerak lebih pantas ketika menghampiri matahari manakala lebih perlahan ketika menjauhi matahari. Dengan hukumnya ini, Kepler memusnahkan teori astronomi Aristotle tentang pergerakan planet yang seragam.
  3. Kuasa dua bagi tempoh orbit planet berkadar terus dengan paksi semimajor kuasa tiga bagi orbit tersebut. Ini bukan sahaja bermakna orbit yang lebih besar mempunyai lebih lama tempohnya, tetapi juga kelajuan planet di orbit yang lebih besar adalah lebih lambat dari planet yang di orbit yang lebih kecil.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]