Joe Fernandez: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 46: Baris 46:
{{reflist}}
{{reflist}}


[[Kategori:Ahli politik MIC]]
[[Kategori:Anggota Kongres India Malaysia]]
[[Kategori:Ahli politik Malaysia yang dibunuh]]
[[Kategori:Ahli politik Malaysia yang dibunuh]]
[[Kategori:India Malaysia]]
[[Kategori:India Malaysia]]

Semakan pada 02:45, 13 April 2021

Joseph Fernandez
Anggota Dewan Undangan Negeri Kedah
untuk N34 Lunas
Dalam jawatan
1995–2000
Digantikan olehSaifuddin Nasution Ismail
Butiran peribadi
Meninggal dunia4 November 2000
Bukit Mertajam
Parti politik BN-MIC
PasanganDr Rosemary Lourdes
PekerjaanDoktor
KeturunanIndia

Dr Joseph Fernandez merupakan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Kedah kawasan Lunas yang ditembak mati pada 4 November 2000.

Isterinya Dr Rosemary Lourdes dan anak perempuannya Ophelia Anne (23) pelajar perubatan tahun akhir. Beliau menyertai MIC pada 1975 dan terpilih menjadi Ketua Pemuda MIC Kedah pada 1979 - 1990. Beliau menang pilihan raya 1995 dan 1999 di kawasan Lunas, Kedah.

Pilihan raya 1999

Dalam pilihan raya umum 1999, Dr Joe Fernandez (BN) mendapat 9760 undi. M Kathiravelo (DAP) 5060 dan Ibrahim H Md Rashdi (Bebas) mendapat 2168. Majoriti undi ialah 4700.

Lunas merupakan salah satu kerusi DUN di bawah P 17 Padang Serai. Dua DUN lain ialah Kuala Ketil dan Merbau Pulas. Majoriti pengundi Lunas ialah Melayu tetapi diserahkan kepada MIC atas dasar kerjasama dalam Barisan Nasional.

Pembunuhan

Pada 4 November 2000, kira-kira pukul 1.30 petang, Dr. Joe yang dalam perjalanan pulang ke rumah dan terperangkap dalam kesesakan jalan raya di persimpangan Jalan Maju dan Jalan Harapan dekat Bukit Mertajam . Kejadian berlaku di di Jalan Maju, Bukit Mertajam ketika dalam perjalanan makan di rumahnya di Taman Bukit , Bukit Mertajam , hanya 500 meter dari klinik beliau.

Dua lelaki bermotosikal telah melepaskan tembakan ke atas kenderaan jenis Nissan Terrano yang dipandu oleh Joe Fernandez dan melarikan diri ke arah Sungai Rambai, Lunas , Kedah.Suspek itu dipercayai pembunuh upahan.Dr. Doshinda Singh memberi rawatan kecemasan dan kemudian membawa mendiang ke Hospital Pakar Bukit Mertajam. Pakar patologi, Datuk Dr. Bupinder Singh mengesahkan mendiang meninggal dunia akibat tembakan tepat di kepala dengan pistol jenis .38. [1]

Arah siasatan semula

Pada 25 April 2008, Mahkamah Koroner Bukit Mertajam ,Koroner M. Mageswari mengarahkan polis membuat siasatan lanjut (open verdict) kerana tiada keputusan yang jelas. Ini kerana mahkamah tidak mengesyaki dan menolak kemungkinan Dr. Joe telah dibunuh akibat masalah perniagaan, politik atau perhubungan peribadi si mati dengan mana-mana pihak.

Ahli kimia dan balistik telah mengesahkan bahawa senjata api yang digunakan dalam rompakan Southern Bank, Petaling Jaya dan pembunuhan Dr. Joe Fernandez adalah senjata api yang sama. Seorang suspek kes rompakan di Southern Bank, Petaling Jaya pada 18 Mei, 2001, dalam kenyataan beramarannya mengakui bahawa dia dan tiga rakannya merancang untuk membunuh Dr. Fernandez. Dua rakannya terbunuh dalam rompakan bank itu.

Pada 26 April 2008, Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan menyatakan kes pembunuhan Dr Joe Fernandez ditutup melainkan jika ada saksi dan petunjuk baru. Sepucuk pistol telahpun ditemui dan ujian balistik membuktikan bahawa senjata itu digunakan untuk membunuh Dr. Fernandez, tetapi ia hanya merupakan keterangan forensik sahaja.[2]

Rujukan