Gojong dari Korea: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Baris 121: Baris 121:
[[Kategori:Orang Korea abad ke-20]]
[[Kategori:Orang Korea abad ke-20]]
[[Kategori:Kelahiran 1852]]
[[Kategori:Kelahiran 1852]]
[[Kategori:Raja yang turun takhta]]

Semakan pada 23:34, 4 Mei 2021

Gojong
高宗
고종
ڬوجوڠ
Maharaja Korea
Pemerintahan13 Oktober 1897 – 21 Januari 1907
Diikuti olehSunjong
Raja Joseon
Pemerintahan13 Disember 1863 – 13 Oktober 1897
Didahului olehCheoljong
Pewaris takhta
Lihat senarai
Keputeraan(1852-09-08)8 September 1852
Istana Unhyeon, Hanseong, Korea Dinasti Joseon
Kemangkatan21 Januari 1919(1919-01-21) (umur 66)
Istana Deoksu, Keijo (Seoul), Korea naungan Jepun
PemakamanHongneung
PasanganMaharani Myeongseong
AnakandaMaharaja Sunjong
Putera Maharaja Ui
Putera Mahkota Euimin
Puteri Deokhye
KerabatWangsa Yi
AyahandaHeungseon Daewongun
BondaPuan Besar Sunmok

Gojong (Hangul: 고종; Hanja:高宗; RR: Gojong; MR: Kojong; Jawi: ڬوجوڠ) atau Maharaja Gwangmu (Hangul: 광무제; Hanja:光武帝; RR: Gwangmuje; MR: Kwangmuje; Jawi: مهاراج ڬواڠمو; lahir 8 September 1852 – mangkat 21 Januari 1919) merupakan raja ke-26 dari dinasti Joseon serta Maharaja Korea yang pertama.

Biography

Pemerintahan awal

Gojong menaiki takhta Joseon pada tahun 1863 ketika masih kecil. Sebagai anak di bawah umur, ayahnya, Heungseon Daewongun (atau lebih dikenali sebagai Daewongun), memerintah sebagai pemangku untuknya hingga Gojong mencapai usia dewasa.

Pada pertengahan tahun 1860-an, Heungseon Daewongun adalah penyokong utama dasar pengasingan dan kunci kepada penganiayaan orang-orang Katolik asli dan kaum asing, suatu dasar yang membawa secara langsung kepada pencerobohan Perancis dan ekspedisi Amerika Syarikat ke Korea pada tahun 1871. Tahun-tahun awal pemerintahan Daewongun juga menyaksikan usaha bersama untuk memulihkan Istana Gyeongbok yang telah lama terbiar dan rosak, yang merupakan pusat pemerintahan kerajaan. Semasa pemerintahan Daewongun, politik faksi Joseon, Seowon (akademi terpelajar yang sering digandakan sebagai pusat kekuatan faksi), dan kekuatan yang dipakai oleh puak Andong Kim, hilang sepenuhnya sebagai kekuatan politik dalam kehidupan negara Korea.

Pada tahun 1873, Gojong mengumumkan penglibatan pemerintahan kerajaan secara langsung. Pada bulan November 1874, dengan pengunduran Heungseon Daewongun, permaisuri Gojong, Ratu Min (setelah kematiannya dikenali sebagai Maharani Myeongseong), memperoleh kawalan ke atas istana, mengisi jawatan kanan istana dengan ahli keluarganya. Ini membuat Heungseon Daewongun, yang diasingkan dari istana, menjadi marah. Beberapa saudara Heungseon Daewongun dan anggota puak Selatan merancang untuk rampasan kuasa.

Tekanan luaran dan perjanjian tidak adil

Pada abad ke-19, ketegangan meningkat antara Qing China dan Jepun, yang memuncak pada Perang China-Jepun Pertama pada tahun 1894-1895. Sebilangan besar perang ini berlangsung di semenanjung Korea. Setelah Pemulihan Meiji, Jepun telah memperoleh teknologi ketenteraan Barat dan memaksa Joseon menandatangani Perjanjian Ganghwa pada tahun 1876. Jepun menceroboh wilayah Korea untuk mencari ikan, bijih besi, dan sumber semula jadi yang lain. Ini juga mewujudkan kehadiran ekonomi yang kuat di semenanjung itu, yang menandakan permulaan pengembangan Empayar Jepun di Asia Timur.

Kempen Perancis menentang Korea pada tahun 1866, ekspedisi Amerika Syarikat ke Korea pada tahun 1871, dan Insiden kapal tembak Jepun Unyo memberi tekanan kepada banyak pegawai Joseon, termasuk Raja Gojong.

Perjanjian Ganghwa menjadi perjanjian tidak adil pertama yang ditandatangani antara Korea dan negara asing; ia memberikan hak luar negara kepada warga Jepun di Korea dan memaksa pemerintah Korea untuk membuka tiga pelabuhan, Busan, Incheon, dan Wonsan, untuk perdagangan Jepun dan asing. Dengan menandatangani perjanjian pertama yang tidak adil itu, Korea menjadi mangsa mudah bagi banyak kuasa imperialis, dan kemudian perjanjian itu menyebabkan Korea diilhak oleh Jepun.[1]

Pemberontakan Imo dan Kudeta Gapsin

Raja Gojong mula bergantung pada tentera baru yang dilengkapi dengan tentera yang dilengkapi senapang. Tentera lama, yang terutamanya dipersenjatai dengan pedang, tombak, dan senapang sumbu kuno, akhirnya memberontak akibat upah mereka yang tidak seberapa dan kehilangan prestij, manakala Heungseon Daewongun dikembalikan ke istana untuk membantu pemerintahan. Namun tentera China, yang dipimpin oleh jeneral China Qing Yuan Shikai, segera menculik Daewongun dan membawanya ke China, sehingga menggagalkannya untuk kembali berkuasa. Empat tahun kemudian Daewongun kembali ke Korea.

Pada 4 Disember 1884, lima orang revolusioner memulakan Kudeta Gapsin, percubaan rampasan kuasa, dengan memimpin sebilangan kecil tentera anti menteri tua, yang berusaha menahan Raja Gojong dan Permaisuri Min. Rampasan kuasa itu gagal setelah 3 hari. Sebilangan pemimpinnya, termasuk Kim Okgyun, melarikan diri ke Jepun, dan yang lain dihukum mati.

Pemberontakan petani

Kemiskinan yang meluas menimbulkan cabaran besar bagi Dinasti Joseon abad ke-19. Salah satu petunjuk mengenai kemiskinan ini adalah keadaan hidup yang sangat teruk yang dialami oleh golongan kelas bawahan, yang sering tidak cukup makan dan tinggal di teduhan usang yang berbaris memenuhi jalan-jalan kotoran dan lumpur.[2] Sejumlah faktor tersebut, termasuk kebuluran, kemiskinan, cukai yang tinggi dan rasuah di kalangan kelas pemerintah, menyebabkan munculnya beberapa pemberontakan petani terkenal pada abad ke-19. Pendahulu Raja Gojong telah menekan pemberontakan tahun 1811-1812 di Wilayah Pyeongan, yang dipimpin oleh Hong Gyeong-nae.[3]

Pada tahun 1894, satu lagi pemberontakan besar, Revolusi Petani Donghak berlaku sebagai kempen anti-pemerintah, anti-yangban dan anti-orang asing. Untuk menekan pemberontakan, pemerintah Joseon meminta bantuan ketenteraan dari Jepun, lalu menguatkan lagi tuntutan Jepun terhadap Korea sebagai pelindung mereka. Pada akhirnya revolusi gagal, tetapi banyak rungutan petani kemudian ditangani oleh Pembaharuan Gabo.

Pembunuhan Permaisuri Min

Pada tahun 1895, Maharani Myeongseong, juga dikenali sebagai Permaisuri Min, dibunuh oleh ejen Jepun. Menteri Jepun ke Korea, Miura Gorō mengatur rancangan menentangnya. Sekumpulan ejen Jepun memasuki Gyeongbokgung di Seoul, yang dikawal oleh pasukan Korea yang bersimpati dengan Jepun, dan Permaisuri itu terbunuh di istana. Permaisuri Min telah berusaha untuk mengatasi campur tangan Jepun di Korea dan sedang mempertimbangkan untuk berpaling ke Rusia atau China untuk mendapatkan sokongan.

Sentimen anti-Jepun di Korea

Menjelang tahun 1895, Jepun telah memenangi Perang China-Jepun Pertama, memperoleh pengaruh lebih besar terhadap pemerintahan Korea. Pembaharuan Gabo dan pembunuhan Permaisuri juga menimbulkan kontroversi di Korea, memicu sentimen anti-Jepun di Korea.

Sebilangan sarjana Konfusianisme, dan juga petani, membentuk lebih daripada 60 buah pasukan tentera setia berturut-turut untuk memperjuangkan kebebasan Korea. Tentera ini didahului oleh gerakan Donghak dan digantikan oleh pelbagai gerakan kemerdekaan Korea.

Perlindungan kerabat diraja Korea di perwakilan Rusia

Pada 11 Februari 1896, Raja Gojong dan putera mahkotanya melarikan diri dari Gyeongbokgung ke bangunan perwakilan diplomatik Rusia di Seoul, dan mereka memerintah dari situ selama kira-kira satu tahun.

Pengisytiharan empayar

Potret Maharaja Gojong (umur 49)

Pada tahun 1897, Raja Gojong, yang menerima tekanan dari luar negeri dan tuntutan pendapat masyarakat yang dipimpin oleh Persatuan Kemerdekaan, kembali ke Gyeongungung (Deoksugung zaman moden). Di sana, baginda mengisytiharkan penubuhan Empayar Korea, secara rasmi menggunakan semula gelaran kebangsaan, dan memasyhurkan nama era baru Gwangmu (Hangul: 광무, Hanja: 光武, ertinya, "bersinar dan bela diri"). Tindakan ini dengan berkesan mengakhiri subordinasi bersejarah Korea kepada kerajaan Qing China yang telah diakui Korea sejak kejatuhan Dinasti Ming, Raja Gojong mengambil gelaran Maharaja Gwangmu, dan menjadi ketua negara empayar yang pertama dan kedaulatan keturunan Empayar Korea.

Ini menandakan berakhirnya sistem uftian tradisional China di Timur Jauh. Menggunapakai status Empayar bermaksud bahawa Korea menyatakan dirinya setara dengan Qing China, bahawa ia bebas dan, setidaknya secara nominal, ia melaksanakan kemerdekaan Korea yang "penuh dan lengkap" seperti yang diakui pada tahun 1895.

Maharaja Korea

Maharaja Gojong dan Putera Mahkota Sunjong

Gojong mengisytiharkan Empayar Korea pada Oktober 1897 untuk membenarkan berakhirnya pakatan tradisionalnya dengan China. Baginda berusaha mempromosikan Pembaharuan Gwangmu yang akhirnya dimodenkan.

Maharaja Gojong pada 1904

Pada tahun 1904-5, tentera Jepun mencapai kemenangan menyeluruh dalam Perang Russo-Jepun. Berikutan Perjanjian Perlindungan tahun 1905 antara Korea dan Jepun, yang mencabut hak Korea sebagai negara merdeka, Gojong mengirim perwakilan ke Konvensyen Perdamaian Hague 1907 untuk berusaha menegaskan kembali kedaulatannya ke atas Korea. Walaupun wakil Korea dihalang oleh perwakilan Jepun, mereka tidak menyerah, dan kemudian mengadakan wawancara dengan surat khabar.

Seorang perwakilan memberi amaran awal mengenai cita-cita Jepun di Asia: "Amerika Syarikat tidak menyedari apa dasar Jepun di Timur Jauh dan apa yang digambarkannya untuk rakyat Amerika. Orang Jepun menggunapaki dasar yang pada akhirnya akan memberinya kawalan sepenuhnya terhadap perdagangan dan industri di Timur Jauh. Jepun tidak mesra terhadap Amerika Syarikat dan Britain Raya. Sekiranya Amerika Syarikat tidak memerhatikan Jepun dengan teliti, dia akan memaksa orang Amerika dan Inggeris keluar dari Timur Jauh. "

Akibatnya, Gojong dipaksa untuk menuruni takhta oleh Jepun dan putera Gojong, Sunjong menaiki takhta. Dan setelah Sunjong, kerajaan Joseon berakhir.

Selepas menuruni takhta

Gojong memakai pakaian seragam gaya barat (Korea: 태황제 예복, hanja:太皇帝 禮服). Dia memakainya sejak turun takhta tahun 1907.

Setelah menuruni takhta, Maharaja Gojong dikurung di Istana Deoksu. Pada 22 Ogos 1910, Empayar Korea diilhak oleh Jepun di bawah Perjanjian Pengilhakan Jepun-Korea. Dalam perjanjian itu, Gojong kehilangan gelarannya sebagai bekas maharaja; sebagai gantinya, baginda menerima gelaran baru, "Raja Emeritus Yi dari Deoksu" (徳 寿 宮 李 太 王), dan diakui sebagai anggota keluarga diraja empayar Jepun.

Gojong mangkat secara tiba-tiba pada 21 Januari 1919 di Istana Deoksu pada usia 66 tahun. Terdapat banyak spekulasi bahawa baginda dibunuh dengan racun oleh pegawai Jepun, sebuah idea yang diterima luas pada saat kemangkatannya. Kemangkatan dan pemakamannya menjadi pemangkin Gerakan Satu Mac untuk kemerdekaan Korea dari pemerintahan Jepun. Baginda dikebumikan bersama isterinya di makam Hongneung (홍릉, 洪 陵) di kota Namyangju.

Lihat juga


Catatan

Rujukan

  1. ^ Lee Jae-min (8 September 2010). "Treaty as prelude to annexation". The Korea Herald. Dicapai pada 26 July 2012.
  2. ^ Lankov, Andrei; Kim EunHaeng (2007). The Dawn of Modern Korea. 384-12 Seokyo-dong, Mapo-gu, Seoul, South Korea, 121-893: EunHaeng Namu. m/s. 47. ISBN 978-89-5660-214-1.CS1 maint: location (link)
  3. ^ "Hong Kyŏng-nae Rebellion". Encyclopædia Britannica Online. Encyclopædia Britannica. 2010.

Pautan luar


Gojong dari Korea
Tarikh keputeraan: 25 Julai 1852 Tarikh kemangkatan: 21 Januari 1919
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Cheoljong
Raja Joseon
13 Disember 1863 — 13 Oktober 1897
bersama Heungseon Daewongun (1863–1873)
Maharani Myeongseong (1873–1895)
Diangkat menjadi Maharaja
Diangkat menjadi Maharaja Maharaja Korea
13 Oktober 1897 — 19 Julai 1907
Diikuti oleh:
Maharaja Yunghui