Duci: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
v
 
Baris 18: Baris 18:
{{Authority control}}
{{Authority control}}


[[Kategori:Pemerintahan beraja]]
[[Category:Bentuk kerajaan]]

Semakan pada 08:01, 21 Mei 2021

Duke dan Duchess di Scania pada tahun 1905

Sebuah duchy merujuk pada sebuah negara, jajahan, fief, atau kawasan yang diperintah oleh seorang duke atau duchess. Istilah ini digunakan hampir ekslusif di Eropah, di mana pada hari ini tiada sebuah duchy berdaulat (iaitu dengan status sebuah negara) yang masih tinggal.

Istilah "duke" (yang berkaitan dengan duchy) tidak harus dikelirukan dengan gelaran Grand Duke (atau Grand Duchy, sepertimana hari ini adalah Grand Duchy Luxembourg), di mana kewujudannya membawa perbezaan pangkat yang ketara bagi kedua-duanya.

Dalam warisan budaya Eropah yang biasa, seorang grand duke merupakan gelaran ketiga tertinggi dalam kedudukan monarki iaitu selepas maharaja dan raja. Ia sinonim dengan kebanyakan bahasa Slavik dan Baltik (Rusia, Lithuania, dsb.) yang mana diterjemahkan sebagai Putera Besar, berlawanan dengan kebanyakan bahasa-bahasa Jerman dan Roman Eropah (Inggeris, Perancis, Sepanyol, Itali dsb.) yang mana penyataannya berkaitan dengan Grand Duke.[1] Tidak seperti seorang duke, grand duke berdaulta dianggap sebagai "raja" (atau di Jerman, 'bangsawan raja', Königsadel). Bentuk sesuai untuk menyebut seorang grand duke adalah His Royal Highness (HRH),[2] di mana untuk seorang duke bukan berketurunan raja di United Kingdom dipanggil His Grace.

Rujukan

  1. ^ Meyers Taschenlexikon Geschichte 1982, vol. 2, p. 319.
  2. ^ Meyers Taschenlexikon Geschichte 1982, vol. 1, p. 21.

Pautan luar

Templat:Terms for types of administrative territorial entities