Luka: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 14: Baris 14:
| MeshID = D014947
| MeshID = D014947
}}
}}
'''Luka''' adalah sejenis [[kecederaan]] di mana [[kulit]] terkoyak, dipotong atau tercucuk (luka ''terbuka''), atau terkena pada benda tumpul yang menyebabkan [[lebam]] (luka ''tertutup''). Dalam istilah [[patologi]], ia lebih dirujuk kepada kecederaan tajam yang merosakkan [[dermis]] pada kulit.
'''Luka''' ({{Jawi|لوك}}; [[bahasa Inggeris]]: ''wound'') adalah sejenis [[kecederaan]] di mana [[kulit]] terkoyak, dipotong atau tercucuk (luka 'terbuka), atau terkena pada benda tumpul yang menyebabkan [[lebam]] (luka tertutup). Dalam istilah [[patologi]], ia lebih dirujuk kepada kecederaan tajam yang merosakkan [[Lapisan dermis|dermis]] pada kulit.


== Sejarah ==
== Sejarah ==

Semakan pada 10:40, 15 Jun 2021

Luka
لوك
Pengelasan dan sumber luaran
Luka gigitan sotong
ICD-10T14.0-T14.1
ICD-9872-893
MeSHD014947
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Luka (Jawi: لوك; bahasa Inggeris: wound) adalah sejenis kecederaan di mana kulit terkoyak, dipotong atau tercucuk (luka 'terbuka), atau terkena pada benda tumpul yang menyebabkan lebam (luka tertutup). Dalam istilah patologi, ia lebih dirujuk kepada kecederaan tajam yang merosakkan dermis pada kulit.

Sejarah

Dari Zaman Klasik hingga Zaman Pertengahan, tubuh dan jiwa diyakini saling berhubungan, berdasarkan beberapa teori yang dikemukakan oleh ahli falsafah Plato. Luka di badan dipercayai berkait dengan luka pada jiwa dan sebaliknya; luka dilihat sebagai tanda luar penyakit batin. Oleh itu, seorang lelaki yang cedera secara fizikal dengan cara yang serius dikatakan terhalang bukan sahaja secara fizikal tetapi juga rohani. Sekiranya jiwa itu terluka, luka itu juga akhirnya dapat nyata secara fizikal, menunjukkan keadaan jiwa yang sebenarnya.[1]

Klasifikasi

Mengikut tahap pencemaran, luka dapat diklasifikasikan sebagai:

  1. Luka bersih - luka yang tidak mengandungi organisma, dan kulit cenderung sembuh tanpa komplikasi.
  2. Luka yang tercemar - biasanya disebabkan oleh kecederaan yang tidak disengajakan; terdapat organisma dan benda asing di bahagian luka.
  3. Luka jangkitan - luka mempunyai organisma patogen dan berkembang biak, menunjukkan tanda-tanda klinikal jangkitan seperti keluar nanah dan sakit.
  4. Luka jajahan - keadaan yang kronik dan teruk, yang mengandungi patogen organisma dan sukar untuk sembuh.

Pengurusan

Rawatan keseluruhan bergantung pada jenis, penyebab, dan kedalaman luka, dan apakah struktur lain di luar kulit (dermis) yang terlibat. Rawatan laserasi baru-baru ini melibatkan pemeriksaan, pembersihan, dan penutupan luka. Luka kecil, seperti lebam, akan sembuh sendiri, dengan perubahan warna kulit biasanya hilang dalam 1-2 minggu. Lecet, yang merupakan luka dengan kulit yang utuh (penembusan melalui dermis hingga lemak subkutan), biasanya tidak memerlukan rawatan aktif kecuali menjaga kebersihan kawasan, awalnya dengan sabun dan air. Luka tusukan mungkin terdedah kepada jangkitan bergantung pada kedalaman penembusan.

Rujukan

  1. ^ Reichardt, Paul F. (1984). "Gawain and the image of the wound". PMLA. 99 (2): 154–61. doi:10.2307/462158. JSTOR 462158.

Pautan luar

  • Jurnal Penjagaan Luka, jurnal bulanan terkemuka bagi jururawat, pakar perubatan dan penyelidik dalam kes penjagaan luka