Pramugari: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Minorax (bincang | sumb.)
林孝導 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Baris 1: Baris 1:
[[Fail:Malaysia Airlines crew.jpg|thumb|right|Pramugari [[Malaysia Airlines]]]]
[[Fail:Malaysia Airlines crew.jpg|thumb|right|Pramugari [[Malaysia Airlines]]]]
'''Pramugari''' adalah istilah yang lazim digunakan untuk merujuk kepada kakitangan penerbangan di dalam kabin [[pesawat]]. '''Pramugari''' secara khusus merujuk kepada pekerja wanita manakala '''pramugara''' merujuk kepada pekerja lelaki. Mereka juga kadangkala dipanggil "anak kapal kabin" atau [[anak kapal]] sahaja, walaupun ini boleh termasuk kakitangan lain seperti juruterbang. Tugas utama adalah untuk memastikan keselamatan dan keselesaan penumpang pesawat.
'''Pramugari''' ([[Tulisan Jawi]]: '''ڤراموݢاري''' ) adalah istilah yang lazim digunakan untuk merujuk kepada kakitangan penerbangan di dalam kabin [[pesawat]]. '''Pramugari''' secara khusus merujuk kepada pekerja wanita manakala '''pramugara''' ([[Tulisan Jawi]]: '''ڤراموݢارا''' ) merujuk kepada pekerja lelaki. Mereka juga kadangkala dipanggil "anak kapal kabin" atau [[anak kapal]] sahaja, walaupun ini boleh termasuk kakitangan lain seperti juruterbang. Tugas utama adalah untuk memastikan keselamatan dan keselesaan penumpang pesawat.


== Sejarah ==
== Sejarah ==

Semakan pada 08:00, 22 Jun 2021

Pramugari Malaysia Airlines

Pramugari (Tulisan Jawi: ڤراموݢاري ) adalah istilah yang lazim digunakan untuk merujuk kepada kakitangan penerbangan di dalam kabin pesawat. Pramugari secara khusus merujuk kepada pekerja wanita manakala pramugara (Tulisan Jawi: ڤراموݢارا ) merujuk kepada pekerja lelaki. Mereka juga kadangkala dipanggil "anak kapal kabin" atau anak kapal sahaja, walaupun ini boleh termasuk kakitangan lain seperti juruterbang. Tugas utama adalah untuk memastikan keselamatan dan keselesaan penumpang pesawat.

Sejarah

Pramugari American Overseas Airlines, Flagship Denmark, Boeing 377 Stratocruiser sekitar 1949-1950

Anak kapal kabin penerbangan pertama adalah seorang lelaki yang berkhidmat dengan Zeppelin LZ10 Schwaben Empayar Jerman pada tahun 1911.[perlu rujukan]

Pramugari pertama pula adalah seorang jururawat berusia 25 tahun bernama Ellen Church berkhidmat dengan United Airlines pada 1930.

Pautan luar