Podium: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: 200px|thumb|A podium [[Formula Satu. Juara berdiri di tengah, bersama naib juara di sebelah kirinya dan pemandu tempat ke-3 di kanan. Turut hadir adalah o...
 
Aurora (bincang | sumb.)
terjemah
Baris 1: Baris 1:
[[Image:Podium_2007_USGP.jpg|200px|thumb|A podium [[Formula Satu]]. Juara berdiri di tengah, bersama naib juara di sebelah kirinya dan pemandu tempat ke-3 di kanan. Turut hadir adalah orang kenamaan yang menyampaikan trofi.]]
[[Image:Podium_2007_USGP.jpg|200px|thumb|Podium [[Formula Satu]]. Juara berdiri di tengah, bersama naib juara di kiri dan pemandu tempat ke-3 di kanan. Turut hadir adalah orang kenamaan yang menyampaikan trofi.]]
Dalam kebanyakan acara [[sukan]], tiga [[atlet]] terbaik dalam satu pertandingan akan menerima [[pingat]] atau [[trofi]] semasa berdiri di atas '''podium'''.


== Sukan permotoran ==
Dalam kebanyakan siri sukan permotoran, tiga pemandu teratas daam sebuah perlumbaan menerima trofi semasa berdiri diatas podium. Dalam siri antarabangsa, lagu kebangsaan juara, dan diikuti dengan pengeluar akan dimainkan dan bendera negara dikibarkan.{{Fact|date=December 2007}}
Dalam sukan permotoran, tiga pemandu teratas dalam satu perlumbaan akan menerima trofi di atas podium. Dalam siri antarabangsa, lagu kebangsaan juara, dan diikuti dengan pengeluar akan dimainkan dan bendera negara dikibarkan.{{Fact|date=Mac 2008}}


Selepas penghadiahan trofi, pemandu-pemandu biasanya akan menyembur champagne kepada satu sama lain dan ahli pasukan mereka yang memerhati di bawah, satu tradisi yang dimulakan [[Dan Gurney]] selepas perlumbaan [[Le Mans 24 Jam 1967]]. Sekali-sekala perbuatan ini dielakkan sebagai tanda hormat terhadap kematian semasa acara tersebut atau sebagai menghormati adat setempat.
Following the presentation of the trophies, the drivers will often spray Champagne over each other and their team-members watching below, a tradition started by [[Dan Gurney]] following the [[1967 24 Hours of Le Mans]] race. Occasionally the drivers will refrain from spraying the champagne as a mark of respect for a fatality during the event.


The term has become common parlance in the media, where a driver may be said to "be heading for a podium finish" or "just missing out on a podium" when he is heading for, or just misses out on a top three finish.
Istilah ini telah menjadi perkataan biasa dalam media, di mana seorang pemandu dikatakan "akan mendapat podium" atau "hampir mendapat podium" apabila dia mendapat atau tidak mendapat tempat tiga teratas.


[[Kategori:Sukan]]
[[NASCAR]], the highest level of stock car racing in the United States does not have a three-person podium, instead the race winner celebrates with his team in Victory Lane.

[[en:Podium]]
[[fr:Podium (architecture)]]
[[nl:Podium (architectuur)]]
[[no:Podium]]
[[pl:Podium]]
[[pt:Podium]]
[[ru:Подиум]]
[[fi:Palkintokoroke]]
[[sv:Podium]]

Semakan pada 00:13, 21 Mac 2008

Podium Formula Satu. Juara berdiri di tengah, bersama naib juara di kiri dan pemandu tempat ke-3 di kanan. Turut hadir adalah orang kenamaan yang menyampaikan trofi.

Dalam kebanyakan acara sukan, tiga atlet terbaik dalam satu pertandingan akan menerima pingat atau trofi semasa berdiri di atas podium.

Sukan permotoran

Dalam sukan permotoran, tiga pemandu teratas dalam satu perlumbaan akan menerima trofi di atas podium. Dalam siri antarabangsa, lagu kebangsaan juara, dan diikuti dengan pengeluar akan dimainkan dan bendera negara dikibarkan.[perlu rujukan]

Selepas penghadiahan trofi, pemandu-pemandu biasanya akan menyembur champagne kepada satu sama lain dan ahli pasukan mereka yang memerhati di bawah, satu tradisi yang dimulakan Dan Gurney selepas perlumbaan Le Mans 24 Jam 1967. Sekali-sekala perbuatan ini dielakkan sebagai tanda hormat terhadap kematian semasa acara tersebut atau sebagai menghormati adat setempat.

Istilah ini telah menjadi perkataan biasa dalam media, di mana seorang pemandu dikatakan "akan mendapat podium" atau "hampir mendapat podium" apabila dia mendapat atau tidak mendapat tempat tiga teratas.