MStar: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nik Ahmad Ridhwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Pembetulan informasi
Baris 1: Baris 1:
{{wrongtitle}}
{{wrongtitle}}
'''[https://www.mstar.com.my/ mStar Online]'''
'''[https://www.mstar.com.my/ mStar Online]''' mula dilancarkan oleh Star Media Group Berhad pada Ogos 2005 dan menjadi satu-satunya portal berbahasa Melayu bawah syarikat penerbitan akhbar berbahasa Inggeris, [[The Star (Malaysia)|The Star.]]


Laman web '''[https://www.mstar.com.my/ mStar]''' secara rasminya menemui pembaca pada 15 Oktober 2005, diterbitkan oleh Star Media Group Berhad (SMGB), menjadikan ia satu-satunya portal berbahasa Melayu pertama bawah syarikat ini yang sinonim dalam penerbitan akhbar berbahasa Inggeris iaitu '''[https://www.thestar.com.my The Star.]'''
Idea penghasilan mStar dicetuskan oleh Ketua Pengarang Kumpulan ketika itu, Datuk Seri Wong Chun Wai yang merasakan tibalah masanya Star Media Group Berhad meneroka satu platform baharu khususnya dalam era digital untuk sasaran pembaca Melayu.

Idea menerbitkan mStar dicetuskan apabila pihak SMGB mahu mengambil peluang meneroka satu platform baharu khususnya dalam era digital untuk sasaran pembaca Melayu.

Di awal penerbitannya, mStar lebih dikenali sebagai portal yang mengutamakan kandungan berita dengan laporan berbentuk politik, jenayah, mahkamah, hiburan, sukan, isu semasa dalam dan luar negara.

Namun, sejajar dengan perubahan dunia digital yang semakin meningkat, kandungannya sentiasa berubah bagi memenuhi kehendak dan impian para pembaca khususnya bagi golongan berusia antara 18 - 44 tahun.


Di awal pelancarannya, mStar lebih dikenali sebagai portal berita yang memaparkan perkembangan isu-isu semasa dalam dan luar negara termasuklah berita politik, jenayah, mahkamah, hiburan dan sukan. Ia juga memuatkan artikel-artikel pilihan dari akhbar Mingguan Mstar, sisipan berbahasa Melayu yang diterbitkan bersama Sunday Star. Bagaimanapun akhbar Mingguan Mstar yang dilancarkan pada 28 Februari 2010 dihentikan pada pertengahan 2011 selepas setahun penerbitannya.


'''Transformasi'''
'''Transformasi'''


Pada 17 April 2014, mStar melalui proses transformasi pertama dengan pelancaran wajah baharunya yang lebih santai dengan penekanan kepada kandungan berita dan hiburan.
Pada 17 April 2014, mStar melalui proses transformasi apabila wajah baharunya dilancarkan dengan menambah baik kandungan yang ketika itu lebih tertumpu kepada berita dan hiburan.


Bagi memenuhi tuntutan pembaca mStar yang terdiri daripada golongan berusia 17 tahun sehingga 40 tahun, maka kandungannya kini diperkemaskan dan penekanan diberikan kepada kandungan hiburan dan gaya hidup dikenali ‘Urban dan Versatil’. Ia dilancarkan pada 22 November 2018.
Namun bagi memenuhi selera pembaca yang terdiri daripada golongan muda dan pertengahan usia, maka kandungannya diperkemaskan lagi pada 20 November 2018 dengan corak penulisan sebelumnya berbentuk berita diubah kepada pendekatan yang lebih ‘trendy’ bertemakan ‘Urban dan Versatil’.


Urban memberi definasi paparan kandungannya lebih terarah kepada generasi moden tanpa mengenepikan kumpulan sasar lain.
Urban memberi definasi paparan kandungannya lebih tertumpu kepada generasi moden tanpa mengenepikan kumpulan sasar lain.


Versatil pula membawa pengertian portal ini menyediakan kandungan bercorak pelbagai untuk semua peringkat pembaca merangkumi gaya hidup, sukan, pelancongan, kekeluargaan, kisah masyarakat, keagamaan, hiburan dan laporan khas.
Versatil pula membawa pengertian portal ini menyediakan pelbagai jenis kandungan untuk semua peringkat pembaca merangkumi kisah-kisah viral, personaliti, pelancongan, mistik, kekeluargaan, kisah masyarakat, keagamaan, hiburan dan sensasi.

Sejak dilancarkan dengan konsep yang lebih fokus kepada golongan sasar, mStar yang dikenali dengan kandungan hot, viral dan sensasi akhirnya berjaya menjadi portal paling popular (sumber: Similar Web 2020/2021) bagi kandungan berkonsepkan gaya hidup dan hiburan dengan jumlah paparan halaman bulanan mencecah lebih 26 juta dan hampir 8 juta pembaca unik (sumber: Google Analytic).


'''Media Sosial & Kelab Peminat'''

mStar tidak mahu ketinggalan menjadikan media sosial sebagai penghubung dengan pembaca untuk menggalakkan penglibatan orang ramai dalam setiap perkongsian yang dimuat naik.

Bagi merapatkan hubungan itu, grup ‘chat’ kelab peminat '''[https://t.me/joinchat/vdiIGvFFzs85YzBl mStar Rojer]''' melalui medium Telegram telah dilancarkan pada 13 April 2021.

mStar juga mempunyai grup [https://t.me/s/mstaronlineofficial '''Telegram channel''' yang] diperkenalkan untuk berkongsi pautan artikel bagi membolehkan pembaca mendapatkan maklumat dengan pantas tanpa perlu melayari laman web.

Bagi kandungan berbentuk visual, platform '''[https://www.youtube.com/channel/UCvGK5qm1S-cjzV2YSmMmgFg YouTube]''' dan '''[https://www.dailymotion.com/mStar Dailymotion]''' mStar turut mendapat sambutan apabila kebanyakan video yang diterbitkan berjaya memasuki senarai ‘trending’ selain ia mencecah lebih 1 juta jumlah tontonan.


'''Subsidiari SMGB'''

Pencapaian memberangsangkan mStar menyebabkan pihak SMGB merasakan tibalah masanya untuk portal ini berdiri dengan sendiri dalam menguruskan perniagaannya.

Pada 1 April 2021, mStar secara rasminya diletakkan bawah Magnet Biz Sdn. Bhd. iaitu sebuah subsidiari milik SMGB.


Bagi kandungan berbentuk visual, platform YouTube mStar turut mendapat sambutan apabila kebanyakan video yang diterbitkan berjaya memasuki senarai ‘trending’ selain ia mencecah lebih 1 juta jumlah tontonan.


'''Pengiktirafan'''
'''Pengiktirafan'''


Mstar juga turut diiktiraf pada peringkat antarabangsa apabila dianugerahkan Pingat Gangsa bagi Laman Web Gaya Hidup Terbaik Asia, Anugerah Media Digital Asia 2015 yang diadakan di Hong Kong pada 18 November 2015. Ia dianjurkan oleh World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-Ifra).
mStar juga turut diiktiraf pada peringkat antarabangsa apabila dianugerahkan Pingat Gangsa bagi Laman Web Gaya Hidup Terbaik Asia, Anugerah Media Digital Asia 2015 yang diadakan di Hong Kong pada 18 November 2015. Ia dianjurkan oleh World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-Ifra).


Pada 18 Ogos 2016 mStar menerima Anugerah Spark 2016 untuk kecemerlangan media Asia Pasifik bawah kategori ‘Acara Terbaik Oleh Pemilik Media’ yang berlangsung di Singapura.
Pada 18 Ogos 2016 mStar menerima Anugerah Spark 2016 untuk kecemerlangan media Asia Pasifik bawah kategori ‘Acara Terbaik Oleh Pemilik Media’ yang berlangsung di Singapura.
Baris 26: Baris 50:
Di peringkat nasional pula, mStar merangkul anugerah Kritikan Filem Terbaik, anjuran Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) yang dianjurkan pada 26 November 2017.
Di peringkat nasional pula, mStar merangkul anugerah Kritikan Filem Terbaik, anjuran Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) yang dianjurkan pada 26 November 2017.


Mstar turut menerima tempat kedua bagi penerbitan video dokumentari Anugerah Media Pembinaan CIDB 2018 anjuran Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia pada 3 Disember 2018.
mStar turut menerima tempat kedua bagi penerbitan video dokumentari Anugerah Media Pembinaan CIDB 2018 anjuran Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia pada 3 Disember 2018.

Pada September 2020, mStar yang menyambut ulang tahun yang ke 15 menunjukkan pencapaian memberangsangkan apabila ia berjaya mencatatkan sebanyak 26 juta bacaan bulanan (pageview) dan 7.8 juta pelawat unik (unique visitor).


'''Media Sosial'''
'''Media Sosial'''
Baris 35: Baris 57:


Media sosial mStar boleh dirujuk dengan klik kepada pautan berikut: [https://www.youtube.com/channel/UCvGK5qm1S-cjzV2YSmMmgFg YouTube,] [https://www.instagram.com/mstaronlineofficial/ Instagram,] [https://twitter.com/mstaronline Twitter,] [https://www.facebook.com/mstardotcomdotmy/ Facebook,][https://www.dailymotion.com/mStar Dailymotion]
Media sosial mStar boleh dirujuk dengan klik kepada pautan berikut: [https://www.youtube.com/channel/UCvGK5qm1S-cjzV2YSmMmgFg YouTube,] [https://www.instagram.com/mstaronlineofficial/ Instagram,] [https://twitter.com/mstaronline Twitter,] [https://www.facebook.com/mstardotcomdotmy/ Facebook,][https://www.dailymotion.com/mStar Dailymotion]



'''Editor'''
'''Editor'''


Individu pertama yang menjadi editor mStar ialah Sidek Kamiso, diikuti Zieman, [https://www.facebook.com/rozaid.a.rahman.5 Rozaid A. Rahman], [https://www.facebook.com/zainal.azhar.92 Zainal Azhar Mohamed] dan [https://www.instagram.com/niezamabdullah Niezam Abdullah]. Sidek dan Zieman ialah wartawan The Star sementara Rozaid, Zainal dan Niezam ialah bekas petugas di Utusan Melayu (M) Berhad. Rozaid sebelum menyertai mStar ialah Setiausaha Akhbar kepada Menteri Pengajian Tinggi ketika itu, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Individu pertama yang menjadi editor mStar ialah Sidek Kamiso, diikuti Zieman, [https://www.facebook.com/rozaid.a.rahman.5 Rozaid A. Rahman], [https://www.facebook.com/zainal.azhar.92 Zainal Azhar Mohamed] dan [https://www.instagram.com/niezamabdullah Niezam Abdullah]. Sidek dan Zieman ialah wartawan The Star sementara Rozaid, Zainal dan Niezam ialah bekas petugas di Utusan Melayu (M) Berhad. Rozaid sebelum menyertai mStar ialah Setiausaha Akhbar kepada Menteri Pengajian Tinggi ketika itu, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin sementara Niezam Abdullah ialah penulis hiburan di akhbar Mingguan Malaysia. Niezam juga ialah Timbalan Presiden, Persatuan Wartawan dan Penulis Hiburan Malaysia (WHAM).


'''Urusan rasmi'''

Untuk sebarang urusan rasmi dan surat menyurat, anda boleh berhubung menerusi alamat, nombor telefon dan e-mel berikut:

'''Alamat:''' Magnet Bizz Sdn. Bhd. ''(104158-X)''

Menara Star, Tingkat 3A, No. 15, Jalan 16/11, Pusat Perdagangan Phileo Damansara, 46350 Petaling Jaya, Selangor.

'''E-mel:'''

1. Umum: [[Mailto:contactus@mstar.com.my|contactus@mstar.com.my]]

2. Editor: [[Mailto:editor@mstar.com.my|editor@mstar.com.my]]

'''Nombor telefon:''' 03-79671388

'''Hotline:''' 019-7577967


'''Persaingan'''
'''Persaingan'''

Semakan pada 05:09, 29 Jun 2021

mStar Online

Laman web mStar secara rasminya menemui pembaca pada 15 Oktober 2005, diterbitkan oleh Star Media Group Berhad (SMGB), menjadikan ia satu-satunya portal berbahasa Melayu pertama bawah syarikat ini yang sinonim dalam penerbitan akhbar berbahasa Inggeris iaitu The Star.

Idea menerbitkan mStar dicetuskan apabila pihak SMGB mahu mengambil peluang meneroka satu platform baharu khususnya dalam era digital untuk sasaran pembaca Melayu.

Di awal penerbitannya, mStar lebih dikenali sebagai portal yang mengutamakan kandungan berita dengan laporan berbentuk politik, jenayah, mahkamah, hiburan, sukan, isu semasa dalam dan luar negara.

Namun, sejajar dengan perubahan dunia digital yang semakin meningkat, kandungannya sentiasa berubah bagi memenuhi kehendak dan impian para pembaca khususnya bagi golongan berusia antara 18 - 44 tahun.


Transformasi

Pada 17 April 2014, mStar melalui proses transformasi apabila wajah baharunya dilancarkan dengan menambah baik kandungan yang ketika itu lebih tertumpu kepada berita dan hiburan.

Namun bagi memenuhi selera pembaca yang terdiri daripada golongan muda dan pertengahan usia, maka kandungannya diperkemaskan lagi pada 20 November 2018 dengan corak penulisan sebelumnya berbentuk berita diubah kepada pendekatan yang lebih ‘trendy’ bertemakan ‘Urban dan Versatil’.

Urban memberi definasi paparan kandungannya lebih tertumpu kepada generasi moden tanpa mengenepikan kumpulan sasar lain.

Versatil pula membawa pengertian portal ini menyediakan pelbagai jenis kandungan untuk semua peringkat pembaca merangkumi kisah-kisah viral, personaliti, pelancongan, mistik, kekeluargaan, kisah masyarakat, keagamaan, hiburan dan sensasi.

Sejak dilancarkan dengan konsep yang lebih fokus kepada golongan sasar, mStar yang dikenali dengan kandungan hot, viral dan sensasi akhirnya berjaya menjadi portal paling popular (sumber: Similar Web 2020/2021) bagi kandungan berkonsepkan gaya hidup dan hiburan dengan jumlah paparan halaman bulanan mencecah lebih 26 juta dan hampir 8 juta pembaca unik (sumber: Google Analytic).


Media Sosial & Kelab Peminat

mStar tidak mahu ketinggalan menjadikan media sosial sebagai penghubung dengan pembaca untuk menggalakkan penglibatan orang ramai dalam setiap perkongsian yang dimuat naik.

Bagi merapatkan hubungan itu, grup ‘chat’ kelab peminat mStar Rojer melalui medium Telegram telah dilancarkan pada 13 April 2021.

mStar juga mempunyai grup Telegram channel yang diperkenalkan untuk berkongsi pautan artikel bagi membolehkan pembaca mendapatkan maklumat dengan pantas tanpa perlu melayari laman web.

Bagi kandungan berbentuk visual, platform YouTube dan Dailymotion mStar turut mendapat sambutan apabila kebanyakan video yang diterbitkan berjaya memasuki senarai ‘trending’ selain ia mencecah lebih 1 juta jumlah tontonan.


Subsidiari SMGB

Pencapaian memberangsangkan mStar menyebabkan pihak SMGB merasakan tibalah masanya untuk portal ini berdiri dengan sendiri dalam menguruskan perniagaannya.

Pada 1 April 2021, mStar secara rasminya diletakkan bawah Magnet Biz Sdn. Bhd. iaitu sebuah subsidiari milik SMGB.


Pengiktirafan

mStar juga turut diiktiraf pada peringkat antarabangsa apabila dianugerahkan Pingat Gangsa bagi Laman Web Gaya Hidup Terbaik Asia, Anugerah Media Digital Asia 2015 yang diadakan di Hong Kong pada 18 November 2015. Ia dianjurkan oleh World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-Ifra).

Pada 18 Ogos 2016 mStar menerima Anugerah Spark 2016 untuk kecemerlangan media Asia Pasifik bawah kategori ‘Acara Terbaik Oleh Pemilik Media’ yang berlangsung di Singapura.

Di peringkat nasional pula, mStar merangkul anugerah Kritikan Filem Terbaik, anjuran Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) yang dianjurkan pada 26 November 2017.

mStar turut menerima tempat kedua bagi penerbitan video dokumentari Anugerah Media Pembinaan CIDB 2018 anjuran Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia pada 3 Disember 2018.

Media Sosial

mStar juga mempunyai medium media sosialnya yang aktif dengan pengikut tinggi. Kandungan video menerusi platform YouTube dan Dailymotion antara yang mendapat perhatian ramai kerana ada diantaranya mencecah lebih 1 juta tontonan selain menjadi trending.

Media sosial mStar boleh dirujuk dengan klik kepada pautan berikut: YouTube, Instagram, Twitter, Facebook,Dailymotion


Editor

Individu pertama yang menjadi editor mStar ialah Sidek Kamiso, diikuti Zieman, Rozaid A. Rahman, Zainal Azhar Mohamed dan Niezam Abdullah. Sidek dan Zieman ialah wartawan The Star sementara Rozaid, Zainal dan Niezam ialah bekas petugas di Utusan Melayu (M) Berhad. Rozaid sebelum menyertai mStar ialah Setiausaha Akhbar kepada Menteri Pengajian Tinggi ketika itu, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin sementara Niezam Abdullah ialah penulis hiburan di akhbar Mingguan Malaysia. Niezam juga ialah Timbalan Presiden, Persatuan Wartawan dan Penulis Hiburan Malaysia (WHAM).


Urusan rasmi

Untuk sebarang urusan rasmi dan surat menyurat, anda boleh berhubung menerusi alamat, nombor telefon dan e-mel berikut:

Alamat: Magnet Bizz Sdn. Bhd. (104158-X)

Menara Star, Tingkat 3A, No. 15, Jalan 16/11, Pusat Perdagangan Phileo Damansara, 46350 Petaling Jaya, Selangor.

E-mel:

1. Umum: [[1]]

2. Editor: [[2]]

Nombor telefon: 03-79671388

Hotline: 019-7577967

Persaingan

Antara portal-portal hiburan dan gaya hidup yang merupakan pesaing kepada mStar ialah OhBulan,Gempak, Media Hiburan, Siakap Keli, Malaysia Gazette, SAYS, OhMedia

Lihat juga

Pautan luar

  • mSTAR Online