De jure: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Terjemah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
k Tambah comma
Baris 5: Baris 5:
Istilah ''de jure'' dan ''de facto'' digunakan melainkan daripada "dalam prinsip" dan "dalam amalan", semasa menerangkan keadaan [[politik]].
Istilah ''de jure'' dan ''de facto'' digunakan melainkan daripada "dalam prinsip" dan "dalam amalan", semasa menerangkan keadaan [[politik]].


Sesuatu amalan boleh wujud secara ''de facto'', contohnya rakyat mematuhi sesebuah kontrak seolah-olahnya terdapat undang-undang yang menguatkuasakannya namun undang-undang sebegini tidak wujud. Sebuah proses yang dikenali sebagai "[[desuetude]]" membenarkan amalan de facto untuk menggantikan undang-undang yang ketinggalan. Di sebaliknya, amalan boleh wujud secara de jure tetapi tidak dipatuhi oleh rakyatnya.
Sesuatu amalan boleh wujud secara ''de facto'', contohnya rakyat mematuhi sesebuah kontrak seolah-olahnya terdapat undang-undang yang menguatkuasakannya, namun undang-undang sebegini tidak wujud. Sebuah proses yang dikenali sebagai "[[desuetude]]" membenarkan amalan de facto untuk menggantikan undang-undang yang ketinggalan. Di sebaliknya, amalan boleh wujud secara de jure tetapi tidak dipatuhi oleh rakyatnya.


== Sains sosial dan penggunaan lain ==
== Sains sosial dan penggunaan lain ==

Semakan pada 16:10, 26 Mac 2008

De jure (dalam Bahasa Latin Klasik de iure) merupakan sebuah huraian yang bermaksud "di sisi undang-undang", bertentangan dengan de facto, yang bermaksud "pada hakikatnya". De jure tidak boleh dikelirukan dengan du jour dalam Bahasa Perancis, yang diterjemahkan sebagai "bagi hari ini/itu", seperti dalam soupe du jour.

Istilah de jure dan de facto digunakan melainkan daripada "dalam prinsip" dan "dalam amalan", semasa menerangkan keadaan politik.

Sesuatu amalan boleh wujud secara de facto, contohnya rakyat mematuhi sesebuah kontrak seolah-olahnya terdapat undang-undang yang menguatkuasakannya, namun undang-undang sebegini tidak wujud. Sebuah proses yang dikenali sebagai "desuetude" membenarkan amalan de facto untuk menggantikan undang-undang yang ketinggalan. Di sebaliknya, amalan boleh wujud secara de jure tetapi tidak dipatuhi oleh rakyatnya.

Sains sosial dan penggunaan lain

As a logic complement of "de facto", where "de facto" have a more generic acception (not so restrictive as at legal context), like in social sciences. See de facto standards and other usages.

Lihat juga