Pengeboman Bali 2005: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
PM Poon (bincang | sumb.)
tambah pautan dalam
Baris 1: Baris 1:
[[Imej:IndonesiaBali.png|frame|100px]]
[[Imej:IndonesiaBali.png|frame|100px]]
[[Imej:2005 Bali Bombers Heads JP.jpg|thumb|250px|Ketiga wajah pelaku bom bunuh diri]]
Pada [[1 Oktober]] [[2005]], 3 letupan bom telah berlaku di pantai [[Jimbaran]], [[Nusa Dua]] dan [[Kuta]] di Pulau [[Bali]]. 23 terbunuh (termasuk 3 pengebom berani mati) dan 130 orang cedera termasuk warga [[Australia]] dan [[Jepun]].


Pada [[1 Oktober]] [[2005]], 3 letupan [[bom]] telah berlaku di pantai [[Jimbaran]], [[Nusa Dua]] dan [[Kuta]] di Pulau [[Bali]]. 23 terbunuh (termasuk 3 pengebom berani mati) dan 130 orang cedera termasuk warga [[Australia]] dan [[Jepun]].
Kejadian berlaku jam 18:50 [[Waktu Indonesia Tengah|WITA]] ([[UTC]] +8) di sekitar restoran pinggir pantai Jimbaran dan berdekatan [[Hotel Four Seasons]], [[Jimbaran]], [[Hotel Westin]], [[Nusa Dua]] dan di [[pasar raya Matahari]] serta [[Restoran Raja]] di [[Kuta]].


[[POLRI|Polis Indonesia]] juga menemui beberapa butir bom yang ditanam di dalam pasir di kawasan restoran pinggir pantai Jimbaran. Turut terlibat rosak ialah [[Restoran Nyoman]] dan [[Restoran Tebah]]. 21 mayat mangsa dihantar ke [[Hospital Sanglah]] manakala 11 lagi ke [[Hospital Griya Asih]].
Kejadian berlaku jam 18:50 [[Waktu Indonesia Tengah|WITA]] ([[UTC]] +8) di sekitar restoran pinggir pantai Jimbaran dan berdekatan "Hotel Four Seasons", [[Jimbaran]], "Hotel Westin", [[Nusa Dua]] dan di "Pasar Raya Matahari" serta "Restoran Raja" di [[Kuta]].

[[POLRI|Polis Indonesia]] juga menemui beberapa butir bom yang ditanam di dalam pasir di kawasan restoran pinggir pantai Jimbaran. Turut terlibat rosak ialah "Restoran Nyoman" dan "Restoran Tebah". 21 mayat mangsa dihantar ke Hospital Sanglah manakala 11 lagi ke Hospital Griya Asih.


[[Presiden Indonesia]], [[Susilo Bambang Yudhoyono]] berkata kerja-kerja risikan juga akan dipertingkatkan.
[[Presiden Indonesia]], [[Susilo Bambang Yudhoyono]] berkata kerja-kerja risikan juga akan dipertingkatkan.


[[Jemaah Islamiah]] (JI) dan pengganas paling dicari, [[Azahari Husin]] dan [[Noordin Mohd Top]] warganegara [[Malaysia]] itu diburu polis selepas kejadian [[pengeboman Bali]] 2002 dengan ganjaran masing-masing RM400,000 .
[[Jemaah Islamiah]] (JI) dan pengganas paling dicari, [[Azahari Husin]] dan [[Noordin Mohd Top]] warganegara [[Malaysia]] itu diburu polis selepas kejadian [[pengeboman Bali]] [[2002]] dengan ganjaran masing-masing RM400,000.
[[Imej:2005 Bali Bombers Heads JP.jpg|thumb|320px|left|Ketiga wajah pelaku bom bunuh diri]]


Pengeboman di Bali pada tahun 2005 ini telah dikaitkan dengan JI. Polis Indonesia juga telah mengambil langkah drastik menyiarkan gambar-gambar pengebom yang disyaki menjadi dalang dalam kejadian tersebut. Mereka ini disyaki kerana bukti melelui lensa kamera keselamatan yang dipasang di kwasan tersebut telah menunjukkan mereka telah memakai jaket tebal dan dan berkeadaan mencurigakan. Mereka ini disyaki kerana keadaan mayatnya yang hanya tinggal kepala sahaja dan masih sempurna.
Pengeboman di Bali pada tahun [[2005]] ini telah dikaitkan dengan JI. Polis Indonesia juga telah mengambil langkah drastik menyiarkan gambar-gambar pengebom yang disyaki menjadi dalang dalam kejadian tersebut. Mereka ini disyaki kerana bukti melalui lensa [[kamera keselamatan]] yang dipasang di kawasan tersebut telah menunjukkan mereka telah memakai jaket tebal dan berkeadaan mencurigakan. Mereka ini disyaki kerana keadaan mayatnya yang hanya tinggal kepala sahaja dan masih sempurna.


==Lihat juga==
==Lihat juga==

Semakan pada 16:00, 21 November 2005

Pada 1 Oktober 2005, 3 letupan bom telah berlaku di pantai Jimbaran, Nusa Dua dan Kuta di Pulau Bali. 23 terbunuh (termasuk 3 pengebom berani mati) dan 130 orang cedera termasuk warga Australia dan Jepun.

Kejadian berlaku jam 18:50 WITA (UTC +8) di sekitar restoran pinggir pantai Jimbaran dan berdekatan "Hotel Four Seasons", Jimbaran, "Hotel Westin", Nusa Dua dan di "Pasar Raya Matahari" serta "Restoran Raja" di Kuta.

Polis Indonesia juga menemui beberapa butir bom yang ditanam di dalam pasir di kawasan restoran pinggir pantai Jimbaran. Turut terlibat rosak ialah "Restoran Nyoman" dan "Restoran Tebah". 21 mayat mangsa dihantar ke Hospital Sanglah manakala 11 lagi ke Hospital Griya Asih.

Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono berkata kerja-kerja risikan juga akan dipertingkatkan.

Jemaah Islamiah (JI) dan pengganas paling dicari, Azahari Husin dan Noordin Mohd Top warganegara Malaysia itu diburu polis selepas kejadian pengeboman Bali 2002 dengan ganjaran masing-masing RM400,000.

Fail:2005 Bali Bombers Heads JP.jpg
Ketiga wajah pelaku bom bunuh diri

Pengeboman di Bali pada tahun 2005 ini telah dikaitkan dengan JI. Polis Indonesia juga telah mengambil langkah drastik menyiarkan gambar-gambar pengebom yang disyaki menjadi dalang dalam kejadian tersebut. Mereka ini disyaki kerana bukti melalui lensa kamera keselamatan yang dipasang di kawasan tersebut telah menunjukkan mereka telah memakai jaket tebal dan berkeadaan mencurigakan. Mereka ini disyaki kerana keadaan mayatnya yang hanya tinggal kepala sahaja dan masih sempurna.

Lihat juga

Pautan luar