Nelayan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: ru:Рыбак
AlleborgoBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: no:Fisker
Baris 16: Baris 16:
[[la:Piscator]]
[[la:Piscator]]
[[ja:漁師]]
[[ja:漁師]]
[[no:Fisker]]
[[ru:Рыбак]]
[[ru:Рыбак]]
[[sl:Ribič]]
[[sl:Ribič]]

Semakan pada 12:58, 10 Mei 2008

Nelayan merujuk kepada mereka yang mencari pendapatan dengan menangkap ikan atau hidupan laut termasuk siput dan rumpairlaut. Pendapatan mereka dari aktiviti menangkap ikan adalah lebih banyak dari aktiviti lain. Di Malaysia, nelayan di bahagi kepada 2 kategori iaitu nelayan pantai dan nelayan laut dalam. Perbezaan kategori ini terletak pada jenis alat tangkapan dan jarak jauh kawasan tangkapan mereka dari pantai. Di negara-negara membangun seperti di Asia Tenggara atau di Afrika, masih banyak nelayan yang menggunakan peralatan yang sederhana dalam menangkap ikan. Nelayan di negara-negara maju biasanya menggunakan peralatan modern dan kapal yang besar yang dilengkapi teknologi canggih.

Di Malaysia, sebuah badan telah ditubuhkan untuk menjaga kebajikan nelayan iaitu Persatuan Nelayan (PN). Badan tersebut bersikap bebas kerana dipimpin oleh barisan pemimpin nelayan yang dilantik oleh nelayan sendiri melalui Mesyuarat Agong Tahunan. Terdapat 3 jenis PN iaitu PN Kawasan, Negeri dan Kebangsaan. Bagi memastikan PN berjalan mengikut landasan yang betul, kerajaan telah melantik agensi Kerajaan iaitu Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) sebagai pendaftar PN.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.