Pemerintah persekutuan Amerika Syarikat: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Membatalkan semakan 5546909 oleh 113.211.119.95 (Perbincangan)
Teg: Buat asal
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
{{Politik Amerika Syarikat}}
{{Politik Amerika Syarikat}}
'''Pemerintah''' (atau '''kerajaan''') '''persekutuan Amerika Syarikat'''<!--Amerika Syarikat negara republik, maka "pemerintah" lebih bersesuaian untuk entri mengikut pola pendekatan negara-negara republik Nusantara termasuk Singapura dan Indonesia--> ({{Lang-en|Federal government of the United States}}) ialah entiti [[pemerintahan pusat]] yang ditubuhkan oleh [[Perlembagaan Amerika Syarikat]], yang berkongsi kedaulatan ke atas [[Amerika Syarikat]] dengan pemerintah-pemerintah [[Negeri di Amerika Syarikat|negeri]] dalam negara tersebut. Kerajaan persekutuan mempunyai tiga cabang: legislatif, eksekutif dan kehakiman. Melalui sistem [[pemisahan kuasa]] dan sistem "[[semak dan imbang]]," setiap cabang ini mempunyai kuasa untuk bertindak sendiri, beberapa kuasa untuk mengawalselia dua lagi cabang, dan mempunyai kuasa dikawalselia oleh dua lagi cabang. Dasar pemerintah persekutuan mempunyai kesan luas ke atas kedua-dua hal-ehwal domestik dan luar Amerika Syarikat. Selain itu, kuasa pemerintah persekutuan secara keseluruhannya dibataskan oleh Perlembagaan, yang mengikut Pindaan Kesepuluh, menyatakan kuasa lain yang tidak diberikan secara tersurat kepada pemerintah persekutuan adalah diperuntukkan bagi negeri atau rakyat.
'''Pemerintah'''<ref>Amerika Syarikat ialah sebuah negara [[republik]]. Maka, '''pemerintah''' digunakan untuk badan pemerintahan negara ini (seperti yang digunakan Singapura dan Indonesia) bukannya ''kerajaan'' yang khas untuk negara beraja seperti Malaysia.</ref> '''persekutuan Amerika Syarikat'''<!--Amerika Syarikat negara republik, maka "pemerintah" lebih bersesuaian untuk entri mengikut pola pendekatan negara-negara republik Nusantara termasuk Singapura dan Indonesia--> ({{Lang-en|Federal government of the United States}}) ialah entiti [[pemerintahan pusat]] yang ditubuhkan oleh [[Perlembagaan Amerika Syarikat]], yang berkongsi kedaulatan ke atas [[Amerika Syarikat]] dengan pemerintah-pemerintah [[Negeri di Amerika Syarikat|negeri]] dalam negara tersebut. Kerajaan persekutuan mempunyai tiga cabang: legislatif, eksekutif dan kehakiman. Melalui sistem [[pemisahan kuasa]] dan sistem "[[semak dan imbang]]," setiap cabang ini mempunyai kuasa untuk bertindak sendiri, beberapa kuasa untuk mengawalselia dua lagi cabang, dan mempunyai kuasa dikawalselia oleh dua lagi cabang. Dasar pemerintah persekutuan mempunyai kesan luas ke atas kedua-dua hal-ehwal domestik dan luar Amerika Syarikat. Selain itu, kuasa pemerintah persekutuan secara keseluruhannya dibataskan oleh Perlembagaan, yang mengikut Pindaan Kesepuluh, menyatakan kuasa lain yang tidak diberikan secara tersurat kepada pemerintah persekutuan adalah diperuntukkan bagi negeri atau rakyat.


Pusat bagi pemerintah persekutuan adalah di daerah persekutuan [[Washington, D.C.]]
Pusat bagi pemerintah persekutuan adalah di daerah persekutuan [[Washington, D.C.]]

== Rujukan ==
{{Reflist}}


== Pautan luar ==
== Pautan luar ==

Semakan pada 14:14, 28 April 2022

Amerika Syarikat

Rencana ini sebahagian daripada siri:
Politik dan pemerintahan
Amerika Syarikat



Negara lain · Atlas
 Portal Kerajaan A.S.

Pemerintah[1] persekutuan Amerika Syarikat (bahasa Inggeris: Federal government of the United States) ialah entiti pemerintahan pusat yang ditubuhkan oleh Perlembagaan Amerika Syarikat, yang berkongsi kedaulatan ke atas Amerika Syarikat dengan pemerintah-pemerintah negeri dalam negara tersebut. Kerajaan persekutuan mempunyai tiga cabang: legislatif, eksekutif dan kehakiman. Melalui sistem pemisahan kuasa dan sistem "semak dan imbang," setiap cabang ini mempunyai kuasa untuk bertindak sendiri, beberapa kuasa untuk mengawalselia dua lagi cabang, dan mempunyai kuasa dikawalselia oleh dua lagi cabang. Dasar pemerintah persekutuan mempunyai kesan luas ke atas kedua-dua hal-ehwal domestik dan luar Amerika Syarikat. Selain itu, kuasa pemerintah persekutuan secara keseluruhannya dibataskan oleh Perlembagaan, yang mengikut Pindaan Kesepuluh, menyatakan kuasa lain yang tidak diberikan secara tersurat kepada pemerintah persekutuan adalah diperuntukkan bagi negeri atau rakyat.

Pusat bagi pemerintah persekutuan adalah di daerah persekutuan Washington, D.C.

Rujukan

  1. ^ Amerika Syarikat ialah sebuah negara republik. Maka, pemerintah digunakan untuk badan pemerintahan negara ini (seperti yang digunakan Singapura dan Indonesia) bukannya kerajaan yang khas untuk negara beraja seperti Malaysia.

Pautan luar