Che Puan Sofie Louise Johansson Petra: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17: Baris 17:


{{Kesultanan Kelantan}}
{{Kesultanan Kelantan}}
'''''Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota Kelantan''''' '''Che Puan Sofie Louise Johansson Petra''' (dilahirkan pada {{birth date|1986|6|6|df=y}} di Rystad, [[Linköping]], Östergötland, [[Sweden]]) merupakan isteri kepada Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota Kelantan, Dr. [[Tengku Muhammad Fa-iz Petra ibni Almarhum Sultan Ismail Petra|Tengku Muhammad Fa-iz Petra]] ibni Almarhum Sultan Ismail Petra.
[[Yang Teramat Mulia|''Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota Kelantan'']] '''Che Puan Sofie Louise Johansson Petra''' (dilahirkan pada {{birth date|1986|6|6|df=y}} di Rystad, [[Linköping]], Östergötland, [[Sweden]]) merupakan isteri kepada Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota Kelantan Dr. [[Tengku Muhammad Fa-iz Petra ibni Almarhum Sultan Ismail Petra|Tengku Muhammad Fa-iz Petra]] ibni Almarhum Sultan Ismail Petra.


== Kehidupan peribadi ==
== Kehidupan peribadi ==
Baris 32: Baris 32:


== Gelaran diraja ==
== Gelaran diraja ==
Che Puan Sofie Louise Johansson Petra dianugerahkan gelaran ''YTM Che Puan Mahkota Kelantan'' oleh KDYMM Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V pada 2 Ogos 2022.
Che Puan Sofie Louise Johansson Petra dianugerahkan pangkat kemuliaan dengan gelaran ''Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota Kelantan'' oleh kekanda iparnya '''KDYMM Sultan Kelantan''', [[Sultan Muhammad V]] pada 2 Ogos 2022.


== Panggilan dan gelaran ==
== Panggilan dan gelaran ==

Semakan pada 03:51, 5 September 2022

Che Puan Sofie Louise Johansson Petra
Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota Kelantan
Fail:Cik Puan Sofie.jpg
KeputeraanSofie Louise Johansson
(1986-06-06)6 Jun 1986 (Umur 37 tahun, 10 bulan dan 12 hari)
Rystad, Linköping, Östergötland, Sweden
PasanganDr. Tengku Muhammad Fa-iz Petra (k. 2019)
Nama penuh
Sofie Louise Johansson Petra
AgamaIslam
Che Puan Sofie Louise Johansson Petra di Instagram

Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota Kelantan Che Puan Sofie Louise Johansson Petra (dilahirkan pada (1986-06-06)6 Jun 1986 di Rystad, Linköping, Östergötland, Sweden) merupakan isteri kepada Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota Kelantan Dr. Tengku Muhammad Fa-iz Petra ibni Almarhum Sultan Ismail Petra.

Kehidupan peribadi

Che Puan Sofie Louise Johansson Petra membesar di Linköping, bandar yang terletak di utara Sweden dan aktif menyertai pelbagai aktiviti kemasyarakatan sejak di bangku sekolah lagi.[1]

Beliau juga khabarnya mempunyai kelulusan pendidikan dalam Bahasa Inggeris dan Sosiologi serta turut dikenali oleh rakan-rakannya sebagai seorang yang baik hati, kelakar dan begitu menggemari makanan cina.

Bagi meningkatkan penguasaan dalam Bahasa Melayu dan ingin lebih mendalami ilmu pengajian Islam, beliau juga telah berkenan untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Malaysia Kelantan dengan mengambil jurusan Bahasa Melayu dan Pengajian Islam.

Beliau juga merupakan Yang Dipertua Persatuan Pandu Puteri Malaysia Cawangan Kelantan.

Perkahwinan

Pada 19 April 2019, YTM Dr. Tengku Muhammad Fa-iz Petra dan YTM Che Puan Sofie Louise Johansson Petra direstui untuk berkahwin di Istana Balai Besar. Perkahwinan mereka telah disempurnakan oleh Ketua Hakim Syarie Negeri Kelantan, Yang Arif Datuk Aria Diraja Datuk Daud Muhammad.[2][3]

Gelaran diraja

Che Puan Sofie Louise Johansson Petra dianugerahkan pangkat kemuliaan dengan gelaran Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota Kelantan oleh kekanda iparnya KDYMM Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V pada 2 Ogos 2022.

Panggilan dan gelaran

Gelaran hormat bagi
Che Puan Sofie Louise Johansson Petra
Gaya panggilan Yang Teramat Mulia
Gaya pertuturan Yang Teramat Mulia
Gaya pilihan Che Puan
  • 6 Jun 1986 - 18 April 2019 : Cik Sofie Louise Johansson
  • 19 April 2019 - 2 Ogos 2022 : Yang Berbahagia Che Puan Sofie Louise Johansson
  • 2 Ogos 2022 - kini : Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota Kelantan Che Puan Sofie Louise Johansson Petra

Rujukan

  1. ^ Kenali Cik Puan Sofie Louise Johansson, Suri Hati Tengku Mahkota Kelantan[pautan mati kekal]
  2. ^ Muhamaad Razis Ismail (6 April 2019). "Tengku Mahkota Kelantan nikah 19 April ini". myMetro. Dicapai pada 6 April 2019. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Profil Cik Puan Sofie Louise Johansson