Kenderaan gas asli: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hezery99 (bincang | sumb.)
k NGV dipindahkan ke Kenderaan gas asli: Gunakan istilah penuh, lebih sesuai
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 05:48, 16 Jun 2008

NGV atau singkatan bagi Kenderaan Gas Asli (KGA, bahasa Inggeris: Natural Gas Vehicle) adalah kenderaan yang menggunakan gas asli mampat (compressed natural gas atau CNG) atau juga dikenali dengan gas asli cecair (liquefied natural gas atau LNG) sebagai alternatif bahan api petrol untuk kenderaan. Terdapat lebih kurang 5 juta KGA di dunia pada tahun 2006 dengan jumlah terbanyak di Argentina, Brazil, Iran, Pakistan dan Itali. Ia juga popular di Jerman.

KGA boleh dipam di mana saja menggunakan saluran gas asli sedia ada. Ini memberi kemungkinan stesyen pam di rumah. Honda sudah mencipta sistem tersebut yang dinamakan sebagai "Phill".[1]

Kenderaan menggunakan minyak petrol biasa boleh diubahsuai untuk menggunakan gas asli cecair. Semakin banyak kenderaan yang dibuat seluruh dunia boleh menggunakan gas asli cecari termasuk Honda Civic dan Samand. Di Malaysia, kebanyakan teksi menggunakan gas asli cecair yang menolong menjimatkan kos operasi. Lebih banyak kereta persendirian di Malaysia juga diubahsuai kepada KGA.

Rujukan

Pautan luar