Kurosaki Ichigo: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PipepBot (bincang | sumb.)
AlleborgoBot (bincang | sumb.)
Baris 179: Baris 179:
[[Kategori:Bleach]]
[[Kategori:Bleach]]


[[ar:إيتشيغو كوروساكي]]
[[id:Ichigo Kurosaki]]
[[id:Ichigo Kurosaki]]
[[ca:Ichigo Kurosaki]]
[[ca:Ichigo Kurosaki]]

Semakan pada 10:45, 16 Jun 2008

Kurosaki Ichigo
Watak Bleach
Ichigo dalam pakaian shinigami, bersenjatakan zangetsu.
Dicipta oleh

Tite Kubo
Disuarakan oleh

Masakazu Morita (Bahasa Jepun)
Yuki Matsuoka (Bahasa Jepun, kanak-kanak)
Johnny Yong Bosch (Bahasa Inggeris)
Mona Marshall (Bahasa Inggeris, kanak-kanak)
Profil
SpesiesManusia, shinigami, vizard
JantinaLelaki
SaudaraKurosaki Isshin (bapa)
Kurosaki Masaki (ibu, meninggal dunia)
Kurosaki Yuzu (adik perempuan)
Kurosaki Karin (adik perempuan)
Zanpakutō

Zangetsu[1]

Kurosaki Ichigo (黒崎 一護) ialah watak utama dalam manga dan siri anime Bleach. Siri ini bermula dengan Ichigo menerima kuasa shinigami daripada seorang Dewa Maut, Kuchiki Rukia. Sebagai akibatnya, Ichigo terpaksa mengambil alih tugas Rukia iaitu menentang hollow untuk melindungi roh-roh yang tidak berdosa dan menghantar plus ke alam barzakh.

Watak dan Perwatakan

Templat:Spoiler Ichigo ialah remaja pesimistik berusia 15 tahun dan selalu menonjolkan imej yang tidak berapa normal; keningnya sering dikedutkan dan suka tersenyum sinis. Tetapi, dia sebenarnya lebih baik hati dan bijak daripada sangkaan orang ramai. Ichigo mempunyai rambut jingga semula jadi dan hal ini membangkitkan kemarahan pelajar-pelajar senior yang suka bergaduh dengannya. Ichigo mendakwa bahawa dia tidak kisah tentang pandangan orang lain (berkenaan rambutnya atau subjek-subjek lain) malah seronok berlawan dengan kaki-kaki buli di sekolahnya. Ichigo biasanya akan berganding bahu dengan Sado Yasutora semasa menentang mereka.

Ichigo suka akan coklat dan makanan pedas. Artis kesukaannya ialah Al Pacino dan Mike Ness dan dia paling mangagumi William Shakespeare. Dia menyenangi wanita yang tidak berpakaian senonoh atau langsung tidak berbaju.

Ichigo merupakan seorang murid yang berpotensi; dia mendapat kedudukan 23 daripada 322 di sekolahnya. Hal ini mengerikan Asano Keigo (dia takut bahawa Ichigo akan bertukar kepada si ulat buku) tetapi Ichigo mengatakan bahawa dia mengulang kaji secara konsisten dan tidak mengabaikan latihan sekolahnya kerana dia tidak mempunyai apa-apa untuk dibuat di rumah. Banyak orang mempunyai syak wasangka dan prejudis terhadap Ichigo kerana keanehan warna rambutnya (walaupun warna semula jadi) menyebabkan Ichigo berusaha untuk mengubah persepsi mereka.

Namanya, apabila diasingkan kepada ichi (一) dan go (五) akan membawa maksud 1 dan 5 atau 15. Mungkin oleh sebab ini, angka 15 telah muncul beberapa kali dalam siri ini. Perkataan ichigo (イチゴ) sebenarnya bermakna "strawberi" dalam Bahasa Jepun dan selalunya diberikan kepada anak perempuan; pengawal pintu Jidanbō menyindir Ichigo kerana perkara ini tetapi Ichigo mengatakan bahawa namanya dieja sebagai ichi iaitu "tempat pertama" dan go daripada "malaikat pelindung". Ayah Ichigo pernah memberitahunya bahawa nama Ichigo bermaksud "dia yang melindungi".

Apabila kuasa semangat Ichigo dibebaskan, beberapa watak turut memanifestasi kuasa semangat sendiri. Hal ini kerana Ichigo menghasilkan terlalu banyak kuasa semangat yang tidak mampu ditakung dalam badannya menyebabkan kuasa tersebut selalu melimpah keluar. Pendedahan konsisten kepada kuasa semangat Ichigo menyebabkan beberapa orang rakan sekelasnya memperoleh kuasa istimewa.

Keluarga

Ichigo tinggal bersama-sama dengan ayahnya, Kurosaki Isshin dan dua adik perempuan, Yuzu dan Karin. Ayahnya menjalankan sebuah klinik kecil di rumahnya dan seluruh ahli keluarga memainkan peranan sebagai pembantu. Isshin selalu berlawan dengan anak lelakinya dan suka menyerang Ichigo pada masa-masa tertentu, tetapi dengan niat untuk bergurau sahaja.

Dari segi luaran, keluarga Kurosaki nampak normal kecuali satu hakikat. Ichigo dan adik-adiknya mempunyai keupayaan untuk melihat dan berkomunikasi dengan hantu. Sementara semua ahli keluarganya boleh melihat hantu, Ichigo mempunyai kuasa semangat dalaman tertinggi. Ayah Ichigo juga sebenarnya merupakan shinigami kelas kaptan yang telah meletakkan jawatan 20 tahun dahulu sebelum jalan cerita utama bermula.

Sejarah

Si kecil Ichigo

Ibu Ichigo, Kurosaki Masaki mula membawanya ke dojo untuk belajar karate apabla Ichigo berumur empat tahun. Di sana, dia bertemu dan berlawan dengan Arisawa Tatsuki dan dikalahkan beberapa kali olehnya. Tetapi, setiap kali hal ini berlaku, Ichigo akan mula menangis dan berhenti serta-merta apabila dipujuk oleh ibunya yang sangat rapat dengannya.

Apabila Ichigo berusia sembilan tahun, Masaki telah dibunuh oleh hollow Grand Fisher. Tetapi, Ichigo tidak menyedari hal sebenar sehinggalah bahagian awal cerita utama Bleach bermula; dia menyangka ibunya mati dihempap oleh sesuatu objek yang jatuh dari langit. Ichigo amat tergamam dengan peristiwa tersebut dan berdiri di tebing sungai tempat ibunya mati selama beberapa hari. Seluruh keluarga Kurosaki berubah selepas kematian Masaki - Karin menjadi lebih kental dan tidak menangis lagi sementara Yuzu mengambil alih tugas menjaga rumah. Sebelum menyedari kebenaran di sebalik pembunuhan ibunya, Ichigo menyalahkan dirinya kerana merayau terlalu dekat dengan sungai dan menyebabkan ibunya mengorbankan diri demi menyelamatkan Ichigo.

Tiga tahun sebelum cerita utama bermula, abang Inoue Orihime, Sora mati di klinik Kurosaki kerana kecederaan parah daripada satu kemalangan. Ichigo melihat Orihime meratapi kematian abangnya walaupun dia tidak mengenalinya sebagai Orihime sehinggalah beberapa ketika sebelum jalan cerita utama bermula.

Semasa di sekolah rendah, Ichigo bertemu dengan Sado Yasutora yang membantunya dalam satu perlawanan. Ichigo memanggilnya Chad setelah membaca tanda nama Sado yang boleh dibaca sebagai Chad atau pun Sado. Hingga kini, Ichigo masih memanggilnya Chad walaupun telah dibetulkan. Chad, walaupun gagah, sering menjadi sasaran dalam mana-mana perlawanan kerana dia enggan berlawan demi diri sendiri setelah berjanji dengan datuknya semasa kanak-kanak lagi. Apabila menyedari hakikat ini, Ichigo membuat satu perjanjian dengan Chad; Ichigo akan berlawan demi Chad dan begitu juga sebaliknya dalam apa-apa situasi.

Sinopsis

Kisah awal

Pada permulaan siri, Ichigo melihat dan berhadapan dengan Kuchiki Rukia, seorang shinigami yang memasuki biliknya semasa memburu hollow. Demi melindungi Ichigo daripada serangan hollow, Rukia cedera parah dan terpaksa memindahkan kuasa shinigaminya kepada Ichigo yang terdesak untuk menyelamatkan keluarganya. Semasa pemindahan ini, Ichigo telah menyerap kesemua kuasa Rukia (Rukia hanya ingin menyalurkan separuh daripada kuasanya kepada Ichigo). Dengan memiliki kedua-dua kuasa shinigami dan semangat dalaman yang tinggi, Ichigo berjaya menewaskan hollow tersebut dengan mudah.

Keesokan harinya, Ichigo mendapati Rukia di dalam bilik darjahnya sebagai rakan sekelas. Hairannya, Rukia kelihatan seperti manusia biasa memandangkan pelajar lain boleh melihatnya. Rukia memaklumkan bahawa dia sedang menggunakan gigai - sejenis tubuh tiruan yang digunakan oleh shinigami apabila mereka terpaksa tinggal di dunia manusia selama beberapa waktu. Sebelum kuasa semangat Rukia pulih, dia memaksa Ichigo untuk mengambil alih tugasnya sebagai shinigami dan menentang hollow serta menjalankan upacara pengebumian roh bagi pihaknya. Pada masa ini, Ichigo hanya boleh bertukar kepada bentuk shinigami apabila Rukia menggunakan sejenis sarung tangan khas untuk "menumbuk" bahagian roh shinigami Ichigo. Beberapa lama kemudian, proses ini boleh dilakukan dengan menelan pil roh modifikasi, Kon.

Tugas baharu Ichigo sedikit-sebanyak melibatkan kedua-dua dunia manusia dan dunia makhluk halus. Apabila hollow Grand Fisher yang berjaya melarikan diri daripada shinigami selama 50 tahun lebih pulang semula ke alam nyata untuk makan roh adik-adik Ichigo, dia menyedari bahawa ibunya dibunuh oleh Grand Fisher dan mahu membalas dendam. Rukia cuba menghalang Ichigo daripada berlawan dengan hollow tersebut kerana tahapnya lebih tinggi. Tetapi, Ichigo mengarahkan Rukia untuk membawa Yuzu, Karin dan Kon pulang ke rumah. Rukia diingatkan kembali oleh peristiwa pertarungan terakhir Shiba Kaien sebagai pertarungan untuk mempertahankan maruah. Ichigo berjaya mencederakan Grand Fisher tetapi hollow tersebut dapat melarikan diri. Dia cuba mengikuti hollow tersebut tetapi kemudiannya tidak menyedarkan diri akibat keletihan.

Dalam satu pertarungan dengan seorang Quincy, Ishida Uryū, sekumpulan besar hollow, termasuklah satu Menos Grande muncul di dunia manusia dan dikalahkan oleh Ichigo dan Ishida. Chad dan Orihime juga berjaya membangunkan kuasa masing-masing lalu mengalahkan hollow yang berada di hadapan mereka. Kejayaan Ichigo mengalahkan Menos menarik perhatian Soul Society dan mencetuskan permulaan episod yang baru.

Babak Soul Society

Setelah menarik perhatian pihak Soul Society, Ichigo kehilangan kuasa shinigaminya yang diperoleh daripada Rukia dalam pertarungan dengan Abarai Renji dan abang Rukia, Kuchiki Byakuya yang merupakan shinigami berpangkat tinggi dan ke dunia nyata untuk memberkas Rukia. Semasa pertarungan berlangsung, kedua-dua sumber kuasa semangat Ichigo dimusnahkan menyebabkan Ichigo menjadi roh manusia yang biasa. Sementara itu, didedahkan bahawa perbuatan memindahkan kuasa shinigami kepada manusia biasa merupakan satu feloni. Demi menyelamatkan Rukia, Ichigo berlatih di bawah tunjuk ajar Kisuke Urahara dan hampir-hampir kehilangan rohnya sendiri tetapi akhirnya berjaya membangunkan kuasa shinigami dirinya. Ichigo kemudiannya bertolak ke Soul Society bersama-sama dengan Orihime, Chad, Yoruichi dan Ishida.

Ichigo bertarung dengan beberapa shinigami di Soul Society dan berjaya seri atau mengalahkan shinigami bertaraf kaptan dan leftenan. Ichigo telah cedera parah beberapa kali dan pernah tinggal nyawa-nyawa ikan, tetapi keazaman utuhnya membolehkan Ichigo bertahan sehingga lukanya pulih. Sebuah topeng hollow (tinggalan daripada latihannya dengan Urahara) juga sering muncul pada tubuh Ichigo untuk melindungi bahagian badannya daripada serangan musuh yang biasanya boleh mendatangkan maut. Pertarungan pertamanya adalah dengan Jidanbō, seorang pengawal pintu Seireitei. Ichigo menumpaskannya dengan mudah tetapi Ichigo sendiri dikalahkan oleh kaptan Ichimaru Gin tanpa banyak masalah. Ichigo memasuki Seireitei bersama-sama dengan Shiba Ganju selepas ditembak oleh meriam Shiba Kūkaku. Dia kemudiannya bertarung dengan Madarame Ikkaku. Ichigo menewaskan Ikkaku yang telah membebaskan zanpakutōnya pada peringkat awal dan menyedari bahawa dia kini diburu oleh Zaraki Kenpachi.

Ichigo terpaksa berhadapan pula dengan Abarai Renji yang ingin membalas dendam atas kekalahannya di dunia nyata. Renji mencederakan Ichigo yang kemudiannya menjadi lebih kuat semasa bertarung sehingga berupaya menewaskan Renji. Renji meminta Ichigo menyelamatkan Rukia dan tidak lagi berhajat untuk berlawan dengan dengan Ichigo. Selepas pertarungan tersebut berakhir, Ichigo dibawa ke saluran paip bawah tanah Seireitei untuk dipulihkan oleh Yamada Hanatarō. Sebaik sahaja lukanya sembuh, Ichigo bersemuka pula dengan Zaraki Kenpachi dalam perjalanan ke Tokong Kesedaran, tempat Rukia dikurung. Ichigo tidak mampu mencederakan Kenpachi yang dikatakan tidak boleh mati oleh Hanatarō. Ichigo akhirnya berjaya menyeru kuasa zanpakutōnya untuk menumbangkan Kenpachi. Apabila masing-masing tidak mempu untuk bergerak lagi, Kenpachi dibawa pergi oleh Kusajishi Yachiru, leftenannya manakala Ichigo pula diselamatkan oleh Shihouin Yoruichi. Yoruichi memberitahu Ichigo bahawa dia belum berdaya untuk menyelamatkan Rukia dengan keadaannya sekarang dan ingin melatihnya agar berjaya membebaskan tahap terakhir zanpakutōnya. Ichigo menamatkan latihannya dalam masa tiga hari. Dia dan Yoruichi, bersama-sama dengan kaptan yang bersimpati atas nasib Rukia, Kyōraku Shunsui dan Ukitake Jūshirō pergi ke Sōkyoku untuk menghalang pembunuhan Rukia. Pada saat-saat terakhir, Ichigo menhentikan hukuman tersebut dan mengalahkan tiga orang leftenan - Ōmaeda Marechiyo, Kotetsu Isane dan Sasakibe Chōjirō - tanpa menggunakan senjata. Dia kemudiannya berhadapan dengan Kuchiki Byakuya.

Dalam pertarungan ini, Ichigo membebaskan tahap terakhir Zangetsu dan berjaya menangani serangan Byakuya. Tetapi, dia tidak membunuhnya apabila berpeluang untuk berbuat demikian. Byakuya juga membebaskan tahap terakhir zanpakutōnya. Walaupun Byakuya belum mampu melukakan Ichigo, ketahanan Ichigo kian berkurangan menyebabkannya berada dalam keadaan kritikal. Pada masa ini, hollow dalaman Ichigo menguasai diri Ichigo dan mula menyerang Byakuya sehingga kedua-dua shinigami hampir-hampir kehabisan tenaga. Selepas mengambil alih tubuh dan mindanya semula, Byakuya menggunakan serangan terhebat zanpakutōnya sementara Ichigo menumpukan segala kuasa semangatnya ke satu serangan besar. Tindakan ini meninggalkan Byakuya dan Ichigo dalam keadaan lemah dan tidak lagi berupaya untuk berlawan. Byakuya mengakui kekalahannya kerana zanpakutōnya dipatahkan oleh pedang Ichigo dan berkeputusan untuk tidak membunuh Rukia.

Rupa-rupanya, segala kejadian yang berlaku di Soul Society adalah satu rancangan besar dan dibelakangi oleh Aizen Sōsuke. Ichigo tidak mampu untuk menewaskan Aizen mahu pun menangguhkan masa bagi membolehkan kaptan lain berkumpul sebelum dia bertolak ke Hueco Mundo.

Sebelum meninggalkan Soul Society, Ichigo diberikan sekeping lencana oleh Ukitake yang berfungsi sebagai lesen bagi membenarkan Ichigo memburu hollow secara rasmi. Artifak ini juga berfungsi seperti sarung tangan Rukia dan memberi amaran kepadanya sekiranya terdapat hollow di sekitar.

Babak Bount

Dalam anime, selepas kepulangan Ichigo dari Soul Society, dia mendapati bahawa dia tidak dapat membebaskan tahap terakhir Zangetsu di luar Soul Society dan menjalani latihan dengan tiga roh modifikasi yang diinisiatifkan oleh Urahara. Chad, Orihime, Ishida dan Renji turut terlibat dalam rancangan Urahara.

Selepas latihan tamat, dia mempelajari tentang Bount dan berhadapan dengan Yoshino yang menggunakan sejenis doll yang boleh memanipulasi api. Ichigo kalah walaupun dengan bantuan Rukia dan dengan tidak sengaja telah diselamatkan oleh seorang lagi Bount, Udagawa Ryō.

Udagawa kemudiannya muncul semula dengan tujuan untuk memakan roh Ishida. Ichigo dan rakan-rakan bertarung dengannya tetapi Yoshino melarikan Ishida dari tempat kejadian. Semasa melawat Ishida di hospital, kumpulan tersebut bersua muka dengan Ban dan Hō, sepasang Bount kembar. Mereka berdua mampu menganimasikan doll yang memanipulasi air. Ichigo cuba menewaskan doll tersebut tetapi segala kecederaan yang dialami oleh doll itu akan pulih dengan serta-merta. Dia menyedari bahawa apabila saudara kembar tersebut dipisahkan, keupayaan mereka untuk mengawal doll menjadi amat lemah. Dengan bantuan Shiba Ganju, mereka berjaya meletupkan doll air dengan bunga api sekaligus membunuh saudara kembar Bount. Selepas itu, Ichigo dan rakan-rakannya menceroboh masuk ke dalam rumah agam Kariya Jin untuk mencari Ishida.

Apabila mereka berjaya berbuat demikian, Ichigo bertarung dengan Udagawa dan menyebabkan sebahagian besar daripada bangunan itu musnah. Kuasa semangat Ichigo mengejutkan Udagawa dan Ichinose Maki, seorang shinigami terbiar dari Bahagian 11 yang kini bersekongkol dengan Bount. Apabila Udagawa mengambil azimat Kariya, Ichinose muncul dan menyerang Udagawa. Dia kemudiannya berhadapan dengan Ichigo dan berjaya menewaskannya. Apabila Ichigo hampir-hampir kalah, Urahara Kisuke dan para pembantunya muncul untuk menyelamatkannya di samping merobohkan seluruh rumah agam Kariya.

Beberapa lama kemudian, Ichigo bertarung dengan Koga Gou dan dollnya, Dalk selepas bitto di sekitar hampir-hampir membunuh Asano Keigo. Ichigo tidak mampu menguasai pertarungan tersebut menyebabkan hollow dalamannya timbul semua. Ichigo dapat memendam hollow ini tetapi rebah kerana kecederaannya. Kira Izuru tiba di medan pertarungan untuk membantu dan menewaskan doll Koga. Koga berundur kerana tidak sampai hati untuk membunuh pemuda disebabkan oleh insiden lampaunya dengan seorang remaja Bount.

Ichigo, Chad, Orihime, Rukia, Renji dan tiga roh modifikasi sekali lagi menceroboh masuk ke lokasi persembunyian Bount yang dipertahankan oleh Ugaki. Empat orang shinigami leftenan yang telah memasuki gua ini dan telah bertarung dengan doll Ugaki, Gesell bekerjasama dengan kumpulan Ichigo. Akhirnya, hanya Renji dan Ichigo meneruskan perjalanan ke perut gua untuk mencari Ugaki. Renji berkeputusan untuk bertarung satu dengan satu dengan Gesell dan membebaskan tahap terakhir Zabimaru dalam pertempuran itu. Serangan Renji membangkitkan kemarahan Gesell menyebabkannya membunuh Ugaki (tetapi, hal ini mungkin disebabkan pengaruh Kariya ke atas doll). Gua tersebut bergegar dan runtuh. Ayasegawa Yumichika meyakinkan Ichigo untuk meninggalkan mereka dan terus bergerak ke pusat gua.

Ichigo menjumpai Bount lain dan mereka membuka satu portal yang menghubungkan dunia nyata dengan satu dunia lain. Ichigo bertarung dengan Kariya. Kariya menewaskan Ichigo dan mengugut untuk membunuh Ichigo dengan Zangetsu tetapi gagal. Ichigo membebaskan tahap terakhir Zangetsu dan meneruskan perlawanan dan mampu menyaingi Kariya. Ishida kemudiannya muncul dan membantu Bount bertolak ke Soul Society kerana percaya bahawa dia akan menjadi lebih kuat di sana dan mampu menewaskan kesemua Bount.

Di Soul Society, mereka menggunakan rumah Shiba Kūkaku sebagai ibu pejabat untuk mengkaji asal usul Bount. Mereka kemudiannya berpisah untuk menjejaki Bount. Apabila Bount Yoshi hampir-hampir membunuh Rukia, Byakuya tiba untuk menyelamatkannya. Ichigo meminta bantuan daripada Byakuya tetapi ditolak kerana Byakuya masih tidak menyenangi Ichigo.

Kemudian, Ichigo menjumpai Kariya dan Byakuya yang sedang bertarung sesama sendiri dan ingin menghulurkan bantuan tetapi Byakuya memberitahunya bahawa dia tidak memerlukan pertolongan daripada sesiapa. Walaupun terpaksa berhadapan dengan dua orang lawan, Kariya masih mampu menguasai pertarungan. Rantao, shinigami yang mencipta Bount, turut masuk campur dalam pertarungan ini dan membuka peluang untuk melarikan diri kepada Kariya dan Koga sementara Rantao berhadapan dengan Ichigo dan Ishida. Rantao membawa mereka berdua ke rumahnya di Rukongai. Dia juga menjelaskan bahawa kuasa semangatnya telah dikurung dan dia disingkirkan dari Seireitei kerana membawa Bount ke dunia. Dia kemudiannya menerangkan bahaya menggunakan aksesori pertempuran Ishida.

Selepas meninggalkan rumah Rantao, mereka berjumpa dengan Hitsugaya Tōshirō, Matsumoto Rangiku dan Renji yang sedang bertempur dengan Ichinose Maki. Pertarungan ini tidak lama kerana apabila Zaraki Kenpachi tiba dan mencabar Ichinose, mereka berdua memulakan pertarungan baharu dan meninggalkan yang lain untuk menjejaki Bount.

Di Institusi Teknologi, Ichigo dan Chad bersemuka dengan Kariya tetapi tidak berdaya untuk menghalangnya. Pertarungan mereka dengan tidak sengaja telah mendedahkan Jōkaishō, satu sumber tenaga yang besar, yang ditanam di bawah tanah. Objek inilah yang dicari-cari oleh Kariya selama ini. Kariya menyerap tenaga tersebut dan menggunakan keupayaan untuk memusnah yang dipunyai Jōkaishō sebagai ugutan untuk menghalang Ichigo daripada mengganggunya. Dia kemudiannya memberi sehari kepada Soul Society untuk berkabung atas kemusnahan warganya. Dengan kebenaran daripada Matsumoto, Ichigo menggunakan pejabat Bahagian 10 sebagai ibu pejabat aktivitinya.

Keesokan harinya, dia menyelamatkan Ichigo dan Rantao daripada Kariya dan bertarung pula dengan Kariya walaupun Kariya tampaknya lebih menguasai pertarungan. Dia memaklumkan Ichigo bahawa dia tidak mempunyai masa untuk dibazirkan dan menyeru dollnya yang kelihatan seperti azimat Bount yang dilakurkan pada tangannya dengan bilah angin atau elektrik. Ichigo, setelah berhempas-pulas berlawan dengan Kariya, memenangi pertarungan tersebut. Sebelum menjadi debu, Kariya memberitahu Ichigo bahawa dia kesal kerana tidak sempat melihat sama ada Ichigo akan mengikuti jejaknya (situasi apabila kawan-kawannya berasa gerun akan kuasanya dan memulaukannya) kerana kedua-dua Ichigo dan Kariya dibebani dengan kuasa yang terlampau kuat. Hal ini menyebabkan Ichigo berfikir jika segala tindakan Kariya sehingga kini bertujuan untuk menamatkan kehidupan abadinya.

Babak Arrancar

Setelah pulang dari Soul Society bersama-sama dengan rakan-rakannya (tanpa Rukia), kehidupan Ichigo kembali ke keadaan asal yang tenang seperti sedia kala. Tetapi, kedamaian ini diranap oleh kehadiran seorang pelajar baru, Hirako Shinji. Shinji memperkenalkan dirinya sebagai orang yang bertanggungjawab mengenal pasti dan melatih vizard. Dia mendekati Ichigo dan cuba meyakinkannya untuk menganggotai organisasinya. Ichigo berkeras tidak ingin menjadi ahli kepada mana-mana organisasi walaupun diberi amaran tentang hollow dalamannya yang lama-kelamaan akan menguasai dirinya dan memusnahkan segala-galanya. Sebentar kemudian, dua orang arrancar, Yammy dan Ulquiorra muncul di Bandar Karakura untuk menyaksikan sendiri kekuatan Ichigo. Ichigo bertarung dengan Yammy dengan membebaskan tahap terakhir Zangetsu. Tetapi, hollow Ichigo cuba menguasai mindanya menyebabkan pergerakannya terkunci dan memberi peluang kepada Yammy untuk mencederakan Ichigo dan Orihime. Ketibaan Yoruichi dan Urahara memaksa Ulquiorra berundur ke Hueco Mundo.

Oleh sebab kekalahannya kepada arrancar, Ichigo kehilangan semangat untuk menjadi seorang shinigami memandangkan dia tidak mampu untuk melindungi kawan-kawannya. Mood ini berlanjutan sehinggalah ketibaan kuasa ekspedisi Gotei 13: enam shinigami dihantar ke dunia manusia di bawah pimpinan Hitsugaya Tōshirō. Rukia merupakan salah seorang daripada mereka. Dia memaksa Ichigo bertarung dengan satu hollow sambil menasihatinya. Hal ini menyebabkan Ichigo bersemangat semula dan bersumpah untuk melindungi rakannya. Orihime ialah orang pertama yang mendengar janji Ichigo. Kemudian, Ichigo membincangkan masalah arrancar yang semakin membimbangkan dengan pasukan Hitsugaya dan mempelajari identiti sebenar arrancar. Rukia diterima ke dalam keluarga Ichigo secara rasmi dan dibenarkan berkongsi bilik dengan adik-adik perempuan Ichigo.

Malam itu, enam orang arrancar di bawah arahan Grimmjow Jaggerjack muncul di Bandar Karakura untuk menghabiskan misi Ulquiorra yang menurut pendapat mereka belum lagi selesai. Mereka berpecah dan menjadikan sesiapa sahaja dengan kuasa semangat sebagai sasaran. Rumah Chad menjadi target D-Roy, yang berjaya ditumpaskan oleh Rukia dengan segera, dan kemudiannya Grimmjow yang menewaskan Rukia dengan satu serangan. Ichigo cuba menggunakan tahap terakhir Zangetsu tetapi Grimmjow mampu menangkisnya dengan tangannya. Terdesak, Ichigo menggunakan getsuga tenshō untuk melukakan Grimmjow. Apabila menggunakan serangan ini, hollow Ichigo mendominasi tubuh Ichigo. Hal ini menyedarkan Ichigo bahawa penggunaan getsuga tenshō dua atau tiga kali lagi akan menyebabkan hollow menguasai dirinya. Tōsen Kaname kemudiannya tiba di medan pertempuran dan membawa Grimmjow pulang ke Hueco Mundo. Ichigo, tidak puas hati akan keputusan perlawanan ini, dibiarkan berasa bimbang akan keselamatan Rukia yang tercedera.

Ichigo sedar bahawa dia belum mampu untuk menguasai hollow dalamannya dan menerima jemputan Shinji dan organisasi vizardnya untuk belajar menguasai hollow dalamannya. Semasa berlatih bertarung dengan Sarugaki Hiyori, dia hilang kawalan atas hollownya malah hampir-hampir membunuh Hiyori. Apabila kembali ke bentuk shinigami semula, Ichigo dimaklumkan bahawa dia tidak boleh mengawal hollownya dengan tubuh atau minda sahaja tetapi memaksanya ke pusat jiwanya. Selepas beberapa siri latihan, Ichigo diarahkan untuk berhadapan dengan hollownya di dunia sukma dalamannya. Di sana, Ichigo menentang hollow dalamannya. Tetapi, Ichigo tidak dapat mencederakan hollow itu, sebaliknya luka parah dan ditikam oleh lawannya. Akhirnya, Ichigo tewas dan pedangnya patah. Selepas perbualan ringkas dengan hollownya dan manifestasi dalaman Zaraki Kenpachi, Ichigo sedar bahawa masalahnya ialah kekurangan semangat berlawan yang tulen. Dengan semangat yang kembali menyala, Ichigo dapat menyerang semula; dia mencapai pedang hollownya dan menikam hollow itu dengannya. Sementara hollownya pudar buat seketika, Ichigo kembali ke alam nyata. Dia kemudiannya diberitahu bahawa apabila dia berhadapan dengan hollow dalamnnya, pada luaran Ichigo sebenarnya telah bertukar kepada hollow sebenar yang buas dan agresif. Vizard di sana bertarung dengan hollow Ichigo mengikut giliran untuk mengelakkannya bertindak dengan lebih ganas. Ichigo berlatih dengan Hiyori bagi memanjangkan masanya untuk kekal dalam bentuk hollow tanpa hilang kawalan terhadap hollow dalamannya.

Sebulan kemudian, arrancar sekali lagi tiba di Bandar Karakura dan Ichigo, dengan terburu-buru, meluru ke arah Grimmjow walaupun dia hanya boleh mengawal hollownya selama 11 saat. Walaupun dengan menggunakan kuasa hollownya dan keadaan Grimmjow yang kehilangan tangannya, Ichigo masih gagal untuk menewaskan Grimmjow. Topengnya merekah dan Ichigo dibelasah dengan teruk. Apabila dihimpit ke tanah, Ichigo diselamatkan oleh Rukia. Kemudian, Shinji muncul semula dan bertarung dengan Grimmjow sehinggalah arahan untuk kembali ke Hueco Mundo dikeluarkan kepada semua arrancar oleh Ulquiorra.

Semasa merawat kecederaan Ichigo, vizard Hachigen mendedahkan bahawa kuasa semangatnya telah dicemari sedikit oleh Grimmjow. Atas arahannya, Ichigo dibawa pulang ke Klinik Kurosaki oleh Rukia untuk berehat. Dalam keadaan tidak sedarkan diri, dia dilawat oleh Orihime yang telah diculik oleh arrancar dan diberi tempoh 12 jam oleh Ulquiorra untuk mengucapkan selamat tinggal kepada seseorang. Orihime cuba mencium Ichigo tetapi tidak dapat berbuat demikian. Orihime hanya meluahkan perasaan cintanya kepada Ichigo.

Kemudian, Ichigo sedar daripada satu mimpi ngeri dan mendapati pergelangan tangannya telah sembuh. Semasa dia cuba mengesan identiti orang yang telah merawatnya melalui kuasa semangat, dia dilawat oleh Hitsugaya yang menyuruhnya hadir dengan segera ke mesyuarat shinigami yang penting. Perjumpaan ini diadakan di rumah Orihime tempat Hitsugaya dan Matsumoto tinggal kini. Satu persidangan secara langsung dengan Soul Society berlangsung. Ukitake memberi salam dan memaklumkan mereka bahawa Orihime telah jatuh ke tangan arrancar dan mungkin telah dibunuh. Ichigo memberitahu mereka bahawa Orihime pernah datang ke biliknya malam semalam dan merawat lukanya. Namun demikian, Yamamoto percaya bahawa Orihime telah mengkhianati mereka, satu pendapat yang menyebabkan Ichigo naik berang. Renji cuba menenangkan Ichigo dan memohon kebenaran untuk pergi ke Hueco Mundo bagi menyelamatkan Orihime tetapi ditolak kerana Yamamoto berpendapat bahawa kematian seseorang tidak seberat kemusnahan dunia dan apabila dipertimbangkan, hidup mati Orihime adalah tidak mustahak. Ichigo ingin menyelamatkan Orihime sendirian tetapi dihalang oleh Yamamoto kerana Ichigo merupakan aset yang penting bagi Soul Society. Semua shinigami diarahkan pulang ke Soul Society untuk mengukuhkan pertahanan di sana. Ichigo dibiarkan keseorangan.

Tanpa mengendahkan arahan Yamamoto, Ichigo membuat persediaan dengan Urahara untuk menyelamatkan Orihime sendirian dari Hueco Mundo. Di sekolah, Tatsuki bersemuka dengan Ichigo dan bertanya tentang pengalaman peliknya selama ini (yang melibatkan kemunculan roh dan hantu) dan menjadi marah apabila Ichigo gagal menerangkan hal sebenar. Tatsuki juga mengatakan bahawa dia dapat mengesan tenaga semangat Orihime dan Ichigo serta mampu melihat Ichigo dan shinigami lain. Dia ditahan oleh Keigo dan Mizuiro apabila Ichigo melangkah pergi dan mengarahkan rakan-rakannya agar tidak melibatkan diri dalam situasi tersebut. Di kedai Urahara, Ichigo berganding bahu dengan Ishida yang berjaya memiliki semula kuasa Quincy dan Chad yang memiliki tangan kanan baru. Ketiga-tiga sahabat bersetuju untuk menyelamatkan Orihime dan Urahara membuka gerbang ke Hueco Mundo. Ichigo memimpin Chad dan Ishida ke sana tetapi tanpa disedari olehnya, Tatsuki, Keigo dan Mizuiro telah mengekorinya dan menyaksikan pemergiannya.

Babak Hueco Mundo

Setelah Ichigo, Chad dan Ishida memasuki Hueco Mundo, mereka dikesan dengan serta-merta oleh Aizen dan diserang oleh dua orang arrancar, Demōra dan Iceringer. Ichigo menyuruh Chad dan Ishida membiarkannya berhadapan dengan arrancar ini apabila mereka berdua mula menyerang pihak lawan. Selepas memenangi pertarungan tersebut, bilik dan jalan di sekitar mereka merekah dan memaksa mereka bergegas keluar. Mereka akhirnya sampai di destinasi dan melihat sebuah istana di tengah-tengah padang pasir.

Mereka juga melihat sesuatu makhluk yang kelihatan seakan-akan manusia dikejar oleh tiga hollow. Selepas Ichigo menyerang hollow tersebut, "manusia" yang diserang tadi sebenarnya ialah arrancar yang bernama Nell dan adik-beradiknya bersama-sama dengan hollow peliharaan mereka, Bawabawa. Kumpulan Ichigo menumpang di atas Bawabawa dan diserang lagi oleh hollow lain, Lunuganga yang diperbuat daripada pasir. Ichigo tidak berdaya untuk mencederakan hollow itu tetapi mereka berjaya diselamatkan oleh Renji dan Rukia apabila Rukia membekukan Lunuganga dengan bulatan ais.

Ichigo dan rakan-rakan menceroboh masuk ke Las Noches dan berpecah ke lima arah serta meninggalkan Nell dan adik-beradiknya belakang. Mereka kemudiannya bercadang untuk mengekori Ichigo tetapi sesat dalam proses tersebut. Hanya Nell yang berjaya menjejaki Ichigo tetapi tiba tepat pada masanya untuk melihat Dordonii, Espada yang telah gugur dengan nombor 103.

Apabila Ichigo dan Dordonii bertarung, perbezaan besar antara kedua-dua kuasa mereka menjadi nyata. Dordonii mencadangkan Ichigo membebaskan tahap terakhir Zangetsu supaya dapat menyainginya. Ichigo tidak mahu dan berkata bahawa dia akan menumpaskan semua Espada, tetapi jika terpaksa menggunakan tahap terakhir dalam setiap perlawanan, hal ini hanya menunjukkan kelemahannya. Dordonii membebaskan kuasa zanpakutōnya sekaligus meningkatkan kuasanya. Dalam bentuk sebenarnya, dia mampu memanipulasi angin. Ichigo diselamatkan oleh Nell yang berjaya menyerap dan memantulkan serangan yang ditujukan kepada Ichigo. Berang, Dordonii menyerang Nell yang kemudiannya diselamatkan oleh Ichigo dengan menggunakan tahap terakhir Zangetsu.

Dordonii tidak berpuas hati dengan hanya melihat tahap terakhir zanpakutōnya; dia kini ingin melihat Ichigo dalam bentuk hollow. Malah, dia cuba menyerang Nell untuk memaksa Ichigo bertukar ke bentuk hollow. Ichigo menempatkan Nell di tempat yang selamat dan bersetuju untuk membiarkan Dordonii menyaksikan hollow Ichigo tetapi hanya untuk sesaat. Dordonii berasa gembira tetapi hollow Ichigo mencederakannya dengan parah dengan satu pukulan. Nell mengubati Dordonii dan cuba menyerang Ichigo sekali lagi supaya Ichigo beredar dari tempat tersebut. Sebagai tanda terima kasih kerana bertarung dengannya, Dordonii menentang Exequia yang dikerahkan untuk menangkap Ichigo agar Ichigo berpeluang melarikan diri.

Seketika kemudian, Ichigo berjumpa dengan Ulquoirra yang membawa khabar "kematian" Rukia. Mendengar khabar ini, Ichigo memalingkan diri untuk berpatah balik demi menyelamatkan Rukia. Dia enggan bertarung dengan Ulquoirra kerana merasakan tiada perkelahian antara mereka. Namun, setelah Ulquoirra memberitahu bahawa dia yang membawa Orihime ke Hueco Mundo, Ichigo tiba-tiba naik berang lalu berpaling untuk memberi serangan sulung kepada Ulquoirra. Dia mula menyalahkan Ulquoirra kerana dialah yang menyebabkan Orihime dianggap sebagai pengkhianat.

Pertarungan tercetus dan Ichigo menggunakan kuasa Vaizard yang menyebabkan Ulquoirra seolah-olah gagal menyainginya. Keputusannya seolah-olah Ichigo menang tetapi tiba-tiba Ulquoirra muncul lalu menikam dada Ichigo dengan tangannya menyebabkan Ichigo tidak sedarkan diri. Babak ini juga mendedahkan kedudukan Ulquoirra sebagai Quatro Espada atau Espada keempat.

Kuasa

Kuasa shinigami

Ichigo, meskipun tidak mempunyai apa-apa jawatan formal shinigami, dia mampu berlawan pada tahap kaptan dan memiliki beberapa teknik yang berkuasa. Menurut Aizen dan Urahara, keupayaan Ichigo yang terhebat ialah kadar pembelajarannya; dia boleh menguasai teknik-teknik tahap tinggi dalam beberapa hari sedangkan biasanya, seseorang memerlukan masa beberapa minggu malah tahun untuk mengecapinya. Salah satu contoh kejayaannya ialah pembebasan tahap terakhir zanpakutōnya yang dikuasai oleh Ichigo dalam masa tiga hari. Seorang shinigami biasa perlu mempunyai pengalaman kombat beratus-ratus tahun dan mengikuti latihan khas selama 10 tahun untuk mencapai tahap yang sama. Tetapi, kejayaan Ichigo juga disumbangkan oleh aplikasi sesuatu alatan khas yang direka oleh Urahara bagi mempercepat proses pembelajaran. Dia juga dapat menguasai kemahiran langkah kilat dengan cepat di bawah ajaran Yoruichi.

Secara fizikal, Ichigo tidak mempunyai masalah kesihatan walaupun tidak berada dalam bentuk shinigami. Ichigo telah dilatih seni mempertahankan diri sejak kecil lagi (secara profesional dan oleh ayahnya yang menyerang anak lelakinya secara spontan di rumah). Dia juga sentiasa berlawan dengan kaki buli di sekolahnya dan lebih menonjol berbanding dengan Tatsuki, gadis kedua paling kuat di Jepun, sebelum mereka menuntut di sekolah menengah.

Ketika berada dalam tubuh shinigami, Ichigo mempunyai kekuatan yang luar biasa. Dia boleh menghayunkan pedang raksasanya dengan mudah dan melompat beberapa tingkat tingginya ke udara. Ichigo juga pernah menewaskan tiga orang shinigami kelas leftenan tanpa menggunakan senjata. Malah, Ichigo berjaya memecahkan zanpakutō pada tahap pertama yang dimiliki oleh salah seorang daripada leftenan tersebut.

Dari segi gaya berlawan, Ichigo cenderung menggunakan zanpakutō dan langkah kilat. Hal ini menjadikan Ichigo seorang pakar pemain pedang. Ichigo tidak pernah diajar menggunakan kidō (seni syaitan) secara rasmi dan menghadapi masalah menumpukan kuasa semangatnya kepada sesuatu tempat.

Biasanya, apabila berada di dunia manusia, shinigami bertaraf kaptan dan leftenan akan mengehadkan kuasa mereka supaya tidak menimbulkan apa-apa masalah. Oleh sebab Ichigo bukan shinigami yang berpangkat, dia tidak terikat kepada peraturan ini.

Kuasa hollow

Hollow Ichigo dan Ichigo yang asal

Kuasa semangat Ichigo tidak terbatas kepada keupayaan shinigami tetapi menjangkau kuasa hollow. Kuasa hollow itu diperoleh daripada latihannya dengan Urahara. Semasa Ichigo cuba menguasai minda dan tubuhnya semula sebagai shinigami, dia akan bertukar kepada hollow secara fizikal sementara jiwanya memendam semangat hollow.

Hollow Ichigo adalah lebih kejam daripada Ichigo yang asal tetapi kenyataan ini adalah biasa. Roh ini lebih yakin akan kehebatannya dan sering menyindir kelemahan Ichigo. Dia juga suka mencemuh kelemahan pihak lawan, bersifat sadis, dahagakan darah dan mempunyai hilai tawa yang ngeri. Mimik muka seperti orang gila dengan senyuman keji sering kelihatan pada wajahnya.

Kuasa hollow Ichigo berkembang dalam beberapa cara. Pada mulanya, topeng hollow Ichigo akan muncul pada anggota bahagian tertentu untuk melindungi tubuhnya daripada serangan maut. Ichigo tidak menyedari hakikat ini sehinggalah pertempuran berakhir. Semasa bertarung dengan Kuchiki Byakuya, topeng ini muncul pada mukanya ketika Ichigo berada di ambang maut. Pada ketika ini, hollow Ichigo mendominasi sehinggalah Ichigo memendam semangat hollownya. Situasi yang sama berulangan tetapi kadar bagi Ichigo untuk memendam hollow dalamannya bertambah tinggi. Namun begitu, apabila Ichigo cuba mengawal hollownya, Ichigo tidak akan dapat bergerak kerana tumpuannya lebih kepada memendam hollow daripada memenangi pertarungannya.

Semasa dirinya dikuasai oleh hollow Ichigo, dia dapat mengendahkan apa-apa kecederaan yang dialami dan menjadi lebih tangkas dan kuat daripada biasa. Arrancar Ulquiorra mendakwa bahawa kekuatan hollow Ichigo lebih tinggi daripadanya apabila ia menggila tetapi tidak berapa konsisten. Hal ini menyebabkan Ulquiorra melepaskan Ichigo ketika bersemuka buat kali pertama.

Semasa berlatih dengan vizard, tubuh fizikal Ichigo dikuasai sepenuhnya oleh hollow menyebabkannya berubah kepada hollow. Sebagai hollow sebenar, Ichigo mendemonstrasi beberapa keupayaan luar biasa seperti penjanaan semula pada kadar tinggi, anggota badan yang lebih kuat dan kebolehan menggunakan cero. Tetapi, keadaan ini tidak kekal apabila Ichigo pulih kepada keadaan shinigami yang asal.

Setelah mengikuti latihan dengan vizard, Ichigo boleh menggunakan topeng hollow dan pada masa yang sama, mengekalkan personaliti asal. Tetapi, dia hanya boleh bertahan selama 11 saat. Semasa transformasi, kuasa hollownya bertindak sebagai pelengkap kepada kuasa shinigaminya sekaligus meningkatkan kekuatan dan ketangkasannya.

Zangetsu

Semangat Zangetsu dan Ichigo

Zanpakutō Ichigo bernama Zangetsu (斬月, pembelah bulan). Tidak seperti shingami lain yang boleh mengurung semula zanpakutō mereka selepas membebaskannya, zanpakutō Ichigo sentiasa berada dalam keadaan bebas (tahap pertama). Hal ini mungkin kerana Ichigo mempunyai kuasa semangat yang sangat besar. Yoruichi menyatakan bahawa zanpakutō Ichigo adalah jenis yang "bebas" pada setiap masa; apabila zanpakutō tersebut dibebaskan pertama kali, pedang tersebut akan sentiasa berada dalam keadaan tersebut.

Roh Zangetsu berupa seperti lelaki yang berumur 30 hingga 40an dan Ichigo memanggilnya "pak cik" (おっさん, ossan). Zangetsu juga pernah digelar sebagai "lelaki berpakaian hitam" (黒衣の男, kokui no otoko). Zangetsu digambarkan sebagai seorang yang bijak dan tenang dalam kebanyakan perkara dan gemar menguji Ichigo dengan beberapa kaedah ganjil yang selalunya mempunyai objektif tersirat.

Apabila Ichigo menjadi shinigami, zanpakutōnya hanyalah sebilah pedang yang lebih besar daripada biasa dan dilengkapkan dengan sarung pedang yang sama besar di belakangnya. Saiz ini disebabkan oleh kuasa semangat Ichigo yang besar dan tidak dikawal. Sebagai akibatnya, pedang tersebut lemah kerana sedikit kuasa semangat digunakan untuk menciptanya. Kuchiki Byakuya memotong sebahagian besar zanpakutōnya dalam pertarungan dan Urahara membelah pedang tersebut ke hulunya untuk memaksa Ichigo mempelajari nama zanpakutōnya supaya dapat membebaskan tahap pertama pedangnya.

Zangetsu yang dibebaskan pada tahap pertama kelihatan seperti pisau mencincang daging yang besar tanpa hulu tetapi lebih bernilai estetik. Pedang ini setinggi Ichigo iaitu 1.74 meter dan merupakan bilah hitam berhujung perak. Ichigo mengikat Zangetsu di belakangnya dengan kain yang dililitkan di pemegangnya. Apabila tidak digunakan, kain tersebut memanjang untuk menutupi keseluruhan pedangnya dan jatuh serta memendek apabila Zangetsu digunakan. Kain ini juga boleh digunakan untuk menghayun pedang tersebut dan disasarkan kepada lawan tetapi gaya ini jarang-jarang digunakan. Malah, cara ini hanya digunakan oleh hollow Ichigo di dunia semangat dalaman Ichigo semasa bertarung dengan Zaraki Kenpachi. Keupayaan istimewa Zangetsu ialah getsuga tenshō (月牙天衝, taring bulan memecah langit) yang menembak tenaga termampat dari mata pedang dan berbentuk seperti bulan sabit. Ichigo menggunakan keupayaan ini beberapa kali tanpa mengetahui namanya tetapi menguasai teknik ini setelah mempelajari namanya. Seperti yang dikatakan oleh Zangetsu, hakikat bahawa seseorang tahu atau tidak tahu tentang nama sesuatu serangan menyebabkan perbezaan yang besar dari segi kuasa yang dibebaskan oleh serangan tersebut.

Pembebasan tahap terakhir Zangetsu ialah Tensa Zangetsu (天鎖斬月, Rantaian Syurga Pembelah Bulan) dikatakan sangat berlainan dengan zanpakutō lain. Biasanya, satu makhluk yang besar akan dicipta dalam peringkat ini tetapi bagi Ichigo, pedangnya akan menjadi kecil dan panjang dengan bilah berwarna hitam dan rantai pendek yang tergantung di hulunya. Jubah shinigami Ichigo digantikan dengan kot hitam lengan panjang seperti pakaian Zangetsu.

Walaupun pembebasan tahap terakhir Ichigo berlaku dengan segera, transformasi asalnya mempunyai siri yang lebih panjang. Pertama, Ichigo menunpukan aura semangatnya ke sekitar tubuh dan pedangnya. Bahagian kain yang terlilit pada hulu pedangnya akan membalut tangan Ichigo dan satu tembakan dihalakan ke arah mata pedang tersebut ditujukan. Transformasi ini menghasilkan satu tornado dan mendedahkan Ichigo yang telah pun berada dalam tahap terakhir apabila anginnya lerai. Pada kebanyakan masanya, Ichigo melakukan pembebasan tahap terakhir yang lebih ringkas yang tidak membabitkan tembakan dari mata pedang dan kain yang melilit tangannya.

Kuchiki Byakuya menerangkan bahawa pembebasan tahap terakhir Ichigo memampatkan kuasanya dan bukan meluaskan keupayaan asal kuasa pedang. Kuasa yang termampat ini membolehkan Ichigo bergerak pada kelajuan yang lebih tinggi daripada langkah kilat dan mempunyai ketangkasan serta refleks yang dipertingkat. Kuasa baru ini tidak memberikan apa-apa keupayaan istimewa tambahan tetapi mempunyai getsuga tenshō berwarna hitam yang lebih berkuasa dan boleh ditentukan arahnya oleh Ichigo. Teknik ini ditunjukkan oleh hollow Ichigo dan pada mulanya membawa risiko untuk Ichigo bertukar kepada hollow jika digunakan terlalu kerap. Hal ini tidak lagi memberikan masalah setelah Ichigo berjaya menguasai hollow dalamannya.

Templat:Endspoiler

Rujukan

  1. ^ Manga Bleach; jilid 8 tankōbon, halaman 109 (bab 66, muka surat 19)
  2. ^ Manga Bleach; jilid 1 tankōbon (halaman 188)