Wikipedia:Berani dalam mengemaskini laman: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
VolkovBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: zh-yue:Wikipedia:放膽
Baris 58: Baris 58:
[[uk:Вікіпедія:Будьте рішучими]]
[[uk:Вікіпедія:Будьте рішучими]]
[[yi:װיקיפּעדיע:זיי דרייסט אין פארבעסערן ארטיקלן]]
[[yi:װיקיפּעדיע:זיי דרייסט אין פארבעסערן ארטיקלן]]
[[zh-yue:Wikipedia:放膽]]
[[zh:Wikipedia:勇于更新页面]]
[[zh:Wikipedia:勇于更新页面]]

Semakan pada 12:10, 22 Julai 2008

Wikipedia merupakan satu ensiklopedia yang sentiasa berada dalam proses penyempurnaan. Anda adalah digalakkan mengemaskini laman dengan tujuan membaiki kualiti ensiklopedia ini. Wiki akan berkembang lebih cepat bila ada ramai orang bekerjasama. Jadi, janganlah ambil hati jika ada orang menulis kembali rencana anda.

Jika seseorang menulis suatu rencana yang berkualiti rendah, rintisan, tak masuk akal, jangan kuatir bahawa suntingan yang anda lakukan akan menyakiti perasaan mereka. Betulkan, tambahkan fakta, dan jika masih nampak buruk, ganti dengan kata dan kalimat lain yang menurut anda jauh lebih baik. Itulah sifat dasar Wiki.

Antara kemaskini yang anda boleh lakukan termasuklah:

  • Pengemaskini Bahasa
    Anda boleh membaiki gaya bahasa dalam sesuatu artikal sekiranya anda mendapati penggunaan bahasa artikal berkenaan tidak memuaskan. Tindakan anda sudah tentu dapat membantu wikipedia itu menjadi lebih menarik.
  • Pengemaskini Fakta
    Apabila anda mendapati apa yang tertulis dalam salah satu entri wikipedia tidak menepati fakta, maka anda dialu-alukan untuk mengemaskininya. Dengan ada pembaikan ini, maka semakin dekatlah wikipedia dengan kebenaran.
  • Pengemaskini Tampilan Laman
    Selain daripada pengemasikini diatas, anda juga boleh membaiki penampilan laman dengan meletak gambar, ataupun menyusun semula isi kandungan artikal supaya ia nampak lebih kemas dan cantik. Anda boleh mencari gambar yang sesuai untuk menghiasi artikal ini di Wikimedia Commons yakni arkib media bebas.

Lihat juga