Laku musnah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Purbo T (bincang | sumb.)
k bot menambah: ksh:Vandalismus
Sz-iwbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: ksh:Vandalismus
Baris 47: Baris 47:
[[pl:Wandalizm]]
[[pl:Wandalizm]]
[[pt:Vandalismo]]
[[pt:Vandalismo]]
[[ksh:Vandalismus]]
[[ru:Вандализм]]
[[ru:Вандализм]]
[[simple:Vandalism]]
[[simple:Vandalism]]

Semakan pada 11:12, 11 September 2008

Laku musnah atau Vandalisme merujuk kepada tabiat seseorang membinasakan harta benda awam dan juga harta benda orang lain. Perkataan vandalisme berasal daripada nama sebuah puak di Eropah, Vandal, yang telah membinasakan kota Rome pada tahun 445. Pada lazimnya, laku musnah ditanggap sebagai satu bentuk jenayah, tetapi pada keadaan tertentu, vandalisme merupakan satu bentuk ritual yang dilakukan oleh golongan manusia yang tidak puas hati terhadap kondisi mayarakat.

Laku musnah sebagai Ritual

Fail:Musnah kong Tze.jpg
Gambar menunjukkan ahli komunis sedang membakar papan penghargaan

Semasa suatu masyarakat sedang mengalami revolusi, ataupun sedang mengalami transisi kuasa secara keras, golongan yang mencabar autoriti lama mungkin akan membinasakan sebarang harta benda yang dianggap sebagai simbol rejim lama, seperti tugu. Perbuatan mereka itu adalah untuk menyampaikan suatu mesej "mencabar". Dalam keadaan pengalihan kuasa telah berjaya, pemusnahan harta benda yang dianggap simbol rejim lama akan dilakukan untuk menandai tamatnya rejim lama.

Vandalisme yang paling besar dalam sejarah dekat adalah vandalisme yang dilaksanakan dalam kempen "memecahkan adat lama" (bahasa Cina: 破四旧) semasa revoulsi kebudayaan(1966-1976) di negeri Cina. Dalam kempen ini, para pengganas telah memusnahkan bangunan bersejarah, harta benda artifak dengan alasan benda-benda ini menandai feudalisme lama[1] . Di negara Malaysia, vandalisme secara ritual juga pernah dilakukan oleh parti komunis malaya. Dalam hal ini pihak komunis telah membinasakan tugu negara.

Laku musnah sebagai Jenayah

Jenayah laku musnah biasanya merujuk kepada perbuatan merosakan harta benda awam seperti papan tanda, kerusi awam, perhentian bus, telefon awam dan juga tandas awam. Kelakuan ini biasanya diasiosiasikan remaja yang terlibat dalam budaya lepak.

Motif untuk vandalisime adalah terletak pada aspek emosi. Vandalisme biasanya dianggap sebagai suatu cara untuk melepaskan rasa geram, ataupun satu cara untuk menghilangkan kebosanan semata-mata. Walaupun motif mereka adalah begitu ringan, tetapi masyarakat awam terpaksa menanggung kerugian yang besar untuk memenuhi nafsu mereka yang hina.

Laku musnah di Wikipedia

Vandalisme di wikipedia adalah satu bentuk jenayah di sisi moral. Sebarang tindakan mencoteng, mengubah, ataupun memadamkan isi kandungan dalam wikipedia, dengan niat membinasakan wikipedia dianggap sebagai vandalisme. Tindakan terkutuk ini adalah hinaan terhadap sahsiah diri pelakunya.

Pautan Luar