Meridian (geografi): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1: Baris 1:
[[Image:Prime_meridian.jpg|thumb|right|Garisan Meridian Pangkap terletak di pekan [[Greenwich]], [[England]]]]
[[Image:Prime_meridian.jpg|thumb|right|Garisan Meridian Pangkal terletak di pekan [[Greenwich]], [[England]]]]
'''Meridian''' dalam subjek Geografi ialah garisan khayalan yang dilukis di [[Bumi]] dari [[Kutub Selatan]] ke [[Kutub Utara]]. Garisan dari selatan ke utara ini disebut garisan [[longitud]] atau longitud sahaja. Meridian berasal dari [[bahasa Latin]] yang bermaksud 'midday' atau tengah hari - di mana cahaya [[matahari]] melalui dan agak tepat di atas kepala kita.
'''Meridian''' (atau garisan longitud) dalam subjek geografi ialah garisan khayalan yang dilukis di [[Bumi]] dari [[Kutub Selatan]] ke [[Kutub Utara]]. Garisan dari selatan ke utara ini disebut garisan [[longitud]] atau longitud sahaja. Meridian berasal dari [[bahasa Latin]] ''meridies'' yang bermaksud tengah hari - di mana cahaya [[matahari]] melalui dan agak tepat di atas kepala kita.


Saiz garisan ini sama sahaja iaitu 20,003.93 km. Meridian O melalui pekan [[Greenwich]] di [[England]], [[Britain]]. Ia dipanggil [[Garisan Meridian Pangkal]] atau Prime Meridian.
Saiz garisan ini sama sahaja iaitu 20,003.93 km. Meridian O melalui pekan [[Greenwich]] di [[England]], [[Britain]]. Ia dipanggil [[Garisan Meridian Pangkal]] atau ''Prime Meridian''.


[[Kategori:Garisan longitud| ]]
[[Kategori:Kemahiran Geografi]][[Kategori:Kartografi]][[Kategori:Glob]][[Kategori:Bumi]]
[[Kategori:Kartografi]]
[[Kategori:Bumi]]


[[ast:Meridianu]]
[[ast:Meridianu]]

Semakan pada 10:53, 15 September 2008

Garisan Meridian Pangkal terletak di pekan Greenwich, England

Meridian (atau garisan longitud) dalam subjek geografi ialah garisan khayalan yang dilukis di Bumi dari Kutub Selatan ke Kutub Utara. Garisan dari selatan ke utara ini disebut garisan longitud atau longitud sahaja. Meridian berasal dari bahasa Latin meridies yang bermaksud tengah hari - di mana cahaya matahari melalui dan agak tepat di atas kepala kita.

Saiz garisan ini sama sahaja iaitu 20,003.93 km. Meridian O melalui pekan Greenwich di England, Britain. Ia dipanggil Garisan Meridian Pangkal atau Prime Meridian.